Korišćenje veštačke inteligencije za povećanje efikasnosti i inovacija u vestima

Izvor:leonardo.ai
Izvor:leonardo.ai

 Brzi razvoj veštačke inteligencije (AI) izazvao je podjednako uzbuđenje i strah u industriji vesti, što je mnoge navelo da razmisle o tome šta se sprema za budućnost novinarstva. Ako se pristupi pametno i strateški koristi, AI nudi novinarima i njihovim medijskim kućama obećavajući potencijal za povećanje efikasnosti i inovacija. Na sesiji ICFJ Empovering Truth Summit, ICFJ Knight Fellov Nikita Roj, osnivačica pokreta za digitalne vesti, The NRI Nation, i podkasta, Newsroom Robots, govorila je o tome kako novinari i redakcije mogu da koriste veštačku inteligenciju da poboljšaju svoje izveštavanje.

 

„Mislim da mi [novinari] treba da budemo jedni od najinformisanijih građana o veštačkoj inteligenciji. Dugujemo to našoj publici“, rekla je Roj.

 

Istorijska i trenutna upotreba AI u redakciji

 

AI u redakciji nije potpuno nov, primetila je Roj. U stvari, neki oblici veštačke inteligencije se koriste godinama.

 

Novinari su koristili veštačku inteligenciju za transkribovanje intervjua, kreiranje audio verzija pisanih članaka i konstruisanje prepoznavanja slika u foto arhivama, omogućavajući korisnicima da unose tekstualne opise za traženje slika.

 

Danas je personalizacija, na primer u biltenima i oglasima za potrošače, možda jedna od najkorisnijih prednosti veštačke inteligencije, rekla je Roj: „Krećemo se ka personalizovanijem frontu ka vestima, i mislim da je tu najveća dobit.“ Apple i Google Nevs, posebno, to dobro rade, dodala je.

 

Redakcije, uključujući Njujork Tajms, takođe su počele da koriste kompjutersku viziju veštačke inteligencije za otpremanje štampanih članaka za kreiranje digitalnih arhiva. „Uspeli su da pretvore sav naporan rad novinara koji je urađen u eri štampe i stave ih [na] veb kako bismo sačuvali rad koji je rađen vekovima […] kako bismo mogli ponovo da ga čitamo “, objasnila je Roj.

 

Veliki jezički modeli: upotreba i zamke

 

Veliki jezički modeli, podskup generativne veštačke inteligencije, su napravljeni tako da razumeju unos teksta, predviđaju sledeću reč u nizu i ćaskaju sa korisnicima. ChatGPT i GPT-4, koje je razvio Open AI, su popularni primeri.

 

„Ovo su izuzetno veliki modeli. Potrebno je mnogo vremena, novca, tehničkih resursa da se naprave. Zato vidimo da to rade samo neke od najvećih kompanija, poput Microsofta i Gugla“, rekla je Roj. Takođe je upozorila: „Modeli velikih jezika su generatori jezika – oni nisu generatori znanja.

 

Roj je iznela četiri pravila za novinare koji u svom radu koriste velike jezičke modele.

 

  • Ne koristite velike jezičke modele za traženje informacija ili stvaranje znanja. Ova veštačka inteligencija je obučena da predviđa tekst i kao rezultat toga je ponekad sklona „halucinirajućim“ odgovorima.
  • Nemojte pretpostavljati da su odgovori koje dobijete činjenično tačni. Veliki jezički modeli se zasnivaju na informacijama sa interneta i postoji šansa da generišu zastarele ili netačne rezultate.
  • Ne unosite osetljive podatke. Pošto ovi modeli pamte informacije, možda dele privatne detalje sa drugim korisnicima.
  • Ne objavljujte bez provere plagijata. Zbog svoje funkcije pamćenja, veliki jezički modeli su takođe skloni deljenju informacija koje su možda već objavljene.

 

Korisne upotrebe i alati AI

 

Uprkos rizicima, veštačka inteligencija se već pokazala korisnom na radnom mestu.

 

Roj je citirala studiju koju je sprovela Boston Consulting Group koja je otkrila da ljudi koji koriste GPT-4 proizvode 40% kvalitetniji rad. „Sa poslovnog stanovišta, to podiže stvarni radni učinak“, rekla je ona.

