
Chronicle of Attacks 
and Pressures against 

Journalists in 2017





Chronicle of Attacks 
and Pressures against 

Journalists in 2017

Belgrade 2017



Chronicle of Attacks and Pressures 
against Journalists in 2017

Publisher
Independent Journalists’ Association of Serbia 
Resavska 28/II 
11000 Belgrade

For the publisher
Slaviša Lekić

Authors
Marija Vukasović 
Svetozar Raković 
Tamara Skrozza

Translation
Maša Matiješević

Design
comma | communications design

Circulation
150

This publication was published in cooperation with Civil 
Rights Defenders and with financial support from the 
Swedish International Development Agency



[ 3 ]Contents

Contents

Safety and Security of Journalists and 
Other Media Professionals	 6

Table of attacks against journalists recorded by 
5 December 2017 (verbal, physical, and attacks against 
property)	 8

Political, Economic, and Other Pressure 
against Journalists and Other Media 
Professional	 12

Pressures against Journalists through 
Court Procedures	 16

Violation of the Journalists’ Code of Ethics	 18

The ethical plummeting of media	 18

Media smear campaigns against journalists	 19

Assassins and conspirators	 19

Elegantly and with style	 20

Media Reforms	 21

Co-financing of public interest in 
public information	 21

General data for 2017	 21

Irregularities at competitions	 21

“Expert” commissions and criminal allocations	 22

Public interest for private business	 24

Public interest without protection	 24

Regulatory Authority for Electronic Media	 26

Free legal advice service	 28



CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

Introduction

The Independent Journalists’ Association of Serbia has 
been implementing the Early warning system for four 
years already. The aim of the system is to facilitate more 
systematic and efficient monitoring of developments on 
the Serbian media scene in the five key areas which are 
most directly connected to media freedoms and the posi-
tion of journalists and other media professionals.

Even though freedom of media is guaranteed by the 
Constitution of the Republic of Serbia and media legisla-
tion, journalists and media experts agree in their assess-
ment that media freedoms have been constantly dropping 
for a longer period of time. The decreased level of media 
freedoms is also corroborated by various international re-
ports which state that Serbia is in a much worse position 
than in the previous period.

Reporters Without Borders1 published the World Press 
Freedom Index 2017, where Serbia occupies position 66 
out of the total of 180 countries ranked by the level of me-
dia freedom. In comparison with the previous year, Serbia 
has dropped by seven places. In the Freedom House 
Report,2 Serbia is included among countries which expe-
rienced the greatest drop on the global list of media free-
doms, by four points.

President of the European Federation of Journalists (EFJ) 
Mogens Blicher Bjerregård assessed that Serbia repre-
sents the worst example of violation of media freedoms 

1	 Reporters Without Borders, World Press Freedom Index, 
Paris, 2017. https://rsf.org/en/serbia

2	 Freedom House, Freedom of the Press 2017, Washington, 
2017. https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/
serbiarison

in the Balkans. The Article 19 (Article 19)3 research indicat-
ed that Serbia is among the countries in which media free-
doms experienced a serious drop. For instance, indicators 
within the index Protection point to “increasing intimida-
tion of independent and critical journalists and civil soci-
ety”, as evaluated in the analysis, with a special emphasis 
on attacks against journalists and activists.

The conclusion of the internal semi-annual analysis of the 
European Commission on action plans for chapters relat-
ing to rule of law and fundamental freedoms, which Serbia 
implements in negotiations for the accession with the EU, 
is that Serbia is still faced with considerable challenges 
when it comes to media freedom and freedom of expres-
sion, as well as establishment of proper conditions for a 
pluralist media scene. “Reports on attacks and intimida-
tion of journalists still cause concern”, warns the EC, em-
phasizing the “very slow progress of the Commission in in-
vestigations of murder cases of journalists”. The non-pa-
per document also states that it is “necessary to mobilize 
the force of legal obligation, and that political factors need 
to be leading by example” in order to ensure policy of to-
tal intolerance of attacks against journalists.4

According to the parameters used by IJAS in implementa-
tion of the Early warning system, the media scene in Serbia 
last year was marked by different types of issues faced by 
both journalists and media outlets. It is more than obvious 

3	 EurActiv Srbija, „Pad slobode izražavanja u Srbiji odraz 
nazadovanja demokratije“, 30 November 2017 http://www.
euractiv.rs/mediji/12072-pad-slobode-izrazavanja-u-srbiji-
odraz-nazadovanja-demokratije

4	 Beta, „E.K: Krupni izazovi za slobodu medija u Srbiji“, TV N1, 
5 December 2017. http://rs.n1info.com/a347110/Vesti/Vesti/
EK-o-slobodi-medija-u-Srbiji.html



[ 5 ]

that the trend of increasing of the number of pressures 
and threats aimed against journalists’ and media associa-
tions, primarily those who are critical of representatives of 
authorities, is continuing; on the other hand, figures which 
show that the number of physical attacks against journal-
ists and other media professional has decreased are en-
couraging.

According to IJAS database, in the period between 1 
January and 5 December 2017 30 attacks were recorded, 
including 6 physical attacks, 21 verbal assaults, 2 attacks 
against property, and one case of surveillance of journal-
ists.

In the analysis of IJAS’s public statements, in accordance 
with the mission and goals of the association, five specific 
categories were formulated:

■■ statements regarding the threat to the safety and 
security of journalists and other media profession-
als;

■■ statements regarding political, economic and oth-
er pressures on journalists and other media pro-
fessionals;

■■ press releases regarding pressures on journalists 
through lawsuits, judicial proceedings and verdicts 
which do not comply with the European Court of 
Human Rights;

■■ public warnings of violations of the Serbian 
Journalists’ Code of Ethics;

■■ activities aimed at reforming media legislation.

Apart from addressing the general public, depending on 
the nature of the particular case, IJAS addressed various 

institutions and individuals accountable and responsible 
for the problems and potential solution. IJAS’ Early warn-
ing system involved several different activities regarding 
specific cases:

■■ After receiving the information regarding an inci-
dent or problem, IJAS contacts relevant individuals 
to secure as much information as possible and to 
decide on further steps.

■■ Subsequent to the statement, IJAS continues to 
communicate with particular target groups, includ-
ing national and, where appropriate, international 
institutions.

■■ Important issues and problems are accompanied 
with texts which include a deeper analysis of the 
problem and are subsequently published on the 
IJAS website and in the association’s Newsletter.

■■ Especially intensive communication is maintained 
with journalists and other media professionals who 
are exposed to pressures, intimidation and attacks.

■■ In context of IJAS’s legal aid, lawyers provide free 
legal advice to media professionals regarding their 
professional and labour rights.

In the following report, besides safety and security of jour-
nalists and other media professionals, particular attention 
was paid to topics such as the media reform, co-financ-
ing of public interest in public information, irregularities at 
competitions, and REM status through analysis of the most 
striking cases of attacks and pressures which IJAS record-
ed in the course of 2017.

This publication contains data collated by 5 December 
2017.



[ 6 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

Safety and Security of 
Journalists and Other 
Media Professionals

When we compare 2017 with the previous year, it is ob-
vious that the trend of increasing of the number of pres-
sures and threats to journalists and other media profes-
sionals has continued, while the number of physical at-
tacks against journalists has dropped. According to re-
cords kept by the Independent Journalists’ Association of 
Serbia (IJAS), in the period of 01 January to 05 December 
2017 there has been the total of 30 attacks, including six 
physical attacks, 21 verbal threats, two attacks against 
property, and one case of surveillance of journalists.

In the course of 2017, most attacks against media profes-
sionals were sent via the Internet and social networks. 
However, this certainly does not mean that journalists’ 
safety is under less threat compared to the previous years, 
but that manners of threatening their safety are different 
– these are no longer only direct threats and physical at-
tacks, but pressures exerted in various manners as well.

It can be said that in the previous year there have been 
certain formal developments in this area. In the end of 
December 2016, a Memorandum on measures to raise 
security levels related to journalist safety was signed be-
tween Serbian Ministry of the Interior, Republic Public 
Prosecutor’s Office, and seven journalists’ and media 
associations (Independent Journalists’ Association of 
Serbia, Association of Journalists of Serbia, Independent 
Journalists’ Association of Vojvodina, Association of 
Journalists of Vojvodina, Media Association, Association 
of Independent Electronic Media, and Association of On-
line Media). This Memorandum was provided for by the 
Action plan for Chapter 23 in the process of accession to 
the European Union, with establishment of a system of 
measures to ensure more efficient criminal and legal pro-
tection of journalists as the basic goal.

The Memorandum provided for establishment of the 
Standing working group, which was established upon 
signing of documents by representatives of all signato-
ries. A mechanism for cooperation was also established 
by all signatories determining contact and coordination 
persons, who will facilitate communication of the signato-
ries in case of attacks against journalists so as to report the 
case and exchange information, and obtain information on 
cases in accordance with law. The Memorandum also pro-
vides for establishment of two sub-groups – for analysis 
of criminal legislation and for the level of transparency on 
part of institutions, which will also comprise representa-

tives of each signatory. The sub-groups have been formal-
ly established, but have not started working yet.

However, even though the Memorandum has been 
signed, the Standing working group has been established, 
and contact and coordination persons have been appoint-
ed, no concrete, serious developments have taken place 
in the area of promotion of safety and security of journal-
ists and other media workers. It may be said that coop-
eration, or rather communication is somewhat better, so 
that it is easier to get information on incidents, and the 
Prosecutor’s office sends newsletters and makes sepa-
rate records of attacks against journalists. Such records 
were provided for by the Instruction on keeping separate 
records in appellate, higher, and Basic Public Prosecutors’ 
Offices (A No. 802/15) related to criminal offences perpe-
trated against persons who perform functions of public im-
portance in the area of information. The same Instruction 
stipulates urgent actions of prosecutors’ offices in rela-
tion to such cases. Still, such developments, which are of 
rather formal character, are not sufficient, which is primari-
ly corroborated by the large number of unresolved cases 
of attacks against journalists. According to IJAS data, out 
of 30 recorded cases, as many as 23 are still in pre-inves-
tigative proceedings; in three cases it was established that 
there were no elements of a criminal offence to be pros-
ecuted ex officio, that is, that there were no grounds for 
prosecution; while in four cases criminal charges were dis-
missed.

Journalists’ and media associations are generally not sat-
isfied with the manner in which the signed Memorandum 
is being implemented. Dragan Janjić, IJAS vice-president 
and representative in the Standing working group, be-
lieves that signing of the Memorandum was very impor-
tant: “It is very good that we have a good framework for 
cooperation, but there are yet no concrete results which 
we would find satisfactory. The Memorandum may not re-
solve cases by itself; this should be done by competent 
bodies, but mechanisms for cooperation provided for by 
the Memorandum may trigger and accelerate investiga-
tions. Unfortunately, this does not happen in practice, or 
happens quite rarely. More recent cases of threats against 
journalists remain unresolved too, while we, media peo-
ple, find some decisions passed by prosecutors total-
ly incomprehensible and unacceptable. With such an ap-
proach, the Memorandum we are talking about and the 
Working group founded within the Memorandum may not 



[ 7 ]Safety and Security of Journalists and Other Media Professionals

meet one of the basic functions, which is discouraging of 
attacks and pressures against journalists and freedom of 
public expression.”

On the other hand, Branko Stamenković, representative of 
the Republic Public Prosecutor’s Office believes that im-
plementation of the Memorandum started well and that it 
is developing successfully. He says that there are difficul-
ties which, as far as the prosecutors’ office is concerned, 
comprise the fact that prosecutors are educated to strict-
ly abide by law. This means, explains Stamenković, that 
when a representative of journalist association requests 
information on certain cases based on the Memorandum, 
the first reaction of prosecutors is to ask if they have an au-
thorization to seek such information.5

The case showing that dissatisfaction on part of journal-
ists’ and media associations with the manner in which 
the Memorandum is implemented is justified is the one 
of the attack against journalists in the course of inaugura-
tion of president Aleksandar Vučić and passing of the de-
cision by the First Basic Prosecutor’s Office in Belgrade 
to dismiss criminal charges of the journalists attacked. 
On this occasion, dissatisfied with the unacceptable jus-
tification of the decision, and requesting to clarify the 
reasons to dismiss the criminal charges Independent 
Journalists’ Association of Serbia, Independent Journalists’ 
Association of Vojvodina (IJAV) and Association of 
Independent Electronic Media (ANEM) requested an ur-
gent meeting with the Zagorka Dolovac, Republic Public 
Prosecutor. The associations also stated that they would 
decide about their status in the Standing working group af-
ter the meeting. On the same occasion, Media Association 
and Association of On-line Media suspended their partic-
ipation in the Standing working group until the meeting 
with the Republic Public Prosecutor.

