Nove tehnologije u službi boljih medija

Sajt RTV B92 jedan je od najposećenijih
u zemlji, ali i regionu već godinama. I danas se korišćenje Interneta
na B92 izučava na katedrama za medije, IT i kоmunikасijе širom sveta, dok na
praksu redovno dolaze i iz medija razvijenih zemalja. Korisnici su
zadovoljni i ističu tri osnovne karakteristike – preglednost, ažurnost i
raznovrsnost.

Prema rečima Verana Matića, predsednika
Upravnog odbora RTV B92, razvijan je planski veb kao novi medij.

– Proučavali smo prirodu i razvijali
specifičnosti tog novog medija. Takođe Internet smo shvatili kao mogućnost
da se bude neuništiv, što je bilo posebno značajno za vreme Miloševićeve
vladavine kada smo uspeli 1996. godine, na primer, da preživimo zabranu
pomoću Interneta. U trenutku zabrane i gašenja našeg predajnika prešli smo na Internet
i povezali se sa predajnicima „Glasa Amerike“ i BBC i emitovali se preko
njihovih talasa i tako vratili signal B92 u zemlju – kaže Matić.

Tako su i 1999. godine putem Interneta
preživeli višemesečnu zabranu dok se nisu vratili u etar. U 2000. godini koristeći
Internet napravili su najveći medijski projekat u Evropi postavljajući
predajnike za radio i televiziju i emitujući iz Beograda signal i pomoću Interneta
dobacujući do predajnika van zemlje koji su onda pokrivali Srbiju.

Kada je B92 nakon radija pokrenuo veb,
u početku su postojali novinari koji su samo radili u mreži. Ali ubrzo su
svi novinari osposobljeni tako da se ne duplira broj ljudi. Onda je došla
televizija i sve je postalo komplikovanije.

– Odlučili smo da uspostavimo takvu
organizaciju koja će biti centralizovana, u kojoj će se koordinacija
i svi sektori nalaziti u jednoj sobi, takozvanom superdesku u kojem će
nastajati prilozi za sve platforme. Kao rezultat danas imamo novinara
koji prilog koji je napravio postavlja u formatu za mobilni telefon, za
teletekst, veb, radio i televiziju. To mu nekako dođe supernovinar iz
superdeska. Većina novinara, kao i menadžera je onlajn sa mogućnošću
rada u isto vreme za sve medijske platforme kojima raspolažemo. A menadžeri i
urednici u svakom trenutku mogu donositi odluke putem Interneta, koje se obično
donose na zajedničkim sastancima, a koje smo na ovaj način
minimizirali – objašnjava Matić.

Sve ovo govori da nove tehnologije
omogućavaju mnogo veću efikasnost i bolju koordinaciju poslovanja, ali koliko
su zaista važne tehnološke mogućnosti najbolje se može objasniti primerom
oglašavanja.

– Okačite isti sadržaj – prognozu na mobilni
portal, veb sajt, radio i televiziju. Predstavite sponzora, time će njegova
poruka doći do najšire moguće publike. Dakle, dobijate vrlo efikasnu
reklamu. Ali u isto vreme možete ponuditi oglašivaču veoma precizno
demografije koje su za njega važne. Na primer, domaćice ispod 35. godine.
To znači da imate veliku adaptibilnost prema trendovima na tržištu –
kaže Matić.

Nagradu „IT Globus“ za upotrebu Interneta
u poslovanju – promociju kvalitetne upotrebe Interneta i prezentaciju efekata
koje takva upotreba donosi, novoustanovljeno priznanje časopisa „Micro PC
World“, dobio je upravo B92.

– Mislim da je ovo prvi put da smo u
Srbiji dobili priznanje za sveukupne rezultate kada je reč o korišćenju novih
tehnologija u poslovanju. Do sada smo dobijali priznanja za pojedinačne
medijske poduhvate, za najposećeniji i najkvalitetniji veb, mobilni sajt…
Mislim da je to i zbog činjenice da naša zemlja jako zaostaje u razvoju i
korišćenju Interneta, te se jednostavno ne prepoznaje znanje i
inovativnost koju B92 koristi kada je reč o upotrebi Interneta – kaže Matić. Prema
njegovim rečima, iako nedopustivo kaskamo za svetom, to samo po sebi ne bi
trebalo da zabrinjava kada bi postojala snažna želja i rešenost da se to
kaskanje umanji.

– Moglo bi puno da se učini na sabijanju
tog vremenskog zaostajanja jer još uvek imamo mlade, talentovane i obrazovane
koji su konkurentni sa svetskim kadrom. Međutim, ne postoji jasna državna politika
koja promoviše e-budućnost, e-vladu, e-tendencije, koja intenzivno edukuje…
Ništa se od toga ne događa i to je najveći poraz. Imamo
ograničene pojedinačne akcije umesto da se u ovom trenutku kupi 100.000
kompjutera za učenike i studente koji nemaju mogućnosti i koji bi po završenoj
edukaciji i školskoj godini vraćali obrazovnim institucijama za edukaciju nove
generacije – ocenjuje Matić i dodaje da postoje poznati modeli koji se mogu
preslikati i da je za tri godine moguće postići čudo.
Sagovornik naglašava da se mediji i društvo mogu menjati bez novih tehnologija, ali da
se uz moderne tehnologije otvara ogromno polje mogućnosti. Takođe, ocena je da
su nove tehnološke mogućnosti dobra perspektiva i za medij i za društvo u kome
deluje, ali da one mogu stvarati i nove probleme.

– Sve je ipak u čoveku i njegovom
moralnom kodeksu. I on se redefiniše uz nove okolnosti, ali postoje
univerzalne vrednosti koje u svako vreme moraju da funkcionišu i na nama je da
ih usavršavamo, namećemo, ukazujemo na njihovu važnost, i što je najvažnije,
praktikujemo. To će pomoći da te obrasce prihvate i mase. Mediji imaju sve
veću odgovornost i na nama u medijima je da tu odgovornost što više
promovišemo i ostvarujemo unutar samih naših organizacija i udruženja.
Nažalost, mislim da još uvek dominira neodgovornost i zloupotreba, i mi se sa tim
moramo ozbiljno suočiti i sami rešavati probleme. Svaka intervencija
spolja može se pretvoriti u ozbiljnije ograničavanje sloboda – kaže Matić.

Autor: SONJA ŠULOVIĆ

Tagovi

Povezani tekstovi