CINS: Kako firma Igora Žeželja kreira kampanje naprednjaka

Foto: YT Printscreen
Foto: YT Printscreen

Od odgovornog gradonačelnika do brižnog oca – ovako najkraće može da se opiše video „Dan sa gradonačelnikom“ u kome Siniša Mali prikazuje svoj radni dan 2018. godine. Kao prvi čovek Beograda imao je sastanke jedan za drugim, farbao je klupe u parku, zdravio se sa čistačem ulica. U martu 2018, tri dana pred lokalne izbore, video se pojavio na Fejsbuk profilu „Beograd živi“. Iza ovog brenda stoji Wireless Media, firma Igora Žeželja, vlasnika Adria Media Grupe. Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) otkriva čitavu mrežu sajtova i naloga na društvenim mrežama koji su u poslednje tri godine nicali širom Srbije, uglavnom pred izbore. Cilj je da se građani ubede da daju glas lokalnim vlastima i funkcionerima vladajuće Srpske napredne stranke (SNS). Ovakva promocija stranke nije prijavljena Agenciji za sprečavanje korupcije, navodi CINS.

Wireless Media (WM) je IT kompanija koja dizajnira i pravi sajtove i druge digitalne sadržaje firmama kako bi se promovisale na internetu. Ova firma je osnovala posebno odeljenje koje se od 2017. bavi promovisanjem lokalnih vlasti i Srpske napredne stranke (SNS), kaže izvor CINS-a dobro upoznat sa radom kompanije. Izvor je želeo da ostane anoniman za javnost, ali je CINS za navode u tekstu dobio potvrde sa više strana i kroz dokumentaciju.

 

Među klijentima WM pojavio se i SNS, konkretno odbor na Starom gradu, jednoj od retkih beogradskih opština koje u to vreme nisu bile pod kontrolom vladajuće stranke. Saradnju su nastavili i nakon dolaska na vlast 2020. godine, navodi CINS i dodaje da je u poslednje tri godine ova kompanija osmislila sajtove i naloge na društvenim mrežama za Beograd i Sombor, kao i uspostavila društvene mreže Pančevu, Novom Sadu, Subotici i Sremskoj Mitrovici.

 

Kako je saradnja sa SNS uspostavljana i realizovana najbolje pokazuje slučaj pančevačkog brenda „Pančevu treba“ na kom su radili do jula 2020.

 

„Sve počinje sastankom između Wireless Media i gradonačelnika. Iz kompanije objašnjavaju da su eksperti za društvene mreže, da iza sebe imaju ‘Beograd živi’, a onda sa gradonačelnikom pričaju o prioritetima Grada. Zatim WM naručuje istraživanje javnog mnjenja od agencije IPSOS i saznaje koji su najveći problemi po mišljenju građana, koji su uspesi i kome ih pripisuju, šta misle o vlasti i slično. Na osnovu toga, firma je mogla da osmisli strategiju promocije gradskih čelnika i života u gradu“, navodi CINS.

 

U ovom slučaju, piše CINS, istraživanje iz aprila 2019. je pokazalo da je optimizam među građanima Pančeva na niskom nivou, pa je „Pančevu treba“ na društvenim mrežama imao za cilj da podigne optimizam i pokaže da gradska vlast ispunjava obećanja. Ispostavilo se i da rezultati vlasti, gradonačelnik i članovi gradske uprave nisu dovoljno vidljivi pa je strategijom traženo da se prikaže gradonačelnikova interakcija sa građanima, prisustvo na mestima gde se realizuju projekti, kao i „njegova ljubav prema Pančevu“.

 

Tadašnji gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov, iz redova SNS-a, potvrdio je za CINS da se sastajao sa predstavnicima kompanije Wireless Media, na njihovu inicijativu. Pitali su ga šta su najvažnije investicije i kakvi su planovi gradske vlasti u narednom periodu.

