Naslovna  |  Info  |  Vesti  |  Firmi osnovanoj dan pre otvaranja konkursa šest miliona
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

24. 05. 2020.

Autor: Ivana Nikoletić Izvor: Danas

Sufinansiranje medijskih projekata od javnog značaja prvo usporila epidemija, a zatim "pogurali" izbori

Firmi osnovanoj dan pre otvaranja konkursa šest miliona

Rezultati ovogodišnjeg konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u Beogradu nisu iznenadili medijske radnike, poznavaoce scene i predstavnike nezavisnih medija, jer odavno demonstriraju isti mehanizam za prelivanje novca građana u privatne džepove vlasnika „podobnih“, provladinih medijskih kuća, čime se praktično isplaćuju usluge podržavanja vlasti i širenja propagande u ime vladajuće stranke.

Beograđani tako svojim novcem, umesto precizno osmišljenih projekata koji bi im pružili informacije bitne za javno, zajedničko dobro, plaćaju redovne informativne emisije na prorežimskim televizijama, promotivne aktivnosti gradskih funkcionera, a sada vrlo verovatno i lojalnost režimu tokom predizborne kampanje.

Tako su u glavnom gradu među redovnim dobitnicima i ove godine nepoznate produkcijske kuće, nedavno osnovana PR preduzeća, mnoga od njih i fiktivna, za koje su istraživanja našeg lista, ali i portala Krik i Pištaljka pokazala da su na različite načine povezana sa Studiom B i vladajućom SNS.

I ove godine „stručna“ komisija dodeljuje im sumnjivo visoke grantove, a o detaljima i prirodi veza sa strankom na vlasti, Danas je u više navrata pisao.

Tako je udruženje „Humani tim“ dobilo 1,3 miliona dinara, dok je u prethodne dve godine tom udruženju dodeljeno skoro 4,5 miliona. Svoje projekte emituje na Studiju B već godinama i firma Zofin, kojoj komisija redovno „isplaćuje“ po šest miliona dinara godišnje. Preduzetnik Vladimir Ilić VI Production, iznova je dobio isto toliko.

Firma Video Calibration, vlasnice Biljane Marković, dobila je ovaj put nešto manje od prošlogodišnjih šest miliona dinara. „Glasu nacije“ dodeljeno je 2,1 milion, a agenciji News media team Strahinje Vujadinovića 950.000 dinara.

– Skandal je da recimo firma Videoton, koja je po podacima iz APR-a osnovana dan pre raspisivanja konkursa, dobije ogroman iznos od gotovo šest miliona dinara, dok mediji koji godinama postoje i dokazali su se svojim radom ne dobijaju ništa, kaže za Danas glavni i odgovorni urednik portala Pištaljka Vladimir Radomirović, koji je i predsednik Udruženja novinara Srbije (UNS), čiji se članovi dosad ni jedan jedini put nisu našli u komisijama koje na lokalu širom Srbije ocenjuju projekte medijskih kuća. Od samog starta, pomenuti portal je odbijan za sredstva, jer prema obrazloženju stručne komisije tema „Istraživanje korupcije i sukoba interesa u izvršnim organima Grada Beograda i gradskih opština“, nije „u javnom interesu“.

– Mi ipak ne odustajemo, jer je projekat koji predlažemo već godinama par ekselans u javnom interesu i jednom mora doći do promene, decidan je Radomirović.

Predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS) i glavni i odgovorni urednik „Kikindskih“ Željko Bodrožić smatra da je učešće u ovakvom „besprizornom“ konkursu obesmišljeno.

– Tri godine nas prave ludima u Kikindi i ove smo odlučili da ne konkurišemo, da svojim učešćem ne dajemo legitimitet tom izboru. Isto je i na beogradskom konkursu, slično prolaze druge nezavisne redakcije čiji konkursi godinama ne prolaze dok su neki izmišljeni mediji bogato kićeni. Znamo o čemu se radi, sve je providno, unapred namešteno, forsiraju se propagandni servisi SNS-a dok se ponižavaju slobodni i nezavisni mediji. Tu se veliki novac namešta uvezanim licima, što je kriminalna radnja i u tome ne treba učestvovati, izričit je Bodrožić.

Od 2015, kada je praksa projektnog sufinansiranja počela da se primenjuje, taj vid državne ili lokalne pomoći medijima vrlo uspešno je u samom startu pretočen u svoju suprotnost. Rad tog mehanizma za isisavanje javnog novca obezbeđuje se tako što se formiraju komisije sa poželjnim članovima, u kojima do sada nismo videli nijednog predstavnika reprezentativnih i kredibilnih novinarskih udruženja.

Upravni sud oborio odluku komisije

Upravni sud u Beogradu poništio je i vratio na ponovno odlučivanje odluku beogradske komisije koja je 2017. dodeljivala sredstva i pritom odbila projekat portala Pištaljka. Članovi komisije su i nakon toga odbili projekat pod nazivom „Istraživanje korupcije i sukoba interesa u izvršnim organima Grada Beograda i gradskih opština“, koji, prema njihovoj oceni, „ne zadovoljava u potpunosti interese javnosti“. Kako je naveo Radomirović, Pištaljka je ponovo pokrenula upravni spor, i očekuje novu odluku suda.

Poslušničke nagrade i za unutrašnjost

Televizija „SOS Kanal Plus“, u vlasništvu kruševačkog biznismena Radojice Milosavljevića, koja svesrdno podržava aktuelnu vlast, dobila je 4,2 miliona dinara za dva projekta, dok je sa nešto više nagrađena prošle godine. Prorežimski nastrojen „Kopernikus“ je ovaj put dobio 650.000, nešto manje od prošlogodišnjih 800.000. Kopernikus cablenetnjork je u vlasništvu Zvezdana Milovanovića, poverenika SNS iz Niša. Vladajućoj partiji naklonjen Studio Mag iz Obrenovca dobio je 650.000 dinara, dok je ranije „nagrađen“ sa 1,5 milion, a projekat Naksi radija zavredeo je milion dinara. Kompaniji Novosti i istoimenom radiju komisija je dodelila 2,6 miliona dinara.

Nema komentara.

Ostavi komentar

NUNS zadržava pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni na veb sajtu.
Neće biti objavljivani komentari koji sadrže govor mržnje, pretnje, uvrede i psovke.
Očekujemo da tekstovi budu pravopisno i gramatički ispravni.
Komentari objavljeni na ovom veb sajtu predstavljaju privatno mišljenje njihovih autora a ne zvaničan stav NUNS-a.

NUNS bilten

Prijavite se na naš bilten