
 

Izveštaj o radu Nezavisnog udruženja novinara Srbije u periodu maj 2016 – mart 2017. 
 

U periodu između dve Skupštine NUNS-a, nastavljen je trend srozavanja i urušavanja medijske scene i položaja 
novinara i drugih medijskih radnika u Srbiji koji se danas bukvalno suočavaju se sa izazovima elementarnog 
preživljavanja.  
 
Nasurot samozadovoljnoj vlasti, deklarativnom izjašnjavanju o poštovanju temeljnih vrednosti demokratije zacrtanih 
i u proevropskoj agendi osnaženoj otvaranjem osam od ukupno 35 pregovaračkih poglavlja sa Evropskom unijom, 
unapređivanju medijskog zakonodavstva i normativnim garancijama slobode izražavanja, medijska scena u Srbiji 
danas je strogo kontrolisana. Novinari su podvrgnuti političkim, ekonomskim i drugim pritiscima, bedno plaćeni i 
skloni autocenzuri, a tabloidizacija dominira ne samo u medijskoj industriji i na političkoj sceni već i u drugim 
sferama društva. Najveći broj medija ne vrši svoj ključnu ulogu kontrolora vlasti i promotera javnog interesa, već 
pod funkcionišu kao oglasna tabla i bilteni za propagandu vlasti. 

 
Odgovorni, objektivni i nezavisni mediji u Srbiji postaju izuzetak, kao i kritički odnos prema političkoj, ekonomskoj i 
kulturološkoj stvarnosti. U medijima ponestaje javnog, kritičkog dijaloga, veoma su retke televizijske i radio emisije 
kao i rubrike otvorene za različita mišljenja. Još su ređi istraživački pristupi na teme korupcije i organizovanog 
kriminala. Umesto svega toga građanima se nude najprizemniji tablodni rijaliti sadržaji i politička propaganda. Na 
delu je potpuna propagandna dominacija vladajuće elite nastale u sprezi lažne ideologije i sumnjivog kapitala.  
 
U takvom društvenom ambijentu ugrožena je svaka kritička misao o davno započetim demokratskim procesima u 
Srbiji. Politički pritisci direktno se obračunavaju sa ionako retkim kritičkim sadržajima u medijima, vode se javne 
kampanje i hajke protiv političkih neistomišljenika, čak i protiv retkih nezavisnih državnih institucija koje ne rade po 
diktatima i volji vlasti.  
 
Svakako najupečatljiviji udar na slobodu izražavanja i informisanja organizovan u drugoj polovini avgusta 2016. 
izložbom Srpske napredne stranke o medijskim sadržajima u Srbiji od 2014. do 2016. godine, pod nazivom 
"Necenzurisane laži". Izloženo je oko 2.500 naslovnih strana, izveštaja, vesti, komentara objavljenih u medijima u 
prethodne dve godine o aktuelnoj vlasti, a na osnovu kojih, kako su naveli organizatori izložbe, građani mogu da 
procene da li ima cenzure u Srbiji. Zajedničkim saopštenjem NUNS i NDNV su ocenili da izložba "Necenzurisane 
laži" predstavlja vrhunac cinizma SNS i vlasti, ali i da predstavlja dodatni pritisak na ionako krhku slobodu 
izražavanja u zemlji. Pored toga, izložba je samo potvrdila da vladajuća partija ne razume da je osnovna uloga 
medija da bude kontrolor vlasti i zaštitnik javnog interesa, a ne sredstvo za propagandu i reklamiranje političara. 
 
U kom pravcu ide ta bahatost vladajuće oligarhije pokazuje i odluka da se na samom početku zvanične predizborne 
kampanje praktično suspenduje parlament, da Regulatorno telo za elektonske medije (REM) odustane da radi svoj 
posao – monitoring ponašanja medija u kampanji, da se udarna informativna emisija Javnog servisa produžava 
samo zato da bi u njega stale sve dnevne predizborne aktivnosti premijera, da se provladini mediji više bave 
degradacijom najozbiljnijih Vučićevih protivkandidata nego njihovim programima...  
 
Na konferenciji o slobodi izražavanja „Speak Up 3“ održanoj 17. i 18. novembra 2016.  predstavnici medijske 
zajednice, među kojima i predstavnici NUNS-a, još jednom su ukazali na velike probleme u prostoru slobode 
javnog informisanja, medijskog tržišta, diskriminacije i favorizovanja provladinih glasila, nepoštovanja zakonskih 
normi, netransparetnih kanala finansijskih intervencija države u medijskoj industriji i td. 
 
I strani zvaničnici su govorili o sporim i nepotpunim medijskim reformama. Andris Kesteris iz Evropske komisije, 
glavni savetnik za civilno društvo i medije u Direktoratu za proširenje, podsetio je da se u Izveštaju EK konstatuje 
da u oblasti medija i slobode izražavanja u Srbiji u toku 2016. nije bilo mnogo napretka. Šef Misije OEBS u Srbiji 
ambasador Andrea Oricio poručio je da bi Vlada, civilno društvo i mediji morali da rade zajedno, vodeći računa o 
budućnosti zemlje, zaključujući da je ključno pitanje primene zakona. 
 
Zanimljvo je da je i ministar kulture i informisanja Vladan Vukosavljević sa govornice podsetio da su sloboda govora 
i izražavanja osnovni principi svakog društva i da je radi njihovog jačanja „potrebno hrabro ući u nove medijske 
reforme“, te da se „ne sme okretati glava“ od pitanja jasnog definisanja javnog interesa i uloge države u tome, kao i 
transparentnosti vlasništva i zaštite medijskog pluralizma. On je rekao i da “Srbija tek treba da dostigne još veće 
standarde i da se dodatno približi nivou standarda koji postoje u najvećem broju zemalja EU”. Međutim, odmah 
nakon uvodnog izlaganja, ministar Vukosavljević je u razgovoru s novinarima ocenio da je zakonski okvir Srbije vrlo 
dobar i da ne vidi gde to država propušta da učini bilo šta potrebno za slobodu medija. Na pitanje novinara zašto 
država ne reaguje na slučajeve kada se u javnosti iznose optužbe da su pojedini novinari i mediji strani plaćenici, 
Vukosavljević je odgovorio da Ministarstvo kulture i informisanja neprestano poziva na kulturu javnog govora u 
medijima i na poštovanje zakona. “Ne može Ministarstvo biti odgovorno ako neki privatni medij vrši inkriminaciju. Te 
stvari se reševaju na sudu po tužbama za klevetu. To su delikatne stvari”, rekao je ministar. 
 



Povodom ocene izvestioca Evropskog parlamenta za Srbiju Dejvida Mekalistera da u Srbiji nije zadovoljavajuće 
stanje u pogledu slobode medija, Vukosavljević je uzvratio da bi takve ocene trebalo potkrepiti konkretnim 
slučajevima, inače se ulazi u domen “političke frazeologije”. Time je ministar pokazao nerazumevanje za gotovo 
svakodnevna reagovanja i proteste novinarskih i medijskih udruženja zbog ugrožavanja slobode informisanja i 
izražavanja i bezbednosti novinara kao „konkretne“ i ozbiljne pokazatelje naše stvarnosti. 
 
Ali ministar je, zapravo, reprizirao odnos koji prema ovoj temi koji veoma često demonstrira predsednik Vlade Srbije 
i lider vladajuće SNS. Primetno je bilo da u ekspozeu premijera Vučića, predstavljenom 9. avgusta 2016. javno 
informisanje nije apostrofirano kao jedna od ključnih tema Programa Vlade. Ipak, premijer je najavio nastavak 
medijskih reformi, sprovođenje medijske strategije „u celini“, završetak povlačenja države  iz medija, nalaženje 
održivog modela finansiranja javnih servisa... Govoreći o medijskim slobodama, rekao je da je to „dragoceno u 
civilizacijskoj i demokratskoj tekovini“, te da su „uprkos svim različitim pričama o cenzuri, autocenzuri, mediji u Srbiji 
u potpunosti oslobođeni svake vrste pritiska... ali, nažalost, neretko i svake vrste odgovornosti“. Obećao je premijer 
da će se članovi Vlade „ponašati kao i do sada, ni na koji način ne vršeći pritiske“, i dodao da uprkos tome što je 
„doživeo ili preživeo i lično najveći broj besmislenih uvreda, kleveta, laži, neistina“ nikada nije tužio bilo koji medij 
„zato što je postupak predstavnika javne vlasti da trpe, ali naravno da imaju pravo da odgovore na to“.  
 
Realnost u medijskoj industriji i javnom informisanju demantuje predsednika Vlade – nikada u novijoj istoriji mediji i 
novinari nisu bili u lošijoj poziciji. Medijski zakoni, dobrim delom usklađeni sa evropskim standardima, ne poštuju se 
u praksi tako da medijsko tržište ne funkcioniše a mediji su neposredno podređeni volji i (ne)milosti vlasti, političkih i 
ekonomskih centara moći.   
 
Uprkos obećanju premijera o suzdržavanju od sudskih progona novinara i medija, jedna od njegovih najbližih 
saradnika, ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović, sredinom oktobra 2016, podneo je tužbu protiv glavnih 
urednica portala Peščanik - Svetlane Lukić i Svetlane Vuković i sociološkinje Vesne Pešić, zbog teksta 
obbjavljenog u tom onlajn mediju. Pre toga, sredinom juna, ministar Stefanović je tužio nedeljnik NIN. 
 
Takođe, primetno je bilo da u izveštaju o rezultatima Vlade u prvih sto dana premijer Vučić nije ne pomenuo oblast 
javnog informisanja i medijske reforme najavljene u ekspozeu tri ipo meseca ranije: ni reči o “nalaženju održivog 
modela finansiranja javnih servisa“, o sprovođenju medijske strategije „u celini“ (iako ona prestaje da važi krajem 
godine), o završetku povlačenja države iz medija... 
 
 
Najvažnije političke odluke u sferi medija  
 
Definitivna politička odluka o opstanku državne novinske agencije Tanjug još nije formalno objavljena ali je sasvim 
izvesno donesena, jer je više puta sasvim jasno nagoveštena, u čemu je posebno bio uporan ministar kulture i 
informisanja Vladan Vukosavljević: "U razumnom roku, od mesec ili dva mi ćemo zauzeti stav u vezi situacije s 
Tanjugom", najavio je Vukosavljević (18.10.2016.). Nepun mesec dana kasnije (14.11.2016.) na sednici 
skupštinskog Odbora za kulturu i informisanje ministar je rekao je da ne postoje evropski propisi po kojima država 
ne može da bude vlasnik novinske agencije i da je na Srbiji da proceni da li je u njenom interesu da ima agenciju, 
te da će konačan stav o sudbini „ugašenog“ Tanjuga biti poznat za oko mesec dana.  
 
Ovaj nezavršeni posao Ministarstva nasledio je novi državni sekretar za medije Nino Brajović, koji je  ubrzo po 
stupanju na dužnost (19.12.2016.) izjavio je da smatra da novom Medijskom strategijom treba rešiti „pitanje 
Tanjuga", dodajući da bi država trebalo da zadrži "zlatnu akciju" u Tanjugu, a da se ostatak privatizije. „Da to bude 
neko javno privatno partnerstvo, naravno na način koji ne bi nanosio štetu i ostalim dvema novinskim agencijama", 
kazao je Brajović. 
 
Državna novinska agencija Tanjug je odlukom Vlade prestala da postoji 31. oktobra 2015. ali je svejedno nastavila 
da radi, koristeći državni prostor i državnu opremu, kao i javni novac. Na sednici skupštinskog Odbora za kulturu i 
informisanje (14.11.2016.) rečeno je da je za Tanjug u devet meseci ove godine iz trezora isplaćeno 137 miliona 
dinara od raznih državnih organa i ustanova, među kojima su Grad Beograd, ali i Ministarstvo kulture. 
 
Posledice najavljenog opstanka Tanjuga u državnom vlasništvu bi mogle biti višestruke:  
 
- Svesno nesprovođenje Medijske strategije Republike Srbije 2011-2016; 
- Kršenje Zakona o javnom informisanju (odredbe o privatizaciji medija i privatizaciji/gašenju novinske agencije 
Tanjug; 
- Kršenje Odluke Vlade (03.11.2015.) o pravnim posledicama prestanka rada Javnog preduzeća Tanjug; 
- Nastavljanje nelojalne konkurencije na tržištu novinskih agencija kojom se direktno ugrožava opstanak  privatnih 
novinskih agencija FoNet i Beta.    
 
 
 



REM - zavisni regulator 
 
Regulatorno telo za elektronske medije – REM ne vrši svoju izuzetno važnu ulogu u sladu sa Zakonom o 
elektronskim medijima, bolje rečeno REM funkcioniše veoma selektivno i očigledno po političkim kriterijumima. 
Tako, REM i za najteže prekršaje TV emiterima sa nacionalnom pokrivenošću po pravilu izriče najblaže sankcije, 
najčešće opomenu, kao što je to više puta učinjeno za brojne prijave protiv TV Pink ili TV Hepi.      
 
