Medijska koalicija pozdravlja odluku Ustavng suda

Ustavni sud je proglasio neustavnim odredbe članova 128. stav 1., člana 128. Stav 5. i člana 129. stav 4., koje se odnosena pristup zadržanim podacima mimo odluke suda i na ovlašćenje nadležnog ministarstva da bliže uređuje zahteve u vezi sa zadržanim podacima podzakonskim aktom.

Podsetićemo da je ustavnost ovih odredaba bila osporena već u toku procesa donošenja Zakona o elektronskim komunikacijama, što se dešavalo pre tri godine, odnosno u junu 2010.

Problem je nastao zbog neujednačenog i nekoherentnog pravnog okvira koji se odnosi na zadržane podatke. Zadržani podaci predstavljaju podatke o komunikaciji koji se ne odnose na sadržinu same komunikacije. Tu se pre svega misli na podatke: o praćenju i utvrđivanju izvora komunikacije, o utvrđivanju odredišta komunikacije, utvrđivanju početka, trajanja i završetka komunikacije, o utvrđivanju vrste komunikacije, o identifikaciji terminalne opreme korisnika, o utvrđivanju lokacije mobilne terminalne opreme korisnika. Na primeru telefonskog razgovora to su podaci: o broju sa kojeg se poziva, o broju na koji se poziva, o datumu i vremenu početka i kraja telefonskog poziva, o trajanju telefonskog poziva, o uređaju koji se koristi u komunikaciji (vrsta mobilnog telefona), kao i podaci o geografskoj lokaciji telefona sa kojeg je izvršen poziv.

Osporene odredbe su kršile procesne garancije koje poznaje član 41. Ustava Republike Srbije koji predviđa da je odstupanje od nepovredivosti tajnosti pisama i drugih sredstava komuniciranja moguće samo samo na određeno vreme i na osnovu odluke suda, a ako su neophodna radi vođenja krivičnog postupka ili zaštite bezbednosti Republike Srbije, na način predviđen zakonom.

Zakon o VOA i VBA, kao i Zakonik o krivičnom postupku su predviđali izuzetke od pravila da se zadržanim podacima može pristupati samo na osnovu odluke suda. Odluka Ustavnog suda u junu 2012. godine je utvrdila neustavnost pojedinih članova Zakona o VOA i VBA, koji su predviđali da se zadržanim podacima može pristupati i naosnovunalogadirektoraVojnobezbednosneagencijeililicakoje on ovlasti. Novom odlukom Ustavnog suda, pojedine odredbe Zakona o elektronskim komunikacijama su proglašenene ustavnim, jer nisu predviđale procesnu garanciju – pristup zadržanim podacima isključivo na osnovu odluke suda. Pored toga, odluka je osporila ovlašćenje ministarstvu nadležnom za oblast elektronskih komunikacija da podzakonskim aktom bliže uređuje oblast zadržanih podataka.

Posledice ove dveodluke Ustavnog suda su višestruke. Pre svega, nesporno je da će ubuduće službe bezbednosti, organi odbrane i unutrašnjih poslova, zadržanim podacima moći da pristupaju samo na osnovu odluke suda. Pored toga, sva pitanja vezana za zadržane podatke će morati da se regulišu zakonom a ne podzakonskim aktom. Takođe, ove dve odluke će morati da sledi slična odluka koja će utvrditi da su pojedine odredbe ZKP-a suprotne Ustavu. Na kraju, podzakonski akt koji je priprema Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija, a koji se odnosi na uređaje i programsku podršku za zakonito presretanje i zahtev eu vez sazadržanim podacima će morati da se povuče  iz procedure jer je otpao pravni osnov za njegovo donošenje. Naime, taj podzakonski akt, koji je nekoliko puta povlačen iz procedure na insistiranje stručne javnosti, Poverenik za pristup informacijama od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti i Zaštitnika građana, će moći samo da reguliše tehničku specifikaciju uređaja koji će operatori morati da pribave u cilju omogućavanja zakonitog presretanja komunikacije (sadržaja komunikacije), a zadržavanje podataka će morati da se reguliše putem izmena i dopuna Zakona o elektronskim komunikacijama.

Podsetićemo, da je Medijska koalicija aktivno podržala Inicijativu za ocenu ustavnosti Zakona o elektronskim  komunikacijama iz  2010.godine koju su podneli Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti i Zaštitnik građana, imajući u vidu da su sporne odredbe ugrožavale ne samo privatnost građana, nego i poverljivost novinarskih izvora informacija, što je naznačeno i u publikaciji Medijske slobode Srbije u evropskom ogledalu.

Medijska koalicija poziva Ustavni sud da proglasi neustavnim i sporne odredbe Zakonika o krivičnom postupku, kako bi princip procesnih garancija iz člana 41.Ustava Republike Srbije bio dosledno prenet  u svim zakonima koji uređuju pristup zadržanim podacima.

 

Tagovi

Povezani tekstovi