„Telekom Srbija je najveći telekomunikacioni i multimedijalni provajder i lider na tržištu Jugoistočne Evrope, objavio je američki Blumberg” tvrde Večernje novosti.
„SVETSKA EKSKLUZIVA Američki Blumberg objavio intervju sa Vladimirom Lučićem: Međunarodna ekspanzija srpskog Telekoma”, pohvalno piše Informer.
Nekoliko pasusa niže kratko objašnjavaju da je reč o intervjuu koji je direktor Telekoma Vladimir Lučić dao za britanski „Biznis reporter”, a koji je Blumberg preneo i na svom sajtu.
„Prvi čovek Telekoma je naveo da ova kompanija ima 11 miliona korisnika u regionu sa potencijalom rasta za još najmanje dva miliona, da je prošle godine ostvarila ukupan prihod od 1,3 milijarde evra, a da će ove godine prihodi dostići rekordnih 1,5 milijardu evra, daleko više od ostalih provajdera u regionu”, pišu Večernje novosti i Informer.
Ovi portali dalje, pozivajući se na Lučića, dodaju da je naredni cilj širenje Telekoma u zemljama Zapadne Evrope i Severne Amerike.
Osim što su već u naslovu ceo intervju pripisali Blumbergu, iako ga je Blumberg samo preuzeo (navodeći i od koga), portali nigde nisu naglasili da je reč o sadržaju koji je plaćen i to od strane samog Telekoma.
Naime, na sajtu „Biznis reportera”, koji je objavio intervju, odmah ispod naslova „Digitalna transformacija je šansa za Zapadni Balkan”, jasno je naglašeno da je reč o sadržaju koji je kompanija Telekom Srbija platila. Da je reč o sponzorisanom sadržaju jasno piše i Blumberg – iznad teksta i u samoj URL adresi navodi se da je sadržaj sponzorisan (“sponsored”), kao i da je Telekom Srbija „klijent Biznis reportera”.
Na sajtu Blumberga se mogu pronaći plaćeni odnosno sponzorisani sadržaji i drugih klijenata Biznis reportera, poput raznih privatnih kompanija. Blumberg se međutim jasno ogradio od takvih sadržaja, navodeći da njega isključivo proizvodi Biznis reporter i da ga plaćaju njegovi klijenti.
„Sadržaj nije novinarski sadržaj Blumberga. Blumberg nije uključen u stvaranje sadržaja niti on nužno odražava stavove Blumberga, njegovih saradnika ili vlasnika”, navodi se na sajtu Blumberga.
U samom video intervjuu koji traje oko četiri i po minuta, voditelj je Lučića pitao svega četiri pitanja – između ostalog zbog čega je Zapadni Balkan važan Telekomu, do koliko ljudi iz regiona žele da dosegnu i kakvi su planovi Telekoma.
Budući da su intervju i prateći tekst bili plaćeni od strane Telekoma, nije ni čudo što se u njemu nisu našla bilo kakva kritička pitanja niti su izneti problemi u poslovanju ove kompanije, na koje deo javnosti u Srbiji već dugo upozorava.
Saradnja sa Blumbergom
Telekom Srbija, inače, sa Blumbergom ima poslovnu saradnju i preko portala Blumberg Adria koji je ove godine počeo sa radom.
Sadržaj se u najvećoj meri tiče vesti iz oblasti biznisa, a urednički centri se nalaze u Beogradu, Zagrebu, Ljubljani, Sarajevu i Skoplju.
Kako je 15. oktobra 2021. objavio Blumberg, ova platforma je nastala sporazumom Blumberg Medije (čiji je vlasnik Bloomberg LP) i Mtl Swiss – kompanije čiji je većinski vlasnik Telekom Srbija.
|
Telekom u dugovima
Između ostalog, kako je za list Danas nedavno pisao ekonomski novinar Miša Brkić, Telekom je prošle godine ostvario „bled” prihod, a napravio veliki dug. Prema mišljenju ovog novinara, nedavno objavljeni finansijski izveštaj Telekoma za 2021. godinu je „ulepšan” kako bi rezultati izgledali boljim nego što zapravo jesu, kada se izveštaj pažljivo izanalizira.
Među ostalim problemima, Brkić ukazuje na taj što je od 2017. godine Telekomov neto dug porastao sa 413 miliona evra na 1,53 milijarde evra (u decembru 2021), između ostalog zbog kupovine niza kablovskih operatera, kapitalnih troškova i isplaćenih dividendi akcionarima.
„Da bi mogao da finansira (i politički motivisane) investicije Telekom je povećao dužničku poziciju novim bankarskim kreditima”, piše Brkić.
Lučić je početkom jula za domaće medije rekao da dug iznosi 1,4 milijarde evra i da će zbog toga izaći na berzu kako bi prodajom obveznica od pola milijardi evra kako bi zarađeni novac, prema njegovim rečima, iskoristili za refinansiranje kredita i diverzifikaciju duga.
Brkić, međutim, smatra da „doterani” finansijski izveštaj neće biti dovoljan da ubedi investitore na berzi da kupe Telekomove obveznice i da će po svemu sudeći država morati da garantuje za tu transakciju.
Ovo inače nije prvi put da mediji u Srbiji prećute da je određen sadržaj koji objave svetski mediji plaćen, odnosno sponzorisan. Pre dve godine je, recimo, objavljeno da je britanski list Fajnenšl Tajms (FT) napisaokako „Srbija munjevito ide napred”. Osim što pomenuti tekst nije objavio FT, već magazin koji pripada istoj firmi, mediji su tada prećutali i da je reč o sadržaju koji je plaćen, o čemu je Raskrikavanje tada pisalo.