Evropski stručnjaci: Član 22 Evropskog akta o slobodi medija važan, ali još bez dovoljno jasnih mehanizama zaštite pluralizma

Ilustracija: Canva

Na današnjem vebinaru „Article 22 of the European Media Freedom Act: first tests of the Media Plurality Test“, koji je organizovao Centar za medijski pluralizam i slobodu medija (CMPF), vodeći evropski stručnjaci i predstavnici institucija razgovarali su o prvim izazovima u primeni novog evropskog testa pluralizma medija, uvedenog članom 22 Akta o slobodi medija (EMFA). Učesnici su se saglasili da je reč o važnom iskoraku u evropskoj regulativi, ali i upozorili da su pred institucijama brojni izazovi u sprovođenju i tumačenju ovog instrumenta.

 

Diskusijom je moderirao direktor CMPF-a Pier Luigi Parcu, a govorili su Ricardo Gutierrez (Evropska federacija novinara – EFJ), Maria Luisa Stasi (ARTICLE 19), Frederic Bokobza (ARCOM, Francuska regulatorna agencija za audiovizuelne i digitalne komunikacije) i Małgorzata Kozak (Univerzitet u Utrehtu)

 

Parcu: Potreba za jedinstvenim pristupom

 

Otvarajući vebinar, Parcu je objasnio da član 22 predstavlja pokušaj EU da po prvi put sistemski interveniše u slučajevima medijskih spajanja i koncentracije vlasništva. „Evropska unija decenijama ima snažan sistem kontrole spajanja kroz zakon o konkurenciji, ali se pokazalo da to nije dovoljno za zaštitu medijskog pluralizma i uredničke nezavisnosti“, rekao je Parcu. Dodao je da su nacionalni propisi o medijskoj koncentraciji do sada bili zastareli, fragmentisani i neujednačeni, što je dovelo do neefikasne zaštite tržišta informacija.

 

Gutierrez: Spajanja znače smanjenje redakcija i osiromašenje sadržaja

 

Generalni sekretar EFJ-a Ricardo Gutierrez istakao je da svako spajanje medija u praksi znači restrukturiranje redakcija, otpuštanja i smanjenje raznolikosti sadržaja. „Ono što se iz ekonomske perspektive posmatra kao konsolidacija, za novinare znači osiromašenje informacija i pad pluralizma“, rekao je on, dodajući da su frilenseri uvek „prve žrtve“ takvih procesa, a da građani gube pristup različitim izvorima informacija.

 

Gutierrez je pozdravio harmonizaciju antimonopolskih pravila na nivou EU, ali je ocenio da je član 22 nedovoljno obavezujući u kontekstu sve veće koncentracije medijskog vlasništva. Prema njegovim rečima, 96% evropskih zemalja prema Media Pluralism Monitoru nalazi se u riziku ili visokom riziku po pitanju vlasničke koncentracije.

 

Posebno je upozorio da član 22 ne prepoznaje uticaj velikih digitalnih platformi i kompanija koje razvijaju veštačku inteligenciju. „Regulativa ignoriše koncentraciju moći u sektoru velikih tehnoloških kompanija. Pogledajte samo kako je Elon Mask pretvorio X u prostor političke pristrasnosti“, rekao je Gutierrez, dodajući da lokalni i regionalni mediji postaju najranjiviji u takvom okruženju

 

Stasi: Potrebno usklađivanje EMFA i pravila konkurencije

 

Pravnica iz organizacije ARTICLE 19 Maria Luisa Stasi ukazala je na potrebu usklađivanja testa pluralizma iz EMFA sa pravilima konkurencije na nivou EU. „Još uvek nije jasno da li će nova pravila ojačati ili potisnuti postojeće antimonopolske mehanizme. Da bi sistem funkcionisao, ova dva pristupa moraju se dopunjavati, a ne nadmetati“, rekla je Stasi.

