A opet, teško je pronaći jedinstvenu pokretačku snagu iza ovog skorašnjeg egzodusa, zato što za njega postoji čitav dijapazon razloga.
Radio 2 prolazi kroz posebno buran period, jer su neka od najvećih imena u vestima i podkastingu otišla kod rivala.
Vanesa Felc, Sajmon Mejo, Endrju Mar, Piter Krauč, Emili Mejtlis, Džon Sopel, Den Voker, Stiv Rajt, Pol O’Grejdi, Kreg Čarls, Grejem Norton, Šon Kiveni i Sju Barker samo su neka od najvećih imena koja su ili bila preoteta, otpuštena ili ražalovana.
Mnogi od njih su skroz napustili korporaciju, mada neki od njih još uvek obavljaju neke poslove za BBC.
U ovim krugovima kolaju glasine da će još jedan popularni BBCpodkast preći u komercijalni sektor na kraju aktuelne sezone, povevši sa sobom i sve voditelje.
Ali šta se krije iza niza ovih aktuelnih odlazaka?
„Svaki od zasebnih slučajeva je drugačiji od pojedinca do pojedinca, ali generalno gledano, postoji određena šačica razloga zbog kojih ljudi donose odluku da odu“, kaže Džejk Kanter, medijski dopisnik za Tajms.
„Prilično veliki razlog koji smo viđali prošlih meseci i godina je reorganizacija u BBC-ju, naročito u informativnoj redakciji.
„Najveći deo toga pokreće potreba da se smanje troškovi i stoga su mnogi ljudi prosto prihvatili da postanu dobrovoljni višak (VR) i otišli svojom voljom.“
BBC program VR, posledica mera smanjenja troškova i inicijative da se više osoblja premeti iz Londona, dovela je do odlaska mnogih iskusnih producenata i novinara – odliv mozgova o kom se često ne piše dovoljno u poređenju sa odlascima javnih ličnosti.
„Ali u igri je i mnogo drugih napetosti“, dodaje Kanter.
„Na primer, velike zvezde apsolutno preziru objavljivanje njihovih plata u javnosti.“
Od 2017, BBC je u obavezi da javno objavi plate koje plaća nekim od sopstvenih najvećih talenata.
Sajmon Mejo je to opisao kao „otvorena sezona lova na ćurke“, dok je Grejem Norton rekao da to „nije ni prijatno ni lepo“.
Obojica su poslednjih godina napustila posao na BBC radiju.
Stiven Barnet, profesor komunikacija na Univerzitetu u Vestminsteru, kaže: „Zato što je BBC bio prisiljen – delom putem kampanje koju je pokrenula štampa iz koristoljublja – da obelodani najviše plate, njihovi komercijalni konkurenti sada znaju tačno kome treba da daju ponude.“
„Ako se voditelju ponudi 50 odsto veća plata bez neprijatnosti njenog otkrivanja u javnosti, to je jedna veoma privlačna ponuda, čak i za one koji su posvećeni etosu javne službe BBC-ja.
Bila je stravična greška prisiliti BBC da otkriva plate najvećih talenata i podozrevam da će se ovaj problem samo pogoršati.“
Neke zvezde, kao što su Zoi Bol i Geri Linker, pristale su na smanjenje plate posle kritika u javnosti.
Ali mnogi agenti za talente neće biti zadovoljni kad njihovi klijenti to urade, zato što onda gube deo procenta u tom procesu.
Kanter sugeriše: „Sve ćemo više viđati, podozrevam, da će BBC kriti plate kroz svoj komercijalni ogranak ili nezavisne producentske kuće.“
„A ne radi se samo o platama – najvećima zvezdama informativne redakcije se otkrivaju njihove zarade kod treće strane ako vode nekakvu konferenciju ili drže govor na formalnoj večeri, a to je prilično neprivlačno za mnoge voditelje.“
Jedna nuspojava obelodanjivanja plata je da to služi za, kao što je generalni direktor Toni Hol to opisao kao „dozvola za preotimanje“ – pružajući komercijalnim rivalima šansu da iznesu veću ponudu BBC-jevim najvećim zvezdama.
Ovaj problem je dodatno pogoršan stalnim širenjem medijske industrije, što znači da ima više kompanija koje mogu da preotmu talente.
Felc je, na primer, prešla u nedavno pokrenutu Tok TV, dok su zbog ogromnih ulaganja u podkaste Mejtlis, Sopel i Kris Star sa Radija 1 prešli u Global.
