Iz reklama izbaciti čak i duvanski dim

Beograd – Stupanjem na snagu Zakona o oglašavanju, od sutra će, tri meseca nakon usvajanja ovog zakona, konačno biti zabranjeno reklamiranje duvana, duvanskih proizvoda i alkohola u Srbiji. Svi borci za zaštitu zdravlja konačno će moći da odahnu jer od nedelje na televizijama, radio-stanicama, u novinama, na bilbordima, na autobusima gradskog prevoza, na nalepnicama, knjigama, ali i odeći neće smeti da se reklamiraju ovi, inače najveći poroci, naše nacije, ali i sveta.


Jedan od dosadašnjih apsurda apsolutno neće biti dozvoljen, a to je da duvanska industrija i proizvođači alkohola više neće smeti da sponzorišu sportiste, sportske manifestacije, ali ni aktivnosti maloletnika i neke aktivnosti čiju publiku čine pretežno maloletnici. Takođe, žigovi proizvođača duvana i alkohola ne bi smeli da se nađu na drugom mestu, osim na samom proizvodu, a zabranjeno je i besplatno deljenje duvanskih proizvoda i alkohola i prodaja po povlašćenim cenama.


Kršenje ovih, ali i mnogih drugih odredbi zakona može proizvođača da košta od 100.000 do tri miliona dinara. Ubuduće će najmanje na trećini površine paklice duvana morati da budu navedene štetne posledice konzumiranja duvana, a biće zabranjeno prikazivanje ili oponašanje pušenja u oglasnim porukama, kao i prikazivanje duvanskih proizvoda, njihove ambalaže ili duvanskog dima.


Što se alkoholnih pića tiče, biće dozvoljeno reklamiranje piva i vina, u periodu od 18 do 06 sati ujutru. Reklame za ove najprodavanije alkoholne napitke neće smeti da se pojave ni slučajno u emisijama za decu, na sredstvima javnog prevoza, u školama, ali i na udaljenosti manjoj od 100 metara od vrtića, škole ili zdravstvene ustanove. To isto važi i za bioskope i pozorišta gde se izvode predstave pre 20 sati, u javnim parkovima i igralištima, u emisijama namenjenim vozačima, a u oglasnim porukama neće smeti ni da se prikazuje upotreba ili oponašanje upotrebe alkoholnih pića.


Ono što će najviše da obraduje pacijente jeste to da razni nadrilekari, samozvani medicinski eksperti, kao i razni proizvođači lekova i medicinskih sredstava neće moći da ih obmanjuju. Novim Zakonom o oglašavanju neće moći da se reklamira da lekovi imaju određena svojstva a da to nemaju, neće moći da ih reklamama mame na veoma uspešne metode, jer je novim zakonom zabranjeno reklamiranje i stručno-medicinskih postupaka zdravstvene zaštite, ali i tradicionalne i alternativne medicine. Efikasnost metoda lečenja moći će da se saopšti samo na stručnim i naučnim skupovima i objavljivati u stručnim i naučnim časopisima.

D. S.

Tagovi

Povezani tekstovi