[box align=’box-center’ id=’8298′]
Obraćanje medijske koalicije UNS, NUNS, NDNV, ANEM i Lokal pres-a prenosimo u celosti:
„Poštovani g. Iliću,
Obraćamo Vam se povodom konkursa/javnog poziva za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji grada Požarevca za 2015. godinu, koji je raspisalo Gradsko veće grada Požarevca. Želimo da Vam ukažemo na nepravilnosti u javnom pozivu i pozovemo da se iste otklone.
1. Naime, u delu javnog poziva kojim se precizira dokumentacija koju su podnosioci projekata – učesnici konkursa / javnog poziva dužni da prilože uz prijavu na obrascu propisanom Pravilnikom o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja („Službeni glasnik RS“, br. 126/2014), navodi se i da izdavač medija, koji je učesnik konkursa / javnog poziva, ne može predvideti projektom, niti naknadno činiti sledeće: da sredstvima dobijenim konkursom raspolaže na takav način da angažuje druga pravna lica za iznajmljivanje opreme, studija, redakcije i sl, a ne može da angažuje ni neko drugo pravno lice, koje bi realizovalo projekat umesto pravnog lica učesnika na konkursu / javnom pozivu; da sredstva ili deo sredstava utroši na plate zaposlenih; da sredstva ili deo sredstava utroši na nabavku i održavanje opreme, tekuće troškove, izmirivanje obaveza prema regulatornim telima, odnosno sve što se ne odnosi isključivo na projekat. Smatramo, prvo, da ovakvim odredbama, čak i kada bi mogle da budu sadržane u javnom pozivu, nije mesto u delu tog poziva u kome se precizira dokumentacija koju su učesnici konkursa dužni da prilože uz svoje prijave. Ova pitanja se naime tiču namene sredstava, koja je utvrđena Zakonom o javnom informisanju i medijima („Službeni glasnik RS“, br. 83/14 i 58/15), i koja se ne može menjati javnim pozivom bilo kog organa, pa ni Gradskog veća grada Požarevca. Naime, namena sredstava za sufinansiranje projekata u oblasti javnog informisanja radi ostvarivanja javnog interesa, jeste upravo ostvarivanja javnog interesa kako je isti definisan članom 15. Zakona o javnom informisanju i medijima. Zakon, a ni Pravilnik, za namenu sredstava nigde ne propisuju ovakve uslove. Takođe, Zakon, a ni Pravilnik, nigde ne daje ovlašćenje onome ko raspisuje konkurs da za namenu sredstava ovakve uslove određuje. Ono što se na konkursu može i mora da se ceni, jeste mera u kojoj odnos između predloženih troškova i očekivanih rezultata ukazuje da bi korišćenjem budžetskih sredstava na najracionalniji način bio ostvaren javni interes (član 18. stav 2. tačka 3. Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja). Ovo znači da Gradsko veće grada Požarevca ne može javnim pozivom da definiše kako će se sredstva koristiti, ili kako se neće koristiti, već da je na stručnoj komisiji da prilikom izbora projekata, u svetlu očekivanih rezultata ceni racionalnost korišćenja budžetskih sredstava. S druge strane, postavlja se pitanje, ako je javni poziv već raspisan za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja, kako Gradsko veće grada Požarevca misli da podnosioci prijava proizvedu medijske sadržaje, ako dobijeni novac ne mogu da koriste ni za plate zaposlenih, niti za angažovanje trećih lica, ni za nabavku i održavanje opreme, niti za iznajmljivanje opreme. Proizvodnja medijskih sadržaja, kao minimum, zahteva ljude i opremu. Kako Gradsko veće grada Požarevca uopšte misli da se sredstva iskoriste, ako se ne mogu koristiti ni za ono što je neophodni minimum za proizvodnju medijskih sadržaja.
2. Takođe, javnim pozivom predviđeno je da će Komisija razmotriti pristigle prijave i sačiniti listu za sufinansiranje projekata. Ova lista objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Gradske uprave grada Požarevca i na oglasnoj tabli Gradske uprave, a na nju učesnici konkursa imaju pravo prigovora Komisiji. Smatramo da niovo rešenje nije u skladu sa Zakonom i Pravilnikom, a posebno stoga što Pravilnik izričito predviđa da Komisija sastavlja predlog, a ne listu, kao i da se predlog dostavlja organu koji je raspisao konkurs, radi donošenja odluke, a ne učesnicima konkursa radi izjavljivanja prigovora. Zabrinuti smo da bi radom na način predviđen vašim javnim pozivom, Komisija nepotrebno bila izložena neprimerenim pritiscima nezadovoljnih učesnika na konkursu. Nezadovoljni učesnici na konkursu imaju i inače obezbeđenu pravnu zaštitu, kroz tužbu u upravnom sporu koju mogu da podnesu protiv rešenja organa koji je raspisao konkurs.
3. Ovim dopisom ukazujemo i na to da u tački VII. poziva (KOMISIJA) stoji, između ostalog, da Komisija neće razmatrati „prijave sa nepotpunom pratećom dokumentacijom“, a da Pravilnik u članu 11. jasno propisuje proceduru u slučaju prijave sa nepotpunom dokumentacijom – daje se dodatni rok za dopunu dokumentacije (izuzev učesniku konkursa koji nije podneo nijedan propisani dokument), pa tek ako ni u naknadno određenom roku ne dostavi traženu dokumentaciju, projekat tog učesnika se ne razmatra. Stoga bi u pozivu, uz reči „prijave sa nepotpunom pratećom dokumentacijom“, moralo da stoji dodato: „ukoliko učesnik konkursa ni u naknadno određenom roku ne dostavi traženu dokumentaciju“. Kako je sa iznetog konkurs / javni poziv za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji grada Požarevca za 2015. godinu, koji je raspisalo Gradsko veće grada Požarevca, neusklađen sa odredbama Zakona o javnom informisanju i medijima i Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, te kako svojim uslovima praktično onemogućuje bilo kakvu proizvodnju medijskih sadržaja, odnosno otvara prestor za pritisak na članove Komisije, pozivamo Vas, kao odgovornog za zakonitost rada Gradskog veća, da preduzmete sve mere iz svoje nadležnosti da se navedene nepravilnosti otklone.“