„Ne smemo zaboraviti da je zbog stalnih vladinih smanjivanja finansiranja od 2010. godine, BBC doživeo pad prihoda od 30 odsto“, kaže profesor Barnet.
„Sve veći broj medijskih konkurenata ima dublje džepove i može sebi da priušti da preotme televizijske talente.“
Ali neki smatraju da nije nužno loše kad etablirani voditelji pođu dalje.
Menadžer za talente Kris Nort, koji pronalazi, neguje i promoviše nove nade među voditeljima, kaže: „Evolucija je neizbežna u svim sferama života. Kad ljudi pođu dalje, iz kog god razloga, to stvara priliku za nove talente.“
On ističe:
„Napredak u karijeri je za svakoga cikličan – ljudi koji sada idu dalje nekada su zamenjivali nekoga ko je utro put njima.
„Tako funkcioniše pokretna traka talenata. Ne razumem zašto bi se ljude bavili odbijanjem dolaska novih voditelja – to je neizbežno.“
Drugi misle da BBC treba da pusti najveća imena da idu umesto da im nudi ogromne sume da ostanu i da neguje novu generaciju zvezda.
Na primer, Aleks Džons je bila relativno nepoznata za nacionalnu publiku pre nego što ju je angažovao Van šou, ali taj potez ju je pretvorio u pravu zvezdu.
Zašto BBC to ne bi radio češće i dozvoljavao etabliranim imenima da idu?
Vredi napomenuti i da prelazak kod rivala nije uvek uspešan.
Edrijan Čajls i Kristina Blikli slavno nisu uspeli da presele svoju hemiju iz Van šoua na ITV-jev Dejbrejk.
I dok je GB Njuz uspeo da privuče i zadrži neke vrhunske talente, kao što su Imon Holms, bivši voditelji BBC-ja Endrju Nil i Sajmon Mekoj nisu se zadržali dugo kod njih.
Za zvezde koje su se proslavile u vestima, kao što su Sopel, Mejtlis i Mar, sloboda koju nude rivali značajna je stavka.
Kad je odlazio, Mar je rekao da se raduje što će „povratiti svoj glas“ – što se odnosilo na pravila o nepristrasnosti na BBC-ju.
Mejtlis je, u međuvremenu, bila prekorevana zbog kršenja pravila o nepristrasnosti tokom njenog boravka u korporaciji.
Postići pravu ravnotežu nepristrasnosti ume da bude nezgodno – ljudi sa obe strane političkog spektra redovno se žale da je korporacija pristrasna u korist onog drugog.
Mejtlis je takođe optužila BBC za „obestranaštvo“ – drugim rečima, pružanje veštačke ravnoteže.
Doroti Birn, bivša šefica vesti i aktuelnosti na Čanel 4 Njuz kaže: „Ključni novinarski talenti sada odlaze zato što s pravom veruju da ih BBC-jevo pogrešno tumačenje regulative koja se tiče nepristrasnosti sprečava da gledaocima i glasačima saopšte istinu.
„BBC je oduvek bio bojažljiva zverka. Sada je velika nagojena uplašena mačka.“
Generalni direktor BBC-ja Tim Dejvi kaže: „Poverenje u našu nepristrasnost nije nešto što je lepo imati, to je sama suština našeg identiteta. To je temelj onoga zašto ljudi dolaze kod nas.“
Odlasci koji izazivaju možda najveće nezadovoljstvo su oni kad voditelj ne želi da ide – ali BBC namerava da unajmi nekog novog ko će privući mlađe slušaoce i gledaoce.
Najavivši početkom godine odlazak iz popodnevnog termina radnom nedeljom, Stiv Rajt je rekao:
„Moja prijateljica i moja šefica Helen Tomas, šefica Radija 2, rekla mi je da želi da proba nešto drugo popodne.“
Njega će zameniti Skot Mils sa Radija 1, ali će on nastaviti da vodi Ljubavne pesme nedeljom.
O’Grejdi je otišao sa stanice nakon što je bio prisiljen da deli termin sa Robom Beketom, mlađim komičarem koji je jedan od voditelja uspešnog podkasta o roditeljstvu.
Kreg Čarls je izgubio vikend emisiju na Radiju 2 (mada ostaje na Mjuzik 6).
„Razumem njihov rezon, na Mjuzik 6 sam šest dana nedeljno, ali emisija na Radiju 2 je imala veliku slušanost“, izjavio je on ove nedelje.
„Nisu mogli da mi daju drugi razlog sem da žele promenu.“
Broj ovih promena, i njihova brzina, može da izludi publiku.
