Odluka državnog Telekoma da za prava prenosa Premijer Lige potroši 600 miliona evra, odnosno 100 miliona po sezoni, a nakon što su rukovodioci preduzeća u internim dokumentima napisali da planiraju uništenje konkurencije, pre svega SBB-a, izazvala je burne reakcije.
Mišljenje brojnih stručnjaka bilo je da je cena previsoka, a do istog je zaključka došla i međunarodna Balkan Free Media Inicijativa, koju čine ugledni svetski novinari koji su radili između ostalog na britanskom BBC-ju, u francuskom Liberasionu i španskom El Paisu.
„Premijer ligo, igraj fer! Prekinite posao sa Telekom Srbija za prava prenosa u sedam balkanskih zemalja. 100 miliona evra po sezoni je deset puta više od ponude konkurencije. Kako Srbija može da ponudi tako veliku sumu, kada su obrazovanje i zdravstvo u lošem stanju?“
U jednoj od objava Incijativa je sugerisala i čija je to bila ideja.
„Kroz Telekom Srbija predsednik Vučić je dao 600 miliona evra državnog novca Premijer ligi, kući najbogatijih klubova i najbolje plaćenih igrača u svetu. Gde je podrška srpskim lokalnim timovima i ostalim sportovima na travi?“
Uz komentare, organizacija je objavila i video pod nazivom „Hleba i igara“, uz podsetnik da su taj koncept osmislili tiranini u drevnom Rimu.
Ovo se dešava u zemlji gde je prosečna plata 599 evra mesečno. Da, dobro ste čuli. Ista prava Nemačku, Austriju i Švajcarsku koštaju 25 miliona evra po sezoni. Kupovina ovih prava deo je pokušaja Vlade da uništi nezavisne medije. Ako prikazujete najbolje utakmice, ljudi će prebaciti na vaš kanal. Gledaće vaše vesti.
Marija Babić iz Nezavisnog udruženja novinara Srbije smatra da država pokušava da se vrati u medije, što predstavlja veliki problem, a ovaj primer ukazuje na to da se slučaj „Premijer liga“ tiče više zemalja.
„Očigledno da neko ko je izvan naših granica postavlja pitanje šta se tu zapravo dešava? Pošto očigledno je i njima jasno da tu postoje određene nelogičnosti u celom tom procesu, da ga nazovem tako“, navodi Babićeva.
Da je potez srpskog Telekoma uticao i na region, objašnjava stručnjak za sportski marketing iz Slovenije Tomaž Ambrožič. Kaže – iznos je ekstreman.
„Ne vidim tu neke logike, ne vidim neki ekonomski model kako bi se na tako malom tržištu, sad pričam iz slovenačkog ugla, ali i ako prenesemo na čitavu regiju mislim da je to isto, kako bi se to moglo monetizovati, vratiti te pare… Zbog toga mi se čini da tu mora biti nešto drugo pozadi i da se ne radi o nekom normalnom tržišnom poslovanju“, ocenjuje Tomaž Ambrožič, iz Sport Media Fokusa.
Šta bi konkurencija u okolnim zemljama mogla da preduzme povodom ovog pitanja? Ambrožič ne može da precizira, ali naglašava – to je pre svega stvar građana Srbije i s obzirom na to da je Telekom u državnom vlasništvu, imaju pravo da saznaju kako se posluje sa njihovim parama.