„Pin­ku“ naj­ve­ći ko­lač

Te­le­vi­zi­ja „Pink“, sva tri pro­gra­ma RTS, TV BK i B92 dr­že oko 80 pro­ce­na­ta vred­no­sti TV re­klam­nog tr­ži­šta, ko­je je pr­o­šle go­di­ne pr­o­ce­nje­no na 60 mi­li­o­na evra!
Naj­ve­ći me­dij­ski „za­lo­gaj“, me­đu­tim, ima TV „Pink“, ko­ja je, pre­ma gru­boj pro­ce­ni, za­gri­zla čak 40 od­sto, ili, oko 24 mi­li­o­na evra od ukup­nog TV mar­ke­tin­škog ko­la­ča!
Na dru­gom me­stu je RTS, či­ja sva tri pro­gra­ma, uče­stvu­ju u te­le­vi­zij­skom tr­ži­štu sa 13 do 15 pro­ce­na­ta, ili, od 7,8 do de­vet mi­li­o­na evra, dok pre­ma pro­ce­ni Dar­ka Bro­ći­ća, di­rek­to­ra agen­ci­je AGB Nil­sen Me­di­ja Ri­srč, tre­će i če­tvr­to me­sto, sa 10-11 pro­ce­na­ta, od­no­sno, mar­ke­tin­škom za­ra­dom od oko 6,5 mi­li­o­na evra, de­le TV B92 i BK te­le­kom.
Sve osta­le te­le­vi­zi­je, a u Sr­bi­ji ih ima oko 200, de­le „mr­vi­ce“, od­no­sno pre­o­sta­lih dva­de­se­tak pro­ce­na­ta, ili oko 13 mi­li­o­na evra.
Ko­mer­ci­jal­ne sta­ni­ce za EPP mo­gu iz­dvo­ji­ti 20 od­sto pro­gra­ma, od­no­sno dva­na­est mi­nu­ta po sa­tu, dok je za ogla­ša­va­nje na jav­nom ser­vi­su pred­vi­đe­na po­lo­vi­na te mi­nu­ta­že. – Ce­ne re­kla­ma sko­či­le su oko 20 od­sto, ali je i nji­hov broj opao za če­tvr­ti­nu, sko­ro tre­ći­nu – ob­ja­šnja­va Bro­ćić – Te­le­vi­zi­je su „skre­sa­le“ ogla­ša­va­nje na kom­pen­za­ci­ju, a po­vu­kli su se uglav­nom sit­ni ogla­ši­va­či. Za­me­nik di­rek­to­ra Mar­ke­tin­ga RTV B92 Je­le­na Mi­lo­še­vić po­tvr­đu­je da su te­le­vi­zi­je no­vu go­di­nu po­če­le ve­ćim ce­na­ma ogla­sa.
– Po­ve­ća­li smo ce­ne za 30 od­sto. Pro­seč­na ce­na se­kun­de je 3500-4000 di­na­ra, dok je je­dan rej­ting po­en u pro­se­ku 60 evra – ka­že za­me­nik di­rek­to­ra mar­ke­tin­ga RTV B92, po­tvr­div­ši da je pro­ce­na AGB o uče­šću te ku­će u TV tr­ži­štu „pri­lič­no tač­na“.
U RTV BK Te­le­ko­mu ka­žu da ce­ne svo­jih ogla­snih uslu­ga još ni­su po­ve­ća­li. Da­li su po­nu­du za spon­zo­ri­sa­nje Svet­skog pr­ven­stva u fud­ba­lu: zlat­ni spon­zor za re­kla­mi­ra­nje, uoči i to­kom SP, tre­ba­lo bi da pla­ti 900.000 evra, dok bi obič­ni spon­zor za re­kla­mu tre­ba­lo da iz­dvo­ji 280.000.
I naTV „Pink“, ko­ji je od ja­nu­a­ra is­ta­kao no­vi ce­nov­nik, u sport­skom de­lu pro­gra­ma re­kla­me su naj­pa­pre­ni­je. „Se­ča fud­bal­ske utak­mi­ce A re­pre­zen­ta­ci­je ko­šta 30.000 di­na­ra po se­kun­di, dok za re­kla­mu, po prin­ci­pu „sli­ka u sli­ci“, tre­ba iz­dvo­ji­ti 25.000 di­na­ra.

Trend kon­ti­nu­i­ra­nog ra­sta TV tr­ži­šta, će se na­sta­vi­ti, u pro­se­ku za 15-20 od­sto, pro­ce­nju­je Bro­ćić. Za raz­li­ku od TV, ra­dio kao me­dij je­dva op­sta­je. Sa uče­šćem od 3,6 mi­li­o­na evra, ko­ji se de­le na pre­ko 500 ra­dio sta­ni­ca ovaj me­dij je u ne­za­vid­nom po­lo­ža­ju. Me­dij­ska re­gu­la­ci­ja tre­ba da sma­nji kon­ku­ren­ci­ju i ukup­ni audi­to­ri­jum, a sa­mim tim i bu­dže­te ra­dio sta­ni­ca.
Uče­šće štam­pe u ukup­nom me­dij­skom tr­ži­štu po­sled­njih go­di­na naj­br­že ra­ste, i u 2005. je izo­si­lo 20 pro­ce­na­ta, ili 18 mi­li­o­na evra. Ipak smo i da­lje ja­ko da­le­ko od za­pad­no­e­vrop­skih ze­ma­lja, gde je tr­ži­šte štam­pe ja­če od te­le­vi­zij­skog, osim u Ita­li­ji, iz­ra­zi­to te­le­vi­zij­skoj ze­mlji, u ko­joj je od­nos štam­pa­nog i TV tr­ži­šta po­la-po­la.
Ma­ri­ja Sta­no­je­vić, ko­or­di­na­tor u me­dij­skim is­tra­ži­va­nji­ma u „Stra­te­džik Mar­ke­tin­gu“ ka­že da pra­će­nje tr­ži­šta 14 dnev­nih no­vi­na i oko 130 ne­delj­nih i re­vi­jal­nih iz­da­nja po­ka­zu­je da se broj re­kla­ma u štam­pi po­ve­ća­va, i da je do­la­zak no­vih iz­da­vač­kih ku­ća do­bar znak, za­to što će se, sma­tra ona, tr­ži­šte uve­ća­ti, a kon­ku­ren­ci­ja po­ja­ča­ti.
– Naj­ve­ću za­ra­du ostva­ru­ju iz­da­va­či ko­ji ima­ju vi­še iz­da­nja, pa se ogla­ši­vač mo­že obra­ća­ti pre­ko spe­ci­ja­li­zo­va­nih iz­da­nja – ob­ja­šnja­va Ma­ri­ja Sta­no­je­vić. Za­kon o ogla­ša­va­nju mo­gao bi štam­pi ši­re da otvo­ri va­ta i zbog sit­nih ogla­ši­va­ča, ko­ji­ma je TV pre­sku­pa.

 

S. Remić

Tagovi

Povezani tekstovi