„Dobro veče, dobro došli u emisiju ’Aleksandar Vučić – dela govore’. Do početka izborne tišine ostalo je još tri sata, taman dovoljno da čujemo završne reči naših večerašnjih gostiju.“ Ovim rečima su 31. marta voditeljke televizije Pink najavile izbornu emisiju posvećenu Srpskoj naprednoj stranci (SNS) i njenom lideru Aleksandru Vučiću.
U skoro puna dva sata, koliko je emisija trajala, „završne reči“ izneli su brojni gosti među kojima i premijerka Ana Brnabić, prva kandidatkinja na listi SNS-a za parlamentarne izbore Danica Grujičić i kandidat za gradonačelnika Beograda Aleksandar Šapić. Oko sedmog minuta iz frižidera u studiju izašao je Vučić, baš kao u izbornom spotu. Sudeći po reakcijama, publika u studiju ga nije očekivala, ali je izlazak pozdravila gromkim aplauzom.
Oznaka „zakupljen termin“, koja se s vremena na vreme pojavljivala u gornjem levom uglu ekrana, upućuje da je program plaćena promocija naprednjaka.
Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) otkriva da je televizija Željka Mitrovića prekršila Zakon o oglašavanju jer je emisija trajala značajno duže nego što je dozvoljeno.
Naime, Zakon dozvoljava najviše 12 minuta reklama u jednom satu.
Ovo se odnosi i na političko oglašavanje, objašnjava Tamara Branković iz Centra za istraživanje, transparentnost i odgovornost (CRTA). Bez obzira da li ga televizija naziva „iznajmljeni termin“ ili „plaćeni prostor“ – mora stati u 12 minuta. Pošto je ovaj predizborni zakupljeni termin trajao duže, dodaje, u pitanju je prekršaj.
Na pitanje zašto je uopšte važno da ograničimo političke reklame, Zoran Gavrilović iz organizacije Biro za društvena istraživanja (BIRODI) objašnjava da je u pitanju propaganda.
„Što je propaganda duža, birači imaju sve manje mogućnosti da dođu do relevantnih informacija koje će im omogućiti da glasaju u skladu sa svojim interesima, a ne po volji onoga ko pravi propagandne sadržaje.“
Dvosatna promocija, ocenjuje Gavrilović, SNS-u je povećala šanse za pobedu 3. aprila:
„Poenta je bila da ono biračko telo koje sigurno glasa za SNS, a to je biračko telo koje gleda pre svega Pink, ne ostane kod kuće već izađe na izbore, jer je Vučić imao ideju da pobedi u prvom krugu“.
BIRODI je kroz istraživanje iz 2019. godine dokazao jasnu statističku vezu između glasanja za SNS i gledanja TV Pink.
REM žmuri na SNS frižider
Emitovanje zakupljenih termina duže od petine sata su prekršaj televizija, koje kontroliše Regulatorno telo za elektronske medije (REM).
CINS otkriva da se REM žalio na Pink Prekršajnom sudu u Beogradu zbog skoro 500 prekršaja u martu (za sve vrste oglašavanja), međutim ne i na Vučićevu emisiju.
Nje nema na spisku nepravilnosti koji je REM objavio na sajtu, u vesti o podnetim prekršajnim prijavama. CINS je informaciju dodatno proverio u sudu. Našli smo da je tog dana REM kontrolisao Pink do ponoći, međutim ovu grešku, od 21 do 23 časa, navodno nije uočio.
„Čini mi se da bi se moglo govoriti o zataškavanju tog prekršaja“, smatra programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić.
Još jedan argument za tvrdnju Nenadić pronalazi u manjku informacija o poslednjih desetak dana kampanje. Naime, REM pred svake izbore objavljuje periodične izveštaje o monitoringu tokom izborne kampanje. Ove godine, izveštaj je dostupan zaključno sa 20. martom, a izborna tišina je počela s početkom aprila.
REM do objave teksta nije odgovorio na pitanja CINS-a zašto se sporni događaji nisu našli na spisku prekršaja.
Ovo nije prvi put da Pink prilikom političkog oglašavanja prekoračuje dozvoljenu minutažu. Tokom kampanje za parlamentarne izbore 2020. godine je prenosio dve Vučićeve onlajn konferencije koje su trajale preko 20 minuta, o čemu je CINS već pisao.
Zbog tih konferencija CRTA se žalila REM-u. Stručna služba je potvrdila da je u pitanju prekršaj Zakona o oglašavanju i, prema podacima CRTE, REM je podneo prekršajnu prijavu.
„Probijanje“ dozvoljenih 12 minuta Branković ocenjuje kao manipulaciju i zaobilaženje zakonskih okvira:
„Deluje da mediji ne haju za to što će da prekorače to vreme, ako već mogu i imaju para da plate kaznu koja se kreće između 300.000 i dva miliona dinara“.
O troškovima SNS-ove kampanje
Konačni podaci o troškovima izborne kampanje za parlamentarne izbore još nisu objavljeni. SNS je Agenciji za sprečavanje korupcije podneo izveštaj za predsedničke izbore, u kom navodi da je Pinku za oglašavanje spotova dao oko 1,5 miliona evra. Za beogradske izbore SNS je Pinku uplatio oko 93 hiljada evra.
|