Regulatorno telo za elektronske medije (REM) po prvi put od svog postojanja (2003.) nije objavio monitoring rada 
emitera tokom parlamentarih izbora. Stav NUNS-a je da je REM time indirektno priznao da je direktni saučesnik 
vlasti kada je reč o finansijskoj i političkoj zavisnosti javnih medijskih servisa ali i drugih, komercijanih emitera u 
radiodifuznom prostoru. Između ostalog, u posmatranom periodu, 
http://www.nuns.rs/info/statements/28991/nuns-podneo-zalbu-povereniku-protiv-rem-a.html   
 
Takvi izveštaji, u zakonom propisanoj nadležnosti Regulatornog tela, izrađeni su za kampanje u svim 
parlamentarnim, predsedničkim i lokalnim  izborima u Srbiji od 2003. godine. Ali, ne i za izbore održane 24. aprila 
2016. godine. Zašto – pitanje je od javnog interesa, na koje REM do danas nije javno i jasno odgovorio. 
http://www.nuns.rs/info/statements/28696/nuns-i-birodi-zasto-kasni-izvestaj-o-radu-emitera-tokom-izborne-
kampanje.html  
 
Navodno, REM u toku prošlogodišnjih izbora nije ni radio takav monitoring. “Obaveštavamo vas da ne posedujemo 
‘Izveštaj o nadzoru nad radom emitera tokom predizborne i izborne kampanje za parlamentarne izbore održane 24. 
aprila 2016. godine’ iz kog razloga nismo u mogućnosti da vam označeni dokument stavimo na uvid”, navodi se u 
odgovoru Regulatornog tela ze elektronske medije (REM) dostavljenom NUNS-u 2. decembra 2016.  
http://www.nuns.rs/info/statements/29566/-zasto-rem-nema-izvestaj-o-izbornoj-kampanji-2016.html  Odgovor je 
usledio tek nakon naloga Poverenika za informacije od javnog značaja da REM dostavi Izveštaj koji je NUNS 
zatražio još 29. avgusta, a što je bio dužan da učini bez odlaganja, najkasnije u roku od 15 dana 
http://www.nuns.rs/info/statements/29498/poverenik-nalozio-rem-u-da-dostavi-informacije-nuns-u-.html  
 
Još veće zaprepašćenje i nezadovoljstvo medijske zajednice usledilo je zbog odluke REM da, navodno, zbog toga 
što nema odgovarajući softver neće raditi monitoring medijskog sadržaja tokom kampanje za predsedničke izbore, 
već da će nadzor vršiti po prijavama građana o uočenim nepravilnostima https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-
mediji/rem-nece-pratiti-medije-tokom-kampanje-nemaju-parametre-za-softver/  S obzirom da REM ima zakonom 
propisanu obavezu da prati ponašanje emitera u predizbornoj kampanji, spornom odlukom Regulator se praktično 
odrekao svoje nadležnosti da po službenoj dužnosti nadzire očuvanje, zaštitu i razvoj slobode mišljenja i 
izražavanja u cilju zaštite interesa javnosti.   Nisu pomogle ni javne kritike i osude takvog krajnje 
neodgovornog ponašanja REM koji je odlučio da ne vrši svoje izuzetno važne funkcije u oblasti elektronskih medija. 
NUNS i drugi akteri u medijskoj zajednici još ranije su ukazivali da je neskriveni partijski uticaj na način izbora 
članova REM direktno doprineo da to regulatorno telo radi pod političkim diktatima i na štetu javnog interesa.  
 
U tom konktekstu, cinično zvuči javno upozorenje REM (3, mart 2017.  
http://www.rem.rs/sr/arhiva/vesti/2017/03/saopstenje-povodom-raspisivanja-izbora-za-predsednika-republike  za 
„sve pružaoce medijskih usluga koji imaju uređivačku odgovornost za izbor audio-vizuelnog sadržaja... da u toku 
predizborne kampanje svoje medijske usluge pružaju na način koji je propisan zakonom i podzakonskim aktima 
kojima je uređena oblast elektronskih medija, a posebno na činjenicu da su u odnosu na svoj programski sadržaj, u 
skladu sa svojom programskom koncepcijom, dužni da svim kandidatima obezbede zastupljenost bez 
diskriminacije u predizbornim programima...“. Apsurdno je da Regulator koji ne radi po zakonu poziva medije da se 
pridržavaju propisa.  
 
Posledice takvog ponašanja REM su od ranije poznate. Monitoring koji su radile druge, nezavisne organizacije 
pokazuju o dominantnom medijskom favorizivanju vladajuće stranke (SNS) u redovnim i posebno u predizbornim 
programima. Prema minitoringu Novosadske novinarske škole http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/?p=4788, 
tokom predizborne kampanje u aprilu 2016. najviše medija u Srbiji izveštavalo je pod političkim uticajem, a nije bilo 
debate i otvorenih javnih rasprava političkih protivnika. Ukupno u svim medijima ubedljivo najviše prostora imala je 
SNS, a daleko iza nje DS i SPS.  
 
Monitoring organizacije Biro za društvena istraživanja – BIRODI  http://www.birodi.rs/wp-
content/uploads/2016/07/Mediji-i-izbori-2016.pdf takođe ukazuje na dominaciju vladajuće stranke i njenog 
predsednika u medijima tokom predizborne kampanje. “Od prvog dana monitoringa suočili smo se sa medijskom 
sveprisutnošću Aleksandra Vučića, i to znatno više u ulozi premijera, nego predsednika vladajuće stranke… 
Svakodnevno i višestruko pojavljivanje na ekranima omogućili su Vučiću da bude nedodirljivi suveren medijskog 
prostora”, navodi se u analizi BIRODI.  Taj monitoring pokazuje da je Vučiću pripalo 28.112 sekundi (nekih 468 
minuta) prisutnosti na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću, što je znatno više od drugih partijskih takmaca 
kao što su Bojan Pajtić (tadašnji premijer Vojvodine i lider DS) sa 3.660 sekundi i Ivice Dačića (prvi potpredsednik 
Vlade Srbije i lider SPS) sa 3.256 sekundi.  
 

http://www.nuns.rs/info/statements/28991/nuns-podneo-zalbu-povereniku-protiv-rem-a.html
http://www.nuns.rs/info/statements/28696/nuns-i-birodi-zasto-kasni-izvestaj-o-radu-emitera-tokom-izborne-kampanje.html
http://www.nuns.rs/info/statements/28696/nuns-i-birodi-zasto-kasni-izvestaj-o-radu-emitera-tokom-izborne-kampanje.html
http://www.nuns.rs/info/statements/29566/-zasto-rem-nema-izvestaj-o-izbornoj-kampanji-2016.html
http://www.nuns.rs/info/statements/29498/poverenik-nalozio-rem-u-da-dostavi-informacije-nuns-u-.html
https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/rem-nece-pratiti-medije-tokom-kampanje-nemaju-parametre-za-softver/
https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/rem-nece-pratiti-medije-tokom-kampanje-nemaju-parametre-za-softver/
http://www.rem.rs/sr/arhiva/vesti/2017/03/saopstenje-povodom-raspisivanja-izbora-za-predsednika-republike
http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/?p=4788
http://www.birodi.rs/wp-content/uploads/2016/07/Mediji-i-izbori-2016.pdf
http://www.birodi.rs/wp-content/uploads/2016/07/Mediji-i-izbori-2016.pdf


Javni servisi po meri vlasti 
 
O namerama vlasti prema medijsko sektoru i javnom informisanju puno govori donošenje Zakona o izmeni Zakona 
o javnim medijskim servisima i sa njim povezanim Zakonom o izmeni Zakona o privremenom uređivanju načina 
naplate takse za javni medijski servis. Jedina svrha tih zakonskih izmena bila je da se budžetsko sufinansiranje 
Radio televizije Srbije  i Radio televizije Vojvodine, ranije oročeno do 31. decembra 2016.  produži  za još dve 
godine – do 31. decembra 2018. godine.  
 
Ovim izmenama zakona, gotovo neprimećenim u javnosti, potvrđeno je nesakrivano strahovanje NUNS-a i nekih 
drugih organizacija u medijskoj zajednici da je cilj vladajuće partijske koalicije da produži ranije uspostavljenu 
finansijsku zavisnost javnih medijskih servisa čime je obezbeđen i politički uticaj na njihovu uređivačku politiku. Taj 
uticaj je posebno bio izražen tokom predizborne kampanje za parlamentarne izbore održane 24. aprila 2016. a 
nastavljen je, ništa manje očigledno, i za vreme predizborne kampanje za predsedničke izbore koji će se održati 2. 
aprila 2017. godine.  
 
Koliko su i javni servisi izloženi direktnom političko-partijskom uticaju pokazuju i dešavanja na Radio-televiziji 
Vojvodine (RTV) gde se od maja 2016. do danas dogodio niz naglih kadrovskih promena, koji je zahvatio 
kompletnu upravu i uredništvo informativnog programa na pokrajinskom javnom servisu. Ove smene teško je 
tumačiti van političkog konteksta, budući da su se dogodile neposredno nakon parlamentarnih i pokrajinskih izbora, 
održanih 24. aprila 2016. Priroda ovih smena, ali i njihov odraz na kvalitet programa RTV-a pokrenuli su brojne 
diskusije, kritike i javne proteste. Dok su premijeri Srbije i AP Vojvodine Aleksandar Vučić i Igor Mirović izneli stav 
da su smene sprovedene u skladu sa zakonom i interesima pokrajinskog javnog servisa, zaposleni na RTV-u izneli 
su u otvorenom pismu dijametralno suprotnu tvrdnju, prema kojoj su smene bile političke prirode, neargumentovane 
i nepropisne. Njihove stavove podržali su brojni akteri medijske zajednice (NUNS, NDNV, ANEM, AOM...). 
 
Smena urednika u RTV Vojvodina bila je tema zajedničkog sastanka predsednika NUNS-a Vukašina Obradovića i 
predsednika NDNV-a Nedima Sejdinovića sa šefom delegacije EU u Srbiji Majklom Devenportom, šefom misije 
OEBS-a Peterom Burkhartom i šefom misije Saveta Evrope Timom Kartrajtom. Obradović i Sejdinović su upoznali 
ambasadore sa zbivanjima u RTV Vojvodine i izrazili veliku zabrinutost zbog kadrovskih promena, načina na koji su 
smenjeni urednici i ozbiljnih posledica koje mogu nastati po program vojvodjanskog javnog servisa. Predstavnici 
NUNS-a i NDNV-a su posebno ukazali na nedopustiv odnos vlasti prema javnim servisima koji moraju da služe 
interesima građana, a ne političkih stranaka.   
 
Prema analizi Novosadske novinarske škole http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/wp-
content/uploads/2016/10/FR5.pdf kadrovske promene na RTV su se odvijale na nekoliko nivoa i u više faza. Sve je 
počelo sa ostavkom  generalnog direktora Srđana Mihajlovića i smenom direktora programa Slobodana Arežine, 
nastavilo se ostavkom glavne i odgovorne urednice Prvog programa RTV Marjane Jović i smenama drugh urednika 
koji su o tome obaveštavani telefonom. Zatim je novo rukovodstvo RTV odlučilo da ne produži ugovore sa 22 
honorarna saradnika, koji su informaciju o tome takođe dobili telefonom. Četiri novinarke informativne redakcije 
koje su učestvovale u u međuvremnu organizovanim protestima prebačene su na Radio Novi Sad. Usledila je i 
promena većine voditelja u dnevnim emisijama informativnog i kolažnog tipa. Promene u programskom smislu, 
usledile su ukidanjem TV emisija „Radar“, „Gruvanje“, „U nedostatku dokaza“ i „Prostor&ja“, kao i radio emisije 
„Alarm“. Pored toga, prekinuto je emitovanje serijala „Ljudi i svedočanstva“, a iz „Dnevnika“ je izbačeno uživo 
uključenje u emisiju „Pravi ugao“. Prema istraživanju NNŠ, uredničke smene su najviše uticale na centralne 
informativne emisije „Dnevnik“i „Vojvođanski dnevnik“.  
 
Na politički motivisane promene na RTV, NUNS je samostalno ili zajedno sa drugim partnerima javno reagovao 
više puta, pa tako i krajem februara 2017. zbog nastavka „procesa koji ponižavaju i novinare, i novinarsku profesiju, 
i građane“ dok, s druge strane, „ova medijska kuća, ni posle deset meseci od raspisivanja konkursa, nema 
izabranog direktora programa i glavnog i odgovornog urednika“.  http://www.nuns.rs/info/statements/30243/nuns-i-
ndnv-rtv-nastavlja-da-ponizava-novinare-i-gradjane.html  

 
Sudeći prema ključnim pokazateljima stanja na medijskoj sceni, prikupljenim u ovom izveštaju, nije teško zaključiti 
da su sloboda izražavanja i medijske slobode u Srbiji i dalje daleko od prelazne ocene. Ukazuje na to i Izveštaj 
Evropske komisije o napretku Srbije u 2015. godini. U protekloj godini, prema Izveštaju EK, Srbija u oblasti slobode 
izražavanja i medija nije postigla nikakav napredak. U Izveštaju se ukazuje i da su “pretnje i nasilje nad novinarima 
još uvek razlog za zabrinutost”, te da “opšte okruženje ne doprinosi punom ostvarivanju slobode izražavanja”. 
Pojedine krivične prijave su podnete, ali konačne presude su i dalje retke. Policijska zaštita pod kojom godinama 
živi nekoliko novinara i urednika ukazuje da i dalje nema opipljivih mera za uklanjanje razloga za takve 
bezbednosne mere, što predstavlja preteću poruku za sve medijske profesionalce i medije u Srbiji. 
 
