Za Pink, Hepi, Prvu i B92 Zakon o oglašavanju praktično ne postoji: 5.327 prekršaja za četiri meseca. I nikom ništa

Foto: NUNS
Foto: NUNS

Četiri komercijalne televizije koje su dobile na korišćenje koriste javno dobro, nacionalne frekvencije, godinama neprestano krše zakone. I zašto bi se zaustavili: tokom četiri meseca ove godine u proseku su gotovo 50 puta dnevno kršile Zakon o oglašavanju, uz maltretiranje gledalaca svojih programa. Ranije su deo kazni zbog prekršaja plaćali, ali je značajan deo odbačen kao zastareo

Komercijalne televizije sa nacionalnim frekvencijama su od aprila do jula čak 3.491 put prekršile Zakon o oglašavanju samo u delu koji predviđa da tokom jednog sata one mogu puštati samo 20 odsto reklama, odnosno najviše 12 minuta.

 

Zahtevi za pokretanje prekršajnih postupaka protiv TV Hepi, Prve, B92 i Pinka, koje je Regulatorno telo za elektronske medije (REM) podnelo Prekršajnom sudu u Beogradu, pokazuju da je za četiri meseca stručna služba regulatora zabeležila 5.327 kršenja zakona.

 

Trend koji je Cenzolovka uočila pišući o kršenju Zakona tokom maja, od gotovo 50 nepravilnosti dnevno, očigledno nije bio karakterističan zamo za taj mesec.

 

I to nije ništa novo:

 

„Zaista nisam brojala, ali pretpostavljam da ima jako puno tih prekršaja s obzirom da ih je i ranije bilo mnogo“, kaže članica Saveta REM-a Judita Popović za Cenzolovku.

 

 

„Nešto od toga bude procesuirano na sudu i završi se sa novčanom sankcijom, a jedan dobar deo prosto zastari. Nema tu neke ozbiljnije pretnje po pružaoce medijskih usluga zbog tih prekršaja koje čine. I ne vidim da se neko naročito uzrujava oko toga, ni te televizije, a ni regulator. Svi rade po onome što misle da treba da rade, regulator svoj posao u formalnom smislu uradi i sa sebe skine svaku odgovornost kada to prosledi na prekršajne sudove. I tu se ustvari priča zaustavlja“, kaže Popović.

 

Ona objašnjava da postupak u ovom slučajevima zastareva posle dve godine. Kako se sudovi žale da su preopterećeni, često se prijave odbacuju kao zastarele.

 

Rezultati ranijeg istraživanja Slavko Ćuruvija fondacije pokazuju isti trend kada je rad REM-a u pitanju, i između 2017. i 2020. godine.

 

TV Pink, recimo, piše u istraživanju SĆF, platila je tokom te tri godine više miliona dinara kazni zbog kršenja Zakona o oglašavanju, dok je TV Hepi uspela da izbegne odgovornost i za kršenje tog zakona.

 

„Sudski postupci protiv te televizije, koji se odnose na Zakon o oglašavanju, po pravilu zastarevaju zbog nepojavljivanja odgovornih lica na ročištima, nakon čega advokati uredno naplaćuju sudske troškove na teret budžeta Republike Srbije“, kaže se u analizi Slavko Ćuruvija fondacije.

Televizije ne cene svoje gledaoce

 

„To predstavlja zlostavljanje gledalaca, jer se ti programi koje prikazuju jako često prekidaju zbog reklama. Na osnovu tih reklama televizije zarađuju, što više minuta daju oglašivačima to je veća zarada, a suštinski je najštetnije po gledaoce. Mislim da je to veoma nepošteno od strane pružalaca medijskih usluga jer pokazuju koliko malo cene one kojima i namenjuju određene medijske usluge“, kaže Popović. Zahtevi koje je REM podneo Prekršajnom sudu to i potvrđuju, osim člana vezanog za dužinu oglasnih prostora, emiteri su u velikoj meri postupali protivno odredbi koja kaže da se film ili vesti mogu prekinuti samo jednom tokom 30 minuta emitovanja. Dakle, ako film traje 60 minuta, sme se prekinuti jednom u prvih 30 minuta i jednom tokom drugih 30 minuta.Pink, Prva, Hepi i B92 se nisu baš mnogo ni na ovaj deo zakona obazirali: prekriđili su ga 606 puta za četiri meseca.

 

 

„Svako je od tih pružalaca medijskih usluga u svom elaboratu napisao da će voditi računa o poštovanju Zakona o oglašavanju. Dakle, oni to svesno rade i to jeste ozbiljno. A te televizije su privilegovane samim tim što imaju nacionalne frekvencije“, ističe Popović.

Umesto posledica – nacionalna frekvencija

 

 

Zakon o elektronskim medijima nalaže da regulator pri izdavanju dozvole za korišćenje nacionalne frekvencije, ukoliko je podnosiocu prijave ranije bila izdata dozvola, uzme u obzir i poštovanje programskog elaborata na osnovu koga mu je izdata dozvola.

 

„Po zakonu, mora da se uzme u obzir ponašanje i odnos pružalaca medijskih usluga prema zakonima. Ukoliko krše Zakon o oglašavanju, to mora da se razmatra “, ističe Popović.

 

Iako je REM redovno podnosio zahteve za podnošenje prekršajnih prijava zbog kršenja Zakona o oglašavanju, to ipak nije bilo uzeto u obzir pri dodeli frekvencija.

 

„Naravno da mora snositi i te posledice da se sve uzima u obzir pri dodeli nacionalnih frekvencija. Toga očigledno nije bilo, jer su iste te televizije ponovo dobile priliku da imaju nacionalnu pokrivenost“, zaključuje Popović.

 

CRTA i Slavko Ćuruvija fondacija su podneli Upravnom sudu tužbu protiv Rešenja Regulatornog tela za elektronske medije kojim je REM ponovo dodelio dozvole za emitovanje sa nacionalnom pokrivenošću televizijama koje unazad ne poštuju uslove za pružanje medijskih usluga.

Tagovi

Povezani tekstovi