Having in mind the inefficiency on part of state institutions 
in protection of journalists’ and media freedoms, the new-
ly established informal Group for Media Freedom, which 
comprises journalists’ and media associations, CSOs, me-
dia, journalists, and citizens recognized the need to in-
clude in the requests filed to Serbian Prime Minister Ana 
Brnabić one which relates to safety of journalists. Namely, 
the Group requested that competent state bodies should 
use urgent procedure to solve all cases of attacks against 
journalists and cases of threats against their safety and in-
itiate proceedings against perpetrators; to urgently com-
pose and publish an analysis of actions launched by the 
police and prosecution in cases of murders of journalists 
and attacks against journalists so far.

5	 Independent Journalists’ Association of Serbia, “Indicators 
for the level of media freedom and journalists’ safety”, 
Belgrade, 2017. The research is available at the website 
www.safejournalists.rs from 19 January 2017.

Electronic surveillance measures taken against citizens, 
including journalists, which comprise physical surveillance, 
recording, and secret surveillance of communication, 
present a separate issue. According to law such measures 
may be taken only in certain cases and upon court approv-
al. However, even though there is no material evidence 
that electronic surveillance is performed illegally, there are 
cases that question the process. One of such cases took 
place in 2017 and the protagonist was Predrag Blagojević, 
editor-in-chief of Internet portal Južne vesti. According to 
him, the whole case started when he observed some is-
sues in communication with certain individuals, represent-
atives of embassies (UK, USA, and Australian embassy). 
“Following these events, and after consultations with sev-
eral institutions, the Commissioner for information of public 
importance and protection of personal data, several CSOs 
active in this field, I addressed the Higher Court in Niš re-
questing information on whether they had issued an or-
der for me to be put under the measure of secret surveil-
lance; I was told that they had not issued such an order. 
Law enforcement gave me an answer which may be inter-
preted in two manners. Ministry of interior refused to sup-
ply the information, saying that this data was marked ‘strict-
ly classified’. Some interpret this as a confirmation that I 
am subjected to surveillance and that the minister marked 
the case as ‘strictly classified’, while others believe that, 
based on his reply, it is impossible to establish whether 
my communications were subject to police surveillance or 
not. What took place after this is the incident in March this 
year, when I noticed being recorded by a man holding a 
video camera in a parked car. When I took out my phone 
to take a photo of him and walked towards to ask him why 
he was doing that, he put the camera down and drove 
away. The case was reported to the police at once, the car 
was described and the photo was provided to them, but 
the competent institutions have still not identified the sub-
ject, not even traced the car based on the number plates, 
claiming that these number plates were not registered in 
the database. This leads to the conclusion that these were 
some official number plates, that is, that it was some secu-
rity service.”6

In this report we shall mention attacks against Internet por-
tals and websites of media outlets, which have been on 
the rise in recent years. From the beginning of the year 
till 5 December, the Share foundation database recorded 
five technical attacks, i.e. hackings of Internet portals and 
on-line media. However, according to the data from the 
same database, none of the cases has been resolved yet.

In addition to cases of attacks in 2017, it is necessary 
to mention that three murders of journalists (Radislava 
Dada Vujasinović in 1994, Slavko Ćuruvija in 1999, and 

6	 Independent Journalists’ Association of Serbia, “Indicators 
for the level of media freedom and journalists’ safety”, 
Belgrade, 2017. The research is available at the website 
www.safejournalists.rs from 19 January 2017



[ 8 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

Table of attacks against journalists recorded by 
5 December 2017 (verbal, physical, and attacks against property)7

No. Date of 
attack

Place of attack Journalists/media 
outlet

Description of incident Course of action/outcome

1. 5 Jan. 2017 Belgrade Nihad Ibrahimkadić Unidentified persons physically 
attacked the journalist and 
inflicted him injuries

The case before prosecution 
is underway, perpetrator is 
unidentified.

2. 27 Jan. 
2017

Novi Sad Igor Besermenji Threats made via social network 
Facebook

The case before prosecution 
is underway, one person 
arrested on suspicion of having 
committed the criminal act of 
threatening safety.

3. 9 Mar. 2017 Gvozden Zdravić Threats made publicly and 
anonymously; also, threats 
through a mobile phone with a 
concealed number. 

There are no elements of a 
criminal prosecuted ex office.o

4. 18 Feb. 
2017

Apatin Vesna Milanović Simčić Journalist was sitting in an 
Apatin café with her friends 
when she was approached from 
back by an unknown man who 
pulled her by the shoulder and 
threatened her.

The decision on dismissal of 
criminal charges was passed. 
No grounds for launching of 
criminal proceedings.

5. 21 Feb. 
2017

Belgrade Teofil Pančić Threats made via social network 
Facebook

The case before prosecution is 
underway; request to collect all 
necessary intelligence was filed.

6. 21 Mar. 
2017

Niš Predrag Blagojević An unidentified person made 
recordings of the journalist from 
a car in the town centre.

The case before prosecution is 
underway; request to collect all 
necessary intelligence was filed.

7. 5 Apr. 2017 Novi Sad Dinko Gruhonjić Threats made via social network 
Facebook

The case before prosecution is 
underway; request to collect all 
necessary intelligence was filed. 
Unidentified perpetrator.

8. 6 Apr. 2017 Novi Sad Nedim Sejdinović and 
Dinko Gruhonjić

Recording posted on YouTube 
channel in which the journalists 
are criticized and their safety is 
threatened.

The case before prosecution is 
underway; request to collect all 
necessary intelligence was filed.

9. 8 Apr. 2017 Belgrade Srpski telegraf Threats made via social network 
Facebook

The case before prosecution 
is underway; collection of 
evidence is underway.

7	 Source: www.bazenuns.rs

Milan Pantić in 2001) have not been resolved yet. The 
Commission for Investigating Murders of Journalists made 
certain progress in the case of murder of journalist Milan 
Pantić in 2017. Its president, Veran Matić, said that the po-
lice investigation was completed, that evidence on mo-
tives and suspects was collected, and that the investiga-
tion showed that Pantić was murdered for his work as a 
journalist and investigative articles on corruption and crime 
in Jagodina and that part of Serbia. Nevertheless, the case 
is still in pre-investigative proceedings, and no charges 
have been filed yet. Also, numerous cases of aggravated 
attacks from previous years have not yet been resolved, 
such as the attempted murder of Dejan Anastasijević in 
2007, and physical attacks against Davor Pašalić in 2014 
and Ivan Ninić in 2015.

What is important and also provided by the said 
Memorandum is training which is also stipulated in the 
Action plan for Chapter 23. This is training for members of 
prosecution and law enforcement so as to ensure better 
understanding of specific issues and for the sake of more 
efficient actions of competent bodies in cases of threaten-
ing of safety of journalists. Beside this, the Memorandum 
also provides for training of journalists in relation to their 
rights to criminal and legal protection and obligations in 
terms of criminal proceedings, as well as training of jour-
nalists and media owners on IT safety of Internet portals. 
However, such trainings have not been conducted yet; it is 
envisaged that they will be implemented in the coming pe-
riod and in cooperation with OSCE, which has the role of 
an observer in the Memorandum on cooperation.



[ 9 ]Safety and Security of Journalists and Other Media Professionals

No. Date of 
attack

Place of attack Journalists/media 
outlet

Description of incident Course of action/outcome

10. 9 Apr. 2017 Belgrade Tatjana Vojtehovski Threats written on a piece of 
paper posted on a tree

The case before prosecution 
is underway; perpetrator 
unidentified.

11. 14 Apr. 2017 Novi Sad Nedim Sejdinović Threats made via social network 
Facebook

The case before prosecution is 
underway; a suspect has been 
identified.

12. 18 Apr. 2017 Belgrade Predrag Lučić and 
Vasilije Ristović

The journalists were physically 
attacked while they were 
doing their job by a group of 
unidentified individuals. 

The case before prosecution 
is underway; collection of 
evidence is underway.

13. 29 Apr. 
2017

Bujanovac Dželjaj Behljulji While sitting in a café, he was 
approached by the sons of the 
local politician who started to 
insult and threaten him.

There are no grounds for 
criminal prosecution as for 
criminal offences prosecuted 
ex officio. 

14. 29 Apr. 
2014

Zaječar Vlado Madžoski Threats and insults made via 
social network Facebook

There are no elements of a 
criminal prosecuted ex officio. 
The criminal charges were 
rejected.

15. 31 May 
2017

Belgrade Lidija Valtner In the course of inauguration of 
the president of the Republic, 
the journalist was physically 
carried away from the place; an 
attempt to take here phone was 
made. 

The decision was passed 
to dismiss criminal charges; 
the prosecution ordered the 
police to launch misdemeanour 
proceedings against the bullies.

16. 31 May 
2017

Belgrade Insider and VICE 
journalists

In the course of inauguration of 
the president of the Republic, 
the journalists were threatened.

Decision on dismissal of criminal 
charges

17. 1 Jun. 2017 Novi Sad Dinko Gruhonjić and 
Nedim Sejdinović 
(management 
of Independent 
Journalists’ Association 
of Vojvodina )

Streets of Novi Sad were 
covered with stickers showing 
them enemies of the state.

No grounds to launch criminal 
proceedings.

18. 13 Jun. 
2017

Belgrade Milan Lučić A famous singer physically 
attacked the journalist and 
inflicted him bodily harm. 

The case before prosecution is 
underway; request to collect all 
necessary intelligence was filed.

19. 22 Jun. 
2017

Niš Representatives of 
the Independent 
Journalists’ Association 
of Vojvodina

At the screening of the film 
“Albanian women are our 
sisters” the journalists, activists, 
and hosts of the screening 
gathered in the conference 
room of the Media Centre were 
threatened and shouted at by 
a man who said they would 
be all beaten up if the film was 
shown. The incident lasted for 
20 minutes

The case before prosecution is 
underway; request to collect all 
necessary intelligence was filed.

20. 24 Jun. 
2017

Belgrade Marija Vučić Threats made via social network 
Facebook

The case before prosecution is 
underway; request to collect all 
necessary intelligence was filed.

21. 7 Jul. 2017 Belgrade Dragana Pećo The journalist’s flat was burgled, 
but nothing was taken from it.

The case before prosecution is 
underway.

22. 20 Jul. 
2017

Novi Sad Igor Besermenji Threats made via social network 
Facebook

The case before prosecution is 
underway; request to collect all 
necessary intelligence was filed.

23. 4 Sep. 2017 Subotica Magločistač Portal Threats made as a comment 
under an article published on 
the website.

The case before prosecution is 
underway; request to collect all 
necessary intelligence was filed.

24. 16 Sep. 
2017 

Belgrade Gordana Uzelac and 
Mara Dragović

The journalists were attacked 
in the course of the protest rally 
of the right wing party “Dveri” in 
front of TV Pink building.

The case before prosecution 
is underway; collection of 
evidence is underway.



[ 10 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

In this Report, we will describe the most serious cases of 
threatening of safety of media professionals in 2017.

The first case which needs to be mentioned took place 
in the course of taking the oath of the new president of 
Republic of Serbia Aleksandar Vučić on 31 May 2017. On 
that day, six journalists were attacked and some report-
ed that the police officers standing nearby did not do an-
ything about it. The journalists were prevented from doing 
their job, while some of them were also restrained, such as 
the journalists of the Danas daily, Lidija Valtner, who was lit-
erally carried away “from the spot” by unidentified individ-
uals. VICE and Insider journalists were threatened, while 
journalists of Radio Belgrade and Espresso portal were 
pushed away. IJAS published a reaction on the same day 
condemning the attack and harassment of journalists, and 
protested the inadequate behaviour on part of law en-
forcement. On 13 June the Danas daily published photos 
on which individuals mistreating the journalists could be 
clearly seen.8 On 20 July, Nebojša Stefanović, minister of 
the interior, said that all individuals who had attacked jour-
nalists and citizens on that day were identified.9 However, 
despite all this, the prosecution remained silent for five 
and a half months. The First Basic Prosecutor’s office in 
Belgrade passed the decision to dismiss criminal charges 
filed by the journalists, and ordered the Ministry of the inte-

8	 Source: http://www.danas.rs/politika.56.html?news_
id=348289

9	 Source: http://www.danas.rs/drustvo.55.
html?news_id=351606&title=Stefanovi%C4%87%3A 
+Identifikovani+napada%C4%8Di+na+novinare

No. Date of 
attack

Place of attack Journalists/media 
outlet

Description of incident Course of action/outcome

25. 12 Oct. 
2017

Belgrade Slaviša Lekić Threats made by phone, on 
Lekić’s father’s landline.

The case before prosecution 
is underway; a suspect was 
arrested and interrogated.

26. 15 Oct. 
2017

Belgrade Marko Dragoslavić The journalist was first verbally 
and then physically assaulted; 
the person swung a board 
with an intention to hit him, but 
caught a shoulder only.

The case before prosecution is 
underway.

27. 5 Nov. 2017 Belgrade Ljiljana Stanišić The journalist was pushed away 
and was verbal threats were 
made.

The case before prosecution is 
underway.

