Novi izveštaj koji je izradio IPI u saradnji sa regionalnim medijskim stručnjacima i istraživačkim novinarima

IPI objavio izveštaj o ulozi mađarskog kapitala u stranim medijima

Međunarodni institut za štampu (IPI) objavio je danas novi izveštaj regionalnih medijskih stručnjaka i istraživačkih novinara o ulaganju mađarskog kapitala u strane medije i implikacijama na širenje „neliberalnog” modela kontrole medija Viktora Orbana.

Međunarodni institut za štampu (IPI) objavio je novi izveštaj regionalnih medijskih stručnjaka i istraživačkih novinara o ulaganju mađarskog kapitala u strane medije i implikacijama na širenje „neliberalnog” modela kontrole medija Viktora Orbana. U Mađarskoj će biti održani parlamentarni izbori na kojima će aktuelni premijer Viktor Orban suprotstaviti kandidatu ujedinjene opozicije Peteru Marki-Zaiu, što predstavlja prvi ozbiljan izazov za Orbana i njegovu dominantnu partiju Fides od osvajanja vlasti 2010. godine. Za to vreme, Orban i Fides su postali sinonim za izgradnju „neliberalne demokratije“ u Evropi. Centralni deo njihove strategije bio je proces zauzimanja medija od strane Fidesa koristeći državne instrumente za stvaranje mehura provladinih medija. Nezavisni mediji su zatvoreni ili prebačeni u partijske ruke. Vlada nastoji da preostale kritičke medije natera na rub javne rasprave, uskraćujući im pristup informacijama i otežavajući njihov ekonomski položaj.

 

Organizacije za slobodu medija su opširno dokumentovale model, uključujući IPI-jev izveštaj misije za slobodu štampe za 2019. i IPI-jevu analizu mađarskog modela zauzimanja medija za 2021. i njegovu primenu u Poljskoj. Ono što je manje poznato je kako se ambicije Fidesa za uticajem i kontrolom medija ne zaustavljaju na njegovim granicama.

 

Poslednjih godina došlo je do priliva mađarskih ulaganja u medije bilo u mađarskim manjinskim zajednicama u inostranstvu, bilo u medijima koji su povezani sa ideološkim političkim saveznicima Fidesa, posebno u Sloveniji i Severnoj Makedoniji. Ova ulaganja i očigledna instrumentalizacija ovih medija da promovišu Fidesovu širu političku agendu postavljaju ozbiljna pitanja o naporima da se dalje izvozi Fidesov model „neliberalne demokratije“ i kontrole medija u njegove susede i šire. U nekim slučajevima, kao u Sloveniji, postoje znaci da je replikacija ovog modela već u toku.

 

Danas Međunarodni institut za štampu (IPI) objavljuje „Mađarski kapital u stranim medijima. Tri strateška modela uticaja na susedstvo“, seriju članaka koji ispituju kako, gde i u koje svrhe se mađarski novac ulaže u strane medije. Članci istražuju sledeće teme:

 

  • Mađarske kompanije bliske Fidesu su od 2017. godine kupile brojne medije u Sloveniji i Severnoj Makedoniji. Dok političari Fidesa insistiraju da su takva ulaganja isključivo komercijalna, velika ulaganja u ove medije iskorišćena su za podršku SDS-u Janesa Janše u Sloveniji i VMRO DPMNE odbeglog bivšeg premijera Severne Makedonije Nikole Gruevskog.

 

  • Mediji u mađarskim manjinskim zajednicama u Srbiji, Rumuniji i Slovačkoj su dobili podsticaj mađarske finansijske podrške, što se smatra kao približavanje ovih medija sa Fidesom.
    Na kraju, 2019. godine, nova međunarodna novinska agencija, V4NA, pokrenuta je u Londonu odakle pokušava da projektuje Fidesov populistički narativ na panevropski medijski pejzaž.

 

Članke je izradio IPI u saradnji sa Balkanskom istraživačkom mrežom (BIRN); mađarska agencija za istraživačko novinarstvo Atlatszo i njen partner na mađarskom jeziku u Rumuniji, Atlatszo Erdeli; i Centar za medije, podatke i društvo pri Institutu za demokratiju Centralnoevropskog univerziteta.

 

Izveštaj je objavljen kao deo aktivnosti IPI-ja u okviru projekta Media Freedom Rapid Response, koji prati, prati i reaguje na kršenja slobode štampe i medija u državama članicama EU i zemljama kandidatima. Podržavaju ga Evropska komisija i Fondacija Fridrih Nauman.

 

IZVEŠTAJ MOŽETE PROČITATI OVDE

 

Ovaj izveštaj IPI-ja je deo programa za Media Freedom Rapid Response (MFRR), mehanizma širom Evrope koji prati, prati i reaguje na kršenje slobode štampe i medija u državama članicama EU i zemljama kandidatima.

Tagovi

Povezani tekstovi