¢. RES

‘054 PUBLICA




Sumadijski centar za gradanski aktivizam Res Publika je organizacija posveéena unapredenju
kvaliteta informisanja gradana i gradanki Kragujevca. Od osnivanja, krajem 2014. godine,
insistiramo da lokalna samouprava dosledno sprovodi Zakon o javnom informisanju i medijima,
nadziremo raspodelu novca iz javnih izvora i nastojimo da utiCemo na stvaranje boljih uslova za
rad medija. Istovremeno, pomazemo novinarima i lokalnim redakcijama da unaprede svoj rad,
organizujemo obuke i stru¢na usavr$avanja, brinemo o bezbednosti medijskih profesionalaca
i stalno insistiramo na solidarnosti i saradnji. Trudimo se da povezemo gradane i novinare, da
javnosti ukazemo na znacaj profesionalnih medija za razvoj demokratije i pokrenemo debatu
o temama vaznim za lokalnu zajednicu.

0d 2020. godine Res Publika je lider Medijskog skloniSta Kragujevac koje okuplja Sest
lokalnih redakcija posveénih izvestavanju u javhom interesu. Radi daljeg unapredenja kvaliteta
informisanja gradana, zastite medija od politickih i ekonomskih pritisaka, kao i podrske za
uvodenje neophodnih inovacija, ove godine Res Publika je zapocela proces transformacije
Medijskog skloniSta u Media hub, razvojni i resurs centar za lokalne medije i dopisnike
nacionlanih redakcija koji izvestavaju iz Kragujevca.



Kragujevacka medijska scena - igre bez pravila

Grad Kragujevac mogao bi da bude apsolutni Sampion medu lokalnim samoupravama u
Srbiji po visini iznosa koji na godisnjem nivou dodeljuje jednom mediju iz gradskog budzeta.
Problem je medutim Sto se ,takmici“ van konkurencije i mimo zakonom utvrdenih pravila, pa
uprkos izdasnim davanjima, redovno izostaje sa liste gradova rekordera u finansiranju medija.
| dok jednom obezbeduje apsolutno privilegovan polozaj, kragujevacka gradska uprava je
svim ostalim medijima godinama uskracivala pristup javhom novcu, potpuno ignorisuci
zakonsku obavezu o raspisivanju medijskog konkursa. To se negativno odrazilo na odrzivost
lokalnih informativnih glasila, koja su u borbi za opstanak kadrovski i tehnoloski devastirana.
Istovremeno, svoj uticaj u javnosti Sirili su internet portali nepoznatih vlasnika, koji publiku
stiCu, uglavnom, plasirajuéi sadrzaj drugih medija. Bez redakcija, novinara i urednika i bez
bilo kakve zakonske odgovornosti, koriste¢i se nepostenom poslovnom praksom, nastoje da
ostvare svoje, od javnosti skrivene interese u sferi politike i biznisa.

Povratak drzave u vlasnistvo garant privilegovanog polozaja

Grad Kragujevac ve¢ sedam godina, van svake konkurencije, ali i mimo pravila o dodeli
drzavne pomo¢i medijima, novac dodeljuje Radio televiziji Kragujevac. Samo tokom 2022. ovoj
medijskoj kuci je na ime subvencija isplaceno 58 miliona dinara. Prema podacima koje je Res
Publika dobila na osnovu Zahteva za pristup informacijama od javnog znacaja, svakog meseca
oko 4,8 miliona dinara prebacivano je na racun RTK na ime troskova za «izmirivanje obaveza
po osnovu zarada, naknada i ostalih obaveza prema zaposlenima i organima upravljanja i za
obaveze prema dobavljacima». Poredenja radi, iznos jednak jednomesecnim subvencijama za
RTK, 2022. je na javnom konkursu za svoje projekte dobilo ukupno osam medija sa sedistem u
Kragujevcu (Kragujevacke novine, Glas Sumadije, Pressek, U centar, Radio Zlatousti, Radio 34,
Radio 9, Hit narodni radio- Radio 9). Da novac koji dobija iz gradskog budzZeta RTK ne stavlja
u privilegovan polozaj samo na lokalnoj medijskoj sceni, pokazuje BIRN-ova Baza podataka
o javnim konkursima, prema kojoj je iste godine rekorder medu srpskim medijima bila Radio
televizija Novi Pazar, kojoj je grad Novi Pazar za realizaciju projekta ,Nas prioritet: Informisani
gradani i javni interes”, na konkursu odobrio 39,5 miliona dinara.

| pored toga Sto je Zakonom o javnom informisanju i medijima propisano dalokalne samouprave
javnim novcem, preko konkursa, mogu da finansiraju iskljucivo medijske sadrzaje kojima se
ostvaruje javni interes u informisanju, grad Kragujevac godinama unazad finansira redovno
poslovanje RTK, a iz gradske kase su namireni i svi dugovi nastali u periodu pre poniStenja
privatizacije. Naime, ovo nekada javno preduzece, 2015. godine kupio je biznismen iz KruSevca
Radoica Milosavljevi¢ za nesto vise od 83 hiljade evra. Posto novi vlasnik nije ispunjavao
odredbe kupoprodajnog ugovora, nije uplac¢ivao zarade zaposlenima, niti izvrSavao obaveze
prema dobavlja¢ima i drzavi, privatizacija je 2017. poniStena. Drzava je Uredbom o izmeni
uredbe o prenosu kapitala bez naknade zaposlenima kod izdavaca medija omogudila da akcije,
odnosno udeo iz Registra akcija i udela, bude prenet bez naknade gradovima ili opstinama
na Cijoj teritoriji je sediSte izdavaca medija, do sticanja uslova za novu privatizaciju. To je


