Beograd- Sa malih ekrana poplava pivskih reklama, kao da smo u sred leta, a ne zime. I, kao da je TV gledaocima malo što im razonodu zagorčavaju ionako naduvani EPP blokovi, samo im fali hladno pivo.
Nesnosan reklamni ritam, koji u poslednje vreme nameću televizije pokušaj je da se istroši što više ugovorenih reklama, pre nego što je juče počela primena Zakona o oglašavanju, veoma restriktivnog prema alkoholu i cigaretama, ali i načinu emitovanja reklama.
Zakon predviđa da cigarete i skoro sve vrste alkoholnih pića, uključujući isticanje žiga i drugih oznaka tih proizvođača, budu proterani iz reklama. Kroz gusto zakonsko sito provukli su se samo pivo i vino, koji će moći da se reklamiraju u radio i TV programima. Ali, i to sa ograničenjem – od šest sati popodne do šeset ujutro. A ako statistika govori da pivo, u ukupnoj količini reklamiranja alkohola, čini više od 80 odsto, onda je za pivare, to velika pobeda. Tim pre, što najveće tržište za oglašavanje u Srbiji i dalje čini televizija, skoro 70 odsto.
Na udaru ovog zakona neće se, međutim, naći samo proizvođači. Na radost gledalaca, uvešće se red i u režim emitovanja EPP blokova. Predviđeno je da komercijalne televizije dnevno mogu za oglašavanje i TV prodaju ustupiti 20 odsto, od ukupno dnevno emitovanog programa, odnosno 12 minuta po satu. Javni radiodifuzni servis moći će da računa na polovinu te EPP minutaže, a na njegovim programima emisije TV prodaje moći će se emitovati samo iza ponoći, do šest sati ujutro.
Ovakav režim poskupeće cenu oglasnog TV prostora za 20 do 50 odsto i primorati televizije da ozbiljno porade na programskom i marketinškom planu, prognozira Milivoje Čalija, direktor marketinga i prodaje B 92.
– Mada smo komercijalna TV, mislim da je ovakav zakon potreban. U početku njegove primene biće pometnje, ali, će koristiti medijima. Reklamni blokovi će se smanjiti, a cena oglašavanja će poskupeti – objašnjava Čalija.
Teško da postoji neko ko se, zbog reklama u vreme emitovanja utakmica i filmova, nije iznervirao. Očekuje se sada da će novi Zakon o oglašavanju, poput „bensendina“, uticati na smanjenje nervoze gledališta, jer neće biti nasumične seče programa. Predviđeno je da se u vreme emitovanja utakmica reklame puštaju samo u vreme pauze, kad je poluvreme ili tajm aut. „Seča“ filmova biće dozvoljena samo na 45 minuta, a ukoliko trajanje filma bude duže, reklame će posle 90-og minuta moći da idu i u razmacima od 20 minuta.
Zakon, međutim, nije savršen i već sada je jasno da ima dosta nedorečenosti, upozorava Slobodan Đorić, član Saveta za radiodifuziju, tela koje će kontrolisati kako zakon primenjuju elektronski mediji.
– Emitovanje reklama predviđeno je u prekidima programa, ali šta kada flaša piva „trči“ po stadionu, dok utakmica traje? Šta kada se reklama pušta po sistemu „slika u slici“, na četvrtini ekrana, ili, kada se pribegava „trčećim slovima“, SMS porukama i drugim vidovima marketinške domišljatosti? Zakon ovo nije predvideo i već sada je očigledno da na neke stvari nećemo moći da reagujemo -kaže Đorić.
Zakon o oglašavanju trebalo bi da smanji „regrutovanje“ potencijalnih pušača i alkoholičara, ali i da smanji i brojne druge nepoželjne pojave. Tako, u okviru regulisanja oglašavanja lekova, lekara i lekarskih usluga, proteruje oglašavanje raznih „nadrilekarskih usluga“, kao i reklamiranje oružja. Zakon insistira na načelu zabrane diskriminacije, po bilo kom osnovu, zabranjuje da se oglašavanjem prikrivaju nedostaci ili štetna svojstva proizvoda i zahteva ponašanje u skladu sa profesionalnom etikom i poslovnim običajima lojalne konkurencije. Prema nekim predviđanjima primena zakona mogla bi za posledicu imati i slabljenje domaće privrede, nejake u odnosu na daleko moćnije strane kompanije, koje će ih, zbog finansijske nadmoći, „šiti“ u reklamama.
Sanja Remić