Još jedno upozorenje medijima pa kazna

Njima je očigledno potrebno dodatno vreme da u potpunosti usklade svoju programsku šemu sa odredbama tog zakona. Zakon je stupio na snagu u poslednjoj nedelji prošle godine, pa se njegovo nepoštovanje od strane pojedinih medijskih stanica pre svega – Radio-televizije Srbije ali i komercijalnih televizija Pink i BK, može tumačiti u svetlu praznične, dakle „opuštene“ atmosfere – neće valjda za praznike da „cepidlače“ i traže doslednu primenu Zakona o javnom oglašavanju.
Činjenica je, međutim, da je primena Zakona „suzila“ reklamni prostor na podnošljiviju meru, a pivo i vino se reklamiraju tek posle 18 časova, dok su reklame za cigarete „proterane“ sa malih ekrana. Problem je, međutim, što se u nekim „pivskim“ reklamama direktno (a prema Zakonu o javnom oglašavanju ne bi smelo ni indirektno) oponaša konzumiranje tog alkoholnog pića, a „kuckanje“ kriglama i dalje odzvanja medijskim prostorom. Način reklamiranja tzv. metodom „slika u slici“, takođe, nije iščezao, iako predstavlja najgrublje kršenje Zakona. Tako se, recimo, u toku televizijskog prenosa utakmica može još uvek videti pivska flaša koja „protrčava“ terenom.
Zakon o oglašavanju predviđa da javni servis, odnosno, mediji gde se država ili lokalna samouprava pojavljuje kao osnivač, mogu da popune program samo sa deset odsto reklama, dok privatne stanice mogu na reklame maksimalno da „potroše“ 20 odsto programa. To znači da reklamni blokovi na komercijalnim televizijama ne smeju da traju duže od 12, a u programima javnog servisa, šest minuta. Uprkos tome, konzumenti programa nekih TV stanica i dalje se suočavaju sa problemom da po isteku reklamnog bloka, gotovo zaborave šta su gledali. U toku praznika, kada su se televizijske stanice prosto nadmetale u ponudi filmskih hitova, moglo se primetiti da se program prekidao reklamnim blokom, iako nije proteklo „zakonskih“ 45 minuta od početka filma. Informativni program, koji je prema odredbama Zakona o javnom oglašavanju moguće prekinuti reklamama samo ukoliko traje duže od 30 minuta, prekidao se i pre isteka tog roka.
Za kršenje Zakona o javnom oglašavanju, predviđene su stroge kazne koje se kreću u rasponu od sto hiljada do milion dinara. Ukoliko se dva puta napravi isti prekršaj, prekršiocu preti uvođenje privremenih mera zabrane emitovanja programa.
Srđan Srećković, pomoćnik ministra trgovine, turizma i usluga kaže za Danas da je evidentirano kršenje Zakona o javnom oglašavanju, kao i da to ministarstvo čeka signal Radiodifuzne agencije da krene najpre u još jedno upozorenje a zatim bi usledila kazna. Kako smo se nadali dobro smo se udali, jer smo očekivali da će se Zakon mnogo više kršiti nego što je to trenutno slučaj“, kaže naš sagovornik.
U Radiodifuznoj agenciji, koja je zadužena za kontrolu primene Zakona, saznali smo da će uskoro svim emiterima i medijskim kućama biti poslato opšte obavezujuće uputstvo koje će imati snagu podzakonskog akta u kojem će detaljno biti objašnjen način primene Zakona o javnom oglašavanju. Nakon toga će, ukoliko se Zakon i dalje ne bude poštovao, na scenu stupiti sankcije. U toj Agenciji kažu da su od početka primene evidentirali veliki broj kršenja Zakona o javnom oglašavanju na televizijskim i radio stanicama.


S. Čongradi

Tagovi

Povezani tekstovi