https://birn.rs/baza-o-javnim-konkursima/
https://birn.rs/baza-o-javnim-konkursima/
https://www.kragujevacke.rs/U-zizi/NOVI-VLASNIK/
https://www.paragraf.rs/izmene_i_dopune/030417-uredba_o_izmeni_uredbe_o_prenosu_kapitala_bez_naknade_zaposlenima_kod_izdavaca_medija.html
https://www.paragraf.rs/izmene_i_dopune/030417-uredba_o_izmeni_uredbe_o_prenosu_kapitala_bez_naknade_zaposlenima_kod_izdavaca_medija.html

&) RES

V@)'a PuBLICA

omogucilo da se na zahtev grada Kragujevca, a uz saglasnost Vlade Srbije, u junu 2017. godine,
izvr$i prenos osnivackih prava na lokalnu samoupravu, a da RTK svoje poslovanje formalno
nastavi kao Privredno drustvo Radio- televizija Kragujevac doo. Time je ova medijska kuca,
prakti¢no, nastavila da funkcioniSe kao u periodu pre privatizacije, kada je kao javno preduzece
dobijala subvencije iz gradskog budzeta. lako je prema Akcionom planu za sprovodenje
Medijske strategije, ovaj privremeni status morao biti okon¢an u poslednjem kvartalu 2021,
rok koji je drzava sebi dala da zavrsi privatizaciju medija kod kojih su kupoprodajni ugovori
bili raskinuti, nije ispunjen. Grad Kragujevac nastavlja da subvencioniSe redovno poslovanje

ove medijske kuce i ne_samo da ne preispituje svrsishodnost i opravdanost potroSenog novca,

vec joj svake godine odobrava sve vece iznose, iako RTK u programima poslovanja navodi
da joj je cilj ,znacajno smanjenje zavisnosti od subvencija osnivaca“. Za sada nema studija i

istrazivanja kojima se ispituje stvarni uticaj ovog medija, obim publike, popularnosti i poverenja
koje uziva medu gradanima koji je godinama izdasno finansiraju, ali je izvesno da je Radio
televizija Kragujevac u redovnim okolnostima «sigurni glas» gradske uprave i vladajuce Srpske
napredne stranke, a u vreme izbora deo propagandne masinerije.

FOTO 1- Radio televizija Kragujevac

.Zanimljivo je to Sto lokalna samouprava formalno RTK i ne tretira kao medij, ve¢ kao bilo
koje javno preduzece, pa je nakon jednog od poslednjih restrukturiranja gradske uprave PD
Radio televizija Kragujevac zavrsila pod ingerencijom Gradske uprave za komunalne poslove.
Finansiranje ostalih medija je u nadleznosti Gradske uprave za drustvene delatnosti, koja je
zaduZena za raspisivanje i realizaciju konkursa za proizvodnju medijskih sadrzaja od javhog
interesa.

Da gradska uprava Radio televiziju Kragujevac ne dozivljava kao sredstvo javnog
informisanja, ve¢ kao komunalno preduzeée, Res Publika se uverila i prilikom
prikupljanja podataka za ovo istrazivanje. Naime, po zahtevu da nam dostave
informacije o «svim plaéanjima, po bilo kom osnovu, sa svih budzetskih linija prema


http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2019_07/t07_0199.htm
http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/vlada/drugiakt/2020/148/1
http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/vlada/drugiakt/2020/148/1
https://www.respublica034.rs/vesti/citali-smo-plan-poslovanja-rtk-da-vi-ne-biste-morali
http://www.respublica034.rs/medijsko-skloniste/milioni-iz-gradske-kase-za-stranacku-promociju

Kragujevacka medijska scena - igre bez pravila

medijima i javnim glasilima...» ni jedna od gradskih uprava nije nam prosledila
podatke o placanjima prema RTK. Tek kada smo u novom zahtevu to izricito zatrazili,
Gradska uprava za komunalne poslove dostavila nam je dokumentaciju za uplate
Radio televiziji Kragujevac.

Subvencije u iznosu od 58 miliona dinara nisu sav budzetski novac koji je ova medijska
kuca dobila iz gradskog budZeta tokom 2022. Dodatnih 5,2 miliona dinara Radio televizija
Kragujevac naplatila je na osnovu Ugovora o pruzanju usluga medijskog pracenja aktivnosti
Skupstine grada Kragujevca. Prema dokumentaciji koju je Res Publika dobila od stru¢ne sluzbe
Skupstine grada, rec je o realizaciji televizijskih prenosa zasedanja gradskog parlamenta, kao i
o uslugama «izvestavanja sa sednica Gradskog veca, na osnovu poziva korisnika usluge».

lako iznos kojim finansira RTK grad Kragujevac svrstava u sam vrh liste lokalnih samouprava
po izdvajanjima za medije, taj podatak nije moguce pronadi pretragom baza javnih konkursa,
niti istrazivanja o javnim nabavkama za medijske usluge, koja poslednjih godina redovno
objavljuju istrazivacke redakcije i medijska udruzenja. Obilna budzetska davanja usmerena ka
RTK najceSce ostaju van radara, jer po aktuelnim medijskim zakonima zapravo i ne bi trebalo
da postoje.

