Savet za štampu je 2021. godine sproveo istraživanje „Da li su mediji spremni za interne etičke kodekse“ o tome da li mediji u Srbiji imaju interne etičke novinarske kodekse, koliko su im oni važni i da li su spremni da ih usvoje i primenjuju. Rezultati su pokazali da više polovine medija ima dokument u vezi sa principima uređivačke politike, dok bi 76 odsto njih prihvatilo pomoć u izradi takvog dokumenta.
Ove godine je sedam medija uz pomoć Saveta za štampu izradilo interna etička pravila, među kojima su agencija Beta, Lozničke novosti, Sremske novine, portali Magločistač, Storiteler, Media i reform centar Niš, kao i TV Info puls Vranje.
Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu, rekla je da je njihov posao pri pružanju pomoći medijima u izradi internih kodeksa bio znatno olakšan zbog činjenice da su mediji unapred znali šta hoće. Najvažnije teme u toku izrade internih kodeksa su bile izveštavanje u kriznim situacijama i autorska prava.
Ovaj proces izrade medijskih kodeksa se poklopio sa procesom izbora za nacionalne savete nacionalnih manjina, te je medijima u takvim sredinama bilo važno da imaju i takva pravila uređena internim kodeksima, rekla je Novaković.
Ljiljana Zurovac, medijska ekspertkinja koja je bila konsultant na ovom projektu, je rekla da svaka redakcija ima svoja interna iskustva i tegobe na terenu, te da je upravo zbog toga potrebno izraditi interne kodekse za potrebe te redakcije.
„Nikada nije bilo veće potrebe da se mediji pridržavaju etičkih pravila profesije, nego što je to danas“, rekla je Zurovac.
Neke od redakcija sa kojima je radila imale su potrebu da preciziraju šta znači rodno izveštavanje, drugi su svoje kodekse bazirali na odnosu menadžment-novinar, odnosno dokle menadžment sme da se upliće u uredničku politiku, što je po njoj novi nivo samoregulacije.
„Bilo bi dobro kada bi što veći broj redakcija to napravio, kao neki svoj mali dokument, koji će uvek biti od pomoći kada novinar ima dilemu ili kada ima problem, i sa urednikom, i sa menadžmentom“, zaključila je ona o važnosti izrade internih novinarskih kodeksa.
Vladimira Dorčova Valtnerova, osnivačica dvojezičnog portala Storiteler (Storyteller), istakla je da od početka novinarske karijere veruje u samoregulaciju, te da svaka redakcija ima svoje unutrašnje dileme i borbe zbog čega zaključuje da „svaka redakcija treba da ima svoj interni kodeks“.
Nebojša Trifunović iz Lozničkih novosti govorio je o internom kodeksu ove redakcije koji služi kao pravilnik pri kriznom izveštavanju u nestabilnom okruženju i koji obuhvata nekoliko tačaka, a prva i osnovna je da ništa nije važnije od života i zdravlja novinara i novinarki. Druge važne tačke u njihovom internom pravilniku su: priprema za odlazak na teren, postupanje na terenu, odnos sa policijom, digitalna bezbednost, briga o zdravlju novinara nakon događaja na kom je došlo do neočekivanih povreda i td.
Gordana Novaković je zaključila da nije moguće predvideti svaku situaciju i da je bitno da mediji razvijaju svoje interne kodekse zbog onoga što medij proceni kao potrebu ili onoga što je njima najveći problem u radu.
„Verujem da će takvih potreba biti sve više i da će svi ozbiljniji mediji u nekom momentu morati da izrade neku vrstu takvog dokumenta“, zaključila je Novaković.