Naslovna  |  Info  |  Vesti  |  Tek osnovanim medijima u Smederevu dodeljeno 100.000 evra
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

14. 11. 2017.

Autor: Violeta Glišić Izvor: Cenzolovka

Tek osnovanim medijima u Smederevu dodeljeno 100.000 evra

Više od polovine novca građana Smedereva otišlo medijima koji nisu ni postojali u vreme kada je konkurs raspisan. Portal ePodunavlje dobio je sedam, a Balkan produkcija Beograd 4,9 miliona dinara. Milorad Tadić ističe da je prvoj od dve komisije suptilno nagoveštavano kome da dodeli novac

Od 20 miliona dinara, koliko je smederevska opština namenila projektnom sufinansiranju medijskih sadržaja, gotovo 12 miliona komisija je dodelila medijima koji su u trenutku raspodele novca postojali svega nekoliko meseci.

Kao apsolutni miljenik komisije izdvaja se portal ePodunavlje, koji je na konkursu dobio čak sedam miliona dinara. Odmah iza njega je PR agencija za proizvodnju audio-vizuelnih proizvoda Balkan produkcija Beograd, koja je inkasirala 4,9 miliona.

Nisu ni postojali u vreme kada je konkurs raspisan

Pored naklonosti komisije koja je raspoređivala budžetski novac, ovim medijima je još nešto zajedničko – osnovani su svega tri meseca pre nego što je 6. septembra doneta odluku o raspodeli novca medijima u ovom gradu. U vreme kada je konkurs raspisan, 11. aprila 2017. godine, ovi mediji nisu ni postojali.

Portal ePodunavlje u Registar medija upisan je 25. maja 2017. godine, a kao izdavač navedena je agencija Open view d.o.o. iz beogradske opštine Rakovica. Ova agencija, prema podacima sa sajta Agencije za privredne registre, osnovana je mesec dana kasnije – 20. juna, sa 500 dinara osnivačkog kapitala i sa sedištem u Ulici Pariske komune 51 u Beogradu. Kao adresa za prijem pošte navedena je Ulica vojvođanskih brigada 2b u Vršcu.

Pored toga što različite adrese mogu da zbune, još čudnije deluje činjenica da na portalu ePodunavlje u delu „O nama“ piše da je vlasnik ovog medija eVršac Group d.o.o.iz Vršca. I zaista, u Registru medija nalaze se dve odluke: jedna od 25. maja, u kojoj je kao izdavač naveden eVršac Group d.o.o., da bi u drugoj odluci od 18. jula ime izdavača bilo promenjeno u Open view d.o.o.

Na prvi pogled izgleda da administratori sajta ePodunavlje jednostavno nisu bili ažurni i nisu na vreme promenili ime vlasnika, ali se ispostavilo da ove dve agencije imaju istu vlasničku strukturu.

Gradsko veće Smedereva 23. juna imenovalo članove komisije, a zatim četiri dana pre raspodele novca, 2. septembra, preinačilo svoju odluku i u komisiju izabralo druge osobe

Naime, prema podacima sa sajta APR-a, vlasnici eVršac Group d.o.o. bili su Aleksandar Čupić i Aleksandar Keta, koji su zajedno 2012. osnovali portal eVršac.

U maju 2016. godine Čupić je, kako navodi TV N1, posle pretnji koje je lokalni moćnik uputio njemu i njegovoj porodici, rešio da prestane da se bavi novinarstvom. Svoj deo vlasništva u agenciji 1. juna 2016. preneo je na Ketu, koji je tako postao jedini vlasnik eVršac Group d.o.o.

Čupić, međutim, godinu dana kasnije osniva agenciju Open view d.o.o. i od bivšeg poslovnog partnera preuzima portal ePodunavlje. Tri meseca posle osnivanja ovaj portal na konkursu u Smederevu dobija sedam miliona dinara.

U Registru medija kao glavni i odgovorni urednik portala ePodunavlje naveden je Aleksandar Čupić. To je jedino ime koje se povezuje sa ovim portalom, budući da vesti koje su na njemu objavljene nisu potpisane. Na sajtu ne postoji ni redakcijski broj na koji se novinari mogu pozvati, već samo kontakt forma za elektronsku poruku.

Cenzolovka je došla do broja telefona Aleksandra Čupića, ali on nije želeo da komentariše rezultate konkursa u Smederevu, rekavši tek da je o visini sredstava odlučivala komisija. Nije želeo ni da nam pojasni kako će realizovati svoj projekat pod nazivom „Regionalni centar za javno informisanje građana“, za koji je dobio sredstva, i kojim temama će se tekstovi, vredni sedam miliona dinara, baviti.

Jedini odgovor dobili smo na pitanje da li sajt ima dovoljno zaposlenih novinara koji će raditi na projektu.

„Imamo dovoljno novinara“, rekao je gospodin Čupić.

Koliko je to dovoljno, nije želeo da komentariše.

