Naslovna  |  Info  |  Vesti  |  RTV angažuje prezentere na crno
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

20. 03. 2017.

Izvor: Voice

RTV angažuje prezentere na crno

Radio-televizija Vojvodine angažovala je nekoliko novih prezentera koji sa pokrajinskim javnim servisom trenutno nemaju potpisan bilo kakav ugovor o radnom angažovanju, saznaje Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE).

Nekoliko zaposlenih koji su želeli da ostanu anonimni rekli su za VOICE da se pet do šest osoba već desetak dana svakodnevno pojavljuje na RTV-u, gde se obučavaju za nove prezentere, ali da rade na crno.

„Njih je pre dve nedelje odabrao direktor informativnog programa Budimir Marković nakon drugog kruga audicije za nova TV lica. Oni su pozvani da za nekoliko dana dođu na posao kako bi se obučili za skori izlazak pred kamere. Pre tri dva dana izvesna Tamara Jevtić čitala je jutarnje vesti što je izazvalo burnu reakciju v. d. glavne i odgovorne urednice Prvog programa televizije Nade Kalkan“, rekao je za VOICE jedan od zaposlenih koji je želeo da ostane anoniman.

Jevtićeva je i pored svega 18. marta puštena da čita vesti u programu, čime je pokrajinski javni servis doveden u prilično neprijatnu situaciju jer angažuje osobe na crno. Dobro upućeni u zbivanja na RTV-u kažu da je po sredi kulminacija netrpeljivosti između Budimira Markovića i Nade Kalkan, zbog koje bi sada mogli da ispaštaju svi zaposleni, ukoliko na vrata televizije ovih dana pokucaju inspektori rada.

Zaposleni navode da je upitno i na koji način osobe koje rade na crno svakodnevno više sati borave na televiziji, jer je ulazak ljudi u zgradu RTV strogo kontrolisan. Zaposleni se prilikom ulaska u zgradu prijavljuju identifikacionom karticom ili se upisuju u knjigu na portirnici u kojoj ostavljaju svoje lične podatke, tačno vreme dolaska i odlaska sa televizije. Svi ostali predaju neki lični dokument i dobijaju obeležje da su gosti televizije. Novi prezenteri takva obeležja nisu imali vidljivo istaknuta.

Vanredne vesti zbog Vučićevog mitinga

Uredništvo RTV-a u subotu, 18. marta, odlučilo je da u 13 sati emituje vanredne vesti kako bi se direktno uključili u miting predsedničkog kandidata Aleksandra Vučića u Novom Sadu. Pošto je Vučićevo obraćanje počelo 15 minuta ranije, glavna i odgovorne urednica Nada Kalkan odlučila je da se u vestima pusti deo snimljenog Vučićevog govora. Deo njegovog govora koji je pušten u izbornom bloku vanrednih vesti iznosio je više od šest minuta!

Poslednji put RTV je vikendom emitovao vanredne vesti 2. jula 2016. godine kada se u Žitištu dogodilo masovno ubistvo. Kako VOICE saznaje, odluku da se u 13 sati emituju vanredne vesti donela je Nada Kalkan, a ona je u montaži lično odredila šta će ići u etar. Sve je bilo do te mere konfuzno da se u vestima u 13 nije pojavio gestovni prevodilac, jer je otišao kući nakon podnevnih vesti.

Pre vanrednih, emitovane su i redovne vesti u 12 sati u kojima se reporterka RTV-a direktno uključila sa Trga slobode da kaže kakva je atmosfera u gradu, koliko ima ljudi, kakve transparente nose, ko će sve govoriti…

Kako VOICE saznaje, Regulatornom telu za elektronske medije (REM) zbog ovakvog favorizovanja Vučića u odnosu na ostale predsedničke kandidate biće upućene oštre primedbe medijskih udruženja. Reakcije štabova drugih predsedničkih kandidata na izveštavanje pokrajinskog javnog servisa do sada nisu uočene.

