Izveštavanje medija o mentalnom zdravlju najčešće uz klikbejt naslov

crtice i senke

MentalHub je u okviru projekta Mentalno zdravlje u etru kreirao izveštaj pod nazivom Crtice i senke: monitoring medijskog izveštavanja o mentalnom zdravlju u kojem je došao do zabrinjavajućih nalaza kada je u pitanju medijsko izveštavanje o ovoj temi.

 

  • 77% najviralnijih sadržaja o mentalnom zdravlju bilo je objavljeno uz klikbejt naslov
  • Samo 7% sadržaja imalo je uključenu napomenu o kontaktima za pomoć
  • 100% centralnih aktera najviralnijih tekstova o anoreksiji i bulimiji su žene
  • Cinično „haha“ bilo je na Fejsbuku najčešća emodži-reakcija na viralne sadržaje o napadu panike

 

Ovaj monitoring ukazuje na velike probleme prilikom medijskog izveštavanja o temama iz oblasti mentalnog zdravlja i na potrebu za promenom medijskog narativa kada je ova tema u pitanju.

 

Preporuke:

Novinari koji izveštavaju o mentalnom zdravlju moraju makar na osnovnom nivou biti edukovani o toj temi. Uz treninge koje realizuju različite obrazovne institucije i nevladine organizacije, od velike važnosti su i lični napori da se prate rezultati istraživanja, trendovi i inovacije.

 

Teme koje se tiču mentalnog zdravlja imaju veliki viralni potencijal, što je pokazalo i ovo istraživanje. Međutim, nastojanje da se poveća vidljivosti objava ne bi trebalo da bude praćeno „lovom na bizarnosti“, kada mediji tendenciozno biraju specifične slučajeve, a potom aktere (najčešće implicitno) izvrgavaju ruglu.

 

Višestruko se pokazalo kolika je važnost tačne, profesionalne, empatične i promišljene formulacije naslova. Naslove najčešće karakterišu veoma grub jezik, hiperbola, naslađivanje mukom aktera, izvlačenje informacija iz konteksta, pa i dezinformacije. U tom smislu, veoma je važno birati naslove koji adekvatno odražavaju suštinu teksta, ne simplifikuju problem, ne generalizuju i ne stvaraju pogrešna očekivanja.

 

Svedočenja osoba koje se suočavaju s mentalnim tegobama trebalo bi prenositi s dužnom pažnjom, bez trivijalizacije i provociranja podsmeha. Javne ličnosti koje istupaju i govore o svojim problemima u domenu mentalnog zdravlja čine veoma važnu stvar, jer doprinose smanjenju stigme i boljem razumevanju konkretne tegobe.

 

Kada se izveštava o naučnim otkrićima u oblasti mentalnog zdravlja, neophodno je izbegavati spekulacije, navoditi tačne informacije i kontekst, a u onlajn sadržajima poželjno je i linkovanje istraživanja na koje tekst referiše.

 

Odgovoran odabir novinskih formulacija o mentalnom zdravlju podrazumeva i prethodno promišljanje o reakcijama publike.

 

Celo istraživanje možete pogledati u sledećem dokumentu: Crtice i senke

Tagovi

Povezani tekstovi