Novosadska novinarska škola sprovela je monitoring lokalnih internet portala i pokrajinskog javnog servisa za vreme trajanja predizborne kampanje u Novom Sadu. Tim povodom, juče je u „Radio kafeu“ organizovano predstavljanje preliminarnih rezultata izveštaja o novosadskim izborima.
Kako je zaključeno na događaju, čitaoci i gledaoci novosadskih medija nisu mogli doneti informisane odluke kada su odlazili na birališta 2. juna, budući da tokom trajanja predizborne kampanje većina lokalnih medija nije ispunila svoju primarnu ulogu – da istinito, jasno i potpuno informiše javnost.
Većina analiziranih novosadskih medija nije kritički izveštavala o funkcionerskoj kampanji, a registrovano je i kršenje izborne tišine. Dok je Radio-televizija Vojvodine najčešće izveštavala o brojnim manifestacijama koje su posećivali lokalni i republički funkcioneri, najveći broj analiziranih internet portala je, uz to, sprovodio i negativnu kampanju usmerenu ka opoziciji, istovremeno afirmišući sve poteze lokalnih i republičkih vlasti.
Na meti negativne kampanje lokalnih portal najčešće su bili predstavnici koalicije „Udruženi za slobodan Novi Sad”, ali su pored opozicije, targetirani i bivši političari, aktivisti, studenti, predstavici organizacije STAV i profesori sa Filozofskog fakulteta, pre svega profesor Dinko Gruhonjić, koji su povezivani sa lokalnim opozicionim strankama.
U Vojvođanskom dnevniku više o Beogradu nego o Vojvodini
O tome kako je Radio-televizija Vojvodine izveštavala o lokalnim izborima tokom poslednje dve nedelje kampanje govorila je prof. dr Dubravka Valić Nedeljković iz Novosadske novinarske škole, koja je sprovela monitoring Vojvođanskog dnevnika na prvom kanalu javnog servisa.
„Javni servis u 22 sata bi trebao da izveštava auditorijum Vojvodine o Vojvodini“ istakla je Valić Nedeljković sa zaključkom da je, uprkos tome, „Vojvodine bilo jako malo u Vojvođanskom dnevniku“ kao i da su isti rezultati primećeni i u monitoringu decembarskih izbora. U segmentu „Izborna hronika“ više je zabeleženo informacija o Beogradu (18) nego o Novom Sadu (17).
Pored toga, predizborna kampanja u Vojvođanskom dnevniku bila je svedena u najvećoj meri na funkcionersku kampanju, a shodno tome su najučestalije teme izveštavanja bile različite manifestacije (20%). U ulozi subjekta se najviše pojavljivala vladajuća koalicija (17%), a svega pet od ukupno 14 lista sa novosadskih izbora je uopšte i spomenuto u analiziranom periodu.
Profesor Rade Veljanovski je, upravo na temu nezastupljenosti opozicionih lista na javnom servisu i u drugim medijima, istakao kako „oni koji se nisu pojavili i rekli svoju ideju ni ne postoje u svesti građana“.
Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja (Birodi), koji je takođe pratio izveštavanje medija tokom ove kampanje, ali na nacionalnim televizijama i televiziji N1, naveo je da i njihovi rezultati monitoringa pokazuju dominaciju pozitivnog predstavljanja vlasti, kao i na vrlo mali udeo opozicionih lista.
„U izbornom periodu u centralno-informativnim političkim emisijama lokalni izbori nisu bili tema“ – kazao je Gavrilović.
Novosadski internet portali nekritički o funkcionerskoj kampanji
Novosadska novinarska škola sprovela je i monitoring vesti sa sedam lokalnih internet portala: Moj Novi Sad, NS Uživo, Vojvodina uživo, Vojvodina info, Gradske info, Dnevnik i 021.rs. Monitoring je obuhvatio period posmatranja od 19. maja do 1. juna 2024. godine i korpus od preko 800 društveno-političkih i izbornih vesti koje su se odnosile na Novi Sad.
Na čak tri portala najčešća tema bile su kapitalne investicije i infrastruktura, u okviru koje su mediji neretko i vrlo nekritički izveštavali o funkcionerskoj kampanji lokalnih funkcionera. Štaviše, nisu ukazivali na nju već su je ‘promovisali’. Jedan od najčešćih subjekata upravo su bile pokrajinske i lokalne institucije, koje su i vodile funkcionersku kampanju, a lokalni portali nisu prepoznali niti ukazali čitaocima na korišćenje javnih resursa u propagandne svrhe. Izuzetak od ove prakse su mediji 021.rs i portal Moj Novi Sad.
Novinar i urednik portala 021.rs Zoran Strika obrazložio je da su novinari ovog portala sva saopštenja političkih stranaka procenjivali u odnosu na njihov doprinos političkoj debati u predizbornoj kampanji. On je istovremeno podvukao kako „021 nije dobio nijedan poziv za bilo koju predizbornu aktivnost Srpske napredne stranke“.
Sledeća tema po zastupljenosti bili su izbori i izborni procesi a, kako objašnjava istraživačica Darija Stjepić, na pojedinim portalima povremeno se spominjao i bojkot izbora, bez jasne naznake da najveći deo opozicionih stranaka u Novom Sadu izlazi na izbore, a da bojkotuju beogradske izbore, što je moglo da dovede čitaoce u zabludu.
U vezi sa izborima, izveštavano i o unutar i međustranačkim odnosima, a često su iznošene optužbe na račun pojedinih kandidata i izbornih lista, pretežno kandidata sa liste „Udruženi za slobodni Novi Sad”. U okvirima ovakvih tekstova uglavnom nije bio naznačen jasan izvor informacija, niti su tekstovi bili potpisani.
U fokusu ove predizborne kampanje nalazila se i tema kultura i obrazovanje, isključivo zbog napadačkih tekstova upućenih ka profesorima Filozofskog fakulteta u Novom Sadu.
Važan nalaz monitoringa ukazao je i na izrazito malu zastupljenost žena i u ulozi subjekata i u ulozi objekata, pa su ovogodišnjom kampanjom dominirali muškarci i grupni subjekti.
Birodi: Kampanja počela napadima na Dinka Gruhonjića, a završila se Rezolucijom o Srebrenici
Na događaju su predstavljeni i rezultati monitoringa izveštavanja o lokalnim izborima u dnevnicima televizija sa nacionalnim pokrivanjem i N1, koji je sproveo Birodi, a izvršni direktor Zoran Gavrilović je konstatovao na panelu da je „kampanja počela napadom na Dinka Gruhonjića a završila se Rezolucijom o Srebrenici“.
Ivan Subotić, zamenik urednika na portalu za utvrđivanje činjenica FakeNews Tragač, koji je i deo istraživačkog tima monitoringa Novosadske novinarske škole, konstatovao je da je predizbornu kampanju nesumnjivo obeležilo usvajanje Rezolucije o Srebrenici 23. maja u Njujorku. Tragač je zabeležio mnogobrojne dezinformacije u vezi sa Rezolucijom koje su mediji iskoristili u manipulativne svrhe tokom kampanje.
„Izgubili smo deo kampanje govoreći o tome da li su Srbi genocidan narod“ – kazao je Subotić dodavši