Nakon godina ¢ekanja, ostalim medijima u Kragujevcu
novac ,nha kasicicu”

Grad Kragujevac je punih Sest godina ignorisao zakonsku obavezu da medijima dodeli novac
na konkursu za sufinansiranje proizvodnje medijskih sadrzaja od javnog interesa. Dok su se
desetine miliona dinara godisnje slivale naracun RTK, poruka ostalima bila je da u budzetu nema
para za konkursno sufinansiranje medija. Kako je na osiromasenom i gotovo nepostoje¢em
lokalnom marketinskom trziStu, novac iz budZeta gradova i opstina najveci, a Cesto i jedini
prihod lokalnih medija1, onemogucéavanije pristupa javhom novcu se veoma negativno odrazilo,
pre svega, na tradicionalna informativna glasila.

U najtezem poloZaju nasle su se Kragujevacke novine, kojima je zbog dugova prema Stampariji
pocetkom 2020. blokiran racun, sto je ozbiljno ugrozilo opstanak jedinog Stampanog medija u
Kragujevcu i okolini. Zahvaljuju¢i donatorskoj akciji, njegovo gasenje je izbegnuto, a od 2021,
kada je medijski konkurs u Kragujevcu prvi put raspisan, Kragujevacke novine su zahvaljujuci
novcu iz gradskog budzeta uspele da donekle stabilizuju svoje poslovanje. U prethodne tri
godine, ovom mediju je na konkursima odobravano najviSe sredstava, pa sutako i u posmatranoj
2022. godini, bile prve na listi dobitnika sa 2,5 miliona dinara. Ipak, rec je o iznosu koji je ¢ak 23
puta maniji, u odnosu na subvencije koje se izdvajaju za RTK.

T https://www.srbija.gov.rs/dokument/441801/medijska-strategija.php


https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_javnom_informisanju_i_medijima.html
https://www.slobodnaevropa.org/a/kragujevacke-srbija-mediji-opstanak/30455789.html
https://www.slobodnaevropa.org/a/kragujevacke-srbija-mediji-opstanak/30455789.html
https://www.srbija.gov.rs/dokument/441801/medijska-strategija.php

&, RES
(4

4 PUBLICA

Kragujevacke novine su mediju koji neguje kriticki pristup prema postupanju vlasti i ima
najvecu produkciju autenti¢nog sadrzaja. Za razliku od gotovo svih drugih medija koji objavljuju
servisne informacije (planirane komunalne i radove na elektro i vodovodnoj mrezi, broj
rodenih beba i intervencija hitne pomoci), saopstenja lokalne samouprave, javnih preduzeéa,
ustanova i sportskih klubova, dok ostale sadrzaje preuzimaju ili prepisuju od drugih, redakcija
Kragujevackih ostala je verna tradicionalnom novinarskom pristupu, pozivanju sagovornika i
pisanju ¢lanaka, analiza i reportaza. Dvonedeljna dinamika izlaZenja, svakako, olakSava ovakav
nacin rada, ali zato ovaj medij nesto sporije «tr¢i online trku». lako je pomak u internet izdanju
i prisustvu na drustvenim mrezama vidljiv poslednjih godina, pred Kragujevackim novinama je
jos mnogo izazova.

Portal Glas Sumadije, osnovan kao mediji civilnog sektora, takode je korisnik budzetskih
sredstava po osnovu konkursnog sufinansiranja, a u 2022. prihodovao je 400.000. Iste godine
portal Pressek dobio je 100.000 dinara manje. Rec€ je o medijima koji svakodnevno objavljuju
kratke vesti i saopsStenja i povremeno sloZenije Clanke, koje publici plasiraju putem drustvenih
mreza.

Po 400.000 dinara na konkursu raspisanom 2022. godine odobreno je i Radiju Zlatousti, Ciji je
osnivac Eparhija Sumadijske Srpske pravoslavne crkve, Radiju 34-prvoj privatnoj radio stanici
u Srbiji, Radiju 9 i Hit narodnom radiju.

Redovnu medijsku produkciju ima i portal ucentar.rs Ciji je izdava¢ Medijski centar d.o.o.
Kragujevac, Ciji je projekat komisija podrzala sa 400.000 dinara budzetskog novca. Portal
ucentar.rs u lokalnoj javnosti je postao prepoznatljiv po objavljivanju informacija i fotografija
sa mesta zlocCina ili udesa, podataka iz istraga za koje se pretpostavlja da poti¢u od izvora
u policiji, BIA ili pravosuda. Osim crne hronike, ovaj portal povremeno pod bombasti¢nim
naslovima objavljuje i tekstove sa «ekskluzivnim informacijama» iz nezvani¢nih izvora o
navodnim aferama i zloupotrebama, koje nemaju bilo kakav epilog ili zvani¢nu potvrdu, dok
u poslednje vreme u rubrici Grad redovno prenosi saopstenja gradske uprave o radu gradskih
sluzbi i aktivnostima funkcionera.

