Ko su vlasnici medija u Srbiji: Predstavljena nova baza medijskog vlasništva

Birn logo, skrinšot

Novi Monitor medijskog vlasništva (Media Ownership Monitor – MOM) Srbije pripremili su BIRN Srbija i Global Media Registry.

Baza podataka nudi informacije o medijima, kompanijama – izdavačima medija i krajnjim vlasnicima.

 

 

Srbija je jedna od 26 zemalja uključenih u monitoring vlasništva nad medijima i ovo je drugi put da se takvo istraživanje sprovodi u našoj zemlji. Ove godine, istraživanje je urađeno u šest zemalja Zapadnog Balkana.

 

Nafisa Hasanova, menadžer programa, kaže da je MOM odličan dijagnostički alat.

 

„Ovo je rendgenski snimak medijskog sistema. Ne demonizujemo nijedno glasilo, pokušavamo da razumemo rizike različitih medijskih aktera i njihovu bliskost sa državom i regulatorima. Ovo je dobra polazna osnova za lokalne aktere da uvedu ili pokrenu promene i vide da li mediji imaju dovoljno resursa za medijski pluralizam u jednom demokratskom društvu“, rekla je Hasanova.

 

Istraživanje je urađeno na osnovu javno dostupnih informacija i zvaničnih izvora. Pokazuje da nekolicina medijskih kuća, među kojima su RTS, Pink, Kopernikus, United Media i Maksim Media, predstavljaju izvor informacija za više od 90 odsto publike, a da brojne medijske kuće imaju značajnu ulogu u više sektora – televizijskom, radijskom, štampanom i digitalnom.

 

Predstavljajući pokazatelje o medijskom pluralizmu u Srbiji, Tanja Maksić, projektna menadžerka BIRN-a, rekla je da je većina pokazatelja u crvenom i da jasno pokazuju da je politička kontrola nad medijima visoka.

 

„Jedini indikator u zelenom je neutralnost interneta, jer na sreću živimo u delu sveta gde nema namernog gašenja interneta”, kaže Tanja Maksić, projektna menadžerka BIRN-a.

 

Ona je dodala da je ove godine uveden novi indikator za procenu zastupljenosti žena u medijskog industriji koji pokazuje da je manje od 30 odsto žena na pozicijama odlučivanja u medijima.

 

Maksić, koja je ispred ekipe BIRN-a predvodila istraživanje, pozvala je građane i stručnjake da pregledaju nalaze BIRN-a rekavši da predstavljaju dobru polaznu osnovu za dalja aktistraživanja, javno zagovaranje i debate.

 

Monitor medijskog vlasništva (MOM) je razvijen kao jedan od alata za kreiranje javno dostupne baze podataka koja se konstantno dopunjava i koja navodi ko su vlasnici svih relevantnih masovnih medija u oblasti televizije, radija, Interneta i štampe. Monitor medijskog vlasništva ima za cilj da pojasni kako koncentracija medijskog vlasništva na tržištu predstavlja rizik po medijski pluralizam.

 

Sa ciljem da verno prikaže posebne karakteristike jedne zemlje i identifikuje faktore koji povećavaju ili smanjuju rizik koncentracije medija, Monitor medijskog vlasništva pruža kvalitativnu analizu tržišnih uslova i zakonskog okvira u zemlji u kojoj se istraživanje vrši.

 

MOM je 2015. godine započet kao projekat Reporter ohne Grenzen e. V. – nemačke sekcije međunarodne organizacije za ljudska prava Reporteri bez granica (Reporters sans frontieres, RSF), koja ima za cilj odbranu medijskih sloboda i prava na informisanje svuda u svetu.

 

Projekat je 2019. godine izdvojen u Globalni registar medija (GMR), nezavisno, neprofitno preduzeće registrovano po nemačkom zakonu.

 

U svakoj zemlji, MOM se sprovodi u saradnji sa lokalnom partnerskom organizacijom. U Srbiji, RSF je radio sa Balkanskom istraživačkom mrežom (BIRN).

 

Monitor medijskog vlasništva Zapadnog Balkana, uključujući i monitoring u Srbiji, kofinansirala je Evropska unija 2023. godine.

 

Izvor:BIRN

Tagovi

Povezani tekstovi