Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Projektno finansiranje

26. 11. 2018.

Autor: I. Nikoletić Izvor: Danas

Podrška režimu jedini kriterijum za „javni interes“

Kada je na ovogodišnjem konkursu trećinu budžeta opredeljenog za sufinansiranje medijskih sadržaja utrošio na par tabloida i Studio B, Grad Beograd je nedvosmisleno potvrdio svoju rešenost da novac namenjen projektima od javnog interesa razdeli isključivo medijima priklonjenim vladajućem režimu.

Tako su pomenuta televizija i novine Alo, Informer, Srpski telegraf i Kurir u zbiru dobili više od 33 miliona dinara, od ukupno 89,8 miliona.

Međutim, pažljivija analiza dobitnika sredstava otkriva da je suma koja je otišla u isti tabor daleko veća, jer je još trećina sredstava dodeljena povezanim i fiktivnim firmama, nepoznatim ili sveže osnovanim agencijama i PR preduzećima, koja su na različite načine bliska naprednjačkom vrhu. Stiče se utisak da je „stručna“ komisija preostalu trećinu dodelila malim medijima i udruženjima za projekte posvećene manjinskim grupama, poput Roma i LGBT populacije, tek da bi se opravdao i zadovoljio minimum forme. Ipak, dok su podobnim medijima deljeni i osmocifreni podsticaji, sume dodeljene poslednjim pomenutima ne prelaze 500.000 dinara. Projekti onih medija koji su iole kritički nastrojeni prema vlasti nisu zavredeli ni dinara.

Tako je Studio B za realizaciju tri projekta dobio 16.120.000 dinara. S obzirom da je ta kuća od sredine ove godine u vlasništvu Saše Blagojevića, koji poseduje i novine Alo, u istu kasu se slilo i šest miliona dinara, koliko je na poslednjem konkursu dodeljeno tom tabloidu. Blagojević je, prema pisanju portala Pištaljka, javnosti poznat kao školski drug ministra finansija, a bivšeg gradonačelnika Beograda Siniše Malog.

Miljenik gradske vlasti, Studio B, na prvom sprovedenom konkursu 2015. godine, od ukupno 45 miliona dinara odneo je čak 23 miliona, više nego ostala 22 medija zajedno. Zajedno sa četiri miliona koliko su dobili Hit FM i Radio Karolina, bivši vlasnici, bračni par Ružica i Miloš Krdžić, samo iz gradske kase su dobili 27 miliona dinara. Naredne godine Studio B nije konkurisao za sredstva Grada, ali je istraživanje lista Danas pokazalo da je čak sedam medija i produkcijskih kuća, od kojih su neke i fiktivne ili tek osnovane, vlasnički povezano sa tom televizijom, te da je 2016. ta ekipa u zbiru odnela polovinu predviđenog budžeta, odnosno više od 40 miliona dinara. Među vlasnicima tih preduzeća, među kojima je bilo i registrovanih za delatnosti koje nemaju veze sa medijima, bilo je nekoliko zaposlenih na Studiju B, pa čak i njihovih supružnika. Prošle godine, Studiju B komisija je dodelila 13 miliona dinara, dok su firme povezane sa njegovim vlasnicima na tu cifru dodale još 10 miliona, što je trećina ukupnog novca tada opredeljenog za medijske projekte.

Iako je ove godine ta televizija dobila novog vlasnika, i na poslednjem konkursu pojavljuju se iste firme, dok im gradska komisija i dalje dodeljuje sumnjivo visoke grantove. Udruženje „Humani tim“, koje je dobilo dva miliona dinara, jedno je od novih imena među medijima koji su konkurisali, ali podaci privrednog registra pokazuju da je zakonski zastupnik udruženja Biljana Resanović, vlasnica firme Irik d.o.o. Ta firma je na prethodnim konkursima „zaradila“ 13 miliona dinara, a osnovana je nakon raspisivanja konkursa 2016, kada joj je dodeljeno čak devet miliona. Danas je već pisao da se zvanična adresa firme nalazi na 21. spratu Beograđanke, gde su isključivo prostorije Studija B, a izvori našeg lista su potvrdili da je Resanovićeva tada bila zaposlena kao sekretarica Ivane Vučićević, direktorke te televizije.

Firma Zofin, u vlasništvu Zorana Nikolića, prošle godine je dobila četiri miliona dinara, dok joj je ove godine dodeljeno milion više. Prema pisanju Pištaljke, ta firma je 2017. dobila sredstva za plagirani projekat koji je „prepisala“ iz projekta Radija JAT, koji je u vlasništvu već pomenutog Miloša Krdžića. Zofin je takođe osnovan nekoliko dana nakon raspisivanja prošlogodišnjeg konkursa, a projekat kojim je sada „osvojio“ komisiju u nazivu nosi prepoznatljivu rečenicu napredne vlasti, „Beograd, grad kranova“. I firma Folim, koja je nastala u isto vreme a prema saznanjima Danasa, u vlasništvu je Marije Leković, tada tehničke direktorke Studija B, najpre je „nagrađena“ sa pet miliona dinara, a isto toliko je dobila i na poslednjem konkursu.

