Na regionalnoj konferenciji „Štampani mediji u regionu – mogućnosti
i očekivanja“ u Beogradu, članovi te asocijacije su se saglasili da
su mediji, osim sa lošim tržišnim uslovima i nelojalnom
konkurencijom, suočeni i sa neprimenjivanjem donetih medijskih
zakona.
Direktor Centra za profesionalizaciju medija Stevo Nikšić ocenio je
da Srbija ima jedan od najgorih Zakona o javnom informisanju, kojim se
„ne zahteva transparentnost“ vlasništva medija, što je kako je rekao,
osnova svih takvih zakona u svetu i čime se sprečava stvaranje
monopola.
Advokat Slobodan Kremenjak je istakao da u Srbiji još nisu doneti
antimonopolski propisi i podsetio da se u novom Predlogu krivičnog
zakonika uvreda i kleveta i dalje tretiraju kao krivična dela sa
zaprećenom kaznom zatvora do tri godine.
„Kašnjenje primene Zakona o radiodifuziji i o javnom informisanju
dovelo je do toga da još ne znamo koji su uslovi učešća na tenderu
za frekvencije, čime praktično nije ni data mogućnost štampanim
medijima da se privatizuju“, kazao je on.
Kao najveće probleme medija u Srbiji direktor „Danasa“ Radivoj
Cvetićanin je naveo da svi mediji nisu ekonomski nezavisni, što je u
direktnoj vezi sa slobodom medija i naglasio da oni koji su u društvu
dužni da postave „jasnu granicu“ između tabloida i kvalitetnih
novina, to ne čine.
Direktor „Blic presa“ Veselin Simonović kazao je da mediji u Srbiji
nemaju pravog sagovornika ni u ministarstvu kulture i medija niti u
Vladi, čiji predstavnici, kako je rekao, ne razumeju prirodu medija.
Prema rečima direktora i glavnog i odgovornog urednika „Nedeljnog
telegrafa“ Momčila Đorgovića u tržišnim uslovima u Srbiji koji se
konstantno pogoršavaju, štampani mediji ne mogu da postignu realnu
cenu novina, a situaciju dodatno pogoršavaju visoki porezi i takse na
plate od čak 74 odsto.
Direktor novinske agencije Beta Dragan Janjić ocenio je da je
„tržišna regulativa u Srbiji rudimentarna“ i zatražio da društvo
stvori uslove koji bi omogućili svim medijima ravnopravno
učešće u tržišnoj utakmici.
Konferenciju je organizovala Asocijacija privatnih medija, uz podršku
Norveške narodne pomoći.
Beta