Naslovna  |  Info  |  Vesti  |  Sve otvorenije finansiranje prorežimske propagande
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

20. 07. 2019.

Autor: Ivana Nikoletić Izvor: Danas

U prvoj polovini godine tabloidima u Srbiji razdeljeno 233.000 evra budžetskih sredstava, saopštio UNS

Sve otvorenije finansiranje prorežimske propagande

U prvoj polovini ove godine na konkursima za projektno sufinansiranje medijskih sadržaja u oblasti javnog informisanja skoro 233.000 evra razdeljeno je rekorderima u kršenju zakona i širenju lažnih vesti.

Listovi i portali „Alo“, „Srpski telegraf“, „Kurir“, „Informer“ i „Srbija danas“, prema monitoringu Saveta za štampu, u nekoliko poslednjih meseci prošle godine načinili su više od 3.000 prekršaja Kodeksa novinara Srbije, a uprkos tome su „nagrađeni“ sa oko 27,5 miliona dinara, objavio je juče UNS.

Na beogradskom konkursu, koji je petu godinu zaredom najdrastičniji primer ovakve raspodele, gotovo trećinu cele sume odnela je „gradska“ televizija Studio B i tabloid Alo, mediji istog vlasnika. Raspodela sredstava na konkursima širom Srbije iz godine u godinu postaje sve evidentnije finansiranje propagande vladajuće stranke, ali i otvoreno izrugivanje novinarskoj profesiji a posebno građanima, čiji se novac preliva u kase tabloida i privatnih medija naklonjenih vladajućoj stranci, saglasni su sagovornici Danasa.

– Postaje besmislen svaki pokušaj dijalog sa vlašću i razgovori o medijskoj strategiji, u situaciji otvorene pljačke javnog novca, kada se pare poreskih obveznika koriste za finansiranje ogoljene propagande. Vlast je očigledno rešila da nam još dublje gura prst u oko, jer se uništava i obesmišljava i medijska scena i novinarska profesija, tako što se sredstva na konkursima dodeljuju grozomornim tabloidima koji osim propagande, svakog dana emituju i pornografiju. Iako Zakon o sufinansiranju medija jasno kaže da se pare daju za inovativne sadržaje, istraživačke tekstove, za sadržaje koji oplemenjuju medijsku scenu i služe javnom interesu, kaže za Danas Željko Bodrožić, predsednik NUNS.

Portal Pištaljka, koji je prethodne dve godine odbijen za projekat istraživanja korupcije u organima gradske vlasti i opština, ove godine nije ni konkurisao za sredstva iz budžeta Grada Beograda. Prema rečima glavnog i odgovornog urednika tog portala i predsednika UNS Vladimira Radomirovića, prijaviti se na konkurs u ovakvim uslovima nema svrhe.

– Pištaljka je ove godine odustala od konkursa jer nismo hteli da gubimo vreme na pisanje projekata kada smo već dva puta odbijeni sa obrazloženjem da istraživanje korupcije „nije u interesu građana“. Za sledeću godinu mediji generalno moraju bolje da se pripreme za sve konkurse, kako bismo sprečili ovo što se sada dešava, a što je ruganje ne samo novinarskoj profesiji već i građanima koji daju novac, a koji odlazi u džepove nekih fantomskih firmi i medija – ocenjuje Radomirović.

Da je koncept projektnog sufinansiranja medijskih sadržaja u javnom interesu, ustanovljen posle privatizacije državnih medija, od samog početka zloupotrebljen u korist medija bliskih svim nivoima vlasti, tvrdi i glavni i odgovorni urednik agencije FoNet Zoran Sekulić.

– Kao što smo privatizacijom državnih medija, takođe politički zloupotrebljenom, u praksi dobili stranačke medije iz okruženja vladajuće koalicije, tako su i na konkursima, pre svega gradskim i lokalnim, upadljivo favorizovani, ređe stvarni, a najčešće „virtuelni“ projekti, kojima su parama poreskih obveznika „nagrađivani“ lojalnost i poslušnost. To je, po pravilu, iz
konkurencije isključivalo medije koji nisu po volji vlasti, a ako je ponegde neki od njih i „prošao“ na konkursu, sledovale su ga mrvice sa stola – navodi Sekulić za Danas.

On dodaje da su, iz godine u godinu, takve zloupotrebe postajale sve drastičnije, da bi ove, u okviru priprema za naredne izbore, tradicionalnim „navijačima“ vlasti, još više bili uvećani delovi konkursnih kolača.

– To što je uglavnom reč o onima koji su šampioni kršenja novinarskog kodeksa nema nikakav značaj, jer oni i ne priznaju nadležnost Saveta za štampu, pa ih odluke njegove Komisije za žalbe i ne obavezuju – kaže Sekulić.

On naglašava da, međutim, najveći gubitnici nisu profesionalni i nepristrasni mediji, već građanke i građani Srbije, iz čijih se džepova finansiraju ili potpuno beznačajni medijski sadržaji ili oni koji su u službi obmanjivanja i manipulisanja javnošću, u skladu sa interesima političkih centara moći.

Bodrožić: I cifre i metode sve drastičnije

Bodrožić dodaje da se nedostaci i anomalije nastali iz rupa u aktuelnom Zakonu o informisanju, na koje su novinarska udruženja ukazivala, samo umnožavaju i postaju još drastičniji.

– Pravilnik o raspodeli novca je obesmišljen, a naša vlast trpi posledice izliva vlasti u mozak, i misli da sve može da im prođe nekažnjeno, pa sve liči na Divlji zapad. I cifre koje se dele i metode su sve drastičnije. A posle nam premijerka piše pismo da sednemo da razgovaramo. O čemu, kada se koriste sva sredstva da se javni dinar prebaci u privatne medije, a REM ne radi svoj posao, pita Bodrožić.

Sekulić: Projekte ocenjuju lažni medijski „eksperti“

– To što su u konkursnim komisijama, pod firmom (lažne) ravnomerne zastupljenosti, sve više zastupljeni ljudi iz novokomponovanih udruženja ili javnosti nepoznati medijski „eksperti“, samo potvrđuje da, prilikom ocenjivanja projekata, nema nikakvih profesionalnih kriterijuma, a još manje svesti o javnom interesu, navodi Zoran Sekulić.

Nema komentara.

Ostavi komentar

NUNS zadržava pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni na veb sajtu.
Neće biti objavljivani komentari koji sadrže govor mržnje, pretnje, uvrede i psovke.
Očekujemo da tekstovi budu pravopisno i gramatički ispravni.
Komentari objavljeni na ovom veb sajtu predstavljaju privatno mišljenje njihovih autora a ne zvaničan stav NUNS-a.

NUNS bilten

Prijavite se na naš bilten