28. 6 Nov. 2017 Belgrade Vuk Cvijić The journalist’s car was broken 
into and his laptop was taken 
away together with documents 
relating to his investigative 
journalistic work.

The case before prosecution is 
underway.

29. 7 Nov. 2017 Belgrade Tatjana Vojtehovski Threats made through the social 
network Twitter

The case before prosecution 
is underway; one person was 
arrested for suspicion for having 
committed the criminal act of 
jeopardizing safety.

30. 4 Dec. 2017 Belgrade Marija Antić Threats made through social 
networks Twitter and Facebook

The case was reported to the 
police.

rior to launch misdemeanour proceedings against the per-
petrators. In relation to the decision passed by the prose-
cutor’s office, IJAS reacted believing that the decision is 
shameful, and that it is but another proof that the judicial 
system in Serbia does not operate in accordance with law 
and justice, but only in the interest of authorities and rul-
ing political parties. Together with IJAV and ANEM, IJAS 
requested an urgent meeting with the Republic Public 
Prosecutor Zagorka Dolovac; following the meeting, the 
association will decide on their further status within the 
Standing working group. The Council of Europe included 
the case of Lidija Valtner in its Platform for promotion of 
protection of journalism and safety of journalists.

The case of physical attack against journalist which al-
so needs to be singled out is the attack against Nihad 
Ibrahimkadić, cameraman of the Turkish Anadolu news 
agency, which took place on 5 January 2017 in the vicini-
ty of Belgrade railway station. At dawn, unidentified attack-
ers attacked Ibrahimkadić from behind and hurt him; they 
were not saying anything in the course of the attack, and 
they did not take away any valuable possessions. IJAS re-
acted publicly condemning the attack against the camer-
aman and appealed to the police to identify the attack-
ers and motives of such attack urgently. IJAS monitors the 
case regularly; however, almost a year since the incident, 
the attackers have not been identified, while the case is 
still before the prosecution.

In the last year, there have been a large number of re-
corded threats against the Independent Journalists’ 
Association of Vojvodina management, primarily against 



[ 11 ]Safety and Security of Journalists and Other Media Professionals

Nedim Sejdinović, its president, and Dinko Gruhonjić, its 
programme director, but also against the association itself. 
As many as five attacks – verbal threats – have been re-
corded, mostly through the Internet and the Facebook so-
cial network. Beside this, threats were also recorded at the 
promotion of the film ”Albanian women are our sisters” in 
Niš, when several dozen of extreme right-wing support-
ers gathered in front of the Media Centre to shout and 
threaten the gathered journalists, activists, and hosts of 
the screening. A man, who presented himself as a “čet-
nik duke”,10 kept yelling and threatening in the confer-
ence room of the Media Centre for about 20 minutes, say-
ing they everyone will be beaten up should the film be 
screened. There is also a separate case of stickers ap-
pearing on the streets of Novi Sad presenting, among oth-
ers, photos of Nedim Sejdinović and Dinko Gruhonjić as 
state enemies. IJAS publicly condemned most of these 
events, while none of the cases mentioned has been re-
solved yet; they are all in proceedings before prosecution.

Beside the case of IJAV, there are other journalists who 
were threatened on several occasions in the course of 
2017. Journalist Tatjana Vojtehovski was seriously threat-
ened twice and both cases were reported to prosecution 
by IJAS. Journalist of Internet portal Autonomija.info Igor 
Besermenji was also threatened twice on Facebook this 
year. Certain steps ahead were made in two out of the 
four investigations; thus, on 20 November 2017, the po-
lice reported they had arrested one person on suspicion 
of having committed both the criminal offence of jeopard-
izing of safety of Tatjana Vojtehovski that took place on 
7 November 2017, and of Igor Besermenji on 27 January 
2017.

Attacks against property are listed separately in the report. 
In the course of 2017 there were two of such cases. The 
first one took place on 7 July when the flat of KRIK jour-
nalist Dragana Pećo, who was out of Belgrade at the time, 
was burgled. As nothing was taken away from the flat, it 
may be assumed that the aim of the burglary was to intim-
idate the journalist. IJAS reported the case to the police, 
and, together with other associations, reacted requesting 
that all circumstances of the case should be publicly com-
municated.

10	 Četnik being a member of nationalist right wing movement 
dating from the Second World War

This case is also before the prosecution. Another attack 
against property took place on 6 November when the car 
of Vuk Cvijić, the Blic daily journalist, was broken into and 
his laptop and three folders with documents relating to in-
vestigative journalism were stolen. This happened while 
Cvijić was at a meeting in a restaurant close to his flat, in 
front of which the car was parked. Nothing else was stolen 
from the car, as it’s often the case with such burglaries – no 
tools, the first-aid kit, cables, etc. Cvijić reported the theft 
to the police at once, while IJAS informed the prosecution 
about the case. IJAS also launched a public reaction re-
questing that the police investigate the case urgently.

A case of serious threats of death against Slaviša Lekić, 
journalist and IJAS president, was recorded on 12 October, 
when Lekić’s father received a phone call on his land 
line. An unidentified person asked him: “Do you know 
everything your son Slaviša does and writes about?” fol-
lowed by a torrent of insults, and also threats that the per-
son would “kill Slaviša” and his father. The voice repeated 
that they would be “obliterated from Earth” several times. 
Following this, on 16 October, another phone call was re-
ceived, but it ended as soon as Lekić’s father picked up 
the receiver. IJAS reported the case to the prosecution 
and the police reacted swiftly arresting and interrogating 
the suspect in only 14 days. The case was passed to the 
prosecution.

A case of serious threats was also recorded against Marija 
Vučić, journalist of Cenzolovka portal, in the night be-
tween 23 and 24 June, when she received death threats 
on Facebook: “You whore, you will be slain soon”. The 
message was sent only several hours after her article 
“Threats of Niš extremists: Vučić’s security will be here 
soon, they have their way with journalists” was published. 
The article relates to the incident which took place when 
extreme right-wing supporters in Niš prevented screening 
of the documentary “Albanian women are our sisters”. IJAS 
publicly condemned the threat and stated that it expected 
the Prosecutors Office for High-Tech Crime to investigate 
the case after urgent procedure and establish the identity 
of the author of the message. This case has also not been 
resolved yet, and is in proceedings before prosecution.



[ 12 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

Political, Economic, and 
Other Pressure against 
Journalists and Other 
Media Professional

The 2017 trend was marked by an increase in the number 
of pressures against journalists and other media profes-
sionals. In the period from 1 January to 5 December 2017, 
the number of pressures recorded in the database kept 
by IJAS amounted to 54, while throughout 2016 that num-
ber was 33. The pressures include: harassment of jour-
nalists, different forms of pressures exerted by state of-
ficials, politicians and other persons in positions of pow-
er, cases of restricting attendance or selective invitation of 
journalists to various public events, as well as pressures 
of pro-governmental media against journalists and media 
outlets which are likely to be critical of authorities.

At the same time, compared to 2016, 2017 was marked 
by decrease in the number of physical and verbal attacks.

When it comes to pressures, in a large number of cases 
these are pressures exerted by public officials, i.e. repre-
sentatives of authorities, starting from top state officials, 
to representatives of local authorities. Pressures, which 
gained prevalence over physical and verbal attacks, are 
not always direct, but often concealed or latent. It needs 
to be emphasized that, regardless of their form, pressures 
affect journalists and their work and put a question mark 
over their safety; in a broader context, they represent vi-
olation of media freedoms. Same as in the previous year, 
as a direct consequence of pressures against journalists 
and media, self-censorship remains a significant issue for 
journalism.

The most frequent targets of pressures are media out-
lets and journalists critical of the work of the government, 
ministers, and other state officials and local self-govern-
ment units. Such pressures are continuous and most are 
increasingly targeting journalists of TV N1, the Danas dai-
ly and non-profit media CINS and KRIK, active in the inves-
tigative journalism. Local journalists are also exposed to 
various forms of political and economic pressures, which 
threaten survival of their media outlets. Such was the case 
of the Vranjske weekly that was closed after 23 years of 
existence.

Media freedoms in Serbia are faced with an increasing 
number of challenges due to the poor economic posi-
tion of journalists and economic pressures against me-
dia. Journalists and other media professionals work in dif-

ficult conditions, with very low and irregularly paid sala-
ries, frequently without labour contract; this especially re-
lates to journalists and media workers in local media out-
lets.11 Another proof of poor working conditions is the act 
of Jovica Vasić, long-year journalist of the Narodne novine 
and publicist, who had declared a hunger strike. He opt-
ed for this step both because of the difficult working con-
ditions he had been exposed to for years, and competent 
state institutions’ failures to react.12

Following the trends of previous years, pressures against 
non-profit media continued to grow. Pressures against 
editors and journalists in such media outlets are exert-
ed through public, non-argumented and insulting criti-
cizing by the top state officials, but also media outlets 
openly close to government. KRIK, CINS, BIRN, and other 
non-profit media outlets are attacked primarily because of 
their manner of financing; they are accused of being for-
eign mercenaries, traitors, and enemies of the state; they 
are characterized as “junkies” and persons who are “de-
lighted with pain”.

In this Report, we shall single out the most striking pres-
sures which took place in 2017. As already mentioned, the 
majority of cases recorded in the IJAS database are the 
pressures exerted by representatives of authorities on na-
tional and local level. Cases of direct unjust criticism on 
part of top state officials were recorded, including those 
by the president of the Republic; journalists are thus divid-
ed into suitable and unsuitable, and labelled as supporters 
of some other side.

Such case took place in Niš on 24 February 2017, when 
Vesna Radojević, journalist of Istinomer portal, asked 
the then Prime Minister Aleksandar Vučić the question 
why the promise made to employees of devastated gi-
ant factories from Niš that their remaining salaries would 
be paid was never fulfilled. Vučić reacted nervously, char-
acterized the question as provocation of journalists – for-

11	 Independent Journalists’ Association of Serbia, “Indicators 
for the level of media freedom and journalists’ safety”, 
Belgrade, 2017. The research is available at the website 
www.safejournalists.rs from 19 January 2017

12	 Source: http://www.radiocity.rs/vesti/drustvo/6160/pobuna-
jovice-vasica-je-pobuna-svakog-ponizenog-coveka-
dovedenog-do-ivice.html



[ 13 ]Political, Economic, and Other Pressure against Journalists and Other Media Professional

eign mercenaries who stand for interests of “those that 
you support”. When asked by the Istinomer journalist why 
he keeps labelling and humiliating journalists, the Prime 
Minister replied: “It is you who keeps humiliating me by 
disrupting me, wanting to build up a case. You came from 
Belgrade to build a case”. IJAS publicly condemned the 
Prime Minister’s behaviour and informed the European 
Federation of Journalists about the case.

A similar incident took place on 7 March 2017, when 
the Mayor of Belgrade Siniša Mali pushed away Milka 
Domanović, Istinomer journalist, when she insisted he an-
swered the question how long he intended to hide from 
journalists and evade questions about demolition of build-
ings in Hercegovačka street (the Savamala case), to which 
the Mayor did not reply. The journalist was first pushed 
away by a security guard, and then by the Mayor himself, 
saying “you are seeking for an incident without a reason”.

A case which took place on 11 April 2017 constitutes a 
very serious form of labelling and pressures against jour-
nalists. Head of the Parliamentary group of the Serbian 
Progressive Party Aleksandar Martinović, publicly showed 
photos of numerous citizens who took part in street rallies 
“against the dictatorship”, first in the Parliament, and then 
in the “Upitnik” programme on RTS; this includes journal-
ists Nedim Sejdinović, Antonela Riha, Dragoljub Petrović, 
Zoran Kesić, and Dinko Gruhonjić, as well as Luka Višnjić, 
son of Olja Bećković, journalist, criticizing them for taking 
part in protest rallies. Together with the other associations, 
IJAS publicly condemned such pressure against journal-
ists, and requested members of the National Parliament, 
especially representatives of the ruling SNS party, to pub-
licly condemn this act.

Cases of more extreme political pressures also include 
the one which took place on 18 September 2017, follow-
ing the investigative report by KRIK detailing how current 
minister of defence, Aleksandar Vulin cannot prove the or-
igin of more than 200,000 EUR used to purchase his flat. 
His party, the Socialists Movement, a member of the ruling 
coalition, published a series of public announcements call-
ing Stevan Dojčinović, KRIK editor, a “junkie”, “foreign mer-
cenary”, and a person that “delights in pain”. The releases 
were published at the party’s website, but also on the per-
sonal website of the minister of defence. Instead of being 
condemned for this act by top state officials, minister Vulin 
received support and understanding, including that of 
Prime Minister Ana Brnabić, who among other things, said 
that she understands the “emotional reaction of Socialists 
Movement following the KRIK story”. Together with other 
journalists’ and media associations, IJAS reacted publicly 
and condemned the act of Socialists Movement. Following 
this, IJAS and IJAV expressed their deepest concern for 
the manner in which representatives of public authorities, 
including Prime Minister Ana Brnabić, treat severe partisan 
attacks against KRIK. In relation to the same case, attacks 
against journalists in Serbia were also condemned by the 

International and European Federations of Journalists, 
Reporters Without Borders, Freedom House, SEEMO, as 
well as the European Union, which stated that attacks 
against integrity of journalists, with the aim to discredit 
their journalistic work, is a rough violation of media free-
doms, and that the European Union will be watchful over 
the attitude of authorities towards journalists in Serbia.