 

Među mogućim upotrebama AI danas:

 

Generisanje predloga naslova

 

Roj je istakla besplatnu alatku na Slack-u pod nazivom YESEO koja pomaže korisnicima da smisle naslove i opise članaka prilagođene SEO-u.

 

Rezimiranje PDF-ova

 

Generativna AI može pomoći novinarima da prikupe informacije iz PDF članaka i izveštaja efikasnim sumiranjem sadržaja otpremljene datoteke. ChatGPT dodatak, ChatvithPDF, je jedan alat koji nudi ovu funkciju. Važno je, kako je Roj apelovala na korisnike da uvek provere rezultate sa samim PDF dokumentom.

 

 

Vizuelizacija podataka

 

ChatGPT dodatak daigr.am može efikasno da kreira organizovan i koncizan grafikon od neobrađenih podataka.

 

 

Analiziranje video sadržaja

 

Novinari mogu da koriste Google Gemini, između ostalog, da sumiraju i analiziraju informacije u video snimcima. „Možete ući u mnoge stvari koristeći samo Jutjub video kao izvor sa kojim želite da razgovarate“, rekla je Roj.

 

Analiziranje velikih skupova podataka

 

ChatGPT-ova napredna funkcija analize podataka je veoma precizna jer koristi jezike za kodiranje, kao što je Pithon. „[…] sa kodom ili radi ili ne radi; vaš kod će se ili pokrenuti ili neće,” rekla je Roj. Korisnici takođe mogu postavljati pitanja o podacima na jednostavnom jeziku.

 

Pisanje alternativnog teksta

 

ChatGPT i Microsoft Copilot nude funkcije koje mogu brzo i precizno napisati detaljan alternativni tekst za fotografije kako bi medijski sadržaj bio pristupačniji.

 

Korišćenje pretraživača zasnovanih na ćaskanju (Chat)

 

Roj je istakla nekoliko pretraživača koji mogu pomoći novinarskim istraživačkim naporima.

  • Perplexity može pomoći korisnicima da započnu svoje istraživanje. Ključna prednost alata je u tome što identifikuje svoje izvore informacija, omogućavajući korisnicima da provere da li su nastale halucinacije ili netačnosti.
  • Consensus može pomoći korisnicima da pronađu uvide i ključne karakteristike istraživačkih radova, kao što su veličina uzorka, rezultati i da li su široko citirani.
  • Elicit analizira istraživačke radove kako bi izdvojio podatke, te sumirao i organizovao nalaze.

 

Transformisanje izgovorenih ideja u tekst

 

Alat AI, Oasis, omogućava korisnicima da konvertuju audio u pisani tekst.

 

Manipulisanje slikama i video zapisima

 

AI Assistant u Adobe-u nudi mogućnost promene pozadine ili dodavanja detalja multimediji. Adobe-ove AI funkcije se takođe mogu koristiti za kreiranje transkripata i scenarija za video zapise i generisanje B-rolla iz video klipa. Za one koji su zainteresovani da saznaju više o AI alatima za slike i video, Roj je predložila da pogledaju AI Lemon Academi.

 

Dodatni problemi oko AI

 

Danas postoji nedostatak alata za veštačku inteligenciju koji nisu na engleskom, objasnila je Roj. Ona je predložila novinarima da dopru do tehnoloških kompanija u svom regionu kako bi eventualno kreirali ove alate. Autorska prava predstavljaju još jedno veliko pitanje. Kritično je, podstakla je Roj, da novinari proveravaju činjenice i pregledaju plagijat kada koriste veštačku inteligenciju. Redakcije bi na sličan način trebale da koriste provere kontrole kvaliteta oko veštačke inteligencije. Kada se koristi odgovorno, AI može biti neverovatno korisna za novinare i redakcije. Pod pretpostavkom da se neko nije u potpunosti oslanio na tehnologiju, generativni AI alati mogu pogurati inovativni medijski sadržaj napred. „Mislim da su načini korišćenja ovih alata veštačke inteligencije i razmišljanja o generativnoj veštačkoj inteligenciji nešto poput vašeg partnera za razmišljanje – način na koji ga koristite da obradite svoje misli i brže ih prenesete“, rekla je Roj.

 

Izvor: IFJ

Tagovi

Povezani tekstovi