Holandski istraživači potvrdili su da su koordinisane mreže naloga koji šire dezinformacije preplavile društvene mreže u Francuskoj, Nemačkoj i Italiji pre izbora za Evropski parlament početkom juna.
Nakon dubinske analize dezinformacija na platformi Iks u četiri članice EU (Francuska, Nemačka, Italija, Holandija), istraživači su zaključili da su mnogi nalozi postavljeni posle agresije Rusije na Ukrajinu ali da su pokrenuti u nedeljama pre evropskih izbora, pri čemu su brojevi pratilaca skočili.
„Uticaj tih naloga rastao je alarmantno“, ocenila je specijalizovana konsultantska kompanija Trolrenziks (Trollrensics) koja je radila istraživanje za holandske socijaldemokratske partije u Evropskom parlamentu.
„Sa apsolutnom sigurnošću možemo zaključiti da je velika koordinisana mreža naloga uticala na evropske izbore u Nemačkoj, Italiji i Francuskoj“, navela je ta kompanija, preneo je Gardijan.
Trolrenziks je koristeći poseban softver ispitao 2,3 miliona objava sa 468.000 naloga u Nemačkoj, Francuskoj, Italiji i Holandiji. Od toga je 50.000 identifikovao kao naloge koji šire dezinformacije.
U Francuskoj je otkriveno više od 127.000 objava u kojima se pominje ekstremni desničar Erik Zemur, od čega je petina došla sa naloga koji šire dezinformacije.
U Nemačkoj je desetina ukupnog broja objava o Alternativi za Nemačku došla sa naloga koji šire dezinformacije, preneo je Gardijan.
Kako ocenjuju u Trolrenziksu, u obe zemlje je „pravi procenat“ verovatno veći.
U Holandiji nisu nađene organizovane mreže za širenje dezinformacija a nalozi u Italiji bili su manje zabrinjavajući kada je reč o evropskim izborima jer je više kontroverzi bilo oko migracije ili vakcinacije.
Trolrenziks je saopštio da je obim mreža za dezinformisanje mogao i da jeste „preuzeo celu debatu preplavivši Iks postovima, repostovima, komentarima i lajkovima“.
Koosnivač kompanije Ričard Odekerken rekao je da su nalozi „gusto povezani“ i da ih verovatno vode ljudi, pre nego veštačka inteligencija, preneo je Gardijan.
„Obim operacije ukazuje da su (za mreže dezinformacija) potrebni značajni ljudski resursi i vreme“, navodi se u izveštaju „Istraga izbora u EU“.
Dalje se navodi da su mnogi nalozi kreirani posle 1. januara i da su za jako kratko vreme stekli veliki broj pratilaca.
Holandski evroposlanik Tejs Rojten rekao je da je iz istraživanja saznao da je „prvi cilj bio da se poseje sumnja“ i diksredituju vlasti na Zapadu, što je deo narativa za koji se zna da ga je gurala Rusija.
„Ako ste na nekoj platformi okruženi nalozima iz iste zemlje, koji objavljuju na istom jeziku i svi govore ‘glasajte za ovog tipa’ to verovatno mnogo bolje funkcioniše nego kada Koka kola kaže ‘pijte Koka-kolu“, rekao je još jedan od koosnivača Trolrenziksa Robert van der Norda.
Izvor: Dnevni evropski servis