Stručnjaci čekaju verziju na srpskom jeziku

Među predloženim rešenjima, koji će poslužiti za donošenje sveobuhvatne medijske strategije u Srbiji najavljene za jesen, eksperti su istakli da bi u Srbiji trebalo zadržati jedan javni servis (RTS) na nacionalnom nivou, ali i oformiti još 15 regionalnih, koji bi se ravnopravno finansirali iz pretplate i prihoda od oglašavanja. Takođe, predloženo je i da bi trebalo da postoje najviše dve komercijalne televizije na nacionalnom nivou. Kada je reč o pretplati, trećina bi ostajala RTS-u, a ostalo bi se po dogovorenom ključu delilo regionalnim, manjinskim i emiterima civilnog sektora.


U medijskog studiji preporučuje se i da novinska agencija Tanjug bude transformisana u nevladinu i neprofitnu javnu instituciju, u kojoj bi država finansirala samo onaj deo proizvodnje koji je nekomercijalne prirode. Za razliku od elektronskih medija, gde preporučuju regionalni nivo, eksperti predlažu razvoj štampanih lokalnih medija uz državnu potporu.


Jelka Jovanović, potpredsednica Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS), kaže za Danas da su preporuke iz ove studije opsežne, kao i da nije sigurna da li većina njih u ovom trenutku može biti primenjiva. Ona predviđa da će za predložene promene u Srbiji biti potrebno više vremena.


– Pozitivna sugestija je da sva pitanja iz medijske sfere treba da budu rešena setom medijskih zakona i da drugi zakoni ne bi trebalo da regulišu ovu oblast, kao što je sada slučaj sa zakonima o lokalnoj samoupravi, glavnom gradu i o nacionalnim savetima nacionalnih manjina – objašnjava Jovanovićeva.


Sem toga, dobrim rešenjima smatra i ta da bi lokalne štampane medije trebalo da podrži država po projektnom principu, kao i predlog uvođenja nezavisne kontrole za elektronske medije.


– Najslabija tačka, za koju smatram da kod nas ne može da funkcioniše, jeste predlog regionalnih javnih servisa, jer i dalje traje proces privatizacije medija. Mnoge stanice koje su mogle da postanu regionalni servisi više ne postoje, jer su ugašene nakon privatizacije – napominje Jovanovićeva.


Petar Jeremić, predsednik Izvršnog odbora Udruženja novinara Srbije (UNS), ističe za Danas da u studiji ima i „dobrih i loših rešenja“ što će biti razmatrano na javnoj raspravi, kada će se videti da li će biti prihvaćena od domaće stručne javnosti.


– Problem je što će javna rasprava biti tokom letnjih meseci, u julu i avgustu, što podseća na priču od prošle godine u vezi sa Zakonom o javnom informisanju – kaže Jeremić.


Goran Karadžić, zamenik predsednika Saveta Republičke radiodifuzne agencije (RRA), navodi za naš list da je „izuzetno dobro što je neko sa strane skenirao medijsku scenu Srbije, jer je domaća javnost na neki način pristrasna“. On dodaje da je generalno zadovoljan što je medijska studija urađena, kao i da će sigurno koristiti u reformi medijskog sektora u zemlji.


B. Cvejić

Tagovi

Povezani tekstovi