Naslovna  |  Info  |  Vesti  |  Osnovni izvor informisanja televizija i internet
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

16. 03. 2012. Beograd

Izvor: Danas

Većina potrošača ne pokušava da sazna više o pravima koja imaju, pokazalo istraživanje

Osnovni izvor informisanja televizija i internet

Da u Srbiji postoji Zakon o zaštiti potrošača zna 60 odsto građana, ali zanemarljivo mali broj kontaktira institucije koje se bave zaštitom potrošačkih prava, pokazalo je istraživanje Svest potrošača, koje je predstavljeno juče, na Svetski dan potrošača.

S druge strane, značajan broj ispitanika ima svest o postojanju najmanje jednog prava, želi da uloži reklamaciju u slučajevima kada nisu zadovoljni kupljenim proizvodom i zna da ima pristup efikasnim mehanizmima za rešavanje problema. Prepoznaju se i neka od potrošačkih kategorija, kao što su nadoknada štete, fiskalni račun, kvalitet proizvoda i usluga, garancije, označavanje proizvoda, kvalitet i cene usluga od opšteg ekonomskog interesa. Ipak, većini ispitanika nije jasan pojam dobrovoljnog izdavanja garancija, nepoznat im je reklamacioni postupak, uslovi i pravna zaštita u skladu sa Zakonom. Zanimljivo je i da u najvećem broju odgovora građani nisu prepoznali nepošteno poslovanje kao problem.

Kao osnovni izvor informisanja, od 1.200 anketiranih potrošača, čak 75 odsto je izdvojilo televiziju, a kada tragaju za informacijama, navode da najviše koriste internet, posećujući stranice organizacija za zaštitu potrošača. Međutim, 42 odsto ispitanika nije pokušavalo da se informiše o ovoj temi, jer smatra da im to neće pomoći. Problem je i to što većina i ne pokušava da sazna koja to prava ima jer informacije na tu temu doživljava kao nejasne, beskorisne, nedostupne i nepouzdane, a svega 0,8 odsto pokušalo je da kroz kontakt sa organizacijama za zaštitu potrošača ostvari svoja prava.

Za funkcionisanje četiri potrošačka savetovališta iz državnog budžeta su od oktobra 2010. pa do rekonstrukcije vlade, bila izdvojena četiri miliona dinara, a od prošle godine za rad tri savetovališta utrošeno je 7,5 miliona dinara.

 - Savetovališta su tokom prošle godine ukupno rešila 6.634 prijave potrošača - navela je Ljiljana Stanković, pomoćnik u Ministarstvu poljoprivrede i trgovine.

Podsetimo, od 1. januara 2011. godine na snazi je Zakon o zaštiti potrošača. U Srbiji je do sada evidentirano 10 udruženja, a u proceduri osnivanja je još osam. Uz to, pri Ministarstvu poljoprivrede i trgovine radi Centar za zaštitu potrošača, koji edukuje građane o njihovim pravima.

Projekat Jačanje zaštite potrošača, koje je organizovao predstavljeno istraživanje zajedno sa Ministarstvom poljoprivrede i trgovine, finansira se iz fondova Evropske unije.

Nema komentara.

Ostavi komentar

NUNS zadržava pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni na veb sajtu.
Neće biti objavljivani komentari koji sadrže govor mržnje, pretnje, uvrede i psovke.
Očekujemo da tekstovi budu pravopisno i gramatički ispravni.
Komentari objavljeni na ovom veb sajtu predstavljaju privatno mišljenje njihovih autora a ne zvaničan stav NUNS-a.

NUNS bilten

Prijavite se na naš bilten