Dnevno klijentima dostave oko 8.000 izveštaja iz štampanih i 2.000 iz elektronskih medija, na stotine strana prevoda na engleski jezik, sa jezika manjina na srpski i obrnuto, brojne analize medijskog sadržaja…
Sve više firmi i pojedinaca ne može da posluje bez jasnog i sveobuhvatnog uvida u to šta mediji pišu i govore o njima i njihovoj konkurenciji. Klijenti su sve zahtevniji i traže sve dublje i brže analize i izveštaje, kaže u intervjuu za Biznis Dragan Radić, direktor najveće srpske agencije za monitoring medija i pres kliping „Ninamedija“. Prema njegovim rečima, posao koji rade ne poznaje pojam slobodnih dana, jer oči i uši moraju da budu otvorene non-stop.
Koliko medija pratite za vaše klijente?
– U Srbiji, u ovom trenutku gotovo sve što su štampana izdanja, i po našoj proceni oko 98 odsto medijske zastupljenosti-rejtinga kod elektronskih medija, ili u brojkama preko 300 štampanih i 60 elektronskih medija. Treba dodati i internet izdanja, portale… U praćenju je i region, EU, SAD, Rusija…
Koliko klijenata imate i koliko tekstova i priloga obradite?
– Preko 320 partnera različitih profila, gotovo kompletan bankarski sektor, sve naftne kompanije, duvanska industrija, osiguravajuće kuće, penzijski i investicioni fondovi, najveći privredni sistemi, prehrambena industrija, trgovački lanci, konditorska, industrija napitaka i pića, tekstilna industrija, hemijska industrija, ministarstva, ambasade, kulturne ustanove, sportske ustanove, pa i pojedinci, dakle svi oni koji donose izvesne zaključke na osnovu onoga što mediji proizvode.
Dnevno se klijentima dostavi oko 8.000 izveštaja iz štampanih i 2.000 iz elektronskih medija, na stotine strana prevoda na engleski jezik, sa jezika manjina na srpski i obrnuto, brojne analize medijskog sadržaja, sažeci dnevnih aktivnosti plasiranih putem medija…
Koji broj ljudi i uz kakvu tehničku podršku priprema te izveštaje klijentima?
– Više od 100 ljudi u Beogradu, Novom Sadu, Kruševcu, Nišu, Kragujevcu, Čačku, Vranju, Valjevu, Zrenjaninu, Šapcu, Jagodini, Paraćinu, Kosovu, Sarajevu. Broj ljudi nije definicija dobrog servisa. Pomenuti broj zaposlenih predstavlja sintezu mladih, obrazovanih, motivisanih, informatički visokoobrazovanih ljudi, koji svoju budućnost vezuju uz uspeh „Ninamedije“. Mislim da je u tome naša posebna snaga. Znajte, platiti možete, ali nije lako motivisati čoveka da radi pod specifičnim uslovima kakav zahteva kliping servis. „Ninamedija“ radi 365 dana godišnje. Više od šest godina nismo „zaključali radnju“. Jedna od privilegija čoveka u ovom poslu jeste da sarađujete sa pametnim i profesionalnim klijentima. Oni su pokretač mnogih ideja koje je „Ninamedija“ pretvorila u stvarnost. Sinhrokliping softver „Ninamedije“, pored standardnog veb kliping servisa daje jedan odličan alat u ruke PR i marketing menadžerima da istu bazu medijskih sadržaja kakvu mi imamo u „Ninamediji“, imaju i oni u svojim kompanijama, i to u realnom vremenu.
Kakve vrste analiza i izveštaja traže klijenti?
– Klijentima nudimo usluge dnevnih, nedeljnih kao i više vrsta periodičnih izveštaja – analiza, u kojima prikazujemo sliku koju mediji šalju o pojedinoj temi, instituciji, pojedincu ili kompaniji, tendencije i zaključke. Analize se vrše svakodnevno, a obrada medijske eksponiranosti podrazumeva, pored broja pojavljivanja, i tonalitet, kao i sam kontekst u kojem se odabrana tema pojavila, kako bi se dobila kompletna slika. Analiza, karakter i profil su u velikom rasponu, ali je kod svih jedno zajedničko, partner će u njima prepoznati dobar alat na osnovu koga će doneti svoje poslovne odluke. Pratimo i određeni broj značajnih pojedinaca, a tu su i specijalne vrste analiza koje pokrivaju specifičan period ili posebnu akciju, kako bi se potpuno sagledala konkretna medijska prisutnost.