TADIĆ: SUPTILNO NAGOVEŠTAVALI KOME DA DAMO NOVAC

Milorad Tadić, predstavnik ANEM-a i Lokal presa u smederevskoj komisiji, koji je izabran na prvom konkursu, za Cenzolovku kaže:

„Sva trojica smo bili složni u oceni da pristigli projekti nisu zadovoljavali uslove konkursa. Glavna primedba bila je da projekti nisu prepoznavali javni interes u oblasti javnog informisanja. Neki su bili i tehnički neispravni, jer podnosioci projekta nisu ispravno popunili deo vezan za budžet. U gotovo svim projektima predviđena aktivnost bila je praćenje rada lokalne samouprave. Time se mediji inače bave i za to ne bi trebalo da dobijaju novac iz budžeta.“

Prva komisija je odbacila sve projekte izuzev jednog koji je zadovoljavao kriterijum javnog interesa.

„To je verovatno i razlog zbog koga je komisija zamenjena. Od početka konkursa predstavnici lokalne samouprave su nam suptilno nagoveštavali sa kojim medijima imaju dobru saradnju. U prevodu – kome treba da podelimo novac. Kada to nismo uradili, raspisan je novi konkurs.“

Tadić ističe da je sramotno to što je konkurs u Smederevu sproveden na ovakav način. Podseća da je novac dodeljen sredinom septembra, a rok za završetak projekta je kraj godine, kao i da je ovo već viđen model u kome se novac iz budžeta dodeljuje medijima bliskim vlasti.

Komisija promenjena četiri dana pre odluke

Ništa bolje nije ni sa agencijom Balkan produkcija Beograd, o kojoj je nemoguće pronaći podatke, osim onih navedenih na sajtu Agencije za privredne registre.

Osnovana je 26. juna 2017. godine. Kao vlasnik se navodi Vladan Mihajlović. Kao delatnost agencije navedena je proizvodnja kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskog programa.

Nema podataka da je agencija upisana u Registar medija, a ni uz pomoć Gugla nismo pronašli sajt ili stranicu koja je s njom povezana, tako da nismo mogli ni da stupimo u kontakt sa vlasnikom ove agencije ili novinarima koji će raditi na realizaciji projekta „Upoznajmo se da bi se bolje razumeli“, vrednog 4,9 miliona dinara.

Na sajtu nema ni redakcijskog broja. Ništa bolje nije ni sa agencijom Balkan produkcija Beograd, o kojoj je podatke moguće naći samo na sajtu APR-a

Osim raspodele novca, diskutabilno je i samo sprovođenje konkursa u Smederevu, budući da je Gradsko veće u ovom gradu 23. juna imenovalo članove komisije, a zatim četiri dana pre raspodele novca, 2. septembra, preinačilo svoju odluku i u komisiju izabralo druge osobe.

Očigledno je da lokalnoj samoupravi iz nekog razloga nisu odgovarali Milorad Tadić, predstavnik Poslovnog udruženja Asocijacija nezavisnih elektronskih medija iz Beograda i Poslovnog udruženja asocijacije lokalnih i nezavisnih medija Lokal pres iz Kragujevca, Petar Jeremić, predstavnik UNS-a, i Vlado Mareš, predstavnik NUNS-a i NDNV-a.

Njih su zamenili „medijski radnici“ Radojica MaliIlija Stojanović i Siniša Batalo, koji se u poslednje vreme pominju kao članovi komisija u kojima je raspodela novca u najmanju ruku diskutabilna.

Pored izbora članova komisije, Gradsko veće u Smederevu dva puta je raspisivalo i javni poziv za učešće na konkursu za sufinansiranje projekata. Naime, prvi konkurs je raspisan 11. aprila, da bi zatim Veće 8. avgusta donelo rešenje kojim se konkurs poništava.

Da sve bude još čudnije, na tom zasedanju Veće je raspisalo novi javni poziv za učešće na konkursu. Oba rešenja potpisala je gradonačelnica Smedereva Jasna Avramović.

U Gradskoj upravi nisu bili raspoloženi da nam objasne zbog čega je konkurs raspisivan dva puta, kao ni razloge zašto su „medijski radnici“ u komisiji zamenili predstavnike medijskih udruženja.

Ni gradonačelnica Avramović nije odgovorila na pitanja Cenzolovke o sprovođenju konkursa.

SMEDEREVO PLAĆA I SINDIKAT NOVINARA

Dva najveća dobitnika na konkursu dobila su više nego svih ostalih sedam zajedno: Privredno društvo za reklamu i propagandu Respect Media iz Smedereva dobilo je 1,5 miliona dinara, Radio Luks iz Smedereva – 700.000, TV Smederevo – dva miliona, Naš glas iz Smedereva – 700.000, Sindikat novinara Srbije – 200.000, Udruženje za promovisanje slobode izražavanja Podunavska inicijativa – 570.000 i Kopernikus – 2,43 miliona.


Ovaj tekst nastao je u okviru projekta „Javni novac za javni interes“, koji sprovode BIRN, NUNS i SĆF, a finansira Evropska unija. Stavovi izrečeni u ovom tekstu predstavljaju stavove autora i ne odslikavaju stavove EU.

Nema komentara.

Ostavi komentar

NUNS zadržava pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni na veb sajtu.
Neće biti objavljivani komentari koji sadrže govor mržnje, pretnje, uvrede i psovke.
Očekujemo da tekstovi budu pravopisno i gramatički ispravni.
Komentari objavljeni na ovom veb sajtu predstavljaju privatno mišljenje njihovih autora a ne zvaničan stav NUNS-a.

NUNS bilten

Prijavite se na naš bilten