Dolazak novih prezentera nije dočekan sa simpatijama na televiziji, posebno ako se uzme u obzir neizvesna sudbina više od stotinu ljudi koji su do februara bili angažovani preko agencije Optimum, a sada rade kao honorarci. Prvo je posao vredan 100 miliona dinara RTV opet potpisao sa agencijom Optimim, ali se drugorangirani ponuđač žalio. Pošto je Komisija za zaštitu prava ponuđača usvojila prigovor, RTV je novom odlukom ugovor o angažovanju dela zaposlenih u RTV-u dodelio grupi ponuđača Kadarplus iz Beograda i Studentskoj zadrugi Student Novi Sad. Međutim, neizvesno je kada će zaposleni potpisati ugovor sa njima jer je 16. marta prigovor uputila agencija Optimum.

Koprivica: Ministarstvo finansija ne da nam da zaposlimo 115 radnika

Generalni direktor RTV Miodrag Koprivica konačno je pre nekoliko dana progovorio o ovoj temi. Na to su ga „naterali“ predstavnici Sindikata Nezavisnost RTV-a, koji su u više navrata insistirali da menadžment pokrajinskog javnog servisa zaposli te ljude na neodređeno vreme, jer se Zakon o maksimalnom broju zaposlenih u javnom sektoru ne odnosi na RTV i RTS.

Iako tvrdi da javni servisi nisu izuzeti iz obaveze da traže dozvolu za zapošljavanje od vladine komisije, Koprivica je priznao da njihovo angažovanje preko posrednika više košta RTV nego da su zaposleni na neodređeno vreme. Takođe je ocenio da je trenutna situacija „neprijatna i za preko stotinu radnika i za sve u kući“.

“Svaki put raspisujemo javnu nabavku i dovodimo radnike u neprijatnu situaciju. Neprijatno je novinare angažovati putem javnih nabavki. Verujem da i Ministarstvo finansija ima ulogu u tome što nas odbijaju, ali ovakvo stanje nas i više košta nego da oni budu zaposleni. Kolege iz RTS-a dobili su odobrenje za zapošljavanje oko 370 novinara i medijskih radnika, uz dogovor i plan kako da se vremenom oslobode određenog broja zaposlenih. Spremni smo i mi da napravimo plan da polako smanjujemo broj radnika, što kroz prirodni odliv, što kroz otpremnine”, rekao je Koprivica Udruženju novinara Srbije.

Uz insistiranje na tvrdnji da javni servisi nisu izuzeti iz obaveze da traže dozvolu za zapošljavanje jer u suprotnom ni RTS ne bi tražio odobrenje od vladine komisije, Koprivica je rekao i to da medijski javni servis Vojvodine „već godinu dana svakog meseca podnosi Komisiji zahtev za zapošljavanje novinara i medijskih radnika, ali svaki put biva odbijen“.

„Kao korisnici budžetskih sredstava mi ne možemo da zapošljavamo radnike na neodređeno bez odobrenja. Trenutno imamo problem sa oko 115-117 radnika. Neki od njih su na autorskim ugovorima, neki rade na ugovorima o privremeno-povremenim poslovima, a nekima uskoro ističe ugovor na određeno koji je bio potpisan na dve godine i mi njih ne možemo više da primimo ni na jedno radno mesto. U poslednje dve godine dobili smo odobrenje samo za jednog radnika”, rekao je Koprivica.

VOICE je došao u posed pomenutog odobrenja koje je potpisano nedavno, 10. marta ove godine, preciznije svega pet dana pre Koprivičine izjave. Pozivajući se na Zakon o budžetskom sistemu i mišljenje Ministarstva kulture i informisanja, pomenuta komisija odobrila je RTV-u zaposlenje jedne osobe na neodređeno vreme. Bez navođenja imena i konkretnog radnog mesta, Komisija je u obrazloženju navela da je u pitanju popunjavanje upražnjenog radnog mesta i da RTV ne može da za tu osobu traži dodatne budžetska sredstva.