Među odobrenim projektima je i „Bez mržnje, moliću“ autora preduzetnika Vladimira Ilića VI Production, kome je dodeljeno skoro 4,5 miliona dinara, dok je prošle godine dobio 1,5 miliona. Prema pisanju Pištaljke, trećinu od tih milion i po Ilić je opredelio za plaćanje usluga Studiju B. Kako taj portal skreće pažnju, ispostavilo se da je veliki broj dobitnika sredstava svoje projekte realizovao upravo preko Studija B, pa se deo novca opet slivao u tu televiziju. Prema njihovim saznanjima, od 24 medijska projekta koje je finansirala gradska uprava prošle godine, čak 11 je emitovano na Studiju B, među kojima je i već pomenuta firma Irik, koja je od devet dobijenih miliona Studiju B u tu svrhu isplatila 7,7 miliona dinara.

Među redovnim dobitnicima i ove godine je prorežimska televizija Kopernikus, koja je za projekat „Beograd – evropska metropola“ dobila jedan milion, vladajućoj partiji naklonjen Studio Mag iz Obrenovca koji je dobio 1.750.000 dinara, kao i lazarevačka Gem televizija koja je do sada nagrađena sa ukupno 5,5 miliona, a za ovogodišnji projekat dobila je još 1,5 miliona. Portalu Srbija danas, čiji je vlasnik Aleksandar Martinović, u javnosti poznat kao blizak SNS-u, dodeljen je isti iznos.

Milionski iznosi nepoznatim firmama

Redovna praksa komisija na beogradskim konkursima je i da se milionski iznosi dodeljuju produkcijskim kućama i reklamnim agencijama nepoznatim medijskoj javnosti. Firma „Video calibration“, koja je prošle godine odnela dva miliona dinara, sada je „zaradila“ čak šest miliona. Jugoslovenska biznis mreža Yu Bi Net vlasnika Katarine Savić, dobila je 2,1 milion dinara, a na sajtu firme se može videti da je i ona sarađuje sa Studijom B. Još jedan od saradnika ove televizije, firma „Media Link New“ u vlasništvu Miroslava i Gordane Popović, dobila je dva miliona dinara. Dok je preduzeće SlikaVest d.o.o. dobilo milion dinara, kao i prošle godine, firmi Video callibration, koja je na prošlom konkursu dobila dva miliona dinara, sada je povereno čak šest miliona.

Pare „na poverenje“ ili nešto drugo

Iako se kao jedan od kriterijuma kojima se vodi komisija pri dodeli sredstava navodi iskustvo medijske kuće, odnosno dosadašnji rezultati i uspeh u realizaciji projekata, indikativno je koliko je visokih iznosa dodeljeno mladim i tek osnovanim firmama. Ivana Savić PR studio za audio-video proizvodnju MIS, registrovana u novembru prošle godine, dobila je pet miliona dinara. Milion i osamsto hiljada dobio je Glas nacije, osnovan u aprilu ove godine, pred samo raspisivanje konkursa. Prema podacima APR, vlasništvo je Milovana Jokanovića, a upisani kapital preduzeća iznosi 100 dinara. Prema pisanju Pištaljke, registracionu prijavu za tu firmu podneo je Igor Isailović, raniji advokat Siniše Malog i nekadašnji suvlasnik firme u likvidaciji „Energy and Innovation“, sa premijerkom Anom Brnabić. Televizija sporta i zdravlja „SOS kanal plus“, kruševačkog biznismena Radojice Milosavljevića, koji je 2015. privatizovao nekoliko medija preko kojih je jasno podržao vladajuću stranku, dobila je 2,5 miliona dinara, a osnovana je početkom ove godine.

Za tabloide „tradicionalno“

Već tradicionalno, iznosi od šest miliona rezervisani su za najpoznatije tabloide, pa su toliko dobili Srpski telegraf i Alo, kao i Informer preko svog izdavača Insajder tima i njegove marketinške agencije Info it Media, osnovane u maju ove godine. Kurir je ipak, za ukupno tri projekta, „kažnjen“ sa 2,5 miliona dinara.

Nema komentara.

Ostavi komentar

NUNS zadržava pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni na veb sajtu.
Neće biti objavljivani komentari koji sadrže govor mržnje, pretnje, uvrede i psovke.
Očekujemo da tekstovi budu pravopisno i gramatički ispravni.
Komentari objavljeni na ovom veb sajtu predstavljaju privatno mišljenje njihovih autora a ne zvaničan stav NUNS-a.

NUNS bilten

Prijavite se na naš bilten