Ministarstvo prosvete za Demostat: Tema medijske pismenosti obrađuje se kroz različite školske predmete

Ilustracija: Pixabay
Ilustracija: Pixabay

Ministarstvo prosvete sve pristigle inicijative razmatra uvažavajući sve objektivne okolnosti. Treba imati u vidu da je medijska pismenost deo slobodnih nastavnih aktivnosti, koje se već sprovode, kažu za Demostat u Ministarstvu prosvete Srbije, odgovarajući na naša pitanja u vezi sa inicijativom Demostata da se u školski sistem Srbije uvede predmet medijska pismenost. U Hrvatskoj je, podsetimo, nedavno objavljen Priručnik za učiteljice i učitelje razredne nastave pod nazivom „Medijska pismenost“, koji donosi predloge za rad sa učenicima od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, što je u skladu sa navedenim predlogom Demostata, objavljenim krajem 2022.

 

U Ministarstvu prosvete objašnjavaju da „učenici u drugom ciklusu obrazovanja kao slobodnu nastavnu aktivnost mogu da izaberu Medijsku pismenost“.

 

– Slobodne nastavne aktivnosti, su deo plana nastave i učenja koji škola planira Školskim programom i Godišnjim planom rada. Odabrani program za učenika je obavezan, a uspeh se izražava opisnom ocenom. Medijska pismenost obuhvata četiri tematske oblasti, koje se odnose na pojam i funkciju medija, analizu medijskih poruka, oglašavanje u medijima i medijske sadržaje na mobilnim digitalnim platformama i pretraživanje na internetu, ukazuje Ministarstvo.

 

Kako precizira  Ministarstvo prosvete: „Osnovni zadatak nastavnika koji ostvaruje ovaj program je da podstiče interesovanje učenika za analitički pristup medijskim sadržajima i razvija odgovorno ponašanje učenika prilikom kreiranja i objavljivanja medijskih poruka putem društvenih mreža i telefonskih aplikacija. Takođe, uče da se oslanjaju na sopstvene snage i da razvijaju kompetencije za rad sa podacima.  Učenici se ohrabruju da, osim interneta,  koriste i druge izvore informacija kao što su knjige, stare fotografije, intervju i dr“.

 

– Osim kroz slobodnu nastavnu aktivnost tema medijske pismenosti obrađuje se i kroz nastavne jedinice različitih obaveznih predmeta, fakultativne aktivnosti i projekte. Učenici osnovnih škola od 1. razreda imaju obavezni predmet Digitalni svet.  Na taj način imaju mogućnost da od najranijeg uzrasta razvijaju algoritamski način razmišljanja i uče kako da bezbedno i funkcionalno koriste informacione tehnologije. Takođe, Informatika i računarstvo obavezan je predmet za učenike od 5. do 8. razreda. U okviru ovih predmeta takođe se obrađuju određene teme koje se odnose na medijsku pismenost, zaključuje Ministarstvo prosvete Srbije.

 

 

Inicijativa Demostata

 

Demostat je pokrenuo inicijativu da se u školski sistem u Srbiji uvede predmet medijska pismenost, kao vid odbrane od lažnih vesti, dezinformacija i manipulacije informacijama, koje postaju sve veći problem u srpskom društvu, kao i širom sveta. U narednom periodu, Demostat će objaviti Strategiju o medijskom opismenjavanju, na kojoj rade novinari, psiholozi, sociolozi, a u kojoj će, između ostalog, biti iznete smernice za prepoznavanje lažnih vesti i odbranu od dezinformacija. 

Tagovi

Povezani tekstovi