„Aj’ zdravo“

Članovi republičke Radiodifuzne agencije uveliko su govorili da, ukoliko se BK TV „dobrovoljno“ ne odluči da proda prava prenosa Svetskog prvenstva, da će ona biti dodeljena RTS, jer je reč o „nacionalnom prioritetu“.



Milion evra


Prenos Svetskog prvenstva u fudbalu košta bezmalo pet miliona evra. Imajući u vidu da je Zakonom o oglašavanju predviđeno više vremena za reklamiranje na komercijalnim televizijama nego što je slučaj u programima javnog servisa, nameće se pitanje kakav finansijski aranžman je RTS sklopio sa sponzorima Mondijala, odnosno da li postoji i kakav je komercijalni interes te televizije, kada je reč o prenosu Svetskog prvenstva.
S obzirom na to da javni servis finansiraju građani Srbije, odnosno poreski obveznici, pitali smo direktora RTS Aleksandra Tijanića o finansijskoj strani ugovora o prenosu fudbalskih utakmica. Nakon saslušanog pitanja, direktor RTS nam je rekao: „Aj, zdravo“. Nakon još jednog poziva i molbe da sasluša makar preformulisano pitanje, Tijanić je novinaru Danasa ponovo spustio slušalicu. Da li je direktor javnog servisa dužan da odgovara na pitanja novinara budući da nije reč o njegovoj privatnoj kompaniji – nije tema ovog teksta.
U agenciji Dajrekt medija koja je preuzela prava prenosa Svetskog prvenstva u fudbalu od BK televizije, kažu za Danas da je u dodeljivanju prava prenosa bilo najbitnije zadovoljiti sponzore jer, kako kažu, „da nije njih, prenosa ne bi ni bilo“. Dva najveća sponzora Mondijala su Meridian banka i Apatinska pivara. Predstavnici Dajrekt medija naglašavaju da se u procesu javne ponude RTS istakao najboljim finansijskim i tehničkim uslovima prenosa. Kako navode u Dajrekt medija, za pravo prenosa bili su zainteresovani i televizija B92 i Pink.
Direktor TV B92 Veran Matić potvrdio je za Danas da je ta televizija bila zainteresovana za kupovinu prenosa, ali je naglasio da proces dodeljivanja prava prenosa nije bio klasičan tender, već da je ta televizija dobila poziv da dostavi svoju ponudu.
– U tom pozivu bila je definisana minimalna cifra ispod koje se ne može ići. Mi nismo bili u stanju da ponudimo toliko novca – naglašava Matić.



Šta kaže zakon



Predstavnici jednog od najvažnijih sponzora Svetskog prvenstva u fudbalu – Meridian banka, u izjavi za Danas navode da još uvek ne znaju na koji način će biti regulisani odnosi sa novoizabranim emiterom Mondijala. Na pitanje da li su povučena uložena sredstva u televiziju BK i kada će biti formiran ugovor sa RTS, u ovoj banci naglašavaju da BK TV više nema nikakva dugovanja prema toj banci i da je ugovor sa njima raskinut.
„Meridian banka već ima obiman ugovor o oglašavanju sa RTS i mi smo jedni od najvećih oglašivača na toj televiziji, tako da neće biti problema prilikom sklapanja novog ugovora koji će se odnositi na sponzorstvo Svetskog prvenstva u fudbalu“, ističu u toj banci.
Na pitanje da li odredbe Zakona o oglašavanju koje predviđaju znatno manji prostor za emitovanje oglasnih poruka posredstvom javnog radiodifuznog servisa za razliku od komercijalnih televizija, može da utiče na smanjenje predviđenih prihoda, u Meridian banci kažu da Zakon o oglašavanju ne bi trebalo da utiče na prihode televizije, ali i ni sponzora.
Zakonom o oglašavanju predviđeno je da se prenosi međunarodnih sportskih događaja od nacionalnog značaja (olimpijske igre, svetska i evropska prvenstva i sl.) posredstvom javnog radiodifuznog servisa mogu prekidati emitovanjem oglasnih poruka i poruka TV prodaje najduže devet minuta po času, s tim da ukupno dnevno emitovanje oglasnih poruka i poruka TV prodaje može trajati najduže deset odsto od ukupno dnevno emitovanog sportskog programa. Reklame se mogu emitovati samo u pauzama mečeva.



Ko šta  (ne )zna



Aleksandar Vasić, zamenik predsednika RRA, kaže za Danas da će ta agencija u skladu sa ovlašćenjima proisteklim iz Zakona o radiodifuziji i Zakona o javnom oglašavanju vršiti nadzor nad radom svih emitera u Srbiji, a među njima i nad programima Radiodifuzne ustanove Srbije, odnosno javnog servisa. Na pitanje da li postoji mogućnost dogovornog odstupanja od odredbi Zakona o javnom oglašavanju, odnosno da li komercijalni ugovori RTS sa sponzorima mogu da dovedu do definisanja posebnih uslova o reklamiranju tokom prvenstva, Vasić kaže da zasad nema informacije da takvi dogovori postoje, kao i da će RRA postupati u skladu sa zakonom.


Snežana Čongradin

Tagovi

Povezani tekstovi