The next group of pressures, which was also on the rise 
in 2017, relates to banning journalists from reporting from 
certain events, as well as the practice of discrimination 
whereas some journalists and media are not invited to 
public events. In this manner, journalists and media outlets 
are discriminated against and that is a violation of princi-
ples of freedom of reporting from public events which the 
public has the right to be informed about. IJAS recorded a 
number of such cases.

On 23 April 2017 in Zaječar, in the electoral headquarters 
of the Serbian Progressive Party (SNS), the team of report-
ers from TV N1 was not allowed to record, while an uni-
dentified individual pushed journalist Gordana Bjeletić out 
from the party premises. The journalists had asked a ques-
tion in relation to the procedure of election monitoring and 
communication of results; instead of being provided a re-
ply, she was told, “Get out!” On that day, SNS members 
acted in the same manner towards journalists from B92 
and Istinomer, who were prohibited to make any record-
ings, without any explanation whatsoever. When asked 
why journalists may not enter the SNS electoral headquar-
ters, Milan Đokić, party member and a mayor of Knjaževac, 
replied that no journalists are allowed to enter. On the oc-
casion of this case, IJAS launched a public reaction and 
protested because of the behaviour of representatives of 
the SNS electoral headquarters, assessing that this is be-
haviour inclined towards censorship which presents a di-
rect attack against freedom of information which is guar-
anteed by international conventions, the Constitution, and 
legislation of the Republic of Serbia

Similar case took place on 17 October 2017, when journal-
ists Vesna Radojević and Dušan Telesković were not al-
lowed to attend the celebration ceremony of the Security 
and Information Agency (BIA). Previously, KRIK journalists 
Milica Vojinović and Vesna Radojević got regular accred-
itations for the event. Vojinović entered the event, while 
Vesna Radojević was told at the entrance that she may not 
attend, because the “security-related conditions” were not 
met. On the same day journalist Dušan Telesković pub-
lished that he was not allowed to attend the formal recep-
tion at BIA premises. IJAS launched a public reaction most 
strongly protesting for inexplicable discrimination against 
colleagues. Interestingly, in the course of the reception, in-
formation was received from the cabinet of the president 
of the Republic Aleksandar Vučić that he would not attend 
the ceremony “because the right to report and freedom 
of information cannot be denied to anyone” and he de-
manded “from the state authorities of Serbia to respect 



[ 14 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

and guarantee freedoms and rights of all citizens, regard-
less of their political orientation”.

In recent months, there have been several cases when 
representatives of authorities on various levels refused to 
reply to questions asked by certain media outlets. Such 
behaviour of representatives of authorities also presents 
violation of freedom of information, because persons on 
public functions are obliged to treat journalists responsi-
bly and without any discrimination. Direct and indirect dis-
crimination against media editors, journalists, and other 
persons in the area of public information is prohibited by 
law, especially in terms of their political affiliation, beliefs, 
or other personal traits.

A particularly significant case of discrimination against me-
dia is the failure of minister Vulin to reply to the question 
asked by the TV N1 and other journalists on 29 September 
2017 in relation to the origin of money (more than 200,000 
EUR) he used to pay his flat with.

Such cases are also recorded on local level. Thus, on 5 
October 2017, Bratimir Vasiljević (from the ruling SNS par-
ty), mayor of the municipality of Pantelej, refused to re-
ply to questions from journalists of Južne vesti portal. In 
a phone conversation with a journalist from the media out-
let from Niš, the mayor insulted the newsroom without any 
arguments. The journalists tried to interview the mayor in 
relation to the recent Fair of entrepreneurship organized 
in Čair sports hall. However, rather than replying, Vasiljević 
said that he did not want to talk to journalists from Južne 
vesti and that they would get his answers if they send him 
the questions via e-mail.

In 2017, there were also pressures exerted by media out-
lets close to authorities. Such pressures were most fre-
quently aimed against media outlets and journalists 
from non-profit media outlets such as CINS, KRIK, BIRN, 
Istinomer, etc. critical of the Government work. The most 
emphasized pressures were those exerted by the Informer 
daily against TV N1, as well as pressures on presidents of 
journalists’ associations.

IJAS launched a public reaction against the article pub-
lished on Antidot portal on 26 September 2017; the arti-
cle was full of insulting phrases, untrue and distorted data 
and facts, and targeted CINS, BIRN, KRIK, ANEM, and oth-
er media outlets, but also Rodoljub Šabić, Commissioner 
for Information of Public Importance and Personal Data 
Protection, Saša Janković, former Ombudsman and a 
presidential candidate, and Dunja Mijatović, former OSCE 
Representative on Freedom of the Media. From the 
Antidot portal, connected to the controversial business-
man Stanko Subotić, the article about independent me-
dia outlets in Serbia was soon published by all pro-regime 
media. In joint action with IJAV, IJAS warned citizens and 
the international community that a new campaign against 
independent media is being conducted by authorities, pa-

ra-state structures and pro-regime media. The aim is their 
additional intimidation and defamation and an indisputa-
ble call for lynching of editors and journalists who are list-
ed on various state “black lists”.

IJAS also publicly reacted and condemned Informer which 
on 19 September 2017 published an article in which work 
of Public Broadcasting Service (RTS) was criticized and 
journalists Antonela Riha, Nataša Mijušković, and Jelena 
Obućina were offensively marked as the “yellow hypo-
crites from RTS”.13

Regarding pressures exerted on public media services in 
2017 we shall mention the event from 18 April 2017 when 
minister Aleksandar Vulin announced that he would re-
quest replacement of the RTS management, because, 
as he said, they care about what “someone will shout on 
the street” rather than interests of the state. Vulin then 
assessed that reporting of the public service about the 
street protests changed from the moment the protestors 
started requesting replacement of the RTS management. 
“Since that moment, RTS reporting has changed; since 
that moment, RTS has started to provide time, in this holi-
day season, there were between 100 and 200 people on 
the street, and there are TV reports lasting several min-
utes”, said Vulin for TV Pink, commenting that the public 
service is thus “apologizing” and “asking protestors for 
mercy”. Then Prime Minister Aleksandar Vučić was asked 
what he thought about the minister Aleksandar Vulin in-
tention to request replacement of the RTS management, 
he said that he had only laughed about it. He said: “When 
Vulin is requesting so, then it is a dictator-like request, but 
when others request so, then it is a democratic request. 
Then you can just have a laugh and say ‘aren’t you bless-
ed, folks’. You know, there are institutions which pass de-
cisions about such matters. Have I always been happy 
about what RTS does? No, I haven’t, but it might be good 
for democracy”.

As it has been already pointed out in this Report, media 
outlets are exposed to various, both political and eco-
nomic pressures, which put them in a difficult position that 
threatens their survival.

One of the most dramatic examples of the kind is the clo-
sure of Vranjske weekly. Shortly before the closure, on 
18 September 2017, Vukašin Obradović, its founder, man-
ager, and editor-in-chief, went on a hunger strike and de-
cided close the paper which was regularly printed for 23 
years due to unbearable political and financial pressures. 
He said that the hunger strike was “an act of a desperate 
man who cannot perceive another manner to end his ca-
reer in journalism, keeping at least minimum self-respect 
and dignity at the same time”. Since its establishment in 
1994, Vranjske has been reporting about abuses of pub-

13	 “Yellow” being associated with Democratic Party



[ 15 ]Political, Economic, and Other Pressure against Journalists and Other Media Professional

lic offices, corruption, and organized crime. Throughout 
its existence, Vranjske has been continuously exposed to 
political and economic pressures. Obradović himself, as 
well as his family and colleagues, experienced a number 
of investigated cases of harassment, threats, damaging of 
cars, and burglaries of newsroom offices, as well as vari-
ous extraordinary administrative inspections and controls 
which presented an additional burden to the newsroom. 
Following this, on 21 September Obradović filed an open 
letter to the tax administration, with a number of questions 
in relation to the reasons of such controls in Vranjske, in 
which he pointed to the fact that since its establishment, 
the newspaper has been operating transparently and in 
accordance with law. IJAS published a release in which 
it emphasized that the closing down of Vranjske weekly 
is a direct consequence of long-term political pressures 
against media freedoms and also frightening news for me-
dia professionals. Regional Platform for Advocating Media 
Freedom and Journalists’ Safety also launched a pub-
lic reaction. In relation to this case, IJAS addressed the 
International (IFJ) and European Federation of Journalists 
(EFJ) which also publicly acted in defence of Vranjske and 
other independent media. The Council of Europe includ-
ed the case of Vranjske weekly closure in the Platform for 
promotion of protection of journalism and journalists’ safe-
ty. On the same occasion, other international organizations 
such as SEEMO, Reporters Without Borders and Freedom 
House reacted, addressing strong criticism to authorities 
in Serbia. In October, the newsroom of the Vranjske re-
ceived the Tax administration report which states that the 
weekly did not violate any laws or evade tax payment, 
and that there are no legal grounds for filing any criminal 
charges against this media outlet.

Another example of administrative pressures relates to 
TV Forum from Prijepolje, one of the very few media out-
lets in Serbia established by a civil society organisation 
– Forum of women from Prijepolje. According to Mileva 
Mališić, the manager of TV Forum, pressures against this 
media outlet, due to its objective and timely information 
in public interest, are always present, but have escalat-
ed in the last year after local elections and victory of the 
coalition led by the Serbian Progressive Party and may-
or Dragoljub Zindović. Pressures were exerted in various 
manners, starting in January, when TV Forum received a 
request to urgently move out the municipal Cultural Centre 
premises. Not waiting for the outcome of the launched liti-
gation, the newsroom was evicted in September this year. 
The fact that direct broadcasts of sessions of the local as-
sembly, paid from the municipal budget, were ceded to a 
commercial TV station from a neighbouring municipality is 
yet another pressure. The manager of TV Forum also re-
ported to IJAS that official releases and other information 
from the municipality are sent to all but this media outlet, 
while local public enterprises are prohibited to advertise 
in programmes of TV Forum. Also, TV Forum was deleted 
from the list of media invited to events organized by ad-
ministrative bodies, municipal administration, and the may-

or. At this year’s municipal call for proposals for co-financ-
ing of media content of public interest, the allocated funds 
of 5,000,000 dinars were distributed to TV stations from 
other municipalities, while the TV Forum project was allo-
cated with 100,000 dinars, which the media outlet refused 
to accept, as they did not want to legitimize illegitimate ac-
tivities in public competitions.

One of specific political pressures against media in the last 
year took place on 8 November 2017 at the opening of 
the healthcare station in the village of Prnjavor in the vi-
cinity of Belgrade. The team of reporters from TV N1 were 
closely followed and recorded by mobile phone by an em-
ployee of the municipality of Voždovac, while the journal-
ist and the cameraman were conducting a citizen survey. 
When asked who she was and why she made recordings 
of them, she replied that she was an employee of the mu-
nicipality of Voždovac and that she made the recordings 
because she wanted to hear what citizens had to say. IJAS 
launched a public reaction and sharply protested because 
of the disturbance of the team of journalists in their work. 
It requested from Information service of Voždovac munic-
ipality and its president, who witnessed this event, but al-
so from the ruling SNS party, also an important factor in 
this Belgrade municipality, to provide public explanation 
for this unusual event. TV N1 requested an official expla-
nation from the municipality of Voždovac. Following this, 
Marina Ralević, head of the information department of the 
Information service and protocol of the City municipali-
ty of Voždovac, who made recordings of the team, said 
that she did not see anything disputable in this matter, be-
cause laws of the Republic of Serbia do not prohibit mak-
ing recordings at public gatherings. She also said that in 
the course of the event she noticed people who were un-
pleasant to citizens, but that she did not know who they 
were, or that they were journalists. On the footage pub-
lished by TV N1 it is possible to see that the TV N1 team 
members were not unpleasant to citizens, but that they 
talked to them in the most regular manner.

All mentioned cases on attacks against journalists, as well 
as the other cases recorded with the IJAS database, con-
tribute to the fact that the newly-founded informal Group 
for Media Freedom includes requests related to pres-
sures against journalists on the list of its demands. The 
Group requested of the Government and Prime Minister 
Ana Brnabić that representatives of authorities, especially 
high state officials, stop with public criticizing and attempts 
to discredit journalists and media. It also requested that 
the Government, ministries and ministers, as well as rep-
resentatives of other state institutions, reply to questions 
asked by journalists, respond to media requests for state-
ments and interviews, and treat all media which observe 
the Journalists’ Code of Ethics in an equal manner, without 
selection and discrimination.