Dopisnicima linearno smanjeni honorari za 10 odsto

Nezadovoljstvo nije zaobišlo ni honorarne saradnike RTV-a koji su angažovani u Dopisničkoj mreži. Njima je odlukom menadžmenta linearno smanjen honorar za deset odsto. Neki od nezadovoljnih dopisnika požalili su se da su bili stavljeni pred svršen čin jer im je bukvalno rečeno: Uzmi ili ostavi.

„U Dopisnickoj mreži na RTV-u je potpuni haos! Ovih dana potpisujemo ugovore za mart, sa umanjenim honorarima za 10 odsto. Bez objašnjenja, jer rukovodioci nemaju vremena da nam se obrate. Nekoliko novinara radi preko Televizije Banat i honorari im kasne po par meseci, jer je RTV dužan toj televiziji novac“, navodi se u pismu koji je redakciji VOICE-a poslao jedan od dopisnika koji je želeo da mu se ne pominje ime.

On je istakao njihov doprinos emisiji „Vojvodinom“, koju prave isključivo dopisnici, a koja je najgledanija na RTV-u. „Činjenicu da smo najgledanija emisija potvrđuju i istraživanja javnog mnjenja. Mnogi od nas rade i izveštavaju koristeći sopstvenu opremu, bez dnevnica, iako pokrivamo i druge opštine u okruženju! Uz to, od (bednih) honorara moramo da plaćamo i gorivo“, naveo je pomenuti novinar i precizirao da su honorari dopisnika pre smanjenja iznosili 20-30.000 dinara.

Čudno je i to što pojedini dopisnici dobijaju honorare preko pomenute Televizije Banat iz Vršca koje ima ugovorni odnos sa RTV-om kao dopisništvo za teritoriju nekoliko opština u južnom Banatu. U konkretnom slučaju, to znači da se dopisnik RTV-a iz nekog grada u Bačkoj vodi kao honorarni saradnik TV Banat!? Uz sve to, honorari im kasne po nekoliko meseci.

Jedan od urednika na RTV-u, čije ime je poznato redakciji, ocenio je da je položaj dopisnika neravnopravan u odnosu na ostale honorarce, jer mnogi od njih skoro svakog dana šalju priloge za informativni program, bez obzira na vikende i praznike. „Za razliku od njih, novinari u Novom Sadu neretko danima nisu angažovani, ali uredno dobijaju znatno veće honorare. Uz to, njihove priče su često i zanimljivije od novosadskih, jer u Novom Sadu u poslednje vreme uglavnom pokrivamo konferencije za novinare i promocije političara i funkcionera“, rekao je pomenuti urednik za VOICE.

Problema u sferi plata i radnih odnosa na RTV-u, čini se, ima na pretek. Kako saznaje VOICE, nedavno su zaposleni u televizijskoj tehnici održali hitan sastanak sa rukovodstvom na kojem su razgovarali samo o jednoj tački dnevnog reda – plati. Direktor Jovan Bačić im je rekao da para za povećanje plata nema. Nezadovoljstva ima i u drugim organizacionim celinama jer plate nisu menjane godinama, a mnogima su jula 2015. i umanjene za 10 odsto. Istovremeno neki drugi ljudi u poziciji su da sebi povećavaju mesečna primanja i uživaju druge privilegije.


Ekipa VOICE

Nema komentara.

Ostavi komentar

NUNS zadržava pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni na veb sajtu.
Neće biti objavljivani komentari koji sadrže govor mržnje, pretnje, uvrede i psovke.
Očekujemo da tekstovi budu pravopisno i gramatički ispravni.
Komentari objavljeni na ovom veb sajtu predstavljaju privatno mišljenje njihovih autora a ne zvaničan stav NUNS-a.

NUNS bilten

Prijavite se na naš bilten