Evropska komisija sugeriše Srbiji da u 2016. godini treba da “stvori podsticajno okruženje u kome se neometano 
može ostvarivati sloboda izražavanja”, što znači da “treba reagovati i javno osuđivati pretnje, fizičke napade i 
slučajeve pozivanja na nasilje protiv novinara i blogera”. Pored toga, potrebno je završiti proces privatizacije 

http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/wp-content/uploads/2016/10/FR5.pdf
http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/wp-content/uploads/2016/10/FR5.pdf
http://www.nuns.rs/info/statements/30243/nuns-i-ndnv-rtv-nastavlja-da-ponizava-novinare-i-gradjane.html
http://www.nuns.rs/info/statements/30243/nuns-i-ndnv-rtv-nastavlja-da-ponizava-novinare-i-gradjane.html


državnih medija, ojačati nezavisnost Regulatornog tela za elektronske medije, obezbediti odgovarajuće finansiranje 
javnog radiodifuznog servisa i njegovu uređivačku nezavisnost.  
 
Naša realnost u tekućoj godini, međutim, ukazuje na trendove potpuno suprotne preporukama EU:  
 
* Novinari su i dalje kao glineni golubovi izloženi pritiscima, pretnjama i fizičkom nasilju 
* Regulatorno telo za elektronske medije ne radi svoj posao ili ga radi veoma selektivno 
* Ionako krhka nezavisnost javnih radiodifuznih servisa ugrožena je i finansijski i koncepcijski 

 
Novinari – dežurna meta nasilja i pritisaka  
 
Uprkos zakonskim garancijama bezbednosti, novinari i drugi medijski profesionalci su u obavljanja svog posla 
izloženi visokim rizicima. NUNS je u toku 2016. godine evidentirao 69 slučajeva fizičkih i verbalnih napada, pretnji i 
pritisaka. Posebno onespokojava činjenica da još nisu otkriveni vinovnici divljačkih napada na novinare Davora 
Pašalića (jul 2014.) i Ivana Ninića (avgust 2015.).  
 
Javno omalovažavanje i vređanje novinara u čemu, neretko, učestvuju i najviši funkcioneri izvršne vlasti,  ali i mediji 
koji ne skrivaju bliskost s vlastima je učestalije u odnosu na 2015.  
 
Čak 753 nerešenih parničnih predmeta u vezi sa objavljenim informacijama u medijima i dalje ne uliva poverenje u 
efikasnost sudstva, a sudska praksa u medijskim slučajevima je i dalje neujednačena. 
 
Broj kršenja Etičkog kodeksa novinara je u 2016. godini za 1.000 premašio broj iz prethodne godine. 
 
U nastavku ovog izveštaja navedeni su samo najizrazitiji slučajevi fizičkih i verbalnih napada i ekonomskih i 
političkih  pritisaka na novinare i medije u periodu između dve redovne godišnje skupštine NUNS-a. 
 
05.06.2016. Novi Upravni odbor Javnog servisa RTV smenio je Slobodana Arežinu sa mesta programskog 
direktora sa obrazloženjem da je utvrđen “pad gledanosti televizijskog programa”. NUNS i NDNV su javno reagovali 
na ovakvu odluku i obrazloženje, podsetivši da u ocenjivanju rada javnog servisa gledanost ne sme da bude jedini, 
čak ni dominantan kriterijum. Za razliku od komercijalnih televizija, kvalitet javnog servisa se ocenjuje po nivou 
profesionalizma i ostvarivanju javnog interesa u informisanju gradjana. Prema Zakonu o javnim medijskim 
servisima (čl. 23 st. 1. tač. 9) predlaganje Upravnom odboru imenovanja i razrešenja direktora programa je u 
isključivpj nadležnosti generalnog direktora Javnog servisa. Takođe, prema Statutu RTV (čl. 36), na koji se Upravni 
odbor pozvao u zaglavlju svoje odluke o smeni Arežine, precizirano je da Upravni odbor razrešava direktora 
programa pre isteka vremena na koje je imenovan, na predlog generalnog direktora. Podaci kojima raspolaže 
NUNS govore da ovaj uslov nije ispunjen, odnosno da generalni direktor nije predložio razrešenje Arežine. 
Uostalom, ni u samoj odluci o razrešenju ne spominje se predlog generalnog direktora. Statutom RTV-a propisano 
da je i odluku o razrešenju direktora programa Upravni odbor donosi dvotrećinskom većinom glasova ukupnog 
broja članova, a u samoj odluci se ne vidi da li je doneta na takav način. Odluka nema ni pouku o pravnom leku. 
Zbog svega toga, NUNS i NDNV su izrazili ozbiljnu sumnju u stručnost i političku nepristrasnost članova novog 
Upravnog odbora, izabranih u periodu dok je REM koji ih je imenovao radio u okrnjenom sastavu, bez predstavnika 
AP Vojvodine i NVO sektora. Slobodan Arežina je zbog nezakonitog razrešenja podneo tužbu protiv RTV. Sudski 
postupak je u toku.  
 
06.06.2016. NUNS je pozvao nadležne organe, pre svega tužilaštvo, da preduzme zakonom previđene mere i 
zaštite Stevana Dojčinovića, jer smatra da je veoma opasna izjava Milorada Vučelića i da se ovakvim izjavama 
direktno ugrožena njegova fizička bezbednost. Nekadašnji direktor RTS Milorad Vučelić, u izjavi tabloidu Informer, 
proglasio je urednika portala KRIK Stevana Dojčinovića za "stranog okupatorskog plaćenika" čiji je "zadatak da 
izazove rat na Balkanu". Mreža za istraživanje organizovanog kriminala i korupcije KRIK je, inače, jedna od stalnih 
meta provladinih medija kao što su Informer i TV Pink. 
 
13.06.2016. NUNS je javno ocenio da je napad ministra unutrašnjih poslova Nebojše Stefanovića na redakciju TV 
N1 neprimeren javnoj komunikaciji i apelovao na vlasti da - zarad smirivanja tenzija u društvu - hitno prekinu sa 
takvom praksom i omoguće normalno funkcionisanje svih medija, bez obzira na to kome se i zbog čega njihovo 
izveštavanje ne dopada. Ministar Stefanović oglasio se putem društvene mreže tviter, povodom teksta koji je 
objavila N1 pod naslovom "Kakvi su efekti balkanskog građanskog proleća". Stefanović je na twiteru komentarisao 
navodne namere ove televizije. “Vidim da američki N1 priziva na balkansko proleće u Srbiji. Malo im je bilo 
arapsko”, napisao je Stefanović. U sledećem tvitu, ministar policije navodi da se iz konstatacija koje je iznela N1 
može postaviti logično pitanje: “Ili bi to oni da Vučić završi kao Gadafi?” 
 
15.07.2016. Rukovodstvo Mađar soa je krenulo u uklanjanje politički nepodobnih novinara i urednika iz redakcije 
tog dnevnog lista na mađarskom jeziku. Navodeći racionalizaciju poslovanja kao razlog, rukovodstvo Mađar soa je 
odlučilo da smanji broj zaposlenih u svojim redakcijama u Subotici i Senti, a da istovremeno poveća novosadsku 
redakciju, pa je na adrese osmoro zaposlenih stigao poziv za izjašnjavanje o tome da li prihvataju da svakodnevno 



putuju na relaciji Subotica-Novi Sad ili Senta-Novi Sad. Poziv je upućen na adrese petoro zaposlenih iz Subotice i 
troje iz Sente, a u pitanju su novinari i urednici koji su u više navrata javno protestovali zbog političkih pritisaka na 
uređivačku politiku lista koji sprovode Savez vojvođanskih Mađara i Nacionalni savet mađarske nacionalne 
zajednice. NDNV je javno reagovalo i ocenilo da taj postupak predstavlja ugrožavanje profesionalnih sloboda i 
prava novinara. 
 
29.07.2016. Novinarima Radio televizije Novi Pazar je uskraćeno je da informišu o poseti predsedavajućeg 
Predsedništva Bosne i Hercegovine Bakira Izetbegovića, koji je boravio u Novom Pazaru gde je prisustvovao 
sednici Bošnjačkog nacionalnog saveta i obeležavanju 26 godina od osnivanja Stranke demokratske akcije (SDA) 
Sandžaka. Iako su uredno poslali zahtev za akreditaciju novinarima RTV Novi Pazar saopšteno je da nisu dobili 
akreditaciju jer je "isključivo informativna služba SDA odlučivala o tome ko će biti akreditovan za praćenje 
događaja". I u Bošnjačkom nacionalnom savetu kojim presedava Sulejman Ugljanin ekipi RTV Novi Pazar nije 
dozvoljeno da prati sastanak sa predsedavajućim Predsedništva Bosne i Hercegovine Bakirom Izetbegovićem. 
 
30.07.2016. NUNS je izrazio javnu podršku novinarima i drugim medijskim radnicima lista Sport i pozvao nadležne 
institucije da hitno reaguju zbog brutalnog obespravljivanja zaposlenih u tom dnevniku. Novinari Sporta stupili su u 
štrajk nakon što je dvoje njihovih kolega dobilo otkaze. U znak solidarnosti sa otpuštenim kolegama zaposleni su se 
zatvorili u prostorije redakcije. Samo dan kasnije, vlasnik lista Saša Mirković izjavio je da je "nekoliko zaposlenih u 
redakciji Sport" odbilo da izvršava svoju radnu obavezu i upozorio da je to teška povreda radne discipline. Dodaje 
da su udaljeni sa svojih radnih mesta i da će otkaze ugovora o radu dobiti njih osmoro. 04.08. Sindikat zaposlenih u 
Sportu saopštio je da su novinarima Sporta, koji štrajkuju, uručena upozorenja pred otkaz, te da su odbili da ih 
prime jer su “nepismena”. 
 
17.08.2016. Promovisana je izložba Srpske napredne stranke o medijskim sadržajima u Srbiji od 2014. do 2016. 
godine, pod nazivom "Necenzurisane laži", na kojoj je izloženo oko 2.500 naslovnih strana, izveštaja, vesti, 
komentara u medijima. Na izložbi su prikazani kritički i negativni medijski sadržaji objavljeni u prethodne dve godine 
o aktuelnoj vlasti, a na osnovu kojih, kako su naveli organizatori izložbe, građani mogu da procene da li ima 
cenzure u Srbiji. Zajedničkim saopštenjem NUNS i NDNV su ocenili da izložba "Necenzurisane laži" predstavlja 
vrhunac cinizma Srpske napredne stranke, odnosno predstavnika vlasti, ali i da predstavlja dodatni pritisak na 
ionako krhku slobodu izražavanja u zemlji. Pored toga što predstavlja pritisak na slobodu izražavanja, izložba je i 
dokaz da vladajuća partija ne razume da je osnovna uloga medija da bude kontrolor vlasti i zaštitnik javnog 
interesa, a ne sredstvo za propagandu i reklamiranje političara. 
 
22.08.2016. NUNS je javno ocenio kao krajnje neprimeren način na koji je predsednik Vlade Srbije Aleksandar 
Vučić govorio o novinarima Radio-televizije Srbije na pres konferenciji i pozvao premijera i da u javnoj komunikaciji 
pokaže viši stepen odgovornosti za kulturu govora. Premijer Vučić je tokom konferencije za novinare u Vladi Srbije 
kritikovao rad javnog sektora, navodeći da bi građani trebalo da znaju koliko je novca javni medijski servis potrošio 
na slanje velike ekipe koja je pratila Olimpijske igre. On je rekao da “o nekima na javnom servisu me je sramota i 
da govorim. Svi građani ih plaćaju da bi oni širili mržnju prema pojedincima ili vladi samo zato što ne mislimo kao 
oni. Ja na RTS ne idem već 4 do 5 meseci i neću ni da idem. Vodite politiku kakvu hoćete, osim što nam uzimate 
stalno sve više para”. 
 