[ 16 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

Pressures against 
Journalists through 
Court Procedures

In Serbia libel is decriminalized, but there are numerous 
charges filed against journalists in relation to publiciz-
ing of information in media. This trend, which has been 
present for years, has continued in 2017. From the be-
ginning of the year to 31 August, the number of claims 
filed amounted to 352, while in the whole 2016 that 
number was 507, and in 2015 it was 406. On 31 August 
2017 the number of unresolved cases amounted to 784.

Even though according to practices of the European 
Court of Human Rights state officials are obliged to 
bear a higher level of criticism, it appears that domestic 
courts fail to take this into consideration in certain cas-
es. An illustrative example is that of Nebojša Stefanović, 
minister of the interior, who acted against NIN weekly 
because of the article “Chief phantom of Savamala”.14 
This case may be characterized as a form of pressure 
against media, especially having in mind the social role 
and importance of media and practice of the European 
Court of Human Rights. The court case against NIN was 
resolved in the first instance to the benefit of the minis-
ter after but one hearing, scheduled four months after 
the filing of the claim. On this occasion, the Higher Court 
in Belgrade pronounced a verdict against NIN which 
was to pay 300,000 dinars as non-pecuniary damages. 
However, the Belgrade Court of Appeals modified the 
first-instance verdict and rejected the minister’s claim, 
believing that the Higher Court misinterpreted the Law 
on Public Information and Media when establishing that 
NIN had not observed the principle of due journalistic 
attention, i.e. checking of veracity and completeness of 
data in relation to the claim that Stefanović is the “chief 
phantom of Savamala”.

Court practice in Serbia is rather uneven. Beside this, 
there is also an issue of awarded damages which are 
too high for media, and also not in line with European 
Court of Human Rights practice. In some cases, high 
fines threaten the very survival of media outlets, espe-
cially those on local level, which are faced with econom-
ic hardships in any case.

We would also like to point to the case of Autonomija 
portal, in which the Higher Court first rejected the claim 

14	 The article investigated the role of Nebojša Stefanović 
in illegal demolition of Savamala

of Danijel Kulačin made due to an article published at 
the website; however, in May this year, Belgrade Court of 
Appeals modified the first-instance verdict and fined the 
media outlet with 300,000 dinars as compensation of 
damages resulting from violation of Kulačin’s honour and 
dignity (in total, together with the court fees, this amount-
ed to somewhat less than 400,000 dinars).15

Issues in court proceedings also arise from uneven court 
practice in criminal proceedings, especially resulting from 
different interpretation of threats.

One of such examples is the decision of the Higher Public 
Prosecutor‘s Office to dismiss criminal charges against ed-
itor of the Informer daily, Dragan Vučićević, editor-in-chief 
of TV Pink, Željko Mitrović, and some other media, filed by 
journalists Vukašin Obradović, Ilir Gaši, Antonela Riha, and 
Tamara Skrozza, as well as actors Sergej and Branislav 
Trifunović. The charges were filed because the men-
tioned persons were, without any evidence whatsoever, 
accused of participating in a conspiracy for violent top-
pling of constitutional order, and linked to “foreign agen-
cies” and the attempt to create chaos in the country. The 
prosecution stated that there is no reasonable doubt that 
the subjects had performed the said criminal offences, or 
any other criminal offences prosecuted ex officio, but that 
this could possibly be qualified as the criminal offence of 
insult. The mentioned journalists and actors filed an objec-
tion to the Appellate Public Prosecutor’s Office, but the ob-
jection was rejected. The claimants then appealed to the 
Constitutional Court for violation of right to just trial and vi-
olation of right to freedom of expression. The constitution-
al appeal is the last legal remedy; should it fail, the group 
of journalists and actors may address the Strasbourg-
based European Court of Human Rights.

The Group for Media Freedom field a request to the 
Ministry of justice to establish an independent commission 
for collation of records and analysis of court proceedings 
against media publishers, editors, and journalists, in line 
with the practices of the European Court of Human Rights.

In the course of the last year, IJAS monitored certain court 
processes in relation to claims against journalists for pub-

15	 Source: http://www.autonomija.info/novinarska-i-medijska-
udruzenja-politicka-presuda-apelacionog-suda-protiv-
IJAV-a.html



[ 17 ]Political, Economic, and Other Pressure against Journalists and Other Media Professional

lishing of information on media and published reports from 
trials. The most interesting cases are as follows:

Nebojša Stefanović vs. Vesna Pešić and Peščanik – In ad-
dition to suing NIN weekly, Nebojša Stefanović, minister 
of the interior, filed a claim against Peščanik portal and its 
editors, Svetlana Lukić and Svetlana Vuković, and Vesna 
Pešić, an associate of the portal. The claim was filed against 
Vesna Pešić’s column published on 14 May 2016, entitled 
“Adding salt” about the demolition of Hercegovačka street 
in Belgrade (the Savamala case), more precisely for the 
part which reads that “only the stupidity of the minister of 
interior Nebojša Stefanović is matchless and unforeseea-
ble”, and that “we have not established so far why it was 
he who was given the role of the complete idiot”.16

Stefanović filed the claim for violation of honour and rep-
utation, and requested compensation at the amount 
of 200,000 dinars. The hearing for the case before the 
first-instance court has been postponed several times.

Marijan Rističević vs. B92 – this case was mentioned in 
2016 Chronicle in the context of encouraging court prac-
tices. Rističević filed a claim for violation of honour and 
reputation inflicted to him by a TV report broadcasted on 
TV B92 in newscast. The report was based on the informa-
tion that the “Rističević Company”, owned by the claimant’s 
wife, offered to sell a certain quantity of corn to Directorate 
for Commodity Reserves and supplied certificate by the 
Company for Technical Testing and Analysis SGS Beograd 
Ltd. Belgrade. The same report contained the statement of 
Marinko Ukropina, director of the Company for Technical 
Testing and Analysis, that they had never cooperated with 
“Rističević Company” and that the reports and certificates 
on amounts and qualities submitted to the Directorate are 
forgeries. It was also stated that criminal charges were 
filed against the claimant’s wife, company owner, on suspi-
cion that she had perpetrated the criminal offence of fraud 
in combination with the criminal offence of forging of doc-
uments. The author of the report then published the claim-
ant’s statement, having also checked the veracity of infor-
mation with the Directorate for Commodity Reserves. The 
journalist was told that the Directorate had requested the 
checking of the certificate, and that it would not publicize 
any statements before the actual truth is known, and that 
“Rističević Company” was paid the money for the prom-
ised corn, as it was stated in the report.

16	 Referring to, then Prime Minister, Vucic statement that 
those who demolished Savamala are “complete idiots”

In this case, the Higher Court in Belgrade rejected 
Rističević’s claim as unfounded. The Higher Court took 
the position that the disputed media content comprises 
facts stated by the author of the report, other natural and 
legal entities, but also the claimant himself. Assessing 
primarily whether the author of the report acted in line 
with due journalistic diligence, the court determined that 
all statements were publicized veraciously, that is, ver-
batim. The court also regarded the report broadcast 
within the newscast of TV B92 in the context of the fact 
that the claimant is a public personality, which was treat-
ed as general knowledge.

However, the Belgrade Court of Appeals annulled the 
first-instance verdict and pointed to the Higher Court 
that in the repeated proceeding it should especial-
ly bear in mind that the disputable report begins with 
a photo of the claimant, that the claimant is known by 
coming to Parliamentary sessions on a tractor, and that 
at the moment his family company faces with serious 
accusations, and that the TV report aimed at operations 
of the company of the claimant’s wife, not the company 
which is in the ownership of his family.

In 2017 some hearings were held while some were post-
poned, and the repeated proceeding before the first-in-
stance court which is still on-going.



[ 18 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

The ethical plummeting of media

The trend of ethical plummeting in media continues in 2017, 
as shown by the Press Council report. It that states that from 
1 January to 31 August Press Council received 65 complaints 
against media contents. It is true that the number of com-
plaints is by 23 less than in the same period in 2016, but the 
Press Council also points the fact that the monitoring of the 
code of journalism compliance concluded that the number of 
infringements is still growing.17

Out of the total number of complaints filed, the Press 
Council Complaints Commission deliberated 43. As many 
as 16 complaints were rejected for formal shortcomings, four 
were resolved through mediation prior to deliberation at a 
Commission session, while two complaints were still in pro-
cedures. As many as 31 complaints were filed by civil society 
organisations – the first time since the beginning of work of 
the Press Council that the number of complaints filed by or-
ganizations surpasses the number of complaints filed by citi-
zens, who in the first 8 months complained to this independ-
ent self-regulatory body for 26 times. As many as four com-
plaints were filed by media outlets against other media out-
lets, while members of the Complaints Commission, institu-
tions, and companies filed two complaints each.

The Complaints Commission decided that the Code had 
not been violated on only three occasions, while in six cas-
es it did not manage to reach the final decision due to lack of 
necessary 8 votes. Breaches of the Code were found in 35 
cases, out of which, 15 decisions were passed about media 
outlets that recognize the Press Council authority, while 20 
public reprimands were pronounced to media outlets which 
have not accepted self-regulation yet.

Out of the mentioned 15 decisions, media that violated the 
Code published only four, even though by accepting com-
petence of the Council they also accepted the obligation to 
publish decisions passed by it. Media outlets which are not in 
the self-regulation system do not have the obligation to pub-
lish public reprimands.

The largest number of decisions that the publishing of media 
content violated the Code was passed against the Politika 

17	 Press Council, “Rezultati rada Komisije za žalbe Saveta 
za štampu od 1. januara do 31. avgusta 2017. godine”, 
septembar 2017. http://www.savetzastampu.rs/latinica/
izvestaji/111/2017/09/25/1554/rezultati-rada-komisije-za-
zalbe-saveta-za-stampu-od-1_-januara-do-31_-avgusta-
2017_-godine.html

daily – five. However, Politika failed to publish them. In the 
same period, the Code was broken by the Alo and Blic three 
times, and once by the Kurir, Večernje novosti, Telegraf.rs, 
and Pančevac. The most public reprimands were addressed 
to Informer daily – 6, followed by the Srpski telegraf – 4, the 
Tabloid – two, while one was sent respectively to Kraljevo 
online, Žig info, Glas Zapadne Srbije, the Dnevni žurnal, ePo-
dunavlje, Ekspres, Afera, PP Media, Gradski portal 018, and 
Peščanik.

Provisions violated most frequently are those from the chap-
ter Veracity of reporting (16 times), Journalistic attention (15 in-
fringements), while there were 13 violations of provisions re-
lated to prohibition of discrimination, which is, as assessed in 
the report, a result of a larger engagement on part of CSOs in 
filing of complaints. In nine cases it was established that the 
title did not match the content of the article; the right to priva-
cy was violated six times, while the right to reply was violat-
ed four times.

There is an interesting example of Pero Simić, the advisor of 
the president of the Republic of Srpska, who filed a complaint 
against the Danas daily. Simić addressed the Press Council 
because Danas failed to publish his response to the column 
of a journalist from the paper. It started with Danas publish-
ing an article about Simić, followed by Simić’s reaction. The 
journalist responded by publishing another article, continu-
ing the discussion. However, Danas refused to publish Simić 
new reply, finding it offensive for the journalist, and requested 
of him to adapt the response so it can be published. Instead 
of Simić, the reply was sent by the president of Republika 
Srpska, and published by the paper; however, advisor Simić 
complained to the Complaints Commission because Danas 
hadn’t published his response. The Commission did not man-
age to harmonize the decision, as it could not resolve the di-
lemma whether the right to reply should be observed if the 
reply is offensive, i.e. if it should be published.

Particular attention of the profession and public was drawn 
to the case of “phantom commentators” in the Politika dai-
ly. This is about two allegedly author’s articles of non-exist-
ing individuals, with phantom titles, stating discriminatory atti-
tudes to women. It turned out that the authors of the articles 
did not exist; one of the articles also included a photo of a 
German actor. In addition to actor, a complaint was filed by an 
organization dealing with protection of women’s rights. The 
Commission decided the Code was violated in both cases.

There is an interesting case of complaint against the Blic dai-
ly, which published a story about a German national who suf-
fered a heart attack on an Air Serbia flight. The article praised 

Violation of the Journalists’ 
Code of Ethics



[ 19 ]Violation of the Journalists’ Code of Ethics

the company and the doctor who assisted the passenger; 
however, the Blic also published the name of the passen-
ger, and a photo which was downloaded from his Facebook 
account without approval. This was all done despite the re-
quest of the passenger not to be mentioned in papers. The 
Commission decided that the Blic violated his right to privacy.

One of the conclusions of the Press Council report is that 
media outlets are increasingly less likely to respond to com-
plaints and also increasingly less likely to publish decisions of 
the Complaints Commission.

