Lokalne samouprave za medijske projekte ove godine izdvojile upola manje novca nego lane, a najmanje od početka projektnog sufinansiranja 2015. godine

Ilustracija: Pixabay
Ilustracija: Pixabay

Prema podacima Udruženja novinara Srbije (UNS), lokalne samouprave su na do sada raspisanim ovogodišnjim konkursima za sufinansiranje medijskih projekata opredelile ukupno 809.901.500 dinara, što je upola manje nego prošle godine, kada su za ovu namenu gradovi i opštine izdvojili ukupno 1.572.068.970 dinara. To je takođe najniži opredeljeni iznos u poslednjih deset godina koliko se sprovodi projektno sufinansiranje.  

 

Osvrt na prethodne godine pokazuje da je od 2015. godine, od kada je počelo sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja, iznos koji je izdvajan za ove namene iz godine u godinu bio sve viši, sve do ove godine – prve godine sprovođenja projektnog sufinansiranja po novom Zakonu o javnom informisanju i medijima (ZJIM).

 

Dok je 2015. godine za medijske projekte izdvojeno 859.856.278 dinara, godinu dana kasnije iznos je povećan za 100 miliona dinara, te je za medijske projekte bilo opredeljeno 962.499.776 dinara. U 2017. godini, po podacima UNS-a, trend rasta se nastavio, pa je za medijske projekte izdvojeno 975.510.737 dinara.

 

U 2018. godini za projekte proizvodnje medijskog sadržaja opredeljeno je 200 miliona dinara više nego u 2017. godini, odnosno, 1.174.692.214 dinara, dok je godinu dana kasnije za medijske projekte izdvojeno još oko 160 miliona dinara više, odnosno 1.336.597.740 dinara.

 

U 2020. godini za ovu namenu opredeljeno je 1.423.521.660 dinara, a u 2021. godini oko 20 miliona manje, 1.402.480.500 dinara. U 2022. godini iznos se ponovo povećava, pa je za medijske projekte izdvojeno 1.516.670.600 dinara.

 

Najviše novca opredeljeno je upravo prošle godine, kada je za medijske projekte izdvojeno 1.572.068.970, a do najvećeg pada došlo je ove godine, od kada se projektno sufinansiranje sprovodi po novom ZJIM.

 

Ovakav podatak ne iznenađuje ako se uzme u obzir da je 45 lokalnih samouprava izdvojilo upola ili više nego upola manje novca nego lane.

 

Inače, novim ZJIM prvi put je propisano da će i odluke Saveta za štampu (pored Regulatornog tela za elektronske medije) biti jedan od kriterijuma za bodovanje medijskih projekata i raspodelu sredstava.

 

Neke lokalne samouprave su smanjivanjem novca za sufinansiranje medijskih projekata, a povećavanjem iznosa za „usluge po ugovoru“ pronašle način da „zaobiđu“ zakon, uključujući i odluke Saveta za štampu.

 

Razlog za smanjenje sredstava opredeljenih za medije u ovoj godini može se pronaći i u činjenici da četvrtina lokalnih samouprava još uvek nije raspisala konkurse za sufinansiranje medijskih projekata i time nije ispunila svoju zakonsku obavezu.

 

Konkurse za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja za ovu godinu do danas nisu raspisale 44 od 167 lokalnih samouprava. Ove opštine su time uveliko prekoračile rok propisan Zakonom, odnosno, 1. mart.

 

Koje lokalne samouprave su izdvojile manje novca nego lane?

 

Lokalna samouprava kod koje je primećen najveći raskorak u izdvojenim sredstvima za sufinansiranje medijskih projekata u odnosu na prošlu godinu je Opština Bačka Topola, koja je ove godine opredelila milion, a prošle 14 miliona dinara. Prati je Opština Mali Zvornik, koja je za sada izdvojila svega devet odsto prošlogodišnjeg iznosa.

 

Ovi podaci ne predstavljaju usamljene slučajeve, uzevši u obzir to da su 24 lokalne samouprave na do sada raspisanim konkursima izdvojile čak 90 odsto manje novca nego lane.

 

U pitanju su gradovi Pančevo, Vršac, Kikinda, Sombor i Zrenjanin, kao i opštine Ada, Apatin, Bajina Bašta, Bečej, Beočin, Čoka, Kosjerić, Mali Iđoš, Novi Kneževac, Odžaci, Srbobran, Požega, Sremski Karlovci, Žitište, Žabalj, Kula, Šid, Stara Pazova, Temerin i Pećinci.

 

Na konkursima za sufinansiranje medijskih projekata koji su raspisani do danas, Opština Nova Crnja izdvojila je devetinu, Kučevo i Ljubovija osminu, a Opština Sečanj sedminu prošlogodišnjeg iznosa.

 

Grad Novi Sad, na konkursu koji je do sada raspisan, izdvojio je šestinu prošlogodišnjeg iznosa. Ipak, valja naglasiti da je ovaj Grad novac izvojen za medijske projekte prethodne godine dodeljivao putem više konkursa.

 

Među lokalnim samoupravama koje su izdvojile blizu šestine prošlogodišnjeg iznosa je i Opština Novi Bečej.

 

Opštine Osečina, Krupanj i Bogatić ove godine izdvojile su četvrtinu prošlogodišnjeg budžeta za medijske projekte, dok su Grad Loznica i opštine Arilje, Malo Crniće, Obrenovac i Trstenik opredelile trećinu prošlogodišnjeg iznosa. Upola manje novca nego lane izdvojile su opštine Mladenovac, Nova Varoš i Prijepolje.

 

Grad Beograd još uvek nije raspisao konkurs, dok je prošle godine za medijske projekte glavni grad izdvojio 84.700.000 dinara.

 

Ministarstvo informisanja i telekomunikacija svake godine izdvajalo približan iznos za medijske projekte

 

Za razliku od lokalnih samouprava, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija, odnosno Ministarstvo kulture i informisanja (kako se zvalo pre 2022. godine), izdvajalo je približno isti iznos novca za medijske projekte od 2015. godine do danas.

 

Godine 2015. za sufinansiranje medijskih projekata Ministarstvo je izdvojilo 251.000.000 dinara, a 2016. godine 262.000.000.

 

U 2017. godini Ministarstvo je za ove namene opredelilo 255.000.000 dinara, a godinu dana kasnije 267.764.000 dinara.

 

U  2019. i 2020. godini Ministarstvo je izdvojilo po 274.000.000 dinara za sufinansiranje medijskih projekata.

 

U prethodne tri godine za ove namene opredeljeno je po 310.000.000 miliona dinara. Ove godine MIT je za sufinansiranje medijskih projekata izdvojio najviši iznos do sada – 337.000.000 dinara.

 

Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama je u 2015. godini opredelio 62.273.842 dinara, u 2016. godini 15.500.000 dinara, dok je u 2017. godini izdvojio 68.400.000 dinara.

 

U 2018. godini opredeljeno je 68.700.000 dinara, u 2019. godini četiri miliona dinara manje – 64.200.000, dok je u 2020. godini izdvojeno još tri miliona dinara manje – 61.200.000 dinara.

 

Blagi pad nastavljen je u 2021. godini, kada je za medijske projekte u pokrajini izdvojeno 58.200.000 dinara. Naredne, 2022. godine iznos je povećan na 70.000.000 dinara.

 

Prethodne godine je, kao i ove, za sufinansiranje medijskih projekata Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama opredelio 90.000.000 dinara.

 

Izvor: UNS

Tagovi

Povezani tekstovi