Na vetrometini medijskog tržišta

Problem je pre svega malo tržište, odnosno mali tiraži takvih novina i neveliki auditorijum elektronskiih medija, što ne garantuje njihovu profitabilnost i mogućnost opstanka bez podrške države, a sugestije da se informisanje na manjiskim jezicima obogati i kroz formu nezavisne produkcije, koja bi se mogla finansirati kroz projekte, na primeru CRO Medie iz Subotice, pokazuju se ipak kao nedovoljno utemeljene.


Ova nezavisna produkcija na hrvatskom jeziku, koju su osnovali novinar Josip Stantići TV snimatelj Zvonimir Sudarević, upravo je sledila takvu ideju, nastojeći da kroz samostalnu produkciju tržištu ponudi pre svega informativne emisije koje bi pratile život, probleme i običaje hrvatske nacionalne manjine u Vojvodini i Srbiji. U svojoj nedeljnoj polusatnoj emisiji „Kronika“ autori pripremaju vesti, priloge i reportaže o životu ovdašnjih Hrvata, a princip rada je takav da se emisija, začinjena i muzičkim numerama, ustupa zainteresovanim radio i TV kućama kao gotov medijski proizvod, tehnički i sadržajno priređen za emitovanje, bez ikakve posebne dorade.


Josip Stantić, urednik CRO Medie, kaže da produkcija ne može samu sebe izdržavati, jer je u stvari malo TV kuća zainteresovano da na svom programu ima i jednu manjinsku emisiju, pa se često događa da se od njih čak očekuje da oni plate termin za emitovanje.


– Opstajemo većizvesno vreme samo zahvaljujući podršci Ministarstva kulture, koje nam je obezbedilo neka sredstva, ali to su sve kratkoročna rešenja. A da bi projekat opstao i trajao u kontinuitetu, moraju se uključiti profesionalci koji znaju svoj posao, a za sve to je potrebno obezbediti dugoročniju finansijsku sigurnost. Dosta je urađeno zahvaljujući entuzijazmu ljudi koji su želeli da ispune tu prazninu, ali jedan ozbiljan i dugoročan medijski projekat ne može se prepustiti samo entuzijazmu. Mi trenutno imamo sredstva za održavanje emisije samo do januara, i postoji sasvim realna opasnost da se produkcija ugasi, kaže Josip Stantić.


CRO Media i njena dalja sudbina mogu biti paradigmatični u rešavanju pitanja informisanja na manjinskim jezicima, oko kojeg postoji mnogo suprotstavljenih stavova i nepoznanica. Jedno od njih je upravo pitanje mogu li se svi mediji ostaviti na vetrometini tržišta.


V. Laloš
 

Tagovi

Povezani tekstovi