Medu kragujevackoj javnosti nepoznate korisnike novca iz gradskog budzeta spada portal
Peto tri, koji je 2022. takode dobio 400.000 dinara. Izdava¢ ovog medija je firma Peto — tri
1941 d.o.o. koja je registrovana u Kragujevcu novembra 2020, a prema podacima Agencije za
privredne registre njen 100% vlasnik je SS Turisticka televizija 1961 d.o.0. Beograd-Vozdovac,
koja pripada Slavku Stijakovi¢u. Portal petotri1941.rs objavljuje saopsStenja gradske uprave
i kratke vesti ve¢ objavljene na drugim sajtovima. Ovaj medij nema impressum, ve¢ samo
kontakt podatke.

Na konkursu sprovedenom 2022. novac je odobren i za realizaciju projekata koje je predlozila
Agencija 1z glave, poznatog kragujevackog novinara Miroslava Mileti¢a, kao i portal POP
Forum, Ciji je osnivac¢ udruzenje Millenium. Oba medija te godine imala su na raspolaganju po
200.000 dinara.

Ostatak novca od ukupno 8 miliona i 850 hiljada dinara, koliko je 2022. vredeo medijski konkurs
u Kragujevcu, raspodeljen je produkcijama- Duo Digital Media dobila je 400.000, Vitafilm



Kragujevacka medijska scena - igre bez pravila

Digital 350.000, a Optimum video 300.000 dinara. Uz to, Udruzenje radio stanica RAB Srbija
prihodovalo je 400.000, a Sindikat novinara Srbije je za svoj projekat dobilo Cetiri puta manje.

lako su sredstva koja se dodeljuju na konkursima mala u odnosu na druge gradove, a istorija
raspodele kratka, za Kragujevac je karakteristiCno i to $to veéi deo novca dobijaju mediji i
video produkcije koje se bave informisanjem u javnhom interesu, odnosno oni ¢iji su vlasnici i
zaposleni medijski radnici sa dugogodisnjim iskustvom. Ipak, praksa da se javni novac putem
konkursa dodeljuje i propagandnim ili glasilima Cije su reference i profesionalnost upitni, nije
mimoisla ni Cetvrti po veli¢ini grad u Srbiji. Tako je hit konkursa 2022. bila Hit plus televizija Ciji
je izdavac Udruzenje za lokalno organizovanje iz obliznje varosSice BatocCine. Kragujevcani su
sa 800 hiljada dinara finansirali projekat ove njima nepoznate televizije, Sto je drugi po visini
iznos odobren na ovom konkursu. |1z naziva projekta i ocene komisije moze se zakljuciti da se
odnosi ha teme od nesumnjivog javnog interesa, ali ne i zbog Cega je ovom malo poznatom
bato¢inskom udruzenju dato mnogo vise novca nego svim aplikantima iz Kragujevca (izuzev
Kragujevackih novina).

Medutim, pregled sadrZaja na sajtu i YouTube kanalu Hit plus televizile omogu¢ava mnogo
konkretniji uvid u reference i kvalitet medijskog sadrzaja koji proizvodi i emituje ovaj mediji.
Tako na naslovnoj stanici sajta paznju odmah skrece slogan ,Zajedno mozemo sve“, koji je
Srpska napredna stranka koristila u kampanji za izbore odrzane 2022 godine. Vecernja hronika,
glavnainformativna emisija ,male, stalno rastuée lokalne televizije koja se trudi da gledaocima
pruzi objektivne i relevantne informacije” (kako se predstavlja u rubrici O nama), svakako
ukazuje da predsednik Aleksandar Vucié, premijerka Ana Brnabi¢ i Srpska napredna stranka
apsolutno dominiraju. Analiza udruzenja Res Publika ukazuje da je ova batoCinska televizija
svoju naklonost ka vladajuéoj stranci iskazala i tokom izborne kampanje 2022. godine, posto
je svoj predizborni program ustupila isklju¢ivo kandidatima i funkcionerima Srpske napredne
stranke..

Prihode iz javnih izvora, odnosno budzeta lokalne samouprave i drzave, kao i od
preduzeca i drugih pravnih lica koja su u javhom vlasnistvu, mogu da dobiju samo
mediji upisani u Registar medija koji vodi Agencija za privredne registre. Prema
podacima iz marta 2023. na ovoj listi su ubelezena 43 javna glasila sa sediStem u
Kragujevcu. Kako su na njoj joS uvek televizije Kanal 9, koja je bez signala ostala
2016. i TV IN, koja godinama ne emituje program, a 2012. su joj prostorije izgorele u
pozaru, ocigledno je da je spisak APR neazuran. Na drugoj strani, sa «kragujevacke
liste» je izostavljen portal Ritam grada, koji se bavi informisanjem gradana i gradanki
Kragujevca i okuplja veliki broj pratilaca na drustvenoj mrezi Facebook, ali je pocetkom
godine promenio vlasnika. Od nedavno izdava¢ ovog medija je firma V2 Moblie iz
Svilajnca, ali je njegova uredivacka politika ostala ista.


https://hitplustelevizija.rs/
https://www.youtube.com/channel/UCeHYgUVlBYAiqdZc1gW8iOA
http://www.respublica034.rs/medijsko-skloniste/lokalni-mediji-u-sluzbi-zajednice-pri-raspodeli-novca-presudili-nevidljivi-kriterijumi-ii-deo