 

Bilo im je važno da čuju na šta treba da se fokusiraju u promociji, objašnjava Pavlov za CINS: „S obzirom da sam ja četiri godine imao mandat, trebalo im je mišljenje šta je urađeno i šta po mom mišljenju treba da bude medijski prezentovano“.

 

Za nepunih šest meseci 2020. objavljeno je 140 videa na YouTube stranici „Pančevu treba“, odnosno u proseku 23 videa mesečno. WM je imao koordinatore projekata na lokalu, a nekada su to bili lokalni SNS funkcioneri, piše CINS.

 

U većini slučajeva promocija je počinjala pred izbore, a u nekim gradovima se nakon njih i završila. Bivši gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov za CINS potvrđuje da je sve rađeno u svrhu predizborne kampanje: „Svima je nama stalo da ono što smo radili bude viđeno, da bude nostrifikovano onako kako treba za neki naredni period. Ne vidim tu ništa čudno“.

 

Ova izjava se može shvatiti kao svojevrsna potvrda da je promocija bila deo kampanje njegove stranke, stranke iz koje on i ostali funkcioneri grada dolaze, smatra Nemanja Nenadić iz Transparentnost Srbija. Novac potrošen na promociju nije prikazan u finansijskim izveštajima SNS-a, a Nenadić kaže da je donacija morala da se prijavi Agenciji za sprečavanje korupcije.

 

WM negira da je svrha platforme bila predizborna kampanja

 

Iz WM negiraju da je svrha platforme bila predizborna kampanja, već poboljšanje komunikacije sa građanima i veća transparentnost rada gradskih uprava.

 

„Sa žaljenjem gledamo na izjavu g. Pavlova koji je rukovodio projektom, jer ona potvrđuje da on i njegov tadašnji tim u Gradu Pančevu nisu prepoznali pravu svrhu, značaj i potencijale platforme. Očigledno je da su imali ideju da je iskoriste jednokratno, kako vi kažete da je sam izjavio, za predizbornu kampanju, a ne za opšte dobro i poboljšanje komunikacije sa građanima“, piše u odgovoru kompanije CINS-u.

 

Oni navode i da je nakon prvog uspešnog projekta „Beograd živi“, WM kontaktiralo više gradova i opština iz Srbije i regiona da traži saradnju: „S obzirom da su naše komercijalne ponude bile preskupe za njih, doneli smo odluku da odradimo još nekoliko pilot projekata u manjim sredinama, kako bismo dodatno razvili proizvod i dodatno optimizovali cenu“.

 

Kako kažu, rade na tome da projekat prošire na još neke gradove u Srbiji.

 

„Pored društvenih mreža uticaj se širi i na druge načine. Neki od najposećenijih tabloidnih portala u zemlji – Kurir, Mondo, Espreso, sada svi u Žeželjevom vlasništu, prenose priče i snimke, te upućuju na Instagram stranice ovih gradova. Pred izbore u Beogradu, brend ‘Beograd živi’ je bio promovisan i na bilbordima u centru grada“, podseća CINS.

 

Iz WM nisu hteli da odgovore koliko koštaju ovakvi projekti, jer smatraju da bi otkrivanjem cene ugrozili „svoj tržišni potencijal“. Uveravaju da su budžeti „skromni i optimizovani“, jer su imali na umu da opštine to treba da plate.

 

„Na osnovu pilot projekata razvili smo platforme koje su deo naše komercijalne ponude u celom regionu i nadamo se da ćemo u sledećih par meseci moći da se pohvalimo komercijalnim klijentima, koji uslugu finansiraju sami ili iz brojnih EU i drugih dostupnih fondova koji podržavaju ovakve platforme“, navodi WM u odgovoru CINS-u.

 

Ceo tekst pročitajte na portalu CINS-a.

