Naslovna  |  Info  |  Vesti  |  Na Pinku i Hepiju skoro 1.700 prekršaja za tri meseca
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

23. 10. 2020.

Autor: Ivana Nikoletić Izvor: Danas

Na Pinku i Hepiju skoro 1.700 prekršaja za tri meseca

Regulatorno telo za elektronske medije (REM) podnelo je zahtev za pokretanje prekršajnih postupaka protiv televizija Hepi, Pink, Prva i B92, jer je za samo tri meseca, na te četiri televizije zabeleženo više od 2.000 prekršaja koji se tiču Zakona o oglašavanju.

U kršenju zakona prednjače TV Pink i TV Hepi sa po više od 800 prekršaja, dok je tokom dva meseca na B92 uočeno 277, a na TV Prva 175 kršenja tog zakona.

Nepoštovanje zakonskih odredbi u sferi oglašavanja i reklamiranja svakako je zloupotreba javnog medijskog prostora.

Međutim, s obzirom da ovakve brojke nisu novina i da se ponavljaju, dok televizije nastavljaju sa nepromenjenim ponašanjem, pitanje je mogu li dosadašnje sankcije i sadašnja ovlašćenja REM-a doneti red u programske sadržaje na nacionalnim frekvencijama.

Profesor FPN Miroljub Radojković smatra da treba razmisliti o ozbiljnijem kažnjavanju emitera, koje bi trebalo da sprovedu prekršajni sudovi, jer sam REM nema dovoljna zakonska ovlašćenja.

– I sam REM se često i odavno žalio da ne može da izađe na kraj sa tolikim brojem prekršaja, kada je u pitanju komercijalni deo programa. Emiteri imaju jasna pravila o emitovanju komercijalnih sadržaja i reklama, ali ih se evidentno ne pridržavaju, a sami možemo da primetimo da su i reklame sve duže i duže. Takođe, među televizijama na nacionalnim frekvencijama nema nijedne koja je nedužna i svi prebacuju kvote koje su dozvoljene, navodi Radojković i dodaje da se to svakako može smatrati zloupotrebom javnog medijskog prostora.

Međutim, kako kaže, problem je što REM kao nadležan pokrene prekršajni postupak, a prijava je i ranije bilo „na hiljade“, „i ne bude ništa“.

– O tome bi već trebalo da razmišljaju prekršajni sudovi, ali ni oni sami verovatno ne mogu da izađu na kraj sa tolikim brojem slučajeva. Kazne su novčane, a moglo bi da se razmisli i o nekakvim egzemplarnim kaznama, koje bi se računale kumulativno, pa ako se neki prekršaj ponovi, da REM onda upotrebi one sankcije na koje ima pravo, kao što su privremeno zaustavljanje programa i oduzimanje dozvole za emitovanje, predlaže Radojković.

Dodaje da u toj situaciji ni REM nije kriv „jer nema dovoljno odrešene ruke“ niti zakonsko pravo da izriče novčane kazne.

– Ipak, ni te novčane kazne nisu toliko velike, jer znamo koliko koštaju te reklamne sekunde, pa se emiteri preračunaju da je bolje da plate kaznu, nastave isto sa emitovanjem, i opet im ostane dovoljno zarade. Emiteri su sve hrabriji jer vide da njihovo delovanje nema posledica. A koliko će se takvo stanje održati, pitanje je, navodi Radojković.

On dodaje da se „golim okom“ može videti da televizije prate jedna drugu, i čak reklame emituju u isto vreme, „kako bi valjda zadržali gledaoce, da ih slučajno ne privuče program na nekoj drugoj televiziji“.

– Maltretiraju nas gledaoce, ali mi smo tražili komercijalne televizije pa smo to i dobili, zaključuje Radojković.

Član saveta REM-a Slobodan Cvejić kaže da su takvi izveštaji Službe za nadzor, koja nadgleda emitovanje komercijalnih sadržaja, već redovna stvar, i da u redovnim merenjima prednjače prve dve pomenute televizije.

– REM može na osnovu toga da podnese prijavu, odnosno pokrene prekršajni postupak, ali to dalje nije u našim rukama. Prekršaji se uglavnom svode na to da reklame traju duže od dozvoljenog. Mislim da emiteri kalkulišu i da njihova zarada daleko nadmašuje cifru koju će dati za plaćanje kazne, slično misli Cvejić.

REM je na poslednjoj redovnoj sednici doneo i odluku o izricanju mere TV Pink zbog sadržaja u emisiji „Hit Tvit“, gde su, kako je navedeno u zapisniku, prekršene odredbe Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika o zaštiti prava maloletnika.

Razmatrani su i izveštaji Službe za nadzor povodom pretnje po život iznete u rijaliti programu „Zadruga“, emitovanom na TV Pink, kao i o postupanju TV Hepi, nakon izricanja dve mere upozorenja.

Savet REM doneo je odluku o nacrtu Pravilnika o vremenu emitovanja rijaliti programa „prisilnog okruženja“, na osnovu ranije donete odluke da se emitovanje rijaliti emisija ograniči na noćne sate, od 22 do 6 časova ujutru.

Prema rečima Slobodana Cvejića, nacrt Pravilnika je gotov, a na narednoj sednici trebalo bi da bude prihvaćen, nakon čega se upućuje nadležnom ministarstvu na mišljenje.

Brojke

Prema nadzoru Stručne službe REM-a, TV Pink je u aprilu ove godine učinio 208 prekršaja po Zakonu o oglašavanju, u junu 379, a u julu 267. TV Hepi je reklame nedozvoljeno emitovao 203 pita u aprilu, u junu 255 a u julu 345 puta. B92 je u aprilu zabeležila 32 prekršaja po osnovu Zakon, dok je u julu ta brojka iznosila 245. U aprilu TV Prva je 48 puta prekršila zakon, a u julu 127 puta.

Nema komentara.

Ostavi komentar

NUNS zadržava pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni na veb sajtu.
Neće biti objavljivani komentari koji sadrže govor mržnje, pretnje, uvrede i psovke.
Očekujemo da tekstovi budu pravopisno i gramatički ispravni.
Komentari objavljeni na ovom veb sajtu predstavljaju privatno mišljenje njihovih autora a ne zvaničan stav NUNS-a.

NUNS bilten

Prijavite se na naš bilten