6 RES
"'0 PUBLICA

Reklamiranje javnim novcem

Ako je suditi prema podacima koji su u okviru ovog istrazivanja dostavljeni Res Publici na
osnovu Zakona o dostupnosti informacija od javnog znacaja, omiljeno mesto za oglasavanje
kragujevacke lokalne samouprave u 2022. godini, bile su stranice Srpskog telegrafa. Na
objavljivanje oglasa u ovom mediju iz gradske kase potroSeno je oko 1,25 miliona dinara.
Gradska uprava za imovinske poslove, urbanizam, izgradnju i ozakonjenje platila je Medijskoj
mrezi (izdavacéu Srpskog telegrafa) nesto vise od 618 hiljada dinara za oglasavanje javnih
prezentacija urbanistickih projekata, davanje u zakup poslovnih prostorija, licitacija za otudenje
gradskog gradevinskog zemljistai slicno. Gradska uprava za komunalne poslove uistom mediju
oglase je objavljivala preko posrednika, Agencije za marketing, posredovanje pri registraciji
vozila i ostale usluge Pro-medija centar preduzetnice Marije Andelkovi¢ iz Kragujevca, kojoj
je plaéeno nesto vise od 580 hiljada dinara. U odgovoru ove uprave Res Publici navedeno je
da je agenciji Pro-medija centar izvrSeno plac¢anje za uslugu «objavljivanja javnog poziva za
ucestvovanje u postupku dodele koncesije za finansiranje, projektovanje, izgradnju, upravljanje
i odrzavanje javne garaze na teritoriji grada Kragujevcan.

0d oglasa koje prema propisima kragujevacke gradske uprave moraju da objavljuju, u 2022.
godini prihodovali su i JP Sluzbeni glasnik, Adria Media Grupa (izdavaé¢ vise medija, medu
kojima je i dnevni list Kurir) i Javnost d.o.o. (izdavaé Kragujevackih novina).

Kadajerec o preduzeéimaiustanovama koje su ujavhom, odnosno vlasnistvu grada Kragujevca
ili drzave, izdvajanja za oglasavanje su skromna, bar ako je suditi prema podacima koje je Res
Publika dobila.

Najveca izdvajanja za medijsku promociju imala je i Gradska turistiCka organizacija Kragujevac
koja u 2022. potrosSila oko million i po dinara, dok najviSe partnera medu medijima ima PD
Sumadija sajam, verovatno zbog delatnosti koju ovo preduzeée obavlja. Sajamske manifestacije
u 2022. godini promovisane su uglavhom na radio stanicama i namenskim tekstovima na
internet portalima, $to je ovo preduzece kostalo oko 550 hiljada dinara.

Dok, prema dostupnim podacima, vecina lokalnih medija objavi tek par oglasa ili postavi
reklamni baner nekoliko firmi, jedno javno glasilo registrovano u Kragujevcu ima oko 50
klijenata iz svih delova Srbije. ReC je o portalu Srbiju volimo - mediju ¢iji je izdava¢ Agencija
Sofi medija, a vlasnica i odgovorna urednica politicarka Natasa Jovanovi¢. Na ovom portalu
reklamiraju se nacionalni parkovi Drina, Tara, Kopaonik, Derdap, usluga paketomata Poste
Srbije, Fudbalski savez Srbije, DDOR Novi Sad, Voda Jazak, javna preduze¢a Ada Ciganlija i
Gold Gondola Zlatibor, Skijalista Srbije, Srbijasume, kao i Park Pali¢, Zlatiborski agrar i dr. Sa
ovim medijem saraduje i Turisticka organizacija Srbije, kao i dvadesetak gradskih i opstinskih
turistickih organizacija.


http://www.parlament.gov.rs/NATA%C5%A0A_JOVANOVI%C4%86.59.891.html

Kragujevacka medijska scena - igre bez pravila

FOTO 2- Natasa Jovanovic¢ (izvor: Istinomer)

Za potrebe ovog istrazivanja Res Publika je izabrala uzorak sa 10 turistickih organizacija?iz svih
krajeva zemlje kako bismo proverili kako funkcioniSe oglasavanje. Dostupna dokumentacija
(za period 2022. — 2023.) ukazuje da za cenu od 38 do 50 hiljada dinara godisnje klijenti
dobijaju reklamni baner na portalu srbijuvolimo.rs, redovno publikovanje vesti o aktivhostima
odgovarajuc¢e TO i manifestacijama, a neki su duzni da sami dostavljaju informacije i tekstove
koje ovaj medij objavljuje.

Prema podacima Agencije za privredne registre Jovanoviceva je u novembru 2022. godine
prijavila prekid obavljanja delatnosti, ali u Registru medija nije bilo promena, odnosno i dalje je
upisana kao odgovorni urednik. Zbog ove promene posao je preuzela Agencija Vinski turizam
iz Tople. Ova firma ciji je vlasnik preduzetnica Nada Milivojevi¢ postala je «iskljucivi nosilac
prava na usluge marketinga u turizmu portala Srbiju volimo» i od decembra 2022. zakljucuje
ugovore za reklamiranje na ovom portalu.