 

 

REAKCIJA POVODOM CINS-OVIH NAPADA NA KOMPANIJU WIRELESS MEDIA I REPUTACIJU NJENOG VLASNIKA

 

Beograd, 29. oktobar 2021 – Sa žaljenjem konstatujemo da je neprofesionalnu i tendencioznu objavu pod naslovom „Prikrivene donacije: Kako firma Igora Žeželja kreira kampanje naprednjaka“ plasirao CINS. Smatramo nedopustivim da organizacija koja se finansira iz donacija za istraživačko i profesionalno novinarstvo, u svom „istraživačkom“ tekstu transparentne projekte, koji su javno dostupni, predstavlja senzacionalistički i manipulativno kao svoje otkriće te se nameće pitanje šta je stvarni motiv ovakvog napada i u čijem je on interesu.

 

 

Wireless Media poštuje pravo medija da istražuju i pitaju sve što bi moglo da bude od javnog značaja i nikada se nije dogodilo da bilo koji medij ostavi bez odgovora. Tako je bilo i ovaj put, odgovoreno je na svih deset pitanja CINS-a uz zahtev da odgovor bude objavljen u celosti. Iz nejasnih razloga, suprotno etičkim standardima novinarske profesije, izostavili su značajne činjenice koje su im dostavljene kao odgovor na postavljena pitanja, a tekst je opremljen u tabloidnom maniru. Stavljen je tzv. klikbejt naslov u kojem se diskredituje vlasnik kompanije, iznet je niz neistina sa pozivanjem na nepoznate izvore, uz očiglednu manipulaciju činjenicama, a sagovornici koje citiraju su iskorišćeni jer je očigledno da nisu upoznati sa detaljima projekta. Zbog svega navedenog, a u interesu javnosti, pozivamo CINS da objavi dostavljene odgovore u integralnoj verziji, u skladu sa etičkim standardima.

 

 

U okviru teksta objavljena je i prezentacija projekta u kojoj su detalji koji se mogu svrstati u intelektualno vlasništvo kompanije. Iako rado delimo naše znanje, ovde je reč o neovlašćenom objavljivanju poslovnih podataka koji, budući da projekat nije finansiran javnim sredstvima, predstavljaju poslovnu tajnu. Činjenica je da objavljivanje ove prezentacije ide nama u prilog, jer se vidi profesionalnost kompanije, ali je činjenica i da nisu tražili dozvolu za objavu. Naglašavamo da ih zbog toga nećemo tužiti, jer bismo im verovatno i dozvolili da je objave, da su nas pitali.  

 

 

Postavlja se pitanje šta je motiv za ovakve postupke CINS-a. Pokušavajući to da otkrijemo, pažljivo smo pratili čemu je poslužila njihova objava i ko ju je iskoristio za svoje interese. U istom danu mediji u vlasništvu Junajted medije i zaposleni u Multikom grupi su pokrenuli kampanju i, već tendencioznu vest protiv našeg poslovnog sistema, dodatno predstavili negativnom. Posebno zabrinjava što se kampanji priključio Istinomer, koji se takođe finansira od strane donatora, koji je u istom danu objavio profil vlasnika naše kompanije sa tendenciozno izvučenim pasusom iz CINS-ovog teksta.

 

 

Pozivamo CINS i Istinomer da se isključe iz koordinisanog napada naše direktne konkurencije, Junajted medije i Multikom grupe. Takođe, pozivamo donatore da preispitaju svrhu korišćenja svojih donacija.

 

 

Apelujemo na medijska udruženja i organizacije da obrate pažnju na koordinisani nastup medija u vlasništvu Junajted medije, Multikom grupe i njima bliskih političkih aktera, i da na iste ne nasedaju već adekvatno i profesionalno reaguju.

 

 

Junajted mediji i Multikom grupi poručujemo da ćemo poslovno ostati njihova konkurencija a da će se mediji u našem vlasništvu odupreti njihovom pritisku, ostati nezavisni i da, ni po koju cenu, neće postati skriveni ili formalni deo njihove medijske koncentracije (N1, Nova S, Danas, Direktno i ostali skriveni partneri).  

Tagovi

Povezani tekstovi