Naš partner je na vreme informisan, ima jasnu sliku o svom tržišnom položaju i svest o tome kakva je njegova slika u javnosti. Istovremeno prati aktivnosti i planove konkurencije, sagledava stanje i tendencije na tržištu. Agencije koje se bave odnosima sa javnošću, kao i same PR službe kod naših partnera, na ovaj način prate svoje rezultate, koji postaju merljivi upravo zahvaljujući klipingu. Naš posao je da kvalitetno složimo medijsku arhivu partnera, učinimo je upotrebljivim alatom na osnovu koga se izrađuje analiza medijskog sadržaja, ili nas angažuje za isti posao. Priprema za poslovne sastanke, brifinge ili važan intervju, gotovo da nije moguća bez klipinga.
Arhivska vrednost je takođe od neprocenjive vrednosti, jer naš softver je takav da omogućava pretragu na osnovu dvadeset različitih parametara, koji se među sobom mogu kombinovati i ukrštati.
Da li su se zahtevi klijenata i način rada promenili u odnosu na protekle godine i razlikuje li se naše tržište u odnosu na zapadne zemlje, ili regiju?
– Menjaju se iz dana u dan, sve brže. Kada bih poredio kliping servis od pre tri godine i pre šest godina, razlike su velike. Naš partner traži optimizovaniji izveštaj, u što kraćim rokovima, u tačno definisano vreme. PR i marketing stručnjaci koji predstavljaju struku zasigurno ne zaostaju za kolegama u regionu, pa i u razvijenim zapadnim zemljama. To su mladi, obrazovani ljudi koji govore jezike, putuju po svetu, posećuju stručne sajmove i seminare. Ne preterujem, oni su jako dobar srpski proizvod. Kliping tržište Srbije razlikuje se od zapadnih zemalja, pa i regionalnog tržišta u okruženju po niskim cenama ovog servisa u Srbiji. Za to smo svakako sami krivi. Mislim na sve kliping agencije koje rade u Srbiji. Niskim cenama gube i naši partneri. Vrlo dobro znamo šta je posledica niskih cena. „Ninamedija“ uspeva da drži korak sa razvijenim svetom, da servis drži na vrhunskom nivou i u takvim uslovima zahvaljujući pomenutim prednostima, kao i u ovom trenutku značajnom tržišnom učešću, koje govori, nezvanično, ali vrlo merljivo i egzaktno, da je naš udeo preko 50%.
Imate li probleme sa medijima u smislu autorskih prava i da li im kvarite posao?
– Ne kvarimo im posao, već naprotiv, pospešujemo saradnju kompanija sa medijima i učvršćujemo njihovo međusobno poverenje. Mi živimo od medija, mi smo svakako neko ko se najviše brine o zakonima u medijima, o tiražima, o struci. Svaki uspeh i kvalitet medijske slike u Srbiji vidimo kao jedno „dobro“ za nas. „Ninamedia“ je uradila jedno istraživanje i došla do podatka da niko od korisnika klipinga nije radi toga odustao od svakodnevne kupovine lista čiji je verni čitalac. Autorska prava su svakako nešto što nas očekuje u skoroj budućnosti. Apsolutno podržavamo svako legalizovanje, svaku inicijativu u tom smislu. Pa nama najviše ide u prilog potpuno izdefinisano, zakonski uređeno tržište.
Kako je pitanje autorskih prava, kada su kliping i monitoring agencije u pitanju, definisano u drugim zemljama?
– U okruženju, mislim na Sloveniju i Hrvatsku, to pitanje je sada u procedurama. Na zapadu funkcioniše kroz ugovorne obaveze agencija i medija, ili agencija i asocijacija.
Kolika je investicija potrebna da bi ovakav posao mogao biti pokrenut i na koji način se može zauzeti zadovoljavajući deo tržišta?
– Napravite sponu kvaliteta i kvantiteta i imate dobar proizvod i uspešnu firmu. Ipak, do tog statusa treba dosta uložiti, znanje, inovativnost, tehnologiju, razvoj, stvaralački duh, talente i ponavljam, mladog obrazovanog motivisanog čoveka. Takođe je neophodan uporan rad i održavanje kvaliteta na jednakom nivou, uz neprestano uvođenje novih servisa, kroz prepoznavanje potreba partnera i praćenje razvoja istog. Izvesno, dosta se ulaže i u bezbednost sistema.
Jovan Birač