08.09.2016. Pritisak na novinare Balkanske istraživačke mreže (BIRNS) izvršio je ministar unutrašnjih poslova 
Nebojša Stefanović, gostujući u jutarnjem programu na RTS-u povodom prisustva komesara za proširenje EU 
Johanesa Hana sednici Vlade Srbije. Ministar Stefanović je tada izjavio: „Ja bih voleo da čujem odgovore vezano 
za to da Evropa finansira medijske kuće i institucije koje plasiraju laži o Srbiji, poput one o Zapadnoj Tamnavi koju 
je plasirao BIRN, pa je kasnije demantovala Svetska banka.“ 
 
10.09.2016. Pritiske na novinara BIRN-a Slobodana Georgieva na više načina izvršio je provladin tabloid Informer. 
Prvo, komentarom lista: „Slobodan Georgiev, urednik Balkanske istraživačke mreže, koga milionskim donacijama 
pomažu zapadne ambasade i Evropska unija, proglasio je Srbiju, verovali ili ne, za fašističku tvorevinu!?!“. U istom 
tekstu, fukcioner SNS-a Zoran Babić je komentarisao za Informer: „Ovo je vrhunac beščašća i mržnje! Pozivam 
nadležne pravosudne i medicinske organe da reaguju.“ Istog dana glavni urednik Informera Dragan J. Vučićević, u 
jutarnjem programu na televiziji Pink izjavio je da Evropska unija finansira ogromnim parama novinara BIRN-a 
Slobodana Georgijeva, kako bi „on pisao to što piše... Ali je danas gotovo nezabeleženo u štampanim medijima i 
postoji samo u Informeru. Dakle jedino mi pišemo o tome da je Slobodan Georgijev miljenik Evropske unije, glavni 
urednik BIRN-a ili šta već, napisao da je Srbija fašistička tvorevina.“ 
 
14.10.2016. Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović podneo je tužbu protiv sociološkinje Vesne Pešić i 
glavnih urednica portala Peščanik - Svetlane Lukić i Svetlane Vuković, kojom traži 200.000 dinara na ime povrede 
časti i ugleda. Stefanović je tužbu podneo zbog kolumne Vesne Pešić objavljene 14. maja u Peščaniku pod 
naslovom "Dosoljavanje". Tužba je podneta zbog komentara Vesna Pešić piše da je "jedino glupost ministra policije 
Nebojše Stefanovića nenadmašna i nepredvidiva" i da "do sada nismo otkrili zašto je baš njemu dodeljena uloga da 
ispadne najgluplji".  
 



Praksa Evropskog suda za ljudska prava, kroz slučaj Thorgeirson protiv Islanda i u nekim drugim sličnim 
slučajevima, pokazuje kako u demokratskim društvima treba tretirati slobodu izražavanja.  Povodom slučaja iz 
1983. u kojem je Thorgeirson, književnik i građanin Islanda bio optužen i konačno osuđen da plati novčanu kaznu 
zbog pisanja o policiji, Evropski sud presudio da je država osudom povredila ljudsko pravo Thorgeirsona iz čl. 10. 
Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. Obrazloženje iz presude: „Sud podseća da 
sloboda izražavanja predstavlja jedan od temelja demokratskog društva; na osnovu § 2. člana 10 (čl. 10-2) sloboda 
izražavanja obuhvata ne samo `informacije` ili ìdeje` koje se prihvataju sa odobravanjem ili koje se ne smatraju 
uvredljivim, ili koje su neutralne, već isto tako i one koje povređuju, šokiraju ili uznemiravaju. Sloboda izražavanja, 
onako kako je uređena u članu 10. jeste predmet brojnih ograničenja, ali ona se moraju usko tumačiti, a 
neophodnost svakog ograničenja mora biti uverljivo utvrđena… Iako štampa ne sme prekoračivati ograničenja, 
postavljena između ostalog i radi `zaštite ugleda drugih`, njena uloga je da prenosi informacije i ideje od javnog 
interesa. I ne samo da štampa ima zadatak prenošenja informacija i ideja: javnost, takođe, ima pravo da ih prima. 
Kada bi bilo drukčije, štampa ne bila sposobna da odigra svoju vitalnu ulogu `javnog čuvara“ (v. § 63. presude). 
Takav stav Evropskog suda potvrđen je i kasnije drugim presudama. 
 
18.10.2016. Novinarska i medijska udruženja (NUNS, UNS, NDNV, ANEM i LP) javno su izrazili podršku i 
solidarnost sa Jovicom Vasićem, novinarom niških Narodnih novina koji danima štrajkuje glađu u centru Niša. 
“Odlučio se na ovaj očajnički potez kako zbog teških uslova rada kojima je godinama bio izložen, tako i zbog 
nereagovanja nadležnih državnih institucija”, navela su udruženja ukazhujući da “Jovica Vasić ne traži ništa za 
sebe. Traži da se poštuje zakon, da se poštuju novinari, da se poštuju ljudi”. Sutradan, predstavnici 
reprezentativnih novinarskih i medijskih su u Nišu lično izrazili podršku sa kolegom i apelovali da prekine štrajk 
glađu koji mu je ozbilno ugrozio zdravlje. Udruženja su podnela prijave inspekciji rada i od Ministarstva za rad i 
socijalnu politiku zatražila da se hitno ispita slučaj niških Narodnih novina, kao i drugi slučajevi ugrožavanja radnih 
prava novinara i novinarki u Srbiji. 
 
28.10.2016. NUNS i NDNV su javno reagovali i pozvali Tužilaštvo i MUP da hitno istraže i utvrde identitete lica koja 
su pratila i snimala novinarke Centra za istraživačko novinarstvo (CINS). Novinarska udruženja su, takođe, pozvala 
i najviše državne funkcionere da jasno i glasno osude napade i pritiske na medije i medijske radnike, i založe se za 
efikasniju zaštitu medijskih sloboda i novinarske profesije. Prethodnih nekoliko dana nepoznate osobe su u više 
navrata pratile i fotografisale novinarke CINS-a na ulazu u zgradu redakcije i drugim javnim mestima.  
Prvo osnovno javno tužilaštvo u Beogradu, reagujući na krivičnu prijavu Centra za istraživačko novinarstvo protiv 
NN lica, pokrenulo je predistražni postupak i naložilo policiji da ceo slučaj ispita. 
 
01.11.2016. NUNS je javno protestovao zbog izjave ministra za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja 
Aleksandra Vulina, koji je u emisiji “Upitnik” na RTS rekao: "U zemlji u kojoj je ubijen premijer, istog sekunda kada 
dobijete vest da je pokušan atentat na nekog drugog premijera, možete po imenu i prezimenu da pogodite da će 
neki Georgiev, Mašić ili neki drugi reći da je to smešno, da je laž". NUNS je ocenio da se takvom izjavom ministra 
kriminalizuju novinari Slobodan Georgiev i Dušan Mašić čime se nastavlja sa stvaranjem veoma opasne atmosfere 
u društvu koja može imati nesagledive posledice po bezbednost novinara i drugih medijskih profesionalaca. 
 
15.11.2016. Koalicija novinarskih i medijskih udruženja (NUNS, UNS, NDNV, ANEM i Lokal pres) javno je zatražila 
“od policije i tužilaštva Zaječara da pokrenu istragu povodom odvrtanja zavrtnja na točkovima automobila novinara i 
vlasnika produkcije Za media Dušana Vojvodića i utvrde ima li ovaj incident veze sa novinarskim poslom koji 
obavlja”. Vojvodić je sa kolegom Dejanom Todorovićem iz Zaječara u automobile na putut Sokobanji ustanovio da 
su olabavljeni brezoni na prednjem i zadnjem desnom točku”. On smatra da je diverzija na točkovima automobila 
posledica posla kojim se bavi, jer je „kroz svoj istaživački i novinarski rad ukazivao na mnogobrojne zloupotrebe i 
malverzacije u Gradskoj upravi u Zaječaru, ali i na uništavanje arterskih česmi u ovom gradu i zagađivanje arterske 
vode od strane hotela Srbija Tis“.  
 
21.11.2016. NUNS je javno pozvao Tužilaštvo i policiju Novog Pazara “da najhitnije identifikuju i kazne autore 
pretećih poruka novinarki Sajmi Redžepefendić”. Novopazarsko Udruženje “Zajedno” obavestilo je NUNS da je 
aktivistkinja te organizacije civilnog društva, inače novinarka Radio televizije Novi Pazar Sajma Redžepefendić 
poslednjih dana meta “osudi uz pretnje smrću, njoj, njenoj porodici, njenom detetu (bebi od 10 meseci)”. Uvrede i 
preteće poruke su usledile nakon što je Redžepefendić na svom fejsbuk profilu objavila “ispovest žena, samohranih 
majki, koje su doživele neprijatnost i verbalni nasrtaj sa uposlenicima u Islamskoj zajednici u Srbiji”. Kada je status 
sa FB profila novinarke preneo portal Glas Pazara usledile su su osude i pretnje novinarki, koje nisu prestale ni 
posle brisanja objave sa stranice portala Glas Pazara.  

 
30.11.2016. NUNS je javno “pozvao sudske organe da ne podležu pritiscima i da u slučaju tužbe ministra 
unutrašnjih poslova Nebojše Stefanovića protiv nedeljnika NIN presudi na osnovu zakona, ne obazirući se na skup 
podrške koju su pred zgradom suda organizovale ministrove pristalice.” Ocenivši “da mitingaški intonirana podrška 
tužiocu - ministru policije i članu rukovodstva vladajuće stranke - može da se tumači i kao novi oblik pritiska na 
slobodu medija, ali i na sud, pogotovo ako se ima u vidu da su na skupu učestvovali i pojedini visoki funkcioneri 
vladajućeg bloka”, NUNS je podsetio da je premijer Aleksandar Vučić, u svom ekspozeu 9. avgusta, obećao da “ni 
na koji način” neće vršiti pritiske na medije”. 



 
30.12.2016. NUNS i ostale članice Medijske koalicije (UNS; ANEM, NDNV i LP) javno su protestovale zbog novog 
masovnog otpuštanja medijskih radnika u kompaniji Ringier, jednom od najvećih izdavača štampe u Srbiji. “Umesto 
novogodišnjih čestitki, bez jasnih razloga i kriterijuma otkaze je dobilo više od petnaest novinara i drugih medijskih 
radnika u redakcijama dnevnih listova Blic i Alo koji su u vlasništvu kompanije Ringier Axel Springer Srbija”, 
navedeno je u protestu uz napomenu da su “među otpuštenima i najiskusniji novinari koji su u Blicu radili i po 15 
godina, a kojima je do penzije preostalo tek nekoliko godina”. Otkazi su uručivani po automatizmu i bez prethodnih 
razgovora sa zaposlenima, u skladu sa dobrim poslovnim običajima i principima socijalnog dijaloga jer je u 
kompaniji Ringier Axel Springer Srbija zabranjeno bilo kakvo sindikalno organizovanje, tako da zaposlene nema ko 
da zaštiti ili makar pouči o njihovim radnim pravima.  
 
05.01.2017. U zajedničkom saopštenju NUNS, UNS, NDNV, ANEM, LP, Asocijacija medija i Fondacija “Slavko  
Ćuruvija” zajedno su javno podržali redakciju nedeljnika NIN povodom presude po tužbi ministra policije.  
“Obaveza da državni funkcioneri trpe javnu kritiku nije propisana sa ciljem da se ograniči njihov rad, već da se 
proširi prostor za slobodu javne reči i javni dijalog. Presuda Višeg suda u Beogradu predstavlja zabrinjavajuću 
poruku medijima šta može da im se dogodi ako negativno pišu o državnim funkcionerima. Zaprepašćeni smo 
tvrdnjom sudije Slobodana Keranovića da novinarski stav o političkoj odgovornosti jednog ministra u Vladi Srbije 
spada u “nedopuštene”, “neistinite” i “nedozvoljene informacije”. Zabrinuti smo za slobodu izražavanja u Srbiji ako 
se oštra kritika rada ministra, obrazložena u rečenicama u kojim novinarka Sandra Petrušić pravi jasnu razliku 
između izričitih tvrdnji i pretpostavki, na sudu proglašava za “nedozvoljenu informaciju”. Kako novinaru može biti 
“nedozvoljeno” ono što mu je posao: da prikuplja informacije i da na osnovu prikupljene građe sugeriše moguće 
zaključke? Smatramo veoma zbunjujućim i kontradiktornim to što sudija Keranović u presudi priznaje da sud “nije 
mogao, a nije bio ni nadležan da utvrđuje ko su organizatori događaja u Hercegovačkoj ulici”, ali ipak dodaje da je 
isti sud “svakako utvrdio da su neistinite informacije da je tužilac (odnosno Nebojša Stefanović) bio organizator, 
učesnik i pomagač” rušenja u Hercegovačkoj ulici. Veoma smo radoznali kako će se o tako eksplicitnoj prezumpciji 
nevinosti ministra izjasniti Apelacioni sud koji će o ovoj presudi odlučivati u drugostepenom postupku, po žalbi NIN-
a. Je li tužilaštvo koje vodi istragu obavešteno o izričitom stavu sudije, i hoće li taj stav uticati na istragu?”, 
navedeno je u zajedničkom javnom saopštenju reprezentativnih novinarskih i medijskih udruženja.  
 

09.01.2017. NUNS i NDNV su izrazili “zadovoljstvo zbog toga što veliki broj lokalnih samouprava ubrzano raspisuje 

konkurse za medijske projekte, ali i upozoravaju da novac građana mora da bude usmeren ka najkvalitetnijim 
medijskim projektima, a nikako za predizbornu, odnosno stranačku propagandu.” Dva udruženja su pozvala organe 
upravljanja koji raspisuju medijske konkurse “da čitav proces sprovedu striktno se pridržavajući zakonskih i 
podzakonskih odredbi, a da u komisiju za procenu vrednosti projekata imenuju odista nezavisne i stručne medijske 
radnike koje su predložila relevantna novinarska i medijska udruženja, a ne osobe bez integriteta koji će samo 
sprovoditi prethodno donete odluke, kao što je to nažalost u prethodnom periodu često bio slučaj.” 
 