Bave se informisanjem gradana, a skrivaju informacije o sebi

Uporedo sa devastacijom lokalne medijske scene, u Kragujevcu je poslednjih godina primetan
trend osnivanja internet portala koji nisu upisani u registar medija, a u najvecem broju
slucajeva, nije moguce utvrditi ko su njihovi osnivadi ili vlasnici, niti su poznati njihovi urednici
i novinari. Svoj uticaj ostvaruju, pre svega, preko drustvenih mreza, na kojima okupljaju veliki
broj pratilaca, plasiraju¢i uglavnhom sadrzaj preuzet od drugih medija.

Indikativan je primer portala IKragujevac koji je sa radom poceo krajem 2012. godine. Pazljiviji
pratioci lokalne medijske scene pamte da je do dolaska na vlast Srpske napredne stranke ovaj
portal bio izuzetno kritiCki nastrojen prema gradskoj upravi, o c¢emu svedoci i rubrika ,Sreski
$pijun®, u okviru koje su redovno objavljivane fotografije i snimci kojima je ukazivano na razne
komunalne probleme u gradu. Nakon $to je SNS 2014. preuzela vlast u Kragujevcu, ,otupela“ je
kriticka oStrica ovog portala, a pomenuta rubrika postala je, gotovo iskljucivo, izvor informacija

2 Na zahtev za dostavljanje informacija od javnog znacaja nije odgovorila jedino Turisti¢ka organizacija Arandelovac.



' RES

Y@)'a PusLicA

o saobracajnim nezgodama. Portal Ikragujevac na drustvenoj mrezi Facebook trenutno ima
vise od 70 000 pratilaca, dok na Instagramu okuplja zajednicu od preko 20 000 ljudi.

Cak i letimiénim pregledom objava moguce je utvrditi da je ,najslikaniji“ funkcioner na ovom
portalu ¢lan Srpske napredne stranke i aktuelni veénik za sport Predrag Stevovi¢, o Cijim
aktivnostima iKragujevac redovno izveStava. PrenoSenje njegovih objava sa drustvenih mreza,
Cesto je i jedini autentiCan sadrzaj koji ovaj portal plasira. Kako je u javnosti, ukljucujudi i
skupstinskerasprave u gradskom parlamentu, iKragujevac ¢esto dovoden u vezu sa Stevovi¢em,
Res Publika je pokusala da sazna da li je tacno da je on vlasnik ili osnivac, to jest da li je na bilo
koji naCin povezan sa ovim portalom. U odgovoru koji smo dobili od ovog funkcionera SNS-a,
on navodi da su svi podaci o njemu javno dostupni i negira da je vlasnik iKragujevca, sto se,
kaze, lako moze proveriti.

Stevovic obisao Pivarce: Raspisan tender, uskoro sredivanje

- - S

Nakon $to je za rekonstrukeiju terena u Pivarskom parku rebalansom budZeta Grada Kragujevca opredeljeno 13,2 miliona dinara,
raspisana je javna nabavka za izvodenje radova. Zainteresovani ponudaci imaju priliku da svoje predloge podnesu do 4. avgusta,

kada ¢e jedan od njih biti izabran za izvodaca.

STEVOVIC: Najmladi sugradani MZ BeloSevac dobili novo savremeno igraliste posle mnogo godina

Malisanima MZ BeloSevac danas je predato na upotrebu

FOTO 3- Predrag Stevovi¢ (izvor: PrtSc iKragujevac)

U pokusSaju da proverimo ko je i gde registrovao ovaj portal konsultovali smo stru¢njaka za
bezbednost nainternetu lvana Markovié¢a. Na pitanje da li je moguce pronaci bilo kakve podatke
o sajtu ikragujevac.com, on odgovara da se pretragom javnih besplatnih arhiva veb sajtova na
internetu mogu pronaci informacije koje ukazuju na to da je ista kompanija pravila veb sajt
Gradskog odbora Srpske napredne stranke (srpskanaprednastrankakg.org) 2009, kao i portal
iKragujevac (ikragujevac.com) 2012. godine. Objasnjava da je samu registraciju domena iza
laznih parametara i postavljanje veb sajta na internet okruzenja koja sakrivaju prave IP adrese,
donekle moguce opravdati zastitom od nezeljenih poruka i malicioznih hakerskih napada.

»,Medutim, kada vidimo da administratori portala pokusavaju da sakriju svoje identitete, kao
i da ne postoje bilo kakvi kontakt podaci o urednicima ili novinarima, to izaziva sumnju da je
zapravo svaki korak planiran kako bi se podaci prikrili. Dodatan problem su i autorska prava, jer
mi se Cini da je sadrzaj preuziman sa raznih izvora, kao i oglasavanje. Nije mi jasno kako takvi
portali funkcionisu legalno®, kaze Markovic.

lako po zakonu mediji nije u obavezi da bude upisan u Registar medija koji vodi Agencija za

10



Kragujevacka medijska scena - igre bez pravila

privredne registre, sem u slucaju kada konkurise za dodelu javhog novca, generalna sekretarka
Nezavisnog udruzenja novinara Srbije Tamara Filipovi¢ Stevanovi¢ napominje da je zbog
odgovornosti koju sa sobom nosi javno izgovorena re¢ vazno da se zna ko je vlasnik, odnosno
ko su urednik i novinari u nekom mediju.