 

Ona je pozdravila činjenicu da Evropska komisija otvara javne konsultacije o smernicama za kontrolu spajanja, u kojima se prvi put pominje diverzitet kao kriterijum za ocenu tržišnih koncentracija. Međutim, upozorila je da bi tumačenje člana 22 bilo pogrešno ako se odnosi samo na tradicionalne medije. „Digitalne platforme i AI operateri danas imaju ogroman uticaj na distribuciju i stvaranje informacija – ako njih izostavimo, pluralizam ostaje iluzija“, navela je.

 

Stasi je kritikovala tradicionalne pokazatelje koncentracije poput HHI indeksa, koji ne meri raznolikost već samo broj učesnika na tržištu. „Ako eliminišemo jedinog istinski različitog aktera, a ostavimo četiri identična, pluralizam nestaje iako statistički izgledamo bolje“, rekla je, naglasivši potrebu za „kvalitativnim“ pristupom proceni tržišnog uticaja

 

Bokobza: Medijski odbor EU spreman, ali čeka prve slučajeve

 

Predstavnik francuskog regulatora ARCOM Frederic Bokobza govorio je o praktičnoj pripremi Evropskog medijskog odbora za sprovođenje člana 22 i 23 EMFA. „Još nismo imali nijedan zahtev za mišljenje, ali smo izradili interni vodič koji definiše kako se procenjuje da li neka medijska koncentracija utiče na funkcionisanje unutrašnjeg tržišta“, rekao je Bokobza.

 

Objasnio je da će Odbor davati mišljenja, a ne obavezujuće odluke, ali da će ih nacionalne vlasti morati „uzeti u najvećem obziru“. U pripremi dokumenata korišćene su odredbe EMFA, postojeća pravna praksa i iskustva nacionalnih tela. „Najveći izazov biće primena zajedničkih kriterijuma u 27 država članica, jer nijedna matrica ne može lako da obuhvati različite tipove medija – od televizije do onlajn platformi“, rekao je.

 

Bokobza je dodao da mnoge zemlje još nisu imenovale nadležna nacionalna tela za sprovođenje člana 22, što može otežati rad Odbora. „Iako su mnoge države formalno podržale EMFA, institucionalna infrastruktura još nije spremna“, upozorio je.

 

Kozak: Primer Holandije pokazuje nedostatke sistema

 

Profesorica Małgorzata Kozak sa Univerziteta u Utrehtu predstavila je akademsku analizu slučaja spajanja DPG Media i RTL Netherlands, koji je već izazvao zabrinutost u holandskom novinarskom udruženju NVJ. Ovaj slučaj, navela je, pokazuje kako vlasnička koncentracija može istovremeno ugroziti i konkurenciju i pluralizam.

 

„Medijske kompanije ne mogu se tretirati kao bilo koji drugi biznis – svaka promena vlasništva utiče na pristup građana različitim mišljenjima i informacijama“, rekla je Kozak. Dodala je da horizontalne medijske integracije smanjuju nezavisnost redakcija i vode homogenizaciji sadržaja, što bi se u ekonomskoj terminologiji moglo tumačiti kao „indirektno povećanje cene“ za građane, jer gube raznolikost izbora.

 

Kozak je ukazala da evropsko pravo mora ozbiljnije uzeti u obzir „opinion power“, odnosno moć uticaja na javno mnjenje, kao faktor jednak tržnoj moći. „Neko može imati malu tržišnu, ali ogromnu uticajnu moć – i to mora biti deo analize svake medijske koncentracije“, zaključila je

 

Učesnici su se saglasili da je član 22 EMFA prvi korak ka stvaranju zajedničkog evropskog standarda zaštite medijskog pluralizma, ali da će njegova uspešnost zavisiti od političke volje, saradnje regulatora i sposobnosti da se obuhvate svi akteri — od tradicionalnih medija do digitalnih platformi i AI sistema.

 

Tagovi

Povezani tekstovi