26.01.2017. NUNS i NDNV su javno osudili uvredljivu komunikaciju premijera sa medijima. Dva udruženja su 
najoštrije protestovala “zbog veoma nekorektnog odnosa premijera Aleksandra Vučića prema televiziji N1” i 
ukazala da je “krajnje neodgovorno i opasno to što predsednik Vlade promoviše uvredljiv način komuniciranja 
izvršne vlasti sa novinarima i medijima.” Predsednik Vlade Srbije je dan ranije u Inđiji, na pitanje novinara N1 u vezi 
sa fotografijom ministra zdravlja Zlatibora Lončara sa šefom kriminalne organizacije, javno je i bez ijednog 
argumenta izneo niz uvreda o toj medijskoj kući. “Time je gospodin Vučić još jednom pokazao da ne razume i ne 
uvažava ulogu i značaj javnog informisanja i novinarske profesije”, ocenili su NUNS i NDNV. 
 
08.02.2017. NUNS u okviru Koalicije novinarskih i medijskih udruženja u zajedničkom saopštenju ukazao je “da 
loša sudska praksa i neprecizna zakonska rešenja ugrožavaju opstanak medija, koji i inače rade u veoma 
nepovoljnom ekonomskom okruženju. Koalicija je čvrsto privržena poštovanju autorskih prava i intelektualne 
svojine, ali mora da primeti da se proteklih godina stvorio opasan biznis-model, odnosno da pojedini fotografi i 
advokatske kancelarije, koristeći lošu sudsku praksu i nedovršene zakone, ostvaruju ogromne profite, pritom 
ugrožavajući opstanak medija i medijski pluralizam. Koalicija će se zvanično obratiti nadležnim sudovima 
zahtevajući izmenu sudske prakse, i pozvaće se na eksperte za autorska prava koji tvrde da fotoreporteri moraju 
da imaju zaštitu, ali da ona ne sme da bude prekomerna i da guši slobodu izražavanja.” 
 
11.03.2017. NUNS i NDNV javno su saopštili da “sa velikom zabrinutošću prate izveštavanje medija u izbornoj 
kampanji i konstatuju da je medijska scena dramatično loša, i to sa tendencijom pogoršanja. Značajna većina 
medija nažalost svakodnevno krši novinarski kodeks, ali i zakone ove zemlje, pristrasno izveštavajuži, šireći strah i 
paniku, bivajući alatka u rukama vlasti za difamiranje političkih suparnika, pa i poziv na linč. Takvim izveštavanjem, 
mediji na sebe preuzimaju veliku odgovornost za moguće društvene turbulencije koje ovakav način izveštavanja i 
ophođenja prema profesiji i stvarnosti mogu da prouzrokuju. NUNS i NDNV sa velikim žaljenjem konstatuju da u 
ovom trenutku ne postoji niti jedan efikasan mehanizam za sprečavanje zloupotrebe medija i poboljšanje medijske 
scene, upravo zbog toga što su država i njena tela generatori problema.” 
 
14.03.2017.  NUNS i NDNV su javno reagovali zbog skandalozne sudske presude protiv novinara Stefana 
Cvetkovića iz Bele Crkve. NUNS i NDNV su ocenili “da su presude Osnovnog suda u Vršcu, tačnije sudije Cvete 



Kajević Grubišić, kojima je novinar Cvetković osuđen na ukupno 2 godine i 3 meseca zatvora i na novčanu kaznu 
od 2,15 miliona dinara – u potpunosti skandalozne i da moraju da budu poništene na višim sudskim instancama”. 
Dva udruženja su pozvala “nadležna pravosudna tela procene da li je sudija koja je donela ovakve presude uopšte 
kompetentna da obavlja sudijsku dužnost…. Dodatno nas zabrinjava činjenica da su ove presude donete na 
osnovu privatnih krivičnih prijava funkcionera Srpske naprednke stranke u Vršcu, i to koordinatora SNS-a za južni 
Banat Branka Malovića, predsednika opštine Alibunar Predraga Belića, kao i funkcionera SNS-a Dejana 
Simeunovića, što može biti znak da je sud poslužio sam kao sredstvo obračuna sa nepodobnim novinarom. 
Presude predstavljaju primer dubokog nerazumevanja međunarodnih i domaćih standarda slobode izražavanja i 
slobode medija, izazivajući ozbiljnu sumnju u Ustavom garantovanu nezavisnost sudova.” 
 
 
Projektno sufinansiranje medija 
 
U prva dva meseca 2017. neočekivano je usledila „eksplozija“ konkursa lokalnih samouprava (opština i gradova): 
objavljeno je više od 75 javnih poziva za sufinansiranje medijskih projekata što je približno dvostruko više nego u 
istom periodu 2016. godine.  
 
Ova neverovatna ažurnost lokalnih samouprava bila bi svakako pozitivna da očigledno nije povezana sa činjenicom 
da sledi predizborna kampanja za izbore novog predsednika RS koji će se održati početkom aprila. Na to ukazuje i 
činjenica da lokalne samouprave konkurse raspisuju i sprovode sa istovetnim teškoćama, nepravilnostima i 
problemima koji od samog početka opterećuju proces sufinansiranja medijskih projekata. Dakle, ažurnost u 
raspisivanju konkursa prate iste ili slične greške, često očigledno namerne kako bi se finansijski pomogli mediji 
bliski lokalnim vlastima – pretežno vladajućoj SNS i njenim koalicionim partnerima.  
 
Prema nalazima monitoringa koji zajedno vrše NUNS, UNS, ANEM, NDNV i LP, ključne nepravilnosti su nedovoljna 
transparetnost konkursa, diskriminatorni kriterijumi i nezakonit način formiranja stručnih komisija, sumnjivo 
vrednovanje medijskih projekata i, na kraju,  politički motivisano odlučivanje o raspodeli javnog novca za 
sufinansiranje. 
 
Posledice su pogubne: budžetsku podršku dobijaju mediji bliski vlastima na štetu medija opredeljnih za javni interes 
putem objektivnog, analitičkog i nepristrasnog informisanja građana. Takav trend ozbiljno dovodi u pitanje smisao i 
svrsishodnost sufinansiranja javnog interesa u medijima novcem građana, i dodatno ugrožava kvalitet celokupnog 
sistema javnog informisanja. S tim u vezi, Novosadska novinarska škola je posebnu pažnju tokom monitoring 
izborne kamanje u aprilu 2016. posvetila lokalnim medijima, za koje je utvrdila da je na njihovo izveštavanje uticalo 
finansiranje o strane lokalnih vlasti, odnosno novac dobijen na medijskim konkursima. Na primer, u Kikindi i Nišu 
mediji koji su dobili velike sume novca na medijskim konkursima, izveštavali su tokom kampanje afirmativno o 
vladajućim strankama. Još izraženije favorizovanje vladajuće stranke zabeleženo je u Nišu gde su od pet 
proučavanih medija, četiri u vlasništvu članova ili simpatizera SNS-a, poput TV Zona plus, čiji je vlasnik sin 
potpredsednika SNS Bratislava Gašića.  

U toku 2016. godine nepravilnosti u konkursnim procedurama pravljene su sa namerom da se zakonska rešenja 
izigraju, sa ciljem da organi vlasti zadrže uticaj na raspodelu budžetskog novca namenjenog javnom informisanju. 
Na konkursima Beograda, Niša, Novog Sada, Kruševca i nekih drugih manjih lokalnih samouprava očigledno su 
favorizovani pojedini mediji.   

Najčešće nepravilnosti su u netransparentnim konkursnim procedurama. Neke opštine su svoje konkurse bukvalno 
krili od javnosti. Često se izigravaju i norme u vezi sa izborom članova stručnih komisija tako što se oni imenuju na 
osnovu nejasnih kriterijuma. Tako se za medijske radnike ili čak stručnjake proglašavaju lica koja to nisu (npr. 
Beograd, Novi Sad, Novi Pazar, Niš), a nisu retki primeri da se u komisije imenuju administrativni radnici pa čak i 
nosioci javnih funkcija, ili lica koja su u direktnom sukobu interesa.  

Lokalne samouprave često pokušavaju da konkursnim propozicijama obezbede privilegovanu poziciju za pojedine 
medije tako što se u kriterijume za ocenjivanje projekata uvrštavaju uslovi ili teme koje evidentno ne predstavljaju 
javni interes. Na interevenciju Medijske koalicije veliki broj konkursa je korigovan, ali su pojedine lokalna 
samouprave odbile da isprave sporne uslove.   

Bilo je i slučajeva da se samim konkursom favorizuju pojedini mediji (Kikinda, Preševo, Bujanovac). Najteži vid 
diskriminacije  napravila je opština Preševo koja je konkursom odredila da pravo učešća isključivo ima medij sa 
sedištem na teritoriji ove opštine „koji proizvodi program na jezicima nacionalnih manjina koji su u službenoj 
upotrebi na teritoriji Opštine Preševo“. Time je direktno uskraćeno pravo konkurisanja medijima koji proizvode 
programe na srpskom jeziku. Stav Medijske koalicije o nezakonitosti konkursa potvrdila su Ministarstvo kulture i 
informisanja i Ministarstvo državne uprave. Krajem 2016. nova lokalna vlast u Preševu poništila je sporni konkurs.  



Poseban problem je i što lokalne samouprave retko isplaćuju putne troškove i nadoknade za rad članovima 
komisija.  

Projekti NUNS-a: maj 2016. - mart 2017. godine 

 
1. Besplatna pravna pomoć 

• Status NUNS – a: nosilac projekta 

• Donator: Civil Right Defenders 

• Vreme realizacije: 01. mart – 31. decembar 2016. 

• Vrednost projekta: 150.000 SEK  

• Obezbeđena donacija: 150.000 SEK 

• Broj broj saradnika na projektu: 11  
            

2. U fokusu 

• Status NUNS – a: nosilac projekta, partneri su Lokal pres i Toplički centar za demokratiju i ljudska prava 

• Donator: Delegacija EU u RS 

• Vreme realizacije: 31. decembar 2015. – 31. mart 2017. 

• Vrednost projekta:  144.396 EUR, od čega za NUNS 104.806,60 EUR 

• Obezbeđena donacija: 129.956,85 EUR, od čega za NUNS  93.730,22 EUR (ostatak NUNS pokriva iz   
   sopstvenih sredstava, odnosno radi na obezbeđivanju sredstava od drugih donatora) 

• Broj broj saradnika na projektu: 29 

• U okviru projekta dodeljena je finansijska i stručna podrška za 10 lokalnih štampanih i onlajn medija u  
   vrednosti od 40.000 EUR kroz program U vašem fokusu. Program U vašem fokusu je podrazumevao   
   apliciranje na konkursu za dodelu sredstava bez sopstvenog učešća. Na konkurs se prijavilo ukupno 45  
   medija, a aplikacije je ocenjivala nezavisna tročlana komisija sastavljena od predstavnika nezavisnih  
   institucija, organizacija civilnog društva i medijskih eksperata. 

 
3. Regionalna platforma za zagovaranje medijskih sloboda i bezbednosti novinara na Zapadnom  

   Balkanu 

• Status NUNS – a: nosilac projekta, partneri na projektu su BH novinari, Asocijacija novinara  
   Makedonije, Asocijacija novinara Kosova, Hrvatsko novinarsko društvo i Sindikat medija Crne Gore 

• Donator: Evropska komisija 

• Vreme realizacije: 01. januar 2016 – 31. decembar 2018. 

• Vrednost projekta:  1.321.795 EUR, od čega za NUNS 286.923 EUR 

•   Obezbeđena donacija: 1.191.074 EUR od čega za NUNS 286,923.69 EUR, u 2016 106,820,71 (ostatak    
  NUNS pokriva iz sopstvenih sredstava, odnosno radi na obezbeđivanju sredstava od drugih donatora) 

•   Broj saradnika iz Srbije na projektu tokom prve godine implementacije angažovanih od strane NUNS-a:  
  7, od strane drugih partnera: 1 stručnjak 

 
4. Nagrada za istraživačko novinarstvo 

• Status NUNS – a: nosilac projekta 

• Donator: Ambasada SAD u RS 

• Vreme realizacije: feb 2016. – maj 2016. 

• Vrednost projekta:  11.650 USD 

• Obezbeđena donacija: 11.650 USD  

• Broj broj saradnika na projektu: 8  
 

5. Besplatan kurs engleskog jezika za novinare  

• Status NUNS – a: nosilac projekta 

• Donator: Ambasada SAD u RS 

• Vreme realizacije: 30. mart – 30. decembar 2016. 

• Vrednost projekta: 10.000 USD 

• Obezbeđena donacija: 10.000 USD 

• Broj broj saradnika na projektu: 3 
      

6. Radionica „Istraživačko novinarstvo u digitalnom dobu“ 

• Status NUNS – a: nosilac projekta 

• Donator: Ambasada SAD u RS 

• Vreme realizacije: 10. septembar – 10. novembar 2016. 

