Marko Crnjanski iz Netokracije, marketinški stručnjak Borislav Miljanović, analitičar Digitalnog forenzičkog centra Crne Gore Milan Jovanović i predsednica Evropske federacije novinara Maja Sever bili su gosti emisije Global Fokus. Oni su govorili o kupovini Ilona Maska digitalne platforme Tviter, o tome kakve će to posledice imati na čitav svet, kao i o ulozi novinasrtva u novom dobu.
Borislav Miljanović je ocenio da je Maskova kupovina Tvitera jedno ogromno ulaganje, u koje je uloženo u vrednosti dve trećine novca srpskog BDP-a, odnosno dve trećine onoga što je Srbija proizvela za godinu dana.
„Mislim da je to za njega jedan veliki izazov, shvatio je da sa Tviterom, ovakvim kakvim jeste, može da uđe u jednu društvenu mrežu, a sa druge strane, on je bio na Tviteru, sviđa mu se kako je. Na kraju dana, on se odlično uklapa u portfolio njegovih ostalih biznisa, pogotovo vezanih za lansiranje satelita u svemir, i programa sa NASA. Sve to njemu ima smisla da uveže u jedan jedinstven biznis“, kaže Miljanović.
Marko Crnjanski ocenjuje da je Mask kupio ono što je hteo.
„Ako uzmemo u obzir da je Mask biznismen i zvanično najbogatiji čovek na svetu, koji je napravio sjajne uspehe sa Teslom, to su ogromne svote novca u pitanju i možemo da ih uporedimo sa BDP-om jedne zemlje. On je sa planom ušao u akviziciju Tvitera, da bi na kraju dana pravio profit od njega. Njegov plan je bio, a to vidimo sada, da kroz totalno drugačiju politiku zapošljavanja i otpuštanja, od Tvitera napravi jednu totalno drugačiju priču“, rekao je Crnjanski.
Milan Jovanović ocenjuje da je Mask kupio ogroman društveno politički uticaj.
„Setimo se od Obame, preko Trampa, da Tviter prevazilazi ekonomsku vrednost“, kaže on i dodaje da će se tek videti njegov plan o razvoju ove platforme.
Miljanović podseća da Mask kroz Tviter komunicira sve svoje druge projekte i sve svoje druge firme, i da u tome vidi jednu veliku prednost i mogućnost dodatnog profita.
Takođe podseća da je došlo do velikog otpuštanja u samoj kompaniji i pita se kako sada Tviter može da funkcioniše bez tolikog broja zaposlenih. Pritom, došlo je do povećanja broja korisnika i informacija koje se objave na ovoj platformi.
Crnjanski smatra da je Tviter u poslednje vreme pod starim vlasnicima „tapkao u mestu“ i da nije imao povećanje broja korisnika, a da je dolazak maska te stvari promenio. To dokazuje i trenutni broj od 237 miliona aktivnih korisnika.
Jovanović navodi da je iz kompanije otpušteno 7.000 zaposlenih, od kojih je 4.000 ljudi bilo zaposleno na moderaciji sadržaja, odnosno kontroli onoga što se našlo na platformi kao sadržaj.
On je naveo da je program za plaćanje mesečne pretplate doživeo fijasko i da se čeka sledeći potez Ilona Maska kako bi uspeo da naplaćuje određene sadržaje.
„Videli smo da su trolovi pravili lažne naloge velikim kompanijama i da su pravili veliku štetu tim kompanijama“, istakao je Jovanović.
Miljanović objašnjava da na društvenim mrežama deluje da su one tu zbog korisnika, ali da je stvarnost da su one tu zbog vlasnika, da bi mogle da zarađuju novac.
„Šta je poenta društvenih mreža? Da što duže ostanete, da ih što više korisnika koristi, da bi onda što bolje mogle da se preprodaju multi-kompanijama zbog marketinga. Ljudi često greše jer misle da su društvene mreže medij u klasičnom smislu. Ne! Društvene mreže nisu medij. Mediji imaju svoje uređivačke politike, zna se ko ih uređuje, a druištvene mreže samo prenose poruke korisnika“, precizira Miljanović.
Jovanović dodaje da je cilj svake društvene mreže, pa i Tvitera, da zadrže korisnike, kako bi videli što više reklama, kliknuli na njih, i napravili što veći prihod samoj kompaniji, jer od toga ta kompanija živi.
Govoreći o samom sadržaju, misli da „ako platforma postane previše toksična, da će postati beskorisna za veliki broj ljudi koji čine srž samog Tvitera“.
„Ako se dozvoli sve na društvenim mrežama, sposobnost da budemo tolerantni će biti oduzeta i uništena od strane netolerantnih“, ističe Jovanović.
Maja Sever, predsednica Evropske federacije novinara, rekla je da je Tviter „dobar alat, koji je potreban novinarima i običnim građanima za razmenu informacija i mišljenja“.
„Ta platforma je do sada dobro služila novinarima i bila je dosta važna u našem poslu“, rekla je ona.
Govoreći o lažnim vestima, navodi da je to problem u poslednjih nekoliko godina, i ističe da malo novinara može da kaže da „nije zagrislo lažnu priču“.
Zato i poručuje da je zadatak redakcija i udruženja da obrazuju novinare kako bi prepoznali na vreme lažne informacije.
„Važno je da se novinarstvom bave novinari i novinarke, jer su oni obrazovani i obučeni za to, a mi se trudimo da im pomognemo u tome da prepoznaju dezinformacije i da provere izvor informacija i njihovu verodostojnost. zato je novinarstvo još uvek jako važno“, rekla je Sever.
Govoreći o novinarstvu i ulozi Tvitera, Miljanović je ocenio da je ova društvena mreža pomogla u ovom poslu.
„Bez obzira na istinitost pojedinih informacija, pojavljuju se informacije do kojih brojni novinari nikada ne bi ni došli. A to se dešava i kod nas. Nije sve ni belo ni crno… Poenta je šta će Mask od ovoga da napravi. Ja se plašim da on hoće da napravi superaplikaciju koju mi već vidimo na kineskom tržištu, gde imate sve na jednom mestu, i gde će on ljudima sve ponuditi preko jedne aplikacije. Da plaćaju račune, naručuju stvari, gledaju sadržaj i kontrolišu mnašine u svojoj kući. Imam utisak da će zatvaranje biti sve veće. Iako on priča o slobodi, vrlo je teško u 21. veku, pogotovo ako ste biznismen, da ostanete i da se bavite slobodom govora“, zaključio je Miljanović.