Obraćajući se slušaocima Radija 2 u Radio tajmsu, bivši producent BBC-ja Trevor Den je rekao: „Ako kiptite zbog beskrupuloznog načina na koji vas tretiraju šefovi, ne trudite se da im pišete kako biste se žalili, njih nije briga šta mislite.“
Portparol stanice je rekao: „Tokom godina Radio 2 je ostajao relevantan za milione slušalaca zato što je razvijao programsku šemu.
„Zahvalni smo svim voditeljima, prošlim i sadašnjim, koji su odigrali ulogu u uspehu stanice, a jedva čekamo i da ugostimo osvežene emisije, nove ideje i različite glasove Radija 2, kao što smo to uvek činili.“
„Iako, naravno, želimo da novi slušaoci otkrivaju Radio 2, usredsređeni smo na to da pružimo 14,5 miliona ljudi koji nas slušaju svake nedelje briljantni raspon emisija, koje vode neki od najvoljenijih britanskih voditelja.
„Višegeneracijska privlačnost Radija 2 služi publici starijoj od 35 godina, što je ciljna publika koja se nije menjala decenijama, i ponosni smo što emitujemo najbolju muziku od šezdesetih do današnjih dana, što je ključno za neprekinuti uspeh stanice.“
Rodžer Bolton je nedavno otišao iz Fidbeka na Radiju 2, na veliko razočaranje slušalaca (kao i vlastito).
Ali on je rekao da razume potrebu da se osveži programska šema i privuče mlađa publika.
„Bilo bi strašno kad bih nasledio Radio 2 ili Radio 4 i dozvolio da on usahne“, rekao je on za BBC Njuz početkom ove nedelje.
„Dakle, imate određenu odgovornost. E sad, kako će oni to uraditi, koga će odabrati, kad će odabrati – o tome može da se diskutuje. Ali da moraju da pokušaju je neporeciv faktor, mislim. Teško je.“
Slušaoci radija su slavni po pružanju otpora prema promenama i često su skeptični da je uopšte moguće privući mlađu publiku stanicama koje naginju starijoj publici.
Posle Boltonovog odlaska, neko je tvitovao: „Upravo je to ono što je pogrešno kod BBC-ja. Nijedan mladi čovek neće slušati Fidbek, čak i ako dovedete HRVY ili Džoa Saga da ga vodi, zato što im BBC Radio 4 nije na radaru.“
Možda najkontroverznije od svega. promene u programskoj šemi ponekad se rade i zbog postizanja diverziteta.
BBC je 2018. godine naterao Mejo da deli svoju izuzetno popularnu emisiju Drajvtajm sa Džo Vajli, da bi u dnevnu šemu Radija 2 doveli voditeljku.
Emisija koja je nastala bila je prava katastrofa, i Mejo je prešao na Bauer, gde trenutno radi na Grejtest hits radiju.
Nastavio je da vodi svoju emisiju o filmu na Radio 5 Uživo sa Markom Kermodijem, ali i nju je nedavno preuzeo Soni.
Za neke, međutim, nijedna količina novca ili slobode ne može da nadomesti pad važnosti ili publike koji ponekad dođu sa odlask
Kad je Kris Evans zamenio Radio 2 za Virdžin, njegovi podaci o slušanosti pali su sa oko devet miliona slušalaca na oko milion.
„Ono što BBC ima je neprikosnovena platforma“, kaže Kanter.
„Razgovarao sam nedavno sa jednim poznatim radio voditeljem na BBC-ju, kome je ponuđeno mnogo novca da pređe kod rivala.“
„Ovaj voditelj je razmotrio ponudu, ali je na kraju ipak odlučio da je platforma koju ima na BBC-ju privlačnija od novca. Kad vode emisiju na BBC-ju, ti ljudi imaju osećaj da se obraćaju čitavoj naciji.“
Zameniti nekoga koga voli publika je teško, za voditelja i za obožavaoce podjednako.
„Ne smemo zaboraviti da govorimo o ljudskim bićima, kad se sve sabere i oduzme, koji žele da ostanu na poslu koji vole da rade, koji su iskusni i talentovani u svom poslu“, napominje Nort.
„I zato je teško reći bilo kome ko radi posao koji voli da je vreme da ide – naročito ako se ne objasne razlozi za to.
„Ali, istovremeno, paranoja među voditeljima postoji s razlogom – svi smo mi svesni da iza tebe uvek postoji neko ko želi da radi tvoj posao.“