• Vrednost projekta: 11.165 USD  

• Obezbeđena donacija: 11.165 USD 



• Broj broj saradnika na projektu: 4  
 

7. Sloboda medija i bezbednost novinara u srbiji i regionu 

• Status NUNS – a: nosilac projekta 

• Donator: Ministarstvo kulture i informisanja RS 

• Vreme realizacije: 01. avgust – 31. decembar 2016. 

• Vrednost projekta: 2,490,000 DIN.  

• Obezbeđena donacija: 2.000.000 DIN. 

• Broj broj saradnika na projektu: 14 
 

8. Otvoreno o medijskim politikama – mediji za građane 

• Status NUNS – a: nosilac projekta 

• Donator: TRAG Fondacija 

• Vreme realizacije: 01. septembar 2016. – 31. mart 2017. 

• Vrednost projekta: 275.062 DIN 

• Obezbeđena donacija: 275.062 DIN 

• Broj broj saradnika na projektu: 2 
 

9. Javni novac za javni interes 

• Status NUNS – a: partner na projektu  

• Donator: Delegacija EU u RS 

• Vreme realizacije: 15. januar 2017. – 31. decembar 2019. 

• Vrednost projekta: 361.459,91 EUR, od čega za NUNS 66.805 EUR 

• Obezbeđena donacija: 66.805 EUR 

• Broj broj saradnika na projektu: trenutno dva 
 
 
Projekti za koje smo aplicirali: 
 

1. Nagrada za istraživačko novinarstvo 

• Status NUNS – a: nosilac projekta 

• Donator: Ambasada SAD u RS 

• Vreme realizacije: mart 2017. – jun 2017. 

• Vrednost projekta:  11.650 USD 

• Traženi iznos: 11.650 USD  
 

2. Sloboda medija i bezbednost novinara u srbiji i regionu 

• Status NUNS – a: nosilac projekta 

• Donator: Ministarstvo kulture i informisanja RS 

• Vreme realizacije: 01. avgust – 31. decembar 2017. 

• Vrednost projekta: 2.436.000 DIN.  

• Traženi iznos: 1.966.000 
 

3. Novinari pod pritiskom: pretnja demokratskom procesu 

• Status NUNS – a: nosilac projekta 

• Donator: Ministarstvo kulture i informisanja RS 

• Vreme realizacije: 01. maj – 30. novembar 2017. 

• Vrednost projekta: 3.590.900 DIN.  

• Traženi iznos: 2.872.500 DIN. 
 

Besplatna pravna pomoć članovima NUNS-a 

NUNS je uz finansijsku podršku organizacija Civil Right Defenders nastavio sa projektom započetim 2011. godine  
kada je sklopljen ugovor o saradnji sa advokatskom kancelarijom Živković I Samardžić. Ovaj ugovor obezbeđuje 
pravnu podrška članovima Udruženja kroz dva modela pravne pomoći: besplatni pravni saveti i besplatno pravno 
zastupanje na sudu. Uslugu besplatnog zastupanja na sudu koristili su urednici i novinari koji su tuženi, a nisu 
prekršili profesionalne i etičke standarde novinarstva.  

Besplatni pravni saveti  



Novinari i drugi medijska profesionalci su u toku proteklih godinu dana postavili i dobili odgovore na više od 50 
pitanja u okviru NUNS-ovog servisa Besplatna pravna pomoć.  

Prethodnu godinu obeležile su posledice loše privatizacije medija i problematičan proces projektnog sufinansiranja 
medija. Već drugu godinu zaredom uočeno je kao trend da su pitanja iz oblasti radnog prava preuzela primat nad 
profesionalnim pravom. Na to pretežno utiče radno pravna nesigurnost medijskih radnika usled loše sprovedene 
privatizacije medija ali i zbog teške finansijske krize u medijskoj industriji koja uzrokuje nepoštovanje elementarnih 
radnih prava (kašnjenje i neopravdano smanjenje plata, nepotpuno korišćenje godišnjeg odmora, mobing...).  
 
U vezi sa profesijom, dominirala su pitanja o proceduri registrovanja onlajn medija (portal), medijima civilnog 
društvo, finansijskim i poreskim obavezama novih medija, nadoknadama za autorska prava, tužbenim rizicima u 
vezi sa konkretnim medijskim sadržajima i td.   
 
Besplatno zastupanje  

Uz podršku organizacija Civil Rights Defenders NUNS je u proteklih godinu dana zastupao 11 novinara u ukupno 6 
sudskih slučajeva: 
 
Novinari/ke koje zastupamo: 

1. Tužba novinara Miomira Đokovića i Maričić Saše protiv kompanije Ringier Axel Springer  
2. Tužba Vjekoslava Radovića protiv novinarki Jovanović Ivane, Nadežde Gaće i Jelke Jovanović  
3. Tužba Nikole Sandulovića protiv urednika Zorana Panovića i novinarke Ivane Pejčić  
4. Tužba Đorđa Vukadinovića protiv novinarke Milice Jovanović, urednika Zorana Panovića i preduzeća 

Dangraf DOO   
5. Tužba novinarke Jasminke Kocijan protiv Tanjuga  
6. Tužba Danijela Kulačina protiv urednika Željka Bodrožića i nedeljnika Kikindske 

 
 

Članstvo NUNS-a 
 
Ukupno u evidenciji NUNS-a na dan 13.03.2017. bilo je 3628 članova.  
 
U toku 2016. godine uplaćeno je 578 članarina, dok su statutarno pravo na oslobađanje od te obaveze 
iskoristila 32 člana.  
 
Od početka 2017. godine do 13. marta, članarinu je uplatilo 369 članova dok su 33 oslobođena. 
 
U periodu od prošle Skupštine, održane 28. maja 2016, do 13. marta ove godine NUNS-u su se pridružila 104 
nova člana, od kojih su 34 to učinila u 2017.  
 
U periodu između dve Skupštine, prema saznanjima Sekretarijata NUNS-a, preminulo je troje naših kolega. 
 

Materijalna pomoć i članarina 

Izvršni odbor NUNS-a, na osnovu članova 10. 11. 16. i 27. Statuta NUNS-a, doneo je odluku da iznosi članarine u 
2017. za sve kategorije članova ostanu nepromenjeni: Redovni članovi - 1.500 dinara; Pridruženi - 2.000 dinara; 
Pripravni -  300 dinara.  
 
Izvršni odbor je konstatovao da je u toku 2016. dodatno pogoršan životni standard novinara i drugih medijskih 
radnika. Zato je Izvršno odbor zaključio da članarina NUNS-a treba da ostane nepromenjena.   
 
Sekretarijat NUNS-a redovno podseća članove koji nisu u mogućnosti da uplate članarinu na njihovo statutarno 
pravo da formalno zatraže privremeno oslobađanje od ove obaveze. Od početka godine, pravo na privremeno 
oslobađanje od plaćanja članarine iskoristila su 33 redovna člana NUNS-a.  
 
Fondacija za pomoć novinarima „NUNS”, uprkos ogromnim teškoćama u obezbeđivanju novih donacija, u periodu 
između dve godišnje skupštine dodelila je finansijsku pomoć u ukupnom iznosu od 445.000 dinara. Petoro članova 
Udruženja dobilo je bespovratnu pomoć u ukupnom iznosu od 145.000 dok je ukupan iznos beskamatne pozajmice 
300.000 dinara.    

Od osnivanja Fondacije 2010. do danas bespovratnu pomoć dobilo je 120 članova u ukupnom iznosu od 3.245.000 
dok su beskamatnu pozajmicu koristila 24 člana u ukupnoj vrednosti od 1.008.000 dinara.  



Povlastice za članove NUNS-a 

U proteklih godinu dana NUNS je obezbedio nove i obnovio neke stare povlastice za svoje članove.  
 
* Novinsko preduzeće “Dangraf” odobrava članovima NUNS-a popust od 30 % list Danas i svoje  
* Oxford centar odobrava 25% popusta na cene kurseva engleskog i nemačkog jezika za članove NUNS-a  
   i članove njihovih porodica u školama stranih jezika u Beogradu i Nišu 
* Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika “Mediall” odobrava članovima NUNS-a popust od 15% na sve svoje usluge 
* Laboratorije Allabo odobravaju popust od 20% članovima NUNS-a na svoje usluge (hematološke, biohemijske i  
   mikrobiološke analize) u svojim laboratorijama u Beogradu, Požarevcu i Vršcu  
* Biblioteka “Milutin Bojić” odobrava popust od 50% članovima NUNS-a u deset svojih ogranaka u Beogradu 
* Domovi zdravlja „Dr Ristić“ i „Jedro“ odobravaju članovima NUNS-a popust na sve vrste pregleda  
* Rakoč Apartmani Beograd - popust od 30 % na usluge 1-2 noćenja, odnosno 20% na usluge od 3-6 noćenja  
* Hotel Obala Luks u Rafailovićima (Crna Gora) nudi članovima NUNS-a povoljne aranžmane u maju i septembru  
* Beogradski hotel Best Western hotel M - popust od 20 % na cene smeštaja, hrane i pića  
* Vila Lazar u Vrnjačkoj Banji - 20 % popusta na regularne cene smeštaja, hrane i pića 
* Beogradski hotel „Kasina“ - popust od 10 % na regularne cene smeštaja, hrane i pića 
* Saobraćajno preduzeće Lasta – obnovljen ugovor o popustima od 50 % na međugradski autobuski prevoz 
* Narodna biblioteka Srbije - popust od 50 % na godišnju i druge pretplate   
 

 

GODIŠNJI IZVEŠTAJ O POSLOVANJU NUNS-A  

                    01.01.16 - 31.12.2016  

 

PRILIV:  

Stanje na dan 01.01.2016. god na računu       u apsolutnim iznosima RSD  

265-1100310000311-86 ………………………………………. 814,650.89  
265-1010310000293-08 ………………………………………………..0.00  
265-1010310000308-60 ………………………………………………..0.00  
265-1010310000453-13 ………………………………………………..0.00  
265-1010310000566-62 ………………………………………………..0.00  
840-0000005556763-65 ………………………………………………..0.00  
160-317782-46 ……………………………………………………40,165.79  
Ukupno …………………………………………………………..854,816.68  

DEVIZNI RAČUN - Evropska komisija - Regionalni projekat 2016-2018  
Ukupno …………………………………………………….....40,824,773.47  

 

PRILIV OD ČLANARINA ……………………………………….931,807.00  
PRILIVI OD KUPACA - najam sale, organizovanje treninga, seminara,  
okruglih stolova, oglašavanje na sajtu…………………………153,858.00  
PRILIVI OD REFUND. TROŠK. ODRŽ. PROSTORA……….244,730.95  
UGOVOR O POSLOVNOJ SARADNJI NUNS MC………..1,713,341.58  
PRIHODI OD KAMATA ……………………………………………...524.76  
PRIMLJENA POZAJMICA ……………………………………..215,374.51  
POVRCAJ POZAJMICE …………………………………………47,000.00  
POZITIVNE KURSNE RAZLIKE ………………………………325,878.19  
Ukupno .……………………………………………………… 3,632,514.99  
 
Primljene donacije  
 
MINISTARSTVO KULTURE ………………………………...2,000,000.00  
TRAG FONDACIJA …………………………………………….275,062.75  
DELEGACIJA EU u RS: In Focus …………………………13,986,474.03  
DELEGACIJA EU u RS: Kosovo Serbia Live………………1,564,020.97  



USA AMBASADA …………………………………………….2,408,651.40  
AMBASADA VELIKE BRITANIJE …………………………….427,165.00  
CIVIL RIGHTS DEFENDERS..………………………………2,244,963.90  
Ukupno ………………………………………………………22,906,338.05  
 
UKUPNO PRILIVI: ………………………………………….68,218,443.19  
 
 
ODLIV:  
 
Troškovi kancelarije  
Troškovi zarada zaposlenog (bruto) ………………………… 793,129.40  
Putni troškovi (sekretarijat, skupština, IO ) …………………..196,831.56  
Troškovi sekretarijata …………………………………………..129,604.08  
Dnevna štampa (Pretplata doo) ………………………………...88,055.00  
Advokatske usluge (Vukovic i Partneri) ………………………354,480.00  
Prevodilačke usluge - sudski tumac ……………………………16,030.00  
Članarina IFJ ……………………………………………………...91,362.07  
Troškovi štampanja legitimacija ………………………………...43,245.00  
Ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji MC i NUNS ………..1,713,341.58  
Usluge PTT (DHL, pošta, centrala ) ……………………………18,742.00  
Usluge web site, internet, webmaster ………………………….22,312.17  
Troškovi održ. prostorija (Omladinska zadruga)……………….49,893.05 
Usluge telekomunikacije …………………………………………40,150.15  
Komunalni troškovi – održ. zgrade, struja, grejanje…………. 69,959.51  
Troškovi kancel. i higij. materijala (Office super store)……….18,303.79  
Troškovi platnog prometa-provizija banke ……………………...9,243.96  
Pomoć članovima ………………………………………………..36,000.00  
Republičke takse ………………………………………………...56,238.50  
Troškovi sudskih sporova i kazni ……………………………..262,310.53  
Vanredni troškovi ………………………………………………….6,972.74  
 