Media smear campaigns 
against journalists

Wars among journalists and persecution of individual journal-
ists in certain media are certainly not new to Serbian public 
scene. On contrary – for decades, serious political conflicts 
have been accompanied with likewise serious harangues, 
targeting, and ad hoc accusations against this or that journal-
ist who was not to someone’s liking.

Nowadays, however, the matter is so pervasive that it is dif-
ficult to even list all attacks, accusations, and campaigns, in-
sane constructs which persons nominally defined as journal-
ists addressed to their colleagues. Certainly, this surpasses 
the level of usual clashes within a profession: these conflicts 
are far more serious than conflicts in any other profession as 
they put targeted journalists in physical danger and expose 
them to risk of continual defamation and discrediting, which 
affects not only them personally, but their family members as 
well.

Assassins and conspirators

As of recently, journalists are most frequently attacked as trai-
tors and mercenaries in the Informer, Srpski telegraf, and on 
TV Pink – the champions of pro-regime media engagement. 
This list comprises primarily editors and journalists of CINS, 
BIRN, and KRIK, but also journalists from N1, Vreme weekly, 
and other media which won funds at legal and transparent 
competitions of international organizations and institutions.

The favourite personality of tabloid media is certainly 
Vukašin Obradović, who was targeted as a conspirator, per-
son of suspicious ethical qualities, or person “who is not op-
posed to assassination of Aleksandar Vučić” several times. 
Following Obradović’s hunger strike and announced closure 
of Vranjske weekly, tabloids competed in stories of millions 
and trillions dinars he had “received from the state”, all in an 
attempt to explain that he had no reason at all to go on a 
hunger strike. This case, however, is the best illustration that 
attacks against journalists in tabloids are not driven by jour-
nalists, but by those who regularly feed them with half-infor-
mation and various constructs. The story about the paid mil-

lions (from which key data were conveniently omitted) was 
first launched by Prime Minister Ana Brnabić, her theses be-
ing additionally developed by agile tabloid reporters. This 
case also shows how serious media attacks are and how 
much they affect not only the person they directly relate to, 
but his or her nearest and dearest as well. At a hearing with-
in Obradović’s claim against the Informer on 30 November 
this year, he testified that, as the tabloid had published that 
he worked “to the benefit of Albanians”, a number of people 
in his environment were “under the delusion” that he really 
worked in the interest of Albanians, that is, “against Serbia”.

Although worrying, such statements do not seem to be of 
much concern to Serbian judiciary. Unlike lawsuits for viola-
tion of honour and reputation, lawsuits based on situations of 
physical or any other danger in which the targeted individual 
is put are rejected as a rule, or this dimension is not taken in-
to consideration at all. When Obradović and a group of activ-
ists, actors, and journalists labelled as persons involved into 
conspiracy to murder Aleksandar Vučić filed criminal charg-
es against the editor of the Informer and several other me-
dia outlets, the prosecution dismissed the charges with the 
justification that “there was no reasonable suspicion that the 
charged persons had perpetrated the said criminal offenc-
es”. Even though the alleged “conspirators” testified in per-
son and explained what problems they encountered for hav-
ing been put a media target on the forehead, this was sim-
ply not enough for the prosecution. “Printing our photos and 
names under the headline ʼKILLING OF VUČIĆ BEGINS!’ 
and ‘CONSPIRACY AGAINST AUTHORITIES IN SERBIA’ the 
Informer actually printed our wanted warrants. Also, the the-
sis on conspiracy was widely discussed, while the wanted 
warrants were multiplied within the broad network of pro-re-
gime media, including TV Pink, website of the unknown na-
tionalist organization Zavetnici, the Pravda daily, and others”, 
explained the claimants. “Positive that freedom of expression 
and freedom of media end where someone’s persecution 
begins, as public figures, journalists, and activists, we took 
the obligation of pointing to the responsibility of media and 
journalists for marking us targets, or anyone else who is cov-
ered on front pages of so-called tabloid papers. The deci-
sion on dismissal of our criminal charges once again shows 
that those who ‘think differently’ and react publicly in Serbia 
cannot count on justice, fairness, and equality, and that any-
one can accuse them of whatever without bearing any con-
sequences“.

Cases which are more likely to have an outcome in court, 
and to the benefit of the claimant too, are those in which data 
from claimant’s private lives is used, abused, or forged, so as 
to disqualify their professional work. In these terms, there is 
a telling example of Stevan Dojčinović, who was accused of 
various things by pro-regime media (without any grounds or 
sense, certainly), while in March last year the Informer placed 
a particular emphasis on his alleged hobbies; thus, a whole 
article is dedicated to the thesis that “Dojčinović is at best a 
suspicious person who should not be taken for granted” hav-
ing in mind his “sadomasochistic” inclinations. Blurred pho-



[ 20 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

tos were published allegedly showing the journalist hanging 
from the ceiling, on some sports apparatus, or the procedure 
of perforation of his skin “without anaesthesia” with hooks so 
as to hank him up on a jenny; it was mockingly stated that 
Dojčinović himself explained this as an extreme sport.

In the context of other accusations of pro-regime media, the 
KRIK editor is faced with (that he is an associate of narco 
bosses, drug addict, etc.), this detail does not seem so impor-
tant at first, primarily because sports do include hooks and 
ceilings. However, when we consider what an average read-
er of the Informer – poisoned with hatred towards everything 
which is in any manner “different” – may think of someone 
who hangs from the ceiling and allegedly “delights in pain”.

If they have really nothing “saucy” to (ab)use against journal-
ists whose work is not up to the taste of the current regime, 
state newsletters in the form of daily papers and TV stations 
are always glad to publish off-hand accusations on income 
or affiliation to a political party of persecuted colleagues. 
Thus, numerous RTS journalists were accused of being “yel-
low hypocrites”; there is also the case of a group of journal-
ists who in the case of the presidential campaign supported 
the wife of candidate Vuk Jeremić – former journalist Nataša 
Jeremić, who was at the time accused of being connected 
to drug cartels. The alleged “hypocrisy” of the colleagues 
was in a specific manner repeated following the attack of a 
member of Dveri against two journalists from TV Pink:18 this 
is when colleagues Nataša Mijušković, Antonela Riha, and 
Jelena Obućina were criticized in the harshest words for hav-
ing supported one colleague, not supporting two others (?!).

Elegantly and with style

A separate type of attacks against journalists comprises those 
professional ones which are considerably more elegant than 
the mentioned tabloid ones, which are addressed to different 
or other media audience, but which bear long-term danger 
for journalists they are targeted against. In these terms, there 
is the memorable several month long chase of the Politika 
against the Press Council’s Complaints Commission, that is, 
its individual members – including a signatory of this text. 
When the Commission passed the decision that the Politika 
violated the Journalists’ Code of Ethics in the article on finan-
cial income of certain media outlets and CSOs, at least one 
article a week was dedicated to professional capacities of 
behaviour of individuals who participated in the passing of 
this decision. These articles were unlike those published in 
the Informer, far from that, but they did undermine the image 
of the Press Council and criticized individuals.

18	 Attacked on 18.09.2017 during protests in front of TV Pink 
by supporters of the right-wing parliamentary party Dveri

This also includes a recent analysis of Ljiljana Smajlović in 
Nedeljnik weekly, dedicated to the participation of the Group 
for Media Freedom at the EU – Western Balkans Media Days 
conference in Tirana held on 9 and 10 November. This is 
where the participants of the conference were called “pos-
ers in black t-shirts”, which some readers must have found 
amusing; however, at the same time, they were placed in the 
context of flattering the EU (while they were doing exactly the 
opposite in Tirana) and foreign forces in general.

It is legitimate and, for freedom of expression, very desirable 
that there are different attitudes on certain phenomena and 
events in the public sphere, but one must not forget impor-
tant facts, context, and the whole picture; at the same time, 
the colleagues were addressed serious accusations and 
qualifications.

The story about media campaigns against journalists con-
tains a very interesting fact that there always some new and 
so-far unprecedented reasons for persecution. Thus, cur-
rently, in the absence of new theories on conspirators, as-
sassins, drug addicts, traitors, mercenaries, it happened that 
N1 journalist Marija Antić was harassed for the questions she 
asked humanitarian worker and right-wing supporter Arnaud 
Gouillon. Gouillon himself, as then tabloids too, pointed a fin-
ger to the journalist because she insisted he explained his 
political ultra-rightist biography. The first media outlet which 
reacted was portal Telegraf.rs which published the head-
line “A SHAMEFUL INTERVIEW: JOURNALIST WANTS TO 
PRESENT THE GREATEST HUMANITARIAN WORKER AS A 
FASCIST” followed by the Informer with the statement that 
the French humanitarian worker is “TARGET OF AMERICAN 
MERCENARIES!! CIA TV N1 ATTACKS A FRIEND OF SERBS!“

This is all garnished with saucy comments of readers, which 
– together with the steaming campaign on social networks 
– presents a most serious threat to safety of journalist Antić.

It is clear that there is political will behind chases against jour-
nalists, or the wish of the ruling elite to label, exhaust, and in-
timidate colleagues who dare ask a question, write, report, 
and act differently than pro-regime media. It is also clear that 
in the time of considerable media tensions, each such attack 
results in concrete, physical danger for all the labelled and 
criticized journalists, or at least jeopardizes their further work 
and integrity.

Thanks to all this, media smearing may be readily placed 
among the gravest issues facing journalists and journalism in 
Serbia. They no longer present individual incidents, or some-
thing that happens occasionally. On contrary, smear cam-
paigns belong to everyday life and permanent threat hang-
ing over each and every journalist. At least, as long as there 
are journalists who are willing to defend their positions re-
gardless of what kind of media notoriety this might earn them.



[ 21 ]Media Reforms

Media Reforms

Co-financing of public interest 
in public information

General data for 2017

According to the IJAS database of project-based co-fi-
nancing, from 1 January to 12 December 2017 in Serbia 
there has been the total of 146 public calls (competitions) 
on all state levels for co-financing of projects in the area 
of public information. The total amount of funds allocat-
ed for all competitions was 1,292,548,388 dinars (almost 
11 million EUR).

Competitions in 2017 Number Total value in RSD

Republic 7 255,000,000

Provincial 16 70,000,000

Towns and 
municipalities 133 967,548,388

Total 146 1,292,548,388

The Ministry of culture and information published seven 
competitions (on 14 February 2017) which were realized 
by the end of June 2017, at the value of 255 million dinars.

The Provincial secretariat for culture and information of the 
AP of Vojvodina published six competitions realized by the 
end of August 2017 at the total value of 70 million dinars.

Between 1 January and the end of November 2017, local 
self-government units (LSG units – towns and municipali-
ties) published the total of 133 competitions at the total val-
ue of about 967,548,388 million dinars.

Amounts allocated at local competitions in 2017 in RSD

The highest amount, the City of Belgrade 74,000,000

The lowest amount, municipality of Knic 200,000

Average amount 7,274,799

No. of LSG units below average 39

No. of LSG units above average 94

The largest amount was allocated within the competition 
of the City of Belgrade – 74,000,000, while the smallest 
was allocated by the competition of the municipality of 
Knić – 200,000 dinars.

The municipalities of Boljevac, Kovačica, Raška, Bečej, 
Paraćin, and towns of Novi Sad, Pančevo, and Smederevo 
published two competitions respectively.

The municipality of Apatin cancelled its competition for the 
lack of funds, while Požarevac, Bojnik, and Novi Kneževac 
cancelled public invitations following the warning of the 
Coalition of journalists’ and media associations (hereinaf-
ter: the Coalition) in relation to irregularities. All the four lo-
cal self-government units later published and implement-
ed correct competitions. However, there was a considera-
bly large number of incorrect competitions which were not 
rectified even after the warning issued by the Coalition.

Irregularities at competitions

Out of the total of 133 competitions published by LSG 
units, according to IJAS data, as many as 39 (somewhat 
less than one third) contained irregularities. The Coalition 
reacted pointing to the irregularities to the bodies which 
had published the competitions. The irregularities most 
frequently related to failure to state the minimum and max-
imum amounts of funds which could be allocated for indi-
vidual projects, as well as publicizing of old project appli-
cation forms (the competent ministry published new forms 
in the beginning of 2017). In most cases, LSG units recti-
fied the formal shortcomings of the competitions follow-
ing the warning of the Coalition, while some LSG units 
turned a deaf ear to the warning, which resulted in public 
statements of the Coalition about illegitimacy of the com-
petitions and the decision not to nominate candidates as 
members for the competition board as a result.

The municipality of Novi Kneževac violated legal regula-
tions on several grounds and in the most obvious man-
ner, by limiting the right to participate in competitions only 
to media outlets which have head offices at the territory of 
the municipality. Minimum and maximum amounts were al-
so not defined, and the competition was based on the old 
forms. Besides, the competition was published only on the 
municipal website, but not in print media. The municipali-
ty did not rectify the competition, even after the reaction 
of the Coalition; this is why the Coalition did not nominate 
candidates as members of the professional commission.19 
Later, the competition was finally annulled.

