Okruglo sto u Nisu, zakljucci

Učesnici okruglog stola Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS) “Kako sprečiti kršenje etičkih i profesionalnih standarda u medijima tokom predizborne kampanje”, održanog 4. decembra u Nišu, apelovali su na političare da se uoči parlamentarnih izbora uzdrže od govora mržnje i diskriminacije bilo koje vrste, kao i da prekinu pritiske na medije, posebno izražene prema onima čiji su osnivači lokalne vlasti.


 


Okrugli sto u niškom Medija centru, čiji su uvodničari bili medijski stručnjaci iz Beograda novinarka Gordana Suša i profesor Fakulteta političkih nauka Rade Veljanovski, pokazao je da je nastavak pritisaka lokalnih vlasti na medije – usled nezavršenog procesa njihove privatizacije, jedan od osnovnih problema koji se očekuje i tokom kampanje za predstojeće parlamentarne izbore.


 


Urednicima štampanih i elektronskih medija iz Niša, Kragujevca, Leskovca, Vranja i Novog Pazara, predočeno je da bi trebalo da se obrate novinarskim i medijskim udruženjima kada se suoče sa pritiscima bilo koje vrste, budući da se tokom diskusije pokazalo da i sami nisu blagovremeno obaveštavali strukovne organizacije o konkretnim problemima sa kojima su suočeni.


 


Na političke pritiske posebno su se požalili predstavnici medija iz Novog Pazara, gde se oštra polarizacija stranačke scene bitno odražava i na same medije i ometa njihov profesionalni rad, uključujući zabranu izveštavanja sa određenih skupova.


 


Ukazujući i na neke od mnogobrojnih primera kršenja profesionalnih standarda u beogradskim štampanim medijima tokom kampanje za nedavni referendum o novom Ustavu Srbije (sadržanih u izveštaju Saveta za štampu Medija centra za oktobar 2006, čiji je bila izvestilac), Gordana Suša sugerisala je kolegama da im glavni izvor informacija tokom predizborne kampanje nikako ne budu samo političari i sugerisala analitički pristup u izveštavanju. Ona je naglasila da je zadatak medija da javnosti predstavljaju pre svega istinu, što političari često ne rade.


 


Gordana Suša ukazala je i da je uloga medija, pored informativne, i edukativna, budući da treba da adekvatno pomognu biračima da se opredele na izborima.


 


Na potrebu analitičkog i istraživačkog novinarstva ukazao je i predstavnik Gradskog odbora Demokratske stranke u Nišu Marko Dimitrijević, ocenjujući da većina medija samo prenosi izjave političara, a manje obraća pažnju na to šta oni zaista govore.


 


Povodom dilema koje su pojedini učesnici izneli u vezi sa Opšte obavezujućim uputstvom za izbore 2007. godine, koje je nedavno objavila Republička radiodifuzna agencija, Veljanovski je pojasnio da i za stanice čiji su osnivači lokalne vlasti važe ista pravila kao za republički i pokrajinski javni servis, iako proces njihove transformacije nije završen. To praktično znači da ne mogu da emituju plaćene predizborne promocije stranaka.


 


Opšte obavezujuće uputstvo RRA Veljanovski je ocenio kao korektno, a primedbu je izneo u delu koji nalaže da ranije nastala potraživanja stanica prema određenoj stranci ne mogu biti razlog za odbijanje emitovanja njenih spotova uoči novih izbora.


 


Budući da je u diskusiji ukazano i na primere kršenja pojedinih odredbi Uputstva RRA, uključujući i stanice u Beogradu, od Saveta RRA zatraženo je da obezbedi poštovanje pravila koja je sam i ustanovio.


 


Veljanovski je ukazao i na međunarodne standarde, počev od  Međunarodne federacije novinara, preko Minhenske deklaracije, do uputstava Saveta Evrope, navodeći da se besplatna promocija učesnika izbora realizuje u Evropi ili po principu ravnomernog ustupanja vremena ili proporcionalno već postignutom rejtingu na političkoj sceni. On je dodao da su debate i sučeljavanja učesnika izbora stvar uređivačke politike medija.


 


Pojedini urednici medija, osim što su preneli iskustva u vezi sa pritiscima lokalnih stranačkih funkcionera ili predstavnika vlasti, ukazali su i na problematične predizborne spotove pojedinih stranaka, kao što je spot Srpske radikalne stranke (SRS) s decom lidera te partije Vojislava Šešelja, koji je u pritvoru Haškog tribunala.


 


Za razliku od većine ostalih, urednik RTV Kragujevac Branko Vučković rekao je da je ta stanica odlučila da ne emituje taj spot SRS, jer je zaključila da je reč o zloupotrebi dece u predizborne svrhe. On je izneo i niz drugih poučnih primera za kolege, kao što je sopstveni pravilnik RTV Kragujevac o predizbornoj kampanji koji, prema njegovim rečima, i političari sada poštuju.


 


U diskusiji je ukazano i na problem prezentacije stranaka nacionalnih manjina, zbog čega su se pojedini učesnici zauzeli za princip pozitivne diskriminacije.


 


Kao jedan od načina sprečavanja kršenja etičkih i profesionalnih standarda, istaknuta je i samoregulacija, odnosno potreba poštovanja Kodeksa novinara, koji su NUNS i Udruženje novinara Srbije (UNS) usaglasili posle višemesečne javne rasprave, a NUNS ga je i usvojio.


 


Generalni sekretar NUNS-a Veljko Samolov izrazio je nadu da će do izbora i UNS usvojiti Kodeks, a kolegama je preporučio da što pre počnu da ga primenjuju.


 


Okrugli sto održan je uz podršku Ministarstva kulture Srbije, a u okviru tog projekta, slični skupovi održani su i u Beogradu i Novom Sadu, posvećeni sprečavanju govora mržnje, odnosno klevete, uvrede i pornografskih sadržaja u medijima.


 


Vesna Milosavljević

Tagovi

Povezani tekstovi