Naslovna  |  Info  |  Vesti  |  Medijska pismenost: Novinari protiv spinovanja
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

07. 04. 2014.

Izvor: caglas.rs

Medijska pismenost: Novinari protiv spinovanja

Novinarska i medijska udruženja Srbije pokrenula su multimedijalnu kampanju za medijsku pismenost ’Ne daj da te spinuju’, sa ciljem da kod mladih razviju kritički i analitički pristup informacijama koje svakodnevno dobijaju iz medija

Danas, kada je svakim danom sve više medija, postalo je teško razlikovati objektivnu i potpunu informaciju od lažne, manipulativne, iskrivljenje i poluistinite. Svi analitičari i istraživači su složni u tome da mediji utiču na mišljenja i uverenja građana, bez obzira na razlike u stepenu tog uticaja. Međutim, srednjoškolci u Srbiji veruju da mediji nemaju veliki uticaj na njihovo mišljenje, dok sa druge strane smatraju da oni često fomiraju mišljenje većine u njihovoj okolini, pokazalo je istraživanje Biroa za društvena istraživanja (BIRODI). Istraživanje je sprovedeno za potrebe novinarskih i medijskih udruženja koja su, okupljena u Medijsku koaliciju, pokrenula projekat Kampanja za medijsku pismenost, a u okviru njega i multimedijalnu kampanju Ne daj da te spinuju.

Medijska pismenost podrazumeva sposobnost razumevanja, čitanja, pronicanja u srž medijskih tekstova, odnosno sposobnost da se na različite načine sagledavaju, analiziraju, evaluiraju i kreiraju medijske poruke. Kod mladih u Srbiji postoji lažni utisak o stepenu medijske pismenosti, pokazalo je ovo istraživanje. Za sebe misle da su kritički nastrojeni prema medijima, međutim objektivnost mere prema broju medija koji su preneli vest. Oni se, kao i studenti, najčešće informišu preko interneta, a često kao izvor informacija koriste i društvene mreže.
– Situacija u Srbiji je prema broju medija sjajna. Građani, dakle, nesumnjivo imaju medijski pluralizam. Međutim, da li je stvarno tako? U kvantitativnom smislu – nesporno da jeste. U kvalitativnom smislu – nesporno da nije. U pitanju je lažni medijski pluralizam – rekao je Dinko Gruhonjić, predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine na konferenciji za medije na kojoj je najavljena kampanja. – Ova kampanja bi trebalo da preraste u sistemsko rešenje i da se medijska pismenost izučava od prvog razreda osnovne škole, da bi nam deca bila bolja od nas i naučila plivati kroz taj okean informacija.
Medijska pismenost podrazumeva posedovanje kreativnih i kritičkih veština i znanja koji pomažu da se povežu složene ideje, da se stalno postavljaju pitanja, prepoznaju pravi odgovori, identifikuju zablude; to je sposobnost pristupa medijima, razumevanja medijskih sadržaja, sposobnost njihovog tumačenja i kritičkog ocenjivanja, kao i sposobnost stvaranja medijskih sadržaja. Ove veštine omogućavaju da bude shvaćena prava uloga medija, da se oslobodimo stereotipa i pažljivo i kritički posmatramo informacije koje dobijamo.
Čitav projekat i kampanja Ne daj da te spinuju, pokrenuti su sa ciljem razvijanja kritičkog korišćenja medijskih sadržaja kod mladih. Edukativnog je karaktera i treba da kreira svest mladih o ulozi medija i značaju profesionalnih sadržaja.
– Ne verujte onim medijima u kojima su umrlice jedina pouzdana informacija. Kada prvi put uhvatite sebe da, bez trunke sumnje, poverujete u neku informaciju, vreme je da promenite kanal. Medijska pismenost je jedini put da se dođe do odgovornih medija i građana koji umeju da razlikuju stvarnost od fikcije – kaže Vukašin Obradović, predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije, koje predvodi kampanju.
Šta je to spinovanje?
Spinovanje znači zavrteti priču i okrenuti javnost na stranu koja odgovara onome ko je plasirao informaciju. Ono često predstavlja manipulaciju, neiskrenu i obmanjujuću taktiku radi postizanja određenog cilja. U spinovanju se ne koristi laž, ali se ni ne razlikuje mnogo od nje: činjenice se iznose selektivno, preuveličavaju se neki događaji, osobine, vrednosti ili ističu nebitne stvari kako bi se skrenula pažnja sa bitnih.
Medijska pismenost je danas neophodna za odupiranje manipulaciji koja sprečava individualnost, kritičko mišljenje i samostalno odlučivanje. U nekim zemljama već predstavlja obavezan predmet u osnovnim školama, kako bi deca naučila da razumeju, analiziraju i kreiraju medijske poruke. Mediji mogu da budu hirurzi jednog društva, ali i njegovi kasapi, mišljenje je Nedima Sejdinovića, predsednika IO Nezavisnog društva novinara Vojvodine.
– Novinari smatraju da se građani ne mogu osloniti na medije prilikom donošenja važnih životnih odluka, kao i da građani nisu spremni da izdvoje novac za profesionalne medijske sadržaje. Šta to govori? Govori da ova zemlja prosto vapi za medijskim obrazovanjem i da je ovaj problem uveliko prevazišao medijske okvire – kaže Nedim Sejdinović.
Medijsku koaliciju čine Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Udruženje novinara Srbije (UNS), Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV), Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) i PU Lokal pres. Kampanja je podržana bespovratnim sredstvima Američke agencije za međunarodni razvoj, a realizuje je agencija P.R.A, čiji kreativni tim je napravio duhovite radio i tv spotove, kojima će širiti poruku kampanje Ne daj da te spinuju. Značajan deo kampanje odvijaće se na internetu i na društvenim mrežama, jer treba biti tamo gde su mladi.
Na sajtu medijskapismenost.net srednjoškolci, studenti, profesori i novinari mogu pronaći puno zanimljivosti, materijala i priručnika o medijskoj pismenosti.

Čačanski glas i caglas.rs podržali kampanju


Čačanski glas i portal caglas.rs podržali su kampanju za medijsku pismenost Ne daj da te spinuju. Jedni su od mnogo medija u Srbiji koji su prepoznali značaj kampanje za medijsko opismenjavanje mladih i starijih građana. Time podržavaju razvoj profesije i primenu etičkih standarda u novinarstvu.
Tokom kampanje Čačanski glas i caglas će izveštavati o aktivnostima, objavljivati edukativne tekstove i tako širiti poruku kampanje Ne daj da te spinuju. Građani Čačka će na RTV Galaksija 32 moći da čuju i vide spotove koji su osmišljeni i napravljeni tako da promovišu značaj medijskog opismenjavanja.

Nema komentara.

Ostavi komentar

NUNS zadržava pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni na veb sajtu.
Neće biti objavljivani komentari koji sadrže govor mržnje, pretnje, uvrede i psovke.
Očekujemo da tekstovi budu pravopisno i gramatički ispravni.
Komentari objavljeni na ovom veb sajtu predstavljaju privatno mišljenje njihovih autora a ne zvaničan stav NUNS-a.

NUNS bilten

Prijavite se na naš bilten