Šta znači pojavljivanje muzičkog kanala MTV Adria

Posle višemesečnih priprema i mnogobrojnih najava, MTV Adria, regionalni kanal MTV mreže koji će pokrivati teritorije Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije i Srbije i Crne Gore, u septembru konačno počinje sa emitovanjem programa. Uz napomenu kako je MTV Adria jedini zvanični regionalni MTV kanal „na navedenim teritorijama“, u zvaničnom saopštenju za medije kaže se kako će dvadesetčetvoročasovni program biti višejezičan, s tim da će u prvo vreme naglasak biti na međunarodnim programima.

Emisije Jackass, Dismissed, Pimp My Ride i Punk’d koje su „izborile naziv najnaprednijih i najintrigantnijih televizijskih sadržaja“ predstavljaće jezgro polazne programske šeme, dok bi u drugoj fazi razvoja navodno trebalo da se poveća zastupljenost autorskih sadržaja domaće proizvodnje (koji će se raditi po standardima MTV-a).

„Na taj način će MTV Adria mladim stvaraocima iz regije pružiti mogućnost izražavanja kreativnosti na području muzičke i audio-vizuelne umetnosti“, najavljuje se iz lokalne MTV podružnice, uz napomenu da će MTV Adria povezivati međunarodnu MTV produkciju zabavnih emisija i relevantnu međunarodnu muzičku produkciju sa urbanom muzikom koja nastaje u regiji.

Biće zanimljivo videti kako će izgledati i šta će u praksi značiti takvo povezivanje. Na osnovu izbora učesnika za „MTV dan“ (istovremeni koncerti u LJubljani i Zagrebu), kojim će biti obeležen početak rada regionalne muzičke televizije, moguće je naslutiti „vrednosnu“ orijentaciju MTV-Adria. Imena kao što su Sidarta, Hladno Pivo, Let 3, Darkvud dab ili TBF predstavljaju (svako u svojoj zemlji) glavnu struju onoga što se naziva „urbana scena“. Da se pretpostaviti da će na programu muzičke televizije jugoistočne Evrope biti i „mekših“ sadržaja i to po principu koji je vođa projekta MTV Adria, Slovenac Jurij Šolmajer, svojevremno prilično plastično definisao: „Severina može, Ceca ni pod razno“.

Iako se domaći (pop-rok) muzičari uglavnom raduju zbog pojavljivanja „prirodnog saveznika“ – urbana scena u svim zemljama bivše Jugoslavije godinama je marginalizovana, na uštrb „turbo“ i „pink“ ekspanzije – neki hroničari muzičkog života upozoravaju da MTV Adria, ipak, može da donese samo privremeno rešenje problema.

„Godine planetarne ekspanzije MTV-ja pokazale su da ova korporacija na novim tržištima obično nastupa kao bezobzirni osvajač, nikad i nigde kao zaštitnik dobre muzike, a vrlo retko kao partner, i to kad se s druge strane nađu davno potvrđene veličine formata „Prinsa“, U2 ili „Red hot čili pepersa“, smatra hrvatski kritičar Ilko Čulić i napominje kako nevidljiva mreža raširena po celom svetu (osim teritorija pod kontrolom francuskog MCM-a), održava monopol u promociji pop-hitova, a diskografska industrija gotovo bespogovorno prihvata standarde postavljene na MTV-ju.

No, ma kako se negativno određivali prema „globalnom muzičkom monopolisti“ kakav je MTV i standardima koje on postavlja, dovoljno je samo baciti pogled na razne „grandove“ da bi se uvlažio kritički ton. U svakom slučaju, počinje zanimljiva borba. Kad bi samo obe strane mogle da izgube…

P. Dragosavac

Tagovi

Povezani tekstovi