The municipalities of Vladičin Han, Majdanpek, and Ćuprija 
also failed to rectify the irregularities in their competition 
procedures, despite warnings of journalists’ and media as-
sociations.20

19	 Source: http://IJAS.rs/reforma-javnog-informisanja/
projektno-finansiranje-medija/29963/medijska-koalicija-
nezakonit-konkurs-novog-knezevca.html

20	 Source: http://IJAS.rs/info/statements/30205/medijska-
koalicija-nezakoniti-konkursi-vladicinog-hana-majdanpeka-
i-cuprije.html



[ 22 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

Following the competition for co-financing of media pro-
jects, the town of Loznica published a public invitation for 
purchase of services in the area of public information. This 
was publicly condemned by the Coalition, which pointed 
that by acting so, Loznica contributed to disintegration of 
laws on public information and media.21

The municipality of Kladovo rejected the proposal of the 
professional commission comprising representatives of 
representative journalists’ association without any expla-
nation and established a new commission which re-eval-
uated the projects. The same happened in Smederevo, 
where a three-member commission was appointed at 
first, comprising representatives of the Coalition; howev-
er, the town council later on appointed a new commission 
without any explanation, the commission comprising: Ilija 
Stojanović, Radio Advertising Bureau (RAB) representa-
tive, Radojica Mali, and Siniša Batalo, as media profession-
als. Professional CVs of the said individuals were not pub-
lished, but media reminded the public that Batalo was the 
“Pančevo scout of the criminal regime Milošević-Marković 
and teacher of Marxism”. Radojica Mali was a member of 
one out of the two this year’s commissions in Pančevo, to-
gether with Ferenc Berček and Vladimir Jovanović, who 
were members of numerous commissions notorious for 
the most disputable decisions on co-financing.

“Expert” commissions and 
criminal allocations

The largest Serbian journalists’ and media association 
have for a number of times protested, both jointly and indi-
vidually, about the manner in which money from town and 
municipal budgets is allocated for co-financing of media 
contents of public interest.

The associations assessed, on several occasions, that 
money from local self-government budgets was allocated 
only to media outlets close to authorities or those which 
act as “propaganda machinery of the authorities”, while 
the commissions comprise representatives of unfamil-
iar associations who distribute taxpayers’ money “among 
themselves”, which recalls “criminal conspiracy”.

The key issues lie in incomplete legal regulations, insuf-
ficient transparency of competition procedures, absence 
of evaluation of the process and the approved projects, 
as well as absence of sanctions for bodies competent in 
the area of public information in the case of law violation.

21	 Source: http://IJAS.rs/reforma-javnog-informisanja/
projektno-finansiranje-medija/31338/koalicija-loznica--u-
javnoj-nabavci-nema-informisanja-ni-javnog-interesa-za-
gradjane.html

Amounts by individual projects at competitions in 2017 in RSD

The largest amount at Republic 
competition 5,000,000

The smallest amount at Republic 
competition 500,000

The highest amount at Provincial 
competition 2,000,000

The lowest amount at Provincial 
competition 100,000

The highest amounts at local 
competitions

7,000,000 Beograd

7,000,000 Kruševac

6,000,000 Pančevo

5,222,402 Raška

5,000,000 Leskovac

3,900,000 Subotica

3,700,000 Niš

3,500,000 Novi Sad

The lowest amount at local 
competition 10,000 Kovin

Another issue lies in the fact that numerous LSG units do 
not allocate sufficient funds. For example, it is quite illogi-
cal that the municipality of Kovačica allocates 20 million di-
nars for co-financing of media contents, Čajetina also allo-
cates 20 million, and that Knjaževac allocates 11.4 million, 
while considerably larger and more affluent towns allocate 
considerably smaller amounts: Užice – 8 million, Čačak – 7 
million, and Zaječar – only 2.7 million.

Obvious favouring of media outlets inclined towards the 
authorities, covered by so-called expert commissions, is 
almost becoming a rule. Here it is necessary to mention 
that competence of some associations whose represent-
atives are almost regularly appointed as members of com-
petition commissions which pass disputable decisions on 
media financing is very questionable. On the other hand, 
in the previous year, it was as if candidates of the Coalition 
of the major journalists’ and media associations (IJAS, JAS, 
IJAV, ANEM, and LP) were undesirable for local authori-
ties. For example, in the total of 39 competitions published 
by towns and municipalities in Vojvodina, a member of 
the Coalition was appointed only in the commissions of 
Beočin, Bač, Ada, and Čoka respectively.

What is especially intriguing is the fact that advertising and 
similar agencies which the public is unfamiliar with get five 
or six million dinars for projects, which is by two to three 
times more than the most expensive projects approved 
at the competitions published by the Ministry of culture 
and information, implemented by serious media outlets 
and production houses which pursue investigative jour-
nalism after the highest professional standards. Such fi-
nancial kindliness towards unknown and only just estab-
lished companies raises serious suspicion that it is a result 
of interpretation of media laws facilitating use of taxpayers’ 
money to cover not public, but some private interests, hid-
den in some clandestine manner.



[ 23 ]Media Reforms

Big towns are leaders in suspicious, slanted allocations 
of funds for media projects. Each of the so-far three pub-
lished competitions of the City of Belgrade was implement-
ed in the manner which tricked the aim of project-based 
financing. This year, at the Belgrade competition, most 
funds were allocated to media outlets openly close to au-
thorities, unfamiliar consulting and PR agencies, but newly 
founded companies as well.

More than 90% of the total amount of 74 million dinars, as 
was allocated by the competition of the capital, was dis-
tributed to pro-governmental tabloid papers, companies 
in ownership relations with Studio B, unknown or only just 
founded companies. Somewhat less than one third (23 
million dinars) was allocated to Studio B and companies 
connected to it – Brender d.o.o. and Irik d.o.o. Several mil-
lion dinar amounts were also allocated to the tabloid pa-
pers Alo, Informer, and Srpski telegraf, then Association of 
Rock Musicians and the music company Sky comm group, 
as well as two companies (Zofin and Folim) which were on-
ly registered several days upon the publishing of the com-
petition.

The beneficiaries of the budgetary funds included but a 
few media outlets in real terms – the Politika, the Novosti, 
and FoNet news agency; however, what is telling is the 
fact that critical media, such as the Danas daily, Vreme 
weekly, Beta news agency and Association Eutopia have 
not received a penny. The only project investigating cor-
ruption in city administration (by portal Pištaljka) also did 
not meet the “professional criteria” of the commissions.22

Such an outcome, however, was not surprising, hav-
ing in mind the composition of the competition commis-
sion which comprised Ferenc Berček (representative 
of Radio Advertising Bureau – RAB), Vladimir Jovanović 
(Association of Journalists and Writers in Tourism), Dragana 
Milovanović (Association of Sports Journalists), and Marija 
Stamenić and Nebojša Radošević as the “independent 
media experts” totally unknown to the media community. 
Same as in the case of the previous two competitions, the 
city authorities failed to appoint a single representative of 
representative journalists and media associations, or any 
approved media experts to the commission.23

Distribution of budgetary funds for media projects in Niš 
was also marked by pro-governmental media and adver-
tising agencies, including a newly-established company 
which the commission favoured regardless of that to the 
detriments of approved media outlets.

22	 Source: http://IJAS.rs/reforma-javnog-informisanja/
projektno-finansiranje-medija/32550/novac-za-medije-u-
beogradu-dobile-tek-osnovane-firme.html

23	 Source: http://www.danas.rs/politika.56.
html?news_id=361362&title=Nepoznati+eksperti+ 
dele+milione+medijima+bliskim+vlasti

This year the City of Niš allocated the amount of 20,5 mil-
lion dinars for co-financing of projects of local media out-
lets; out of this amount, as much as 72% was allocated 
to media outlets close to authorities. The largest amount 
of money from the town budget was allocated to media 
owned by Vitko Radomirović – the Narodne novine, TV 
Belami, and TV Niš (3,7 million). Millions were also grant-
ed to TV Zona plus (4,3 million) and the portal bearing the 
same name (400,000), the real owner of which is Vladan 
Gašić, son of Bratislav Gašić, vice-president of the ruling 
SNS party and director of BIA. Financial support for the 
mentioned media from the city budget was also allocated 
additionally, indirectly, through projects of some associa-
tion and the PR agency which was to place content in TV 
stations, newspapers, and portals owned by Radomirović 
and Gašić.

Financial support was also extended to IN radio, in family 
ownership of Maja Raković, president of RAB association, 
who also manages the Naxi network. Interestingly, her 
deputy Ferenc Berček, who is at the same time a member 
of the Naxi network, was also a member of the competi-
tion commission in Niš.

On the other hand, the commission in Niš also failed to 
express interest in the project based on investigation of 
corruption, which the portal Južne vesti, one of the most 
prominent Internet media outlets, applied with. Some pro-
jects of Beta news agency and City radio, which has nu-
merous audiences, were also rejected.

The members of the competition commission in Niš 
were the already mentioned Ferenc Berček (RAB), Zoran 
Veličković (upon proposal of the Association of Journalists 
from Niš), Budimir Ničić, upon proposal of JAS, and two 
“media professionals” – Dušan Stojanović and Vladimir 
Veljković.

Independent Journalists’ Association of Serbia (IJAS) and 
Independent Journalists’ Association of Vojvodina (IJAV) 
launched a public protest “because of the scandalously 
implemented competition of the City of Niš for co-financ-
ing of public interest in public information”, assessing that 
“it is more than obvious that budgetary support, that is, 
money of citizens of Niš, was allocated to pro-regime me-
dia outlets which case about public interest exactly as the 
reality programmes ‘Couples’, ‘Cooperative’, and ‘Farm’”.24

Both this year’s competitions in Novi Sad were also used 
to award millions to pro-regime media; beside this, consid-
erable money went to marketing agencies.

Following the first competition, where most money was al-
located to unknown and newly-established media outlets, 

24	 Source: http://IJAS.rs/reforma-javnog-informisanja/
projektno-finansiranje-medija/32188/IJAS-i-IJAV-niski-
konkurs-za-medije-realizovan-po-zelji-vlasti-.html



[ 24 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

the projects which were best-rated at the second compe-
tition were those of advertising agencies. Interestingly, the 
amount of three million dinars was both times allocated 
for projects of an unfamiliar, newly-established company 
Media Info Centre, the co-owner of which, Marko Carić, 
was the mentor for composition of the master’s paper 
of Tomislav Nikolić, former president of Serbia. 25 It is al-
so quite telling that Carić’s partner in the said company, 
Vladimir Jovanović, was frequently appointed member of 
competition commissions throughout Serbia (for instance, 
in the Belgrade commission).

Not a single commission in Novi Sad included members 
of any representative journalists’ and media associations. 
Instead, Dragoljub Anđelković, presented by the pro-gov-
ernmental media as a political analyst, was appointed 
member of the commission as a media expert. Beside him, 
media projects were also evaluated by Biljana Ratković 
Njegovan, Milovan Balaban, Ferenc Berček, and Željko 
Rakičević. Finally, the decision on appointment of the com-
mission was not published at the city website.

Public interest for private business

Competitions for co-financing of public interest in media 
are becoming a very attractive and lucrative business for 
influential individuals close to authorities, even those who 
have nothing to do with public information.

According to an investigation conducted by Cenzolovka, 
newly-established companies Brifing Banat from Pančevo 
and Brif media net from Novi Sad “collected about 277,000 
EUR from citizens of Vojvodina” at the 16 local competi-
tions published in September and October this year. The 
company Brifing Banat, registered in the beginning of 
September with the Agency for Business Registers (APR) 
stated “advertising agency activities” as its dominant ac-
tivity; in the end of October, company Brif media net was 
registered with the head office in Novi Sad, with web por-
tals as the dominant activity. With identical start-up capi-
tal of 100 dinars respectively, on the same day (5 October) 
both companies registered with the Register of media the 
portals juznibanat.rs and brif.rs. As the founders of the said 
portals, Brifing Banat and Brif media net collected the to-
tal of almost 33 million dinars in several months from local 
competitions for co-financing of media projects. The anon-
ymous portals thus became the best paid authors of me-
dia projects in Serbia.26

25	 Source: http://rs.n1info.com/a340962/Vesti/Vesti/Mentoru-
tomislava-Nikolica-najvise-novca-na-medijskom-konkursu.
html

26	 Source: https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/mladi-
nepoznati-ali-uspesni-277-000-evra-za-portale-koje-spaja-
podrska-vlastima/

The newly established portals unknown to the public, ePo-
dunavlje, which at the recent competition in Smederevo 
was allocated seven million dinars, and Balkan produkcija 
Beograd, which was allocated 4,9 out of the total of 20 mil-
lion dinars allocated within the same competition, turned 
out to be very skilful in protecting “public interest” in me-
dia content. Interestingly, the Town council of Smederevo 
originally (on 23 June) appointed as members of the com-
petition commission three representatives of represent-
ative associations (IJAS, JAS, and ANEM); however, two 
months later, it changed its decision and appointed a new 
commission which passed the said decision.27

Public interest without protection

The Law on public information and media and by-law – 
Rulebook on co-financing of projects for achieving of pub-
lic interest in the area of public information does not pro-
vide for an appeal as a legal remedy against a decision of 
bodies implementing a competition. The only legal reme-
dy envisaged by legal regulations is launching of admin-
istrative proceedings against the decision on allocation of 
funds for co-financing of projects.

