Prema izveštaju iz 2020. godine o nedostatku zastupljenosti žena u vestima, između 2005. i 2015. godine bilo je manje od jedne žene u pet stručnjaka u vestima u svetu.
„U Velikoj Britaniji muškarci su u onlajn vestima dva puta češće citirani nego žene, tri puta češće u Južnoj Africi i SAD, četiri puta češće u Keniji, pet puta češće u Nigeriji i šest puta češće u Indiji“, navodi se u izveštaju.
Autorka izveštaja Luba Kasova kaže da je prezasićenost muškim izvorima posledica rodne neravnoteže u medijskom pejzažu. „Vesti proizvode uglavnom muškarci, uz pomoć muškaraca i konzumira ih više muškaraca”.
Ros Atkins, voditelj vesti na BBC-ju, počeo je 2016. godine da razmišlja sa svojim kolegama u Outside Source-u o načinima da promeni taj narativ. Da bi revidirali kulturološke promene i poboljšali BBC-jevu produkciju sadržaja, Atkins i njegov tim su došli do tri glavna cilja. „Želeo sam bolje podatke o zastupljenosti žena u našem novinarstvu i medijskom sadržaju; da istražimo uticaj uvođenja fer predstavljanja u naše svakodnevno uređivačko i produkcijsko razmišljanje i procese; i da dokažemo da fer predstavljanje nije samo cilj kome težimo, već i cilj koji se može dosledno postići“, rekao je Atkins.
Ovi ciljevi su doveli do razvoja projekta 50:50. U početku, manje od 40% saradnika BBC-ja bile su žene. Za četiri meseca trajanja projekta 50:50, broj žena saradnica na sajtu povećao se do 50%.
„[Atkins i njegov tim] razmišljali su o broju žena koje su bile “u etru” prethodnog dana, ali niko nije mogao da se seti. Zato su počeli sa evidencijom. Sam čin evidentiranja znači da ljudi razmišljaju o tome, a onda postaju kreativniji i više rade na tome da se u etru nađu što različitiji ljudi kako bi naše vesti bile što inkluzivnije“, rekla je Hevet Hejleselasije, koja je na čelu interne službe projekta.
Kako projekat funkcioniše
Projekat 50:50 je sistem samo-nadgledanja osmišljen tako da se uklopi u postojeće radne procese, a utemeljen je na tri osnovna principa: prikupljanju podataka, merenju podataka koji se kontrolišu i naglasku na kvalitetu.
Prilikom prikupljanja podataka, istraživači prvo prate sadržaj BBC-ja i koriste ga kako bi uključili više različitih glasova u izveštavanje ovog medija. „Podaci imaju ključnu ulogu u postizanju naših ciljeva. Svaki tim koji učestvuje u projektu broji ljude koji se pojavljuju u njegovom sadržaju. Koliko muškaraca ili žena dovodimo da diskutuju o aktuelnim temama? To nam pomaže da kreiramo bazu podataka saradnika u koju dodajemo ljude i delimo je sa timom za vesti tako da imaju pristup raznovrsnijoj grupi stručnjaka“, rekla je Ifeoluva Adediran, istraživačica u okviru ove inicijative.
Tim takođe traži stručnjake širom sveta koji su upoznati sa BBC-jevim tehnikama intervjua i koji mogu da pruže pravovremeni uvid u nove teme.
„Ima mnogo žena stručnjaka širom sveta, ali one uglavnom ostanu ispod radara. Mi ih tražimo i pozivamo ih na „dane otvorenih vrata“, uživo i virtuelne, gde se sastaju sa urednicima BBC-ja, producentima i članovima tehničkih timova koji demistifikuju procese intervjua BBC-ja“, rekla je Hejleselasije.
Tim samo evidentira saradnike i stručnjake u bazu podataka BBC-ja. Ljudi koji su sastavni deo svakodnevnih vesti, poput ljudi iz politike ili očevidaca, se ne računaju. Tako napravljena baza podataka sastoji se od novinara, analitičara, ljudi iz akademske zajednice, stručnjaka i drugih koji su inkorporirani u BBC-jevo izveštavanje.
„Nema kompromisa oko kvaliteta. Često se koristi najbolji saradnik, bez obzira na uticaj na brojke u okviru projekta 50:50. Urednička izvrsnost je uvek prioritet. Projekat 50:50 ima za cilj da pomogne tvorcima sadržaja da otkriju nove glasove kako bi bolje predstavljali publiku kojoj služe“, dodala je Hejleselasije.
[Pročitajte više: Saveti za poboljšanje raznovrsnosti žena u vašem izveštavanju] , eng.
Šta to znači za medijski ekosistem
Projekat se proširio izvan redakcije BBC-ja na globalnu mrežu partnerskih organizacija koje sprovode njegovu metodologiju. Broj partnera, koji uključuje javne i privatne medije i akademsku zajednicu, porastao je na 145 organizacija u 30 zemalja. Neke od ovih organizacija uključuju Dojče Vele i NDR.
Ove godine, više od 70 članova globalne partnerske mreže 50:50 objavilo je, pored BBC-ja, svoje podatke, kako bi pokazali napredak u predstavljanju žena u nizu sadržaja. Od organizacija koje su bile ispod cilja od 50% žena stručnjaka u medijskoj pokrivenosti kada su počele sa monitoringom, 73% sada vidi poboljšanje u rodnoj ravnoteži svog sadržaja.
„[Pomenuti stručnjaci] imaju znanje da značajno doprinesu medijskom sadržaju, ali pošto ostaju ispod radara, uvek imamo isti skup ljudi koji se pojavljuju u programima. Ali projektom 50:50 možemo da privučemo nove glasove. Dakle, radi se samo o dosezanju do novih glasova, posebno žena, njihovom uključivanju i predstavljanju njihovog gledišta“, rekla je Adediran.
BBC planira da do kraja godine proširi projekat 50:50 testiranjem i uvođenjem monitora socioekonomske raznolikosti, na osnovu postavke projekta 50:50, zajedno sa ciljanih 25% osoblja koje potiče iz nižeg socioekonomskog miljea.
Lekan Otufodunrin, stručnjak za razvoj medija, rekao je da su inicijative poput BBC-jevog projekta 50:50 ključne za postizanje rodne ravnoteže u medijskim izvještajima. „To je hvale vredan strateški pristup za obezbeđivanje pravedne prilike da se ženski glasovi jednako predstave u medijskim izveštajima“, rekao je on. „Bez ovakvog svesnog pristupa neće biti zalaganja za više ženskih glasova u medijskim izveštajima. Kada postoji baza podataka o ženama ekspertima, neće biti izgovora za izostanak žena sa kojima bismo razgovarali o bilo kojoj temi.
Abiodun Jamiu