»Mediji i novinari bi trebalo da rade u interesu javnosti, oni izveStavaju u javhom interesu i
odgovorni su toj istoj javnosti. Ukoliko se skriva ko ureduje i radi u nekom mediju, to je odmah
znak za uzbunu da neko nesto Zeli da sakrije od javnosti. Pored toga, to je i protivzakonito. Da
bi se neki medij mogao smatrati medijem on mora da ima urednicki oblikovan sadrzaj i javno
istaknut impresum, a to je sve regulisano Zakonom o javnom informisanju i medijima,” navodi
sekretarka NUNS-a.

:

Na pitanje kako se izboriti za zastitu autorskih prava u slucaju kada je nepoznato ko je osnivac/
vlasnik nekog medija koji gotovo iskljucivo preuzima tud sadrzaj, ona odgovara da je upravo
zastitaautorskogpravajedanodrazlogazastoje obavezno dapostojitransparentnostvlasnistva
i urednickog kolegijuma, ali i pojedinacnih autora/ki.

FOTO 4- Tamara Stevanovi¢ Filipovi¢

»Ukoliko je medij registrovan u APR -u onda je vlasnik naveden u tom registru, ali ako nije onda
eventualno moZe da se vidi ko je vlasnik domena nekog sajta koji neovlas¢eno preuzima autorski
sadrzaj. Ukoliko je to jedina javno dostupna informacija onda se kroz dalji postupak utvrduje ko
je pravi krivac. Sve u svemu, to je jako teZak put i kada su mediji u pitanju takva praksa ne bi
smela da postoji,“ objasnjava Tamara Filipovi¢ Stevanovic.

Objavljivanje sadrzaja drugih medija, uz navodenje linka ka preuzetom tekstu, praksa je na
kojoj svoj imidz gradi Puls Sumadije, jedno od najmladih glasila u Kragujevcu. Ni ovaj portal
nema impresum, niti je upisan u registar medija, pa javnosti nije dostupan podatak o njegovom
vlasniku, uredniku, niti novinarima. Najveci broj sadrzaja koje objavljuje na dnevhom nivou

11



&, RES
(4

4 PUBLICA

preuzima od drugih medija, a na osnovu tekstova koje plasira moze se reci da je otvoren za
opoziciju i kritiku vladajuce stranke, ali je u isto vreme spreman i da pohvali neke poteze i
pojedince na vlasti. U rubrici ,Carsijska pri¢a“, Puls Sumadije plasira autenti¢an sadrzaj, ali po
pravilu bez potpisa autora. Za analizu je zanimljiv tekst pod naslovom ,Jovanovi¢ VS Dasi¢- ko
je pravi izbor?" kojim se favorizuje trenutni gradonacelnik Kragujevca Nikola Dasi¢, za kog se
navodi da,gradi mostove izmedu kulture i zajednice, dok se Natasa Jovanovic bavi izbacivanjem
kletvi u desetercima.” .

Kako je sponzorisanim objavama na drustvenoj mrezi Facebook uspeo da za dva meseca
okupi oko 4,5 hiljada pratilaca, a uredivackom politikom da zaintrigira javnost, vrlo brzo su
pocela nagadanja o tome ko stoji iza portala Puls Sumadije. Glasovi sa raznih strana, ali pre
svega iz lokalne medijske zajednice i politickih krugova, ukazivali su na firmu Lioneight, koja
se bavi programiranjem softvera za transportnu industriju. Firma je osnovana 2019. godine
i u kancelariji u Kragujevcu angazuje veliki broj zaposlenih, ali je pretezno orijentisana na
americko trziste. Zanimljivo je da se i pored toga Sto ne posluje u Srbiji, oglasava u velikom
broju lokalnih medija, koji imaju istaknut reklamni baner ove kompanije. Jedno drugo
istrazivanje Res Publike nedavno je pokazalo da se njeni predstavnici pojavljuju kao investitori
zainteresovani za gradnju stambeno-poslovnog objekta na mestu zgrade Crvenog krsta. lako
je re€ o izgradnji u ekstra zoni, u neposrednoj blizini objekata koji uzivaju visok stepen zastite,
lokalni mediji kao da nisu zainteresovani za ovu temu. Promotivnim tekstovima izvestavali
su samo o jednom njenom aspektu, koji podrazumeva izmestanje Crvenog krsta u zaduzbinu
koja ¢e biti rekonstruisana za tu namenu. Zbog toga smo kontaktirali Vladimira Dobija,
koji je javnosti poznat kao nekadasnji ¢lan Gradskog veca za investicije grada Kragujevca,
a trenutno je direktor kompanije Lioneight, ali i firme Old city Residence, koja planira da
gradi navedeni stambeno-poslovni kompleks. Dobi je negirao da reklamiranje u lokalnim
medijima kompanija Lioneight koristi kako bi uticala na uredivacku politiku i potencijalno
izveStavanje o poslovima povezanih firmi. Objasnio je da je re¢ o kompaniji koja brzo raste
i zapoSljava veliki broj radnika u Kragujevcu, zbog Cega je potrebno da se predstavi i izgradi
imidz u lokalnoj zajednici. Na konkretno pitanje da li kompanija Lioneight stoji iza sajta Puls
Sumadije, odnosno da li je na bilo koji nadin povezana sa njim, odgovorio je odri¢no, uz
komentar da nije ni ¢uo za taj portal.