Ukupni troškovi kancelarije ………………………………4,016,205.09  
 
Troškovi po projektnim aktivnostima (iz donacija)  
Autorski honorari (bruto) …………………………………..11,772,820.00  
Putni troškovi (IO, seminari, okrugli stolovi ) ……………...2,128,904.68  
Dodeljene nagrade za istraživacko novinarstvo……………..357,144.00  
Kurs engleskog jezika - Oxford centar………………………. 681,384.00  
Advokatske usluge (kanc. Živković Samardžić……………1,089,232.27  
Prevodilačke usluge (publikacije, promo materijal)…………310,774.00  
Revizorske usluge projekata……………………………………85,024.34  
Konsultantske usluge…………………………………………. 286,493.50  
Troškovi dizajna prezentacije…………………………………271,995.50  
Troškovi insertacije i štampe dodataka……………………1,009,626.00  
Troškovi oglašavanja,reklama,banera i onlajn promocije….465,250.83  
Troškovi nadogradnje i održavanja sajta…………………… 696,399.90  
Troškovi štampanja promo materijala  
(majice, posteri, bilteni, brošure, baner..)……………………386,168.12  
Računarska oprema i štampač kartica  
- podrška SAD ambasade i CRD………………………………83,007.00  
Troškovi organizacije seminara, edukacija i treninga………872,789.40  
Zakup sala za seminare, okrugle stolove i opreme……….. 186,799.00  
Troškovi smeštaja i ishrane ………………………………..1,295,642.03  
Usluge telekomunikacije ……………………………………...361,351.35  
Komunalni troškovi-održavanje zgrade, struja, grejanje….. 629,635.60  
Troškovi kancelarijskog i higijenskog materijala…………… 164,734.09  
Troškovi platnog prometa-provizija banke…………………...156,708.19  
 



Ukupni troškovi projektnih aktivnosti…………………23,291,883.80  
 
UKUPNO TROŠKOVI: …………………………………….27,308,088.89  
 
Prenos donacija partnerima 
 
Program podrške lokal. medijima – projekat…..In Focus 3,431,103.36  
Prenos sredstava partnerima u zemlji u skladu  
sa ugovorima o donacijama sa DEU ……………………..4,621,374.83  
Prenos sredstava regionalnim partnerima  
u skladu sa ugovorima o donacijama sa EC…………... 25,311,607.67  
 
Ukupno prenos partnerima……………………………….33,364,085.86  
 
UKUPNO ODLIVI: ………………………………………..60,672,174.75  
 

 

OSTALO SREDSTAVA NA RAČUNIMA BANAKA NA DAN 31.12.2016. GOD  

U IZNOSU RSD ……………………………………...........7,546,268.44 

NA RAČUNU 265-1100310000311-86 ……………………..67,192.14  
NA RAČUNU 265-1010310000293-08 ……………………………0.00  
NA RAČUNU 265-1010310000308-60 ……………………………0.00  
NA RAČUNU 265-1010310000566-62 ……………….........39,533.94  
NA RAČUNU 265-1010310000453-13 ………………….1,230,940.00  
NA RAČUNU 840-0000017703763-25 ……………………....……0.00  
NA RAČUNU 160-317782-46 ………………………………..40,165.79  
DEVIZNI RAČUN - Evropska komisija  
- Regionalni projekat 2016 – 2018. ……………………...6,168,436.57  
 

                                                                                                                          Za Izvršni odbor NUNS-a  
                                                                                                   Vukašin Obradović, predsednik 
 

 

INFORMACIJA O  POSLOVANJU MEDIJA CENTRA  

(mart 2014 – mart 2017.)  

STANJE U MC i PROMENA RUKOVODSTVA: Početkom aprila 2014.godine, zbog nagomilanih dugova i velikih 

teškoća u poslovanju, došlo je do promena na čelu preduzeća. Iako firma dugovala gotovo dva godišnjeg prihoda, 

nije se reagovalo na odgovarajući način, niti se uvodilo “vanredno stanje” i sprovodile vanredne mere. Upravo 

suprotno! Pravo stanje firme je dugo prikrivano, a relna slika i dubina krize je postala vidljiva tek kroz analzu 

poslovanja, koju je na zahtev NUNS-a kao osnivača napravila nezavisna agencija, zatim dolaskom novog 

rukovodstva i konačno promenom knjigovođe i potpunim i objektivnim sagledavanjem knigovodstvene 

dokumentacije. 

NASLEĐENA DUGOVANJA: Finansijski rezultati su niz godina “frizirani” i prikazivani kao pozitivni, a dugovanja su 

zapravo  bila enormna. U julu 2014. G. učinilo se da je konačan iznos (bilansnih i vanbilansnih) dugovanja 

31.820.000,oo dinara, ali će potonje vreme pokazati da je iznos duga još veći, jer nisu uzeta u obzir utuženja i 

aktivni sudski sporovi, koje je MC morao izgubiti (i izgubio je). Dakle 20016.g. okončanjem nekih sudskih sporova 

bilo je jasno da su stvarna nasleđena dugovanja s početka 2014. godine iznosila astronomskih  38.416.000,00 

din. Dubinu (nasleđene) krize najbolje ilustruje to da je firma praktično dugovala (poveriocima i zaposlenima za 

neisplaćene zarade), svoja dva godišnja prihoda. 



ZADATAK NOVOG RUKOVODSTVA preduzeća bio je da se uravnoteže realni tekući prihodi i rashodi i da se 

zatečene i nove obaveze drže pod kontrolom, sa krajnjim ciljem, njihovog svođenja u realne i podnošljive okvire. To 

je počelo da se i ostvaruje.  

Uprkos svemu u 2014. godini Preduzeće je pozitivno poslovalo, dakle  realno su pokriveni tekući rashodi 

ostvarenim prihodima. Zaustavljeno je uvećanje obaveza, realni prihodi su bili u blagom porastu, dok su najveći 

efekti ozdravljenja firme ostvareni na polju rashoda, koji su sa oko 27 pali na 19,3 miliona dinara, tj. za 28%. 

BLOKADA RAČUNA: Ovako pozitivan trend zaustavljen je u maju 2015.godine, kad je Poreska uprava izvršila 

blokadu računa Medija centra i sa istog prinudno skinula iznos od  5.478.084,00 dinara. Reč je o reprogramiranom 

dugu za poreze i doprinose  iz 2012. godine, na koji su  dodate sve kamate i troškovi blokade.  

UVEĆANJE PRIHODA: Uprkos ovoj za Medija centar ogromnoj poslovnoj šteti, pojačani su napori za njeno 

prevazilaženje. Nastavlja se politika ušteda (broj od 15 zaposlenih radnika na početku 2014.g. je smanjen na četiri). 

Značajno su uvećani prihodi od realizacije projekata u 2015. godini. Uspešno je realizovano 5 projekata za šta je 

inkasirano 13.404.000,00 dinara, a u 2016. g. Medija centar je od delegacije  Evropske unije dobio podršku  od 

109.000,00 evra za projekat “ Zloupotreba političkog uticaja: političke stranke kao najveći poslodavci u Srbiji”, čija je 

realizacija  u toku.  

JOŠ JEDNA PRINUDNA NAPLATA: U 2016. godini je izgledalo  da je firma definitivno “isplivala”. Međutim, veliki 

korak nazad značila je izvršna sudska presuda na štetu MC za okončan dugogodišnji spor po tužbi bivše radnice, 

pa je sa računa MC skinut neverovatan iznos od  6.596.800,oo dinara!!!  Izgubljena su (očekivano) još dva spora 

/ukupno 1.289.790,oo din/, po tužbama Ofelije Backović Šami, ranije direktorke i Nevenke Vučenović, ranijeg 

rukovodioca finansija MC. Tužile su  MC sa zahtevom za isplatu otpremninu za odlazak u penziju i zaostalih  

zarada sa pripadajućim kamatama (koje datiraju još iz vrememena  nihovog rukovođenja firmom).  

AKTUELNO STANJE OBAVEZA MC /mart 2017/ iznosi 17.436.000,00 din. što znači da je za protekle tri godine 

dug smanjen za 20.980.000,oo din. ili za  54,6 %  

 

 OBAVEZE MEDIJA CENTRA - MART 2017. 

R.br. OPIS IZNOS NAPOMENA 

1 Dobavljači 7.400.000,00 

Dominiraju 2 dobavljača:Poslovni prostor 

Bgd. za zakup 5,9 miliona i Poslovni objekti 

za održavanje prostora 1 milion (Kod  

Poslovnog prostora moguć je otpis kamata i 

reprogram duga na 2-3 godine).  

2 Kredit sa kamatama 3.980.000,00  1 rata u julu 2017. (ukupno 18 rata) 

3 
Zaostale neto zarade sa 

porezima i doprinosim 
   754.000,00 

  

5 
Izgubljen sudski spor sa 

Ofelijom Backović Šami 
852.000,00 U toku je izvršenje 

6 Pozajmice  2.980.000,00  

7 
Troskovi vezani za realizaciju 

projektnih aktivnosti 
1.470.000,00 Dinamika isplate: do 30.04.2017. 

U k u p n o 17.436.000,00   

 



PREDUZETE MERE: Ovako,bez sumnje, značajan učinak ostvaren je kroz preduzete mere racionalnog, 

domaćinskog i izbalansiranog poslovanja koje se ogledalo kroz: 

- “Stezanje kaiša” i značajne uštede po svim osnovama, a naročito smanjenje broja zaposlenih sa 15 na 4 
radnika i oslanjanje na spoljnju saradnju kada je potrebno kao i smanjenje zarada zaposlenima (u ovom 
period pretežno su isplaćivani minimalni l.d.); 

- U nekoliko navrata postignuti su sporazumi sa dobavljačima o otplati, uz delimični oprost  duga i otpis 
kamata (najznačajniji su sporazumi sa “Poslovnim objektima” doo za nagomilane obaveze režijskih i 
troškova održavanja poslovnog prostora; 

- Beskamatno reprogramiranje obaveza i relaksiranje u kontinuitetu ugrožene likvidnosti; 
- Značajno uvećane prihode od relizacije  projektnih aktivnosti; 
- Pajačane markentiške aktivnosti (posle niza godina MC ima godišnje ugovore sa 3 komintenta za 

korišćenje usluga brendiranja prostora).  

 
BUDUĆNOST: Iako se nasleđeni dug prepolovljen (smanjen za duplo – 54,6%) preostale obaveze nisu 
zanemarljive i predstavljaju ozbiljnu  pretnju opstanku MC. Za daljnji napredak i potpunu revitalizaciju nužno je:  
 
- obezbediti u kontinuitetu pozitivno tekuće poslovanje;  
- uprkos teškim tržišnim uslovima nastaviti započet rastući trend promena na strani prihoda;  
- kao i do sada striktno  sprovoditi mere smanjivanja i standardizacije svih vrsta troškova (pregovaranje sa 
poveriocima o beskamatnom reprogramiranju dugova, eventualnom oprostu ili diskontima i zajednički nastup sa 
Osnivačem prema Gradu u vezi iznalaženja rešenja za izmirenje obaveza za zakup poslovnog prostora);  
- obezbediti  likvidnosti , naročito u 2017.g. je od prioritetne važnosti za MC. Tok gotovine (cash flow) nužno  mora 
pratiti ostvarene odnose prihoda i rashoda, a to drugim rečima znači da se nasleđeni saldo obaveza nikako ne sme 
povećavati u tekućem poslovanju, već kontinuirano smanjivati;  
- Jedno od rešenja je i dokapitalizacija sa odgovarajućim partnerom. Dosadašnji napori u traganju za takvim 
rešenjem nisu dali rezultate. 
 
Zaključno, vreme da Medija centar i Osnivač, više nego do sada, koordinirano i sinhronizovano pokušaju da 
obezbede opstanak i daljnji finansijski oporavak Medija centra. Za protekle tri godine za to su ostvareni značajni 
preduslovi, ali bez pojačanog i pragmatičnog delovanja obe strane, firmi zaista nema spasa niti čarobnog štapića. 

Beograd mart 2017. godine                                                 MEDIJA CENTAR 

                                                                                                                               Branko Gligorić, direktor  

 

 

Izveštaj o radu Centra za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) za 2016.  

 
Ukupni pokazatelji, statistički i profesionalni, predstavljaju 2016. godinu kao najuspešniju od osnivanja 
centra (2007.). Nakon krizne 2015, obeležene povlačenjem donatora spremnih da podrže istraživačko 
novinarstvo i značajnim gubitkom ljudskih resursa Centra, u godini koja je predmet ovog izveštaja CINS 
je po svim parametrima prevazišao planirane rezultate, a u mnogima ih i značajno prevazišao. Priroda 
projektnog finansiranja ne garantuje dugoročnu stabilnost, ali CINS je 2016. prošao sa rekordnim 
prilivom novca iz donacija, rekordnom produkcijom istraživačkih i drugih priča, rekordnim brojem građana 
do kojih su došle njegova otkrića, bitno proširenom paletom vrsta medijskih proizvoda i značajno 
unapređenim profesionalnim sistemom rada koji je unapredio kvalitet i značaj njegovih priča.  
 
