Posle mnogo odugovlačenja, Google odustao od planova o ukidanju kolačića trećih strana u Chrome pretraživaču

slika: canva
slika: canva

Google je odustao od planova o postepenom ukidanju kolačića za praćenje trećih strana u svom Chrome veb pretraživaču skoro tri meseca nakon najave da namerava da ih u potpunosti ukloni početkom sledeće godine, nakon ponovljenih kašnjenja početka primene ovog plana.

 

Umesto toga, Google će ponuditi „novo iskustvo u Chromeu koje omogućava ljudima da donesu informisani izbor koji se primenjuje na njihovo pregledanje veba, i oni će moći da prilagode taj izbor u bilo kom trenutku“, rekao je Entoni Čavez, predsednik Googleove inicijative Privacy Sandbox. Privacy Sandbox je naziv za tehnologije koje imaju za cilj da poboljšaju privatnost korisnika na vebu i na Androidu ograničavanjem praćenja na sajtovima i u aplikacijama, nudeći poboljšanu, bezbednu alternativu za prikazivanje oglasa baziranih na interesovanjima.

 

Kolačići su delovi podataka koje veb pregledač postavlja na računar ili drugi uređaj korisnika kada se pristupa veb sajtu. Kolačići treće strane su veoma važni za ekosistem digitalnog oglašavanja jer omogućavaju praćenje korisnika na različitim sajtovima na osnovu čega im se prikazuju relevatni oglasi. Kolačić treće strane su podaci koje u vašem veb pretraživaču čuva veb sajt koji nije onaj na kome ste trenutno i obično ih ostavljaju skripte za praćenje i oglasi. Ovi kolačići se zatim mogu koristiti za praćenje na drugim sajtovima koji koriste kod sa istog domena treće strane, omogućavajući oglašivačima da prate vaše navike i interesovanja pri pregledanju.

 

Pošto se ovi kolačići obično smatraju rizikom za privatnost, uredba Evropske unije o zaštiti podataka (GDPR), koja je stupila na snagu 2018. godine, zahteva od oglašivača da dobiju saglasnost korisnika pre upotrebe kolačića trećih strana.

 

Godine 2019. Mozilla Firefox je počeo da podrazumevano blokira kolačiće trećih strana, a zatim je slično uradio i Apple u Safariju 2020. godine, što je bio ogroman udarac reklamnoj industriji. Google se obavezao da će učiniti isto u budućnosti.

 

Google je počeo da postepeno ukida kolačiće trećih strana u prvom kvartalu 2024, a bilo je planirano da se sa ukidanjem završi u prvom kvartalu 2025. Da bi zamenio kolačiće trećih strana, Google je uveo svoj Privacy Sandbox, koji bi trebalo da bude anonimniji način praćenja interesovanja korisnika u reklamne svrhe.

 

Međutim, reklamne platforme i kompanije sporo prelaze na novu Privacy Sandbox platformu. Pošto će tranzicija uticati na izdavače, oglašivače i sve kompanije uključene u onlajn oglašavanje, Google sada odustaje od ukidanja kolačića trećih strana, i umesto toga nudi ograničenje njihove upotrebe.

 

Nejasno je kakvo će ovo „iskustvo“ biti, ali zvuči kao globalni sistem saglasnosti za kolačiće ugrađen u Chrome koji omogućava korisnicima da uključe i isključe kolačiće trećih strana.

 

Zagovornici privatnosti nisu zadovoljni ovom odlukom, i kažu da ona pokazuje kako Google bira profit umesto privatnosti. Odluka da nastavi da dozvoljava kolačiće trećih strana, uprkos tome što su ih drugi veliki pretraživači podrazumevano blokirali još pre nekoliko godina, direktna je posledica poslovnog modela kompanije koji se oslanja na reklame. Skoro 80% Googleove zarade je od oglašavanja na mreži, pa je jasno zašto Chrome interese oglašivača stavlja iznad privatnosti korisnika.

 

Izvor: Informacija.rs

Tagovi

Povezani tekstovi