Medijsko proputovanje kroz Evropu: Da li su države zaista vlasnici medija

Snimak ekrana N1
Snimak ekrana N1

Nedelju za nama obeležila je bura oko izmena dva medijska zakona. Uprkos upozorenjima i apelima stručne javnosti da će novine značajno narušiti medijske slobode u Srbiji, Vlada je ipak tekstove zakona usvojila. Ukoliko „za“ budu i poslanici – država se vraća u vlasništvo medija. Vlast ponavlja stari izgovor: „Tako je i u zemljama Evropske unije“. A da li je?

Kratko medijsko proputovanje kroz Evropu počinjemo Austrijom.

 

Austrija nije direktan ili indirektan vlasnik medija. Izuzetak je ORF – austrijska Radio-televizija, odnosno austrijski javni servis.

 

Ono što vlast u Srbiji pominje najčešće kada je reč o Austriji jeste operator A1 – navodi se da država ima vlasništvo nad medijima posredstvom tog operatora. Evo kako tu stoje stvari.

 

Većinsko vlasništvo u kompaniji A1 ima América Móvil (kompanija – Karlosa Slima) sa 56,6 posto udela u vlasništvu, dok je država Austrija uključena kroz austrijski holding sa 28,4 posto udela u kapitalu.

 

Austrija ima zakonski okvir koji garantuje vladavinu prava i osigurava nezavisnost i uređivačku slobodu medija.

 

Kakvo je stanje u Nemačkoj? Nemačka država, takođe, nije direktni niti indirektni vlasnik medija – ni preko telekomunikacionog operatora. U Nemačkoj su izuzetak javni medijski servisi i regionalni pružaoci medijskih usluga.

 

Švedska, koja se inače nalazi na četvrtom mestu po medijskim slobodama na svetu, pored televizijskih kanala koji se emituju u okviru javnog servisa, indirektno je – preko državnog telekomunikacionog operatora – vlasnik udela u televiziji TV4.

 

Švedska je, međutim, zemlja koja poštuje građanske, političke, medijske slobode. To je i država koja je donela prve medijske zakone, kojima se garantuje sloboda izražavanja.

 

Sledi slučaj Belgije – u Belgiji postoje u javnom vlasništvu emiteri komercijalnih televizijskih kanala. Belgijski telekomunikacioni operator je u većinskom državnom vlasništvu, sa 53,5% i upravo ta kompanija poseduje PICKKS TV kanale.

 

Ne može se zaključiti da je praksa u Francuskoj takva da država ima svoje medije. Državnog vlasništva ima samo u francuskom javnom servisu.

 

U Francuskoj država jeste akcionar u najvećem telekomunikacionom operatoru – ORANŽ, ali ima svega 13,39% akcija. Dakle – manjinski paket.

 

Pred kraj medijskog putovanja idemo u Švajcarsku… Dominantni televizijski kanali na medijskom nebu Švajcarske su javni medijski servis. Komercijalne TV stanice u privatnom vlasništvu uglavnom emituju programe na regionalnom nivou.

 

Najveći švajcarski telekomunikacioni operator SWISSCOM jeste u većinskom vlasništvu države – sa 51% udela. U portfoliju su im sporski kanal Blue Zoom D, Blue Zoom F i Blue Vision TV.

 

Ali, zato Srbija ima većinski paket akcija u telekomunikacionoj kompaniji Telekom Srbija, koja sada u svom medijskom portfoliju ima Arenu Sport, Euronews, Bloomberg Adria. Novim zakonima omogućava se Telekomu da proširi svoj uticaj, nastavi da kupuje medije, čak i one sa nacionalnom frekvencijom ili da osniva neke nove.

 

Na dnevnom redu Skupštine – novi medijski zakoni su sledeće nedelje.

Tagovi

Povezani tekstovi