12


https://pulssumadije.com/jovanovic-vs-dasic-koji-je-pravi-izbor/
https://pulssumadije.com/jovanovic-vs-dasic-koji-je-pravi-izbor/
http://www.respublica034.rs/medijsko-skloniste/kragujevacki-mediji-u-sluzbi-gradana-crveni-krst-dobija-novu-zgradu-a-investitori-zemljiste-za-stambeno-poslovni-kompleks-u-ekstra-zoni
http://www.respublica034.rs/medijsko-skloniste/kragujevacki-mediji-u-sluzbi-gradana-crveni-krst-dobija-novu-zgradu-a-investitori-zemljiste-za-stambeno-poslovni-kompleks-u-ekstra-zoni

Kragujevacka medijska scena - igre bez pravila

4 - -

FOTO 5- Vladimir Dobi (izvor: LinkedIN profil Vladimir Dobi)

Medutim, prema tvrdnjama struc¢njaka za bezbednost na internetu lvana Markovica, iz meta
podataka prikupljenih sa portala Puls Sumadije (pulssumadije.com) moze se utvrditi da je za
izradu pojedinih fotografija koje koristi veb portal zaduzen autor Lioneight Marketing.

: 938x116. jpg
' File EXIF
930x110. Jog Warizontal (norme1)

184 KiB

an (Intsl, 1I)

Composite

e DCT, Huffmen coding

viuki18, 154482483

FOTO 6- PrtSc Puls Sumadije

JPortal KragujevCani nastao je 2015. godine, najpre kao Facebook stranica koja je pruzala
informacije o gradu i dogadajima koji su aktuelni. Zbog velike zainteresovanosti, tim Kragujevcéani
je pokrenuo i sopstveni web portal, koji pored toga Sto nudi informacije o gradu Kragujevcu,
ujedno i prati trendove, zanimljivosti i deSavanja van samog grada“, navedeno je u rubrici ,0
nama“, na stranici kragujevcani.rs. Ovaj portal registrovan je na fizicko lice, nema impresum, niti
navedeno ime urednika i novinara, ali je sudeéi po video snimcima i reklamama koje objavljuje,
U njemu angazovana poznata radijska novinarka sa viSegodisSnjim iskustvom. Istoimena

13



4 PUBLICA

stranica na Facebooku ima blizu 110 000 pratilaca, sto je Cini ubedljivo najpopularnijom
medu konkurencijom, pa se ¢esto hvali milionskim pregledima objavljenog sadrzaja, dok na
Instagramu okuplja 19,7 hiljada ljudi. Kragujev€ani nisu klasi¢an informativni portal, posto
dosta paznje posvecuju rubrikama koje spadaju u domen zabave. Politika je retko u fokusu,
pa je utoliko zanimljivije §to je nedavno pred svoju publiku postavio istu dilemu kao i sajt Puls
Sumadije, mesec dana ranije. Pratioce na Facebook-u pitao je da se izjasne: ,Za koga se radije
odluCujete? Za koga biste se opredelili na predstojec¢im lokalnim izborima iz SNS-a?” i u formi
ankete ponudio im da glasaju za Natasu Jovanovic ili za Nikolu DaSic¢a.

Kragujevéani e X
3h-Q

Za koga se radije odlucujete?
Za koga biste se opredelili na predstojecim
lokalnim izborima iz SNS-a?

(J Natasa Jovanovi¢ & D

(J Nikola Dasi¢ PRS-

@ ®D 15 67 rnacosa * Ends in 2d * 30 komeHTapa * 8 fe.

FOTO 7- PrtSc Kragujevcani

Portal InfoKG je jo$ jedan mediji koji nije upisan u registar koji vodi APR, ali za razliku od svih
prethodno navedenih, ima impresum i angazuje profesionalne novinare, koji potpisuju svoje
tekstove. Ima formu klasi¢nog informativnog portala, ali je uocljivo i da redovno objavljuje
reklamne i promo sadrzaje, kao i veliki broj oglasa i banera. InfoKg na Facebooku ima 28 000
pratilaca, a na Instagramu nesto viSe od 9 000.

CKVAILTMHA TPADA
\TY JEBLIA

FOTO 8 -Milan Urosevic¢ (izvor: InfoKG)

14



Kragujevacka medijska scena - igre bez pravila

0Od osnivanja ova portal je dovoden u vezi sa funkcionerom Srpskog pokreta obnove Milanom
UrosSevicem, koji za Res Publiku kaze ,da nema problem da o tome govori“, uz napomenu da
nema nikakvog uticaja na uredivacku politiku, niti na finansijsko poslovanje ovog medija.
UroSevi¢ je zvanicno osniva¢ RSG media group, u okviru koje posluje Radio stari grad, ali
napominje da je u skladu sa zakonom, po stupanju na javnu funkciju 2014. godine izvrsio
prenos upravljackih prava u tom privrednom drustvu. Istice da portal InfoKG nije upisan u
registar medija, posto nikada nije pretendovao da konkuriSe za novac iz javnih izvora, ali da
posluje u skladu sa vazec¢im zakonima.

| dok medijska zajednica sa nestrpljenjem ocekuje usvajanje novih zakona, ,slu¢aj Kragujevac”
opominje da ni dobra zakonska resenja ne vrede puno, ako se propisi ne primenjujuiliizigravaju.

autorke Bojana Vlajovi¢ Savi¢ i Marija MiloSevi¢

15



	RES Kg medijska scena- kaver
	RES Kragujevačka medijska scena V_02
	_Hlk141038037
	_Hlk141080582