Sva ova dostignuća CINS je postigao u atmosferi medijskog linča i snažne opstrukcije državnih organa i 
funkcionera, prema istraživačkim novinarima uopšte i CINS-u kao organizaciji, ali i neslužbenih 
organizacija koje su u više navrata pokušale da zastraše naše novinarke ili opstruiraju rad organizacije. 
Odnos samog vrha vlasti prema profesionalnom, a to znači i kritičkom novinarstvu, odavno je otvoreno 
neprijateljski i uvredljiv. Dok nas provladini mediji rutinski karakterišu kao „strane plaćenike“ i optužuju za 
planiranje rušenja legitimne vlasti, MUP našim novinarima nije odobrio sagovornika na bilo koju temu već 
duže od dve godine i u tome nije usamljen među državnim organima. Ovakvi primeri mere se 
desetinama.  
 
Početkom marta ove godine, CINS je za kvalitet svog prošlogodišnjeg rada dobio možda i najbolju 
potvrdu koja se u Evropi može dobiti: naš projekat „Da li činimo dovoljno: procesiranje korupcije na 
srpskim sudovima“ nominovan je za European Press Prize u kategoriji istraživačkog novinarstva. 



Nagradu dodeljuje konzorcijum fondacija koji predvode Gardijan i Rojters, a u konkurenciji u našoj 
kategoriji smo sa Fajnenšl tajmsom, Zidojče cajtungom, L'Mondom, Međunarodnim konzorcijumom 
istraživačkih novinara (projekat Panama Papers), Mediapartom i mnogim drugim meijima i 
organizacijama čiji se resursi jednostavno ne daju porediti sa našim. Petoro novinara i jedan urednik koji 
svi rade u jednoj sobici, isključivo stalnim učenjem, posvećenim radom i velikim entuzijazmom, proizveli 
su vrhunsko savremeno evropsko novinarstvo. Proglašenje pobednika i dodela nagrada odigraće se 20. 
aprila u Amsterdamu.  
 
Nismo manje ponosni ni na činjenicu da nas je fondacija Rojters angažovala da treniramo mlade 
novinare iz čitavog regiona.  
 
Produkcija  
 
Strateški cilj CINS-a za 2016, između ostalog, bio je i diversifikacija medijskih proizvoda. U ovoj godini, 
CINS je proizveo, pored standardnih istraživačkih priča i izveštaja, i video intervjue, animacije, tizere za 
društvene mreže, počeo je da oprema priče autorskim ilustracijama i počeo da proizvodi i priče iz drugih 
žanrova, kao što su narativne novinarske priče.  
Standardna provera činjenica koju sprovode posebno obučene novinarke, unapređena je pravnom 
analizom najvažnijih priča. Tužbe nisu ni do sada bile problem CINS-a, što je verovatno posledica 
činjenice da uz svaku priču objavljujemo i dokaze za glave i potporne tvrdnje, ali su postojali neuspeli 
pokušaji. Od ukupno dva sudska procesa koji su vođeni protiv CINS-a, na jednom je presuda donesena 
u našu korist, a drugu tužbu (protiv tadašnjeg Glavnog urednika, ne i CINS-a) je sud odbacio posle prvog 
ročišta. Prošle godine se ni takvi pokušaju tužbi nisu dogodili. 
 
Broj priča i drugih proizvoda 
 
Vidljivost  
 
Tri četvrtine CINS-ovih priča plasirano je u tradicionalne medije u 2016. godini. To je skok od više od 
100% i posledica je strateškog pristupa plasmanu. Na žalost, mediji sa najvećim dosegom, kao 
televizijske stanice sa nacionalnim pokrivanjem, i dalje ne žele da izveštavaju o našim otkrićima ili na 
druge načine sarađuju. Priče su objavljivane uglavnom u štampi i na internet stranicama tradicionalnih 
medija. Do kolikog broja građana su došle priče putem tradicionalnih medija je nemoguće utvrditi.  
 
CINS je uveo posebnu poziciju unutar svoje organizacione strukture i na nju postavio osobu koja pre 
svega radi na povećanju vidljivosti objaveljnih sadržaja na društvenim mrežama. Ovo je, u kombinaciji sa 
difersifikacijom sadržaja, donelo veoma značajan porast vidljivosti naših priča.  
 
CINS je napravio i app za pametne telefone i optimizovao svoj veb sajt za pristup sa mobilnih telefonskih 
mreža. Vidljivost van granica Srbije povećana je činjenicom da je po prvi put više od dve trećine naših 
priča prevedeno i na engleski jezik i u tom obliku objavljeno na našem veb sajtu.  
U 2016, naše priče je republikovalo više od 100 internetskih medija 4 dnevna i 3 nedeljna lista, a 13 
različitih priča je postalo i predmet izveštavanja TV stanica, uglavnom N1 i B92.  
Napadi na CINS su dolazili sa od ranije poznatih strana: Informer i TV Pink, ali im se priključio i nedeljnik 
Ekspres. Neprofesionalno izveštavanje lista Politika o našem finansiranju, u kojem ni „pravilo druge 
strane“ nije primenjeno, nije bilo veliko iznenađenje, ali je bilo razočaravajuće. Ni jedna reakcija na naše 
priče nije ni pokušala da ospori tačnost ili dovoljnost objavljenih činjenica, pa se tako mogu svrstati u 
neku vrstu PR-a.  
 
Projekti i finansije  
 
U toku 2016, završeno je 5 projekata, u toku su tri, a u 2017. smo dobili grantove za još 4. Očekujemo da 
dobijemo još najmanje 3 projekta pre leta. Iako je zbog prirode projektnog finansiranja teško tvrditi bilo 
šta, sve upućuje u finansijski stabilnu godinu. U 2016. godini iz projekata je dobijeno približno 
121.291EUR (donacije su različitim valutama čiji kursevi su varirali, pa je tačan broj nemoguće izračunati 
pošto se novac troši u dužem periodu vremena, ali greška ne može biti veća od 2%). Ovo predstavlja 
dramatičan oporavak u odnosu na samo 42.455 EUR iz krizne 2015. godine.  
 

 



Projekti završeni u 2016.  
 
prEUgovor (Kraljevina Norveška)  
juli 2015 - jun 2016. 
9.300 EUR 
(3 istraživačke priče) 
  
European Climate Foundation  
01/01/16 – 31/08/16  
9,950.00 EUR  
(proizvedene 4 istrazivacke price)  
 
MATRA (Kraljevina Holandija)  
Činimo li dovoljno? Istraživanje pravnog procesuiranja korupcije 
1. decembar 2015 - 31. oktobar 2016.  
30.415 EUR 
(6 istraživačkih priča, 2 baze podataka, javna debata)  
 
 
Tekući projekti početi u 2016. 
 
Delegacija EU u Srbiji 
Prove & Improve: Investigating rule of law in Serbia 
1. januar 2016. - 30. juni 2017.  
109.000 EUR  
(12 CINS priča, 10 priča polaznika, trening i mentoring, doprinos prEUgovoru)  
 
Fond za Otvoreno Društvo 
Priče o nasilju nad LGBTI osobama (na portalu Da se zna!) 
18.4.2016 - 31.3.2017. 
1.157.700 RSD  
 
Ministarstvo kulture i informisanja  
Šta jeste, a šta nije - istraživačko novinarstvo  
13. septembar 2016 - 31. maj 2017.  
1.091.700 RSD  
(14 tekstova o IN na Cenzolovci + PDF publikacija)  
 
Projekti dobijeni u 2017.  
 
Civil Society Facility (EU) - prEUgovor 
3 godine od 1. januara 2017.  
u prvoj godini 14.840 EUR za CINS  
 
European Climate Foundation  
1/1/2017 to 31/12/2017 
10.000 EUR 
(biće proizvedene 4 priče)  
 
Beogradska Otvorena Škola  
Istraži, pokaži, raspravi: novinarsko istraživanje ugrožavanja životne okoline u lokalnim 
zajednicama 
planirani datumi: 1. mart - 30. septembar 2017.  
150.000 SEK 
(3 istraživačke priče, 3 tribine na lokalu)  
 
Fond za Otvoreno Društvo  
Otpor populističkim napadima: unapređivanje komunikacione strategije organizacijama civilnog 
društva koje trpe napade populističkih aktera 



1.3.2017 - 28.2.2018. 
1.635.600 RSD 
 

Bezbednost 
 
Dva hakerska napada i jedan pokušaj zastrašivanja naših novinara predstavljaju najznačajnije incidente 
u pogledu fizičke i elektronske bezbednosti organizacije. Atmosfera linča koju stvaraju provladini mediji 
pogoršavaju situaciju. Prvi hakerski napad je blokirao rad sajta na dva dana. Iako je sajt bio vidljiv 
korisnicima, nismo mogli da postavljamo nove sadržaje tokom 48 sati. Tim OCCRP-a je savladao 
posledice napada i ponovo operacionalizovao sajt u navedenom roku. Drugi hakerski napad je zapravo 
bio upad u naš sistem i pokušaj kopiranja svih lozinki za sve naloge, od adminstratorskog za sajt do svih 
pojedinačnih lozinki za naloge elektronske pošte. Upad je bio uspešan, ali je otkriven odmah. Lozinke su 
promenjene, a način na koji je izvršen upad više ne može da uspe zbog inkripcije veb sajta. 
 
Mnogo ozbiljniji problem predstavljali su krupni muškarci primitivnog izgleda koji su počeli da prate i 
otvoreno fotografišu četiri naše novinarke, nastojeći da ih zastraše kako bi odustale od istraživanja priče, 
najverovatnije one o biznisu prodaje fudbalera FK Partizan. Slučaj je prijavljen policiji koja je vrlo ozbiljno 
istražila događaje, ali bez velikog uspeha – snimci sa bezbednosnih kamera na mestima gde su se 
dotađaji odvijali, bili su loši i lica se nisu mogla raspoznati. Sa otvaranjem policijske istrage, praćenje je 
prestalo.  
Sve ovo nas je primoralo na više različitih mera. Veb sajt je inkriptovan, prebačen na server pogodan za 
takvu vrstu zaštite i to server organizacije OCCRP, čiji IT eksperti se mogu smatrati vrhunskim. Ovo ne 
može da spreči hakerske napade, ali će ih učiniti znatno težim i skupljim za izvođenje. U isto vreme, 
vreme ponovnog uspostavljanja rada sajta nakon uobičajenih vrsta napada (cins ih je do sada doživeo 7) 
je smanjeno na manje od jednog dana, a obezbeđeni su i uslovi za momentalno podizanje vizuelnog 
sadržaja koji obezbeđuje normalno korišćenje sajta od strane korisnika. Ovaj postupak je pratilo više 
različitih mera elektronske zaštite na svim tačkama pristupa elektronskom sistemu. 
 
Uveden je sistem međusobnog nadzora eventualnog praćenja naših novinarki, otvoren kanal 
komunikacije sa policijom, a novinarke su morale da na nekoliko nedelja promene ponašanje i primene 
ranije razvijene bezbednosne protokole. Izvedene su dve radionice o fizičkoj bezbednosti.  
 
Aktivnosti u mrežama, koalicijama i Nacionalnom konventu za EU  
 
CINS je članica međunarodne mreže istraživačkih novinarskih organizacija Organized Crime and 
Corruption Reporting Project (OCCRP) u čijem sistemu nastavlja da radi prekogranične istraživačke 
priče i objavljuje svoje na veoma posećenom sajtu organizacije. Kao članica Global Investigative 
Journalism Network, CINS je nastavio da učestvuje na svetskim kongresima istraživačkih novinara i 
učestvuje u radu ove organizacije.  
 
Kao članica koalicije „prEUgovor“ za nadzor napretka Srbije u poglavljima 23 i 24, CINS je nastavio da 
doprinosi njenim izveštajima koji Evropska Komisija sa posebnom pažnjom traži na uvid, a nedavno je i 
Šefica pregovaračkog tima Tanja Miščević zatražila sastanak sa predstavnicima koalicije. Koalicija izvodi 
i projekte u kojima CINS učestvuje produkcijom istraživačkih priča na teme koje predlažu članice koalicije 
(Transparentnost Srbija, Beogradski centar za bezbednosne politike, Autonomni ženski centar, Grupa 
484, Centar za primenjene evropske studije, ASTRA). 
 
Kao članica Nacionalnog konventa za EU, radna grupa za poglavlje 24, CINS učestvuje u sednicama i 
radu sa poslanicima parlamenta, članovima pregovaračkog tima Vlade Srbije i izradi dokumenata 
Konventa. 
Kao članica SEKO mehanizma za nadzor planiranja i potrošnje IPA fondova i drugih sredstava koja EU 
opredeljuje za reforme u Srbiji, CINS učestvuje u svim aktivnostima koalicije. 
Kao članica Balkan Green Foundation, regionalne koalicije NVO za energetske politike, klimatske 
promene i zaštitu životne okoline, CINS učestvuje u svim aspektima njegovog rada.  
CINS učestvuje i u osnivanju regionalne mreže istraživačkih novinara koja će početi sa radom pre leta 
ove godine.  
CINS-ovi novinari i menadžment učestvuju u velikom broju konferencija, seminara, treninga i drugih 
događaja u Srbiji, Evropi i Sjedinjenim Državama.  