There is no reliable data on the number and outcomes 
of administrative proceedings launched on the grounds of 
competitions for co-financing of media content in public 
interest.

City radio from Niš has so far initiated the largest number 
of administrative proceedings against decisions on allo-
cations within local competitions for co-financing of me-
dia content in public interest. Out of the total of 20 proce-
dures upon claims of this media outlet in 2015 and 2016, 
the Administrative Court resolved a half of the cases to the 
benefit of the claimant. The claim of City radio most fre-
quently related to the absence of justification in decisions 
on co-financing. In all cases, the verdict comprised the or-
der that the public authority body which had published the 
competition pass a new decision in accordance with law. 
However, there has been no real satisfaction for the claim-
ant, because competent bodies of LSG units pass new de-
cisions which are identical to the previous ones, except for 
providing more detailed justification of the decision on al-
location. In the course of 2017, only one more claim sub-
mitted against the municipality of Negotin was resolved, 
this time to the benefit of the LSG unit which referred the 
fact that the competition application of the claimant – City 
radio – was not duly filled in. In his statement for IJAS, 
Dragan Kocić, editor-in-chief of City radio, pointed to the 
fact that the administrative body of Negotin made anoth-
er legal omission in this case, as it was obliged, having no-

27	 Source: https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/tek-
osnovanim-medijima-u-smederevu-dodeljeno-100-000-
evra/



[ 25 ]Media Reforms

ticed irregularities in the filled forms, to order the appli-
cant to rectify the shortcomings within a certain period of 
time, which was not done in this case. Interestingly, this 
is the only case of City radio which was resolved before 
the Administrative court in Belgrade, while all the previous 
ones were resolved before the Administrative court in Niš.

“Unfortunately, as a rule, decisions on co-financing do not 
include any precise justification as to why some projects 
are supported, i.e. why others are rejected. There is an im-
pression that public interest in media projects is not tak-
en into consideration, but that the financial support is ex-
tended to media outlets, which is contrary to the idea and 
sense of the system of co-financing of media content as 
prescribed by the Law on Public Information and Media”, 
assessed Kocić.

The newsroom of the portal Južne vesti has very similar 
experiences in launching administrative proceedings. So 
far, they have launched seven lawsuits against decisions 
of LSG bodies, and got positive court decisions in all cas-
es. In five cases, court decisions were to the benefit of the 
claimant by annulling the decision passed by administra-
tive bodies of the municipality of Blace (twice), the Town of 
Niš (twice), and the town of Leskovac, while the case upon 
claim against the Ministry of culture and information is still 
pending. On this occasion, Južne vesti also launched the 
case against the Government of Serbia, for the “silence of 
the administration”, i.e. for failure to reply to the request for 
information of public importance, in relation to the compe-
tition published by the Ministry of culture and information.

In his statement for IJAS, Predrag Blagojević, editor-in-chief 
of Južne vesti assessed that this type of legal protection in 

practice does not yield any results. “We mostly launched 
proceedings because the decisions on co-financing of 
projects did not include a justification. We also pointed 
to conflict of interest of members of competition commis-
sions, as well as some other violations of law, but it is the 
Constitutional court which, as a rule, decides about formal 
shortcomings in decisions on allocation. Thus, an opportu-
nity is given to bodies implementing competitions to add 
some kind of justification in new decisions, not changing 
any financial item”.

In mid-January 2017, a group of media filed a joint claim to 
the Administrative Court for the purpose of annulment of 
the decision passed by the City administration of Belgrade 
on allocation of funds within the published competition 
for co-financing of projects in 2016. The claimants were: 
Beta news agency, the Danas daily, Vreme weekly, Media 
Centre Belgrade, Radio Oscar, and agencies SL Media 
and JSP Beograd. It was requested from the Court to post-
pone execution of the decision on allocation which was 
passed on 12 December 2016 and by which the amount of 
85,750,000 dinars was allocated for co-financing of media 
projects, which is the largest amount allocated within LSG 
competitions so far. The claim pointed to serious, obvious 
violations of law committed in the course of implemen-
tation of the competition as a possible cause of material 
damage for claimants, as well as the City of Belgrade itself.

So far, almost a year later, the Administrative court has not 
scheduled the first hearing after the said claim.



[ 26 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

Regulatory Authority 
for Electronic Media

One of the key issues in the media sphere in recent years 
has been the (lack of) work of the Regulatory Authority 
for Electronic Media (REM). Professional public mostly be-
lieves that the members of the REM council are not in-
dependent, that the regulator deliberately fails to use all 
the legally prescribed possibilities to sanction actions of 
broadcasters opposed to law, and that it does not conduct 
monitoring over the work of broadcasters, as is in the com-
petence of this body.

Media expert and a former member of the REM council, 
Gordana Suša believes that there are two key parameters 
which show that this body is not independent: “For a body 
to be independent, it needs to be passing decisions inde-
pendently, and be financially independent. However, REM 
needs to request approval of the Government for any fi-
nancial decision they make. Thus, it happened that the 
Government would adopt a financial plan for the follow-
ing year only at the end of such a year. According to the 
new law, monitoring services, which are an integral part 
of the work of REM, are included in state administration, 
which is totally out of logic, as they are not financed from 
the budget. As an independent body, REM is financed 
from fees paid by electronic media. For example, as far 
as three years ago, the REM council proposed that these 
fees should be decreased, but the Government did not 
accept this. Also, the appointment of members of the REM 
Council by the Parliament of Serbia affects its independ-
ence, as it goes without saying that the ruling majority in 
the National Parliament will appoint whoever they want. An 
example for this is the destiny of independent candidates 
proposed by authorized civil society proponents – Milan 
Antonijević and Snežana Stojanović Plavšić. The com-
petent Committee for culture and information of Serbian 
Parliament annulled the competition and repeated it to the 
benefit of the ‘winner’ Goran Peković who was supported 
by the ruling coalition. One of the manners in which po-
litical influence of ruling parties could be diminished is to 
amend laws and, for instance, make it possible for mem-
bers of the REM Council to be appointed by authorized 
proponents themselves, and not the Parliament.”28

The REM Articles of association prescribe that the regu-
latory body performs supervision over the work of broad-

28	 Independent Journalists’ Association of Serbia, “Indicators 
for the level of media freedom and journalists’ safety”, 
Belgrade, 2017.

casters in the Republic of Serbia,29 while the Law on 
Electronic Media stipulates the obligation on part of REM 
to protect media pluralism in the time of elections.30

According to the data published on the REM website, in 
2017 this body pronounced only two reprimands and one 
measure of warning.

One of the most controversial decisions passed by REM in 
the previous year was the decision not to perform monitor-
ing of the pre-election campaign for the 2017 presidential 
elections, but to act upon complaints only. The result was 
that the work of broadcasters in the course of the pre-elec-
tion campaign was monitored by CSOs which filed com-
plaints to REM; complaints were also filed by citizens.

According to the data published at the REM website in re-
lation to the complaints relating to the pre-election cam-
paign, in 27 it was established that there were no grounds 
to launch proceedings, while eight complaints were re-
jected as incomplete. In 8 cases REM requested a state-
ment of the broadcaster, while the decisions are still pend-
ing; in one case, an order was filed to complete the com-
plaint. Also, in 6 cases REM provided a reply as “notifica-
tion in relation to statement” in relation to RTV and RTS; in 
3 cases they sent a “reply to the official letter” (that there 
was no violation of law; the disputable content does not 
relate to pre-electoral content, or the disputable content 
was broadcast within news programmes). Decisions of the 
REM Council are pending only in five cases relating to the 
same event. These complaints were filed on 30 March, 
when TV Požega broadcast programme content to une-
qually represent the candidates, thus violating and threat-
ening personal interests of the claimant, as well as gener-
al interest.

On 23 March IJAS publicly invited all members of the REM 
Council to resign for obvious mistakes and biased work. 
IJAS pointed that REM failed to react when certain com-
mercial televisions with national frequencies, especial-
ly TV Pink and Studio B, most blatantly violate pre-elec-
tion rules in their news programmes by openly support-
ing Aleksandar Vučić, while defaming other presidential 
candidates, violating their dignity. This was also triggered 
by the act of REM Council member Olivera Zekić, who 
published an article on the official REM website in which 

29	 Articles of Association of the Republic Broadcasting 
Agency, Article 5, paragraph 1, item 6.

30	 Law on electronic media, Article 103.



[ 27 ]Media Reforms

she threatened TV N1 and journalist Tamara Skrozza with 
private lawsuits. IJAS protested most sharply and con-
demned this act, without deliberating the reasons the rea-
sons which made Olivera Zekić angry, but pointing that 
usage of the official website of a state body for personal 
fights with media and journalists is blatant abuse and pres-
sure against freedom of information and expression.

On 16 May IJAS repeated the request that REM Council 
members resign as they do not perform their duties as 
prescribed in the Law on Electronic Media, and because 
of various scandalous omissions in their work. The reason 
for repeating the request for resignation was that REM, 
acting upon citizen complaints, did not launch proceed-
ings, but rather filed the complaints to the broadcasters 
who, as reported by media, declared themselves as “not 
guilty”, as expected. In some cases, REM filed broadcast-
ers’ replies to the claimant, thus ending the “procedure” 
upon citizen complaint.

On 24 May 2017, IJAS Filed criminal charges against REM 
Council members, for reasonable suspicion that they had 
performed the criminal offence of negligent work. The 
charges pointed to the fact that the members of the REM 
Council failed to perform supervision over work of pro-
viders of media services in the course of the pre-elec-
tion campaign for the presidential elections held on 2 
April 2017 obviously acted negligently in their work even 
though they were aware of the fact that this may result 
in grave violation of basic human rights as guaranteed by 
the Constitution and laws. The criminal charges stated that 

the violation was doubtless made and that it presented a 
grave violation of rights of all citizens of Serbia and candi-
dates who participated in the presidential elections. The 
right and interest of the public to be informed in a timely, 
truthful and complete manner on all issues of public impor-
tance was violated in particular, as all information affect-
ing election of the president of Serbia are issues of pub-
lic importance.

The prosecution has not yet passed the decision on the 
criminal charges, or initiated court proceedings.

Requests of the Group for Media Freedom also relate 
to REM. The first request is that the National Parliament 
launch the procedure of dismissal of the REM Council 
members and eliminate the possibility of executive and 
legislative authorities exerting influence on appointment 
of new council members and proposals made by other 
proponents. The justification of the request states that the 
Parliamentary committee for culture and information is not 
competent to establish eligibility of members appointed 
by authorized proponents, nor can the Parliament refuse 
to state its opinion on nominations for the council mem-
bers. It was also requested that the Law on Electronic 
Media is modified to define such criteria for appointment 
of the Council members, which would ensure candidates 
are professionals experienced in their work, who enjoy 
doubtless moral credibility, and that state bodies and po-
litical institutions are excluded from the group of author-
ized proponents.



[ 28 ] CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2017

Free legal advice service

In 2017, questions asked by journalists and other media 
professionals within the project of Free Legal id related to 
different areas. The questions related both to working and 
professional rights, but also copyrights, while there were 
also questions relating to criminal proceedings.

What is characteristic of year 2017 was a larger number 
of questions asked related to copyrights, as well as the 
work created within employment. There were also numer-
ous questions relating to professional rights of journalists, 
primarily to publicizing of photos and information from pri-
vate life, quotes, and publishing of official police notes. 
There were also questions in relation to registration of me-
dia outlets and the impressum.

Likewise, there were questions in the area of labour law; 
however, for 2017 it was characteristic that there few-
er questions in the area of labour law than in the previ-
ous year, having in mind that in 2016 the largest number of 
questions related to the area of labour law.






	Safety and Security of Journalists and Other Media Professionals
	Table of attacks against journalists recorded by
5 December 2017 (verbal, physical, and attacks against property)
	Political, Economic, and Other Pressure against Journalists and Other Media Professional

	Pressures against Journalists through Court Procedures
	Violation of the Journalists’ Code of Ethics
	The ethical plummeting of media
	Media smear campaigns against journalists
	Assassins and conspirators
	Elegantly and with style



	Media Reforms
	Co-financing of public interest in public information
	General data for 2017
	Irregularities at competitions
	“Expert” commissions and criminal allocations
	Public interest for private business
	Public interest without protection




	Regulatory Authority for Electronic Media
	Free legal advice service

