IPI o medijskim mogulima

Ilustracija: N1
Ilustracija: N1

Srpskim medijima ne dominiraju tradicionalni oligarsi kao takvi, već pre pojedinci, koji su uz podršku države, postali uticajni medijski moguli, navodi se u istraživačkom tekstu Međunarodnog pres instituta (IPI) o ulozi vlasnika medija u oblikovanju medijskog okruženja u centralnoj i istočnoj Evropi, koji prenosi N1.

 

Te ličnosti su uspešno stekle neke od vodećih radio, televizijskih i štampanih medija u zemlji, kao i štamparije, medijske agencije i prava na strane magazine i medije, ukazuje IPI.

 

Kao prvu ilustraciju tog fenomena, IPI u tekstu pominje Igora Žeželja, „ranije relativno nepoznatu figuru, koji je preko bliskih odnosa sa državom postao jedan od najprominentnijih vlasnika medija u Srbiji“.

 

Institut navodi da je Žeželjev uspeh, u velikoj meri, posledica raznih mutnih poslovnih partnerstava sa državnom telekomunikacionom kompanijom Telekom Srbija.

 

Prema raznim izveštajima, na koje se poziva IPI, mediji koje poseduje Žeželj, uključujući i tabloid Kurir, stalno objavljuju vladinu propagandu i dezinformacije, hvaleći predsednika Aleksandra Vučića i vladajuću Srpsku naprednu stranku, a napadajući njihove protivnike.

 

Žeželj je u junu 2004. preuzeo vlasništvo i vođstvo nad Wireless Media, firmom za IT i digitalne usluge, piše IPI i podseća da je nedugo posle toga, Wireless Media ušla u strateško partnerstvo sa Telekomom Srbija, uspostavivši WAP (mobilni) portal u Srbiji – Mondo.

 

Pitanje ko kontroliše Mondo nije bilo jasno javnosti do 2018, kada je vlasništvo preneto sa Telekoma Srbije na „Mondo Inc“, kompaniju koja je u vlasništvu Žeželjeve Wireless Media.

 

Međutim, kako navodi IPI, najverovatnije da je Žeželj sve vreme bio indirektni vlasnik Monda, pošto su istraživački mediji otkrili da su Wireless Media i Mondo, dok je bio deo Telekoma Srbije, bili i ostali registrovani na istoj adresi, sa istim brojem telefona.

 

Na pitanje o prenosu vlasništva 2019, Žeželj je kazao da je Mondo zajedničko komercijalno partnerstvo sa Telekomom.

 

Iako finansijska vrednost ovog partnerstva nije obelodanjena, potpredsednica opozicione Stranke slobode i pravde Marinika Tepić tvrdila je u avgustu 2020, pošto je navodno došla u posed ugovora, da je Telekom jednostavno Žeželju dao Mondo, uvećavši tako Žeželjevu imovinu gotovo preko noći sa dva miliona na 40 miliona evra.

 

Prema nedeljniku Vreme, ova transakcija omogućila je Žeželju (preko Mondo Inc) da 2018. preuzme Adria Media grupu, entitet sa širokim portfoliom medija širom Srbije i Balkana, ukazuje se u tekstu IPI.

 

Ovo je uključivalo najistaknutiji tabloid u zemlji – Kurir, zajedno sa njegovim onlajn i televizijskim izdanjem.

 

Tela koja se bave praćenjem medija i opozicione partije sugerisali su da je partnerstvo Telekoma Srbije sa Žeželjom bilo strateški potez države, čiji cilj je bio da se stekne uticaj na Kurir, koji je u to vreme bio nezavistan i kritičan prema Vučiću.

 

Adria Mediagrupa i Wireless Media su se 2023. godine spojile u jednu celinu. Od oktobra 2023, najviše zahvaljujući akviziciji Adrije, Žeželj poseduje 32 digitalna medija, osam štampanih i tri televizijska kanala. To uključuje: štampane dnevnike – Kurir (udeo čitalaca od 12,43 odsto), kablovsku televiziju – Kurir TV, portale – kurir.rs, espreso,rs, mondo.rs, elle.rs, nacionalnageografija.rs, euractiv.rs (više od 1.291.205 dnevnih korisnika) i štampane magazine – Elle, Elle dekor, Sensa, Lepa i srećna, Nacionalna geografija i Wanted!

 

Žeželjeva povezanost sa državnim subjektima i vladajućim SNS, kao i njegovo oslanjanje na njihovu podršku za uspeh njegovih drugih poslovnih interesa, izazvalo je zabrinutost u vezi sa nezavisnošću njegovih medija, tvrdi IPI.

 

Žeželjev uspeh zavisio je od njegove saradnje sa državnim organima, posebno sa Telekomom Srbija, što mu je omogućilo da stekne znatnu imovinu i uticajne medije. Zauzvrat, ti mediji su pokazali jasnu provladinu uređivačku politiku, ocenjuje se u tekstu IPI.

 

Izvor: UNS

 

Tagovi

Povezani tekstovi