Šabić za Danas: Pošta nezakonito dala lične podatke korisnika Telekomu

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Pošta je prodala opremu za pružanje kablovskih usluga Telekomu Srbija i zajedno sa tom opremom Telekomu prosledila i lične podatke svojih korisnika, piše list Danas. Advokat i bivši Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić kaže da su podaci korisnika jedno, a prodaja elektronske opreme drugo, da te dve stvari nisu povezane i da Pošta.net nije imala osnovu po kojoj bi lične podatke korisnika prosledila drugoj kompaniji bez njihove prethodne saglasnosti.

Firma „Pošta Net“, ogranak javnog preduzeća „Pošta Srbije“, neblagovremenim obaveštavanjem da prestaje sa delatnošću operatora kablovsko-distributivnih sistema i da elektronsku opremu za te svrhe prodaje drugoj kompaniji oštetila je svoje korisnike kablovske televizije i interneta i oni zbog toga imaju zakonsko pravo da zahtevaju odštetu, smatra domaća stručna javnost. Takođe, Šabić smatra da je Pošta net načinio prekršaj kada je Telekomu Srbije, kome je prodao elektronsku opremu, prosledio podatke svojih korisnika bez njihove prethodne saglasnosti, piše list Danas.

 

Kako Danas podseća, Pošta je ugovor sa Telekomom, kojim se svojina na elektronskoj komunikacionoj opremi preko koje funkcionišu usluge pristupa internetu i kablovskoj televiziji Pošta neta prenosi na Telekom, potpisala 10. septembra. Tada je i saopšteno da je Pošta Srbije „donela odluku o prestanku poslovanja u sferi obavljanja delatnosti kablovskih telekomunikacija“, kao i da će „ubuduće korisnicima Pošta neta biti omogućen pristup uslugama interneta i televizije Telekoma, o čemu će biti obavešteni pisanim putem“.

 

Obaveštenje o daljem statusu korisnika Pošta neta, na portalu tog ogranka Pošte Srbije objavljeno je 27. septembra, 17 dana nakon potpisivanja ugovora o prodaji elektronske opreme Telekomu Srbije, navodi list.

 

„Postupak nadležnih u Pošta netu je pogrešan i nespravan, jer nisu smeli da podatke svojih korisnika dostave Telekomu Srbije bez njihovog znanja i dopuštenja. Trebalo je da obaveste korisnike da prestaju sa delatnošću kojom se bave i da pitaju korisnike da li preduzeću daju dozvolu da njihove lične podatke proslede Telekomu. Neki bi to svakako prihvatili, ali drugi ne bi. Zbog toga je traženje saglasnosti u tom postupku bila jedina ispravna forma. Podaci korisnika su jedna kategorija, a prodaja elektronske opreme koja služi za pružanje usluge kablovskog tv i internet operatora sasvim druga. Te dve stvari nisu povezane i Pošta net nije imao osnovu po kojoj bi lične podatke korisnika prosledio drugoj kompaniji bez prethodne saglasnosti“, objašnjava Rodoljub Šabić.

 

Direktor Šer fondacije (Share), koja se bavi zaštitom podataka o ličnosti, Danilo Krivokapić kaže da u izvesnoj meri može da razume postupak firme Pošta net koja je smatrala da je legitimni interes njenih korisnika da, nakon prestanka delatnosti kojom se bavila, i dalje dobijaju uslugu od kompanije kojoj je prodata elektronska oprema koja služi toj svrsi.

 

„Međutim, bilo bi mnogo legitimnije i poželjnije da je Pošta net, pre prodaje opreme a ne nakon, obavestila korisnike da prestaje sa radom i pitala ih da li joj daju dozvolu da njihove podatke prosledi kupcu opreme, Telekomu Srbija, kako bi i dalje mogli da imaju uslugu koju im je pružala Pošta net. Taj način bi svakako bio korektniji i adekvatniji“, smatra sagovornik lista Danas.

 

Ekonomista Milan R. Kovačević za Danas da je, shodno tome da je Pošta net odlučila da prestane da se bavi delatnošću operatora kablovske televizije i interneta, njen menadžment bio dužan da o tome obavesti svoje korisnike pre nego što je potpisan ugovor sa Telekomom o prodaji opreme.

 

„Isto tako, korisnicima je jasno i glasno trebalo da bude saopšteno da će oprema biti prodata Telekomu. Njih je tada trebalo pozvati da se izjasne da li im to odgovara kao i da budu obavešteni da će ih kontaktirati nadležni iz Telekoma sa ponudom određenog paketa usluga. To je bio jedini način da se ta stvar obavi na valjan i ispravan način. Korisnici bi znali šta ih čeka i mogli bi da se odluče da prihvate najavljenu ponudu Telekoma ili bi, u slučaju da im to ne odgovara, odmah mogli da traže drugog operatora“, navodi Kovačević.

 

Prema njegovim rečima svi oni korisnici usluga „Pošta Net“ kojima ugovori nisu okončani mogu pred nadležnim organima da tuže to preduzeće zbog neispunjavanja ugovornih obaveza.

 

„Primera radi, ugovor je potpisan pod određenim uslovima, uz jasno preciziranu cenu usluga. Usluge koje će Telekom da ponudi korisnicima Pošta neta mogu da budu nepovoljnije i neprihvatljive za njih, recimo da budu skuplje, tako da oni imaju svako pravo da pred sudovima zatraže odštetu“, navodi Kovačević.

 

On navodi da je država izabrala netransparentan način poslovne transakcije između „Pošta neta“ i Telekoma iz dva razloga.

 

„Postavlja se pitanje zašto Pošta nije prodala svoj ogranak Telekomu. Razlog je taj što se htelo izbeći raspisivanje tendera kad bi se u kupovinu uključila i konkurencija, što je uobičajeno kada se radi o takvim preuzimanjima. Drugi razlog je taj što je država htela prodajom na ovakav način da u paketu prevede što više korisnika u kompaniju pod njenom kontrolom, a to je Telekom. Kad se sve to analizira, jasno je da korisnici koji smatraju da su oštećeni prestankom rada Pošta neta imaju pravo da pravdu zatraže pred sudskim organima“, kaže Kovačević.

 

Advokat Branko Pavlović takođe smatra da svi korisnici Pošta neta koji smatraju da su oštećeni mogu da tuže to preduzeće, ali i Telekom Srbije, koji će nastaviti sa obavljanjem njegove delatnosti operatera kablovske televizije i interneta.

 

„Ako korisnik smatra da je oštećen time što nije sprovedeno ono što piše u ugovoru, ako je mišljenja da mu je to preduzeće ostalo dužno, da ne prihvata da predviđene obaveze prema njemu ispunjava kupac, već operator sa kojim je zaključio ugovor, može podneti tužbu. Ona može biti podneta i protiv Pošta neta, ali i protiv Telekoma“, navodi sagovornik Danasa.

 

List navodi i da je kontaktirao nadležne u Pošti Srbije sa pitanjem zbog čega je njen ogranak dostavio lične podatke svojih korisnika drugoj kompaniji, ali do zaključenja današnjeg broja Danasa nisu dobili odgovor.

 

Telekom: Postupanje po osnovu legitimnog interesa

„Ugovor koji je potpisan između Telekoma Srbija i Pošte Srbije podrazumeva da se u prelaznom periodu saglasno utvrđenim obavezama obe ugovorene strane, obezbeđuje kontinuitet u pružanju usluga korisnicima Pošta neta. To znači nesmetano korišćenje usluga Pošta neta do prestanka pružanja usluga od strane Pošte, u smislu rešavanja smetnji, održavanja opreme, tehničke podrške i ostalo. U skladu sa obavezama utvrđenim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti, Telekom Srbija će vršiti obradu podataka korisnika Pošta neta po osnovu legitimnog interesa, na taj način pridajući dužnu pažnju zaštiti privatnosti lica na koja se podaci odnose“, navodi se u odgovoru Telekoma Srbije na pitanje Danasa po kojoj osnovi ta kompanija koristi podatke građana koji nisu korisnici njenih usluga već Pošta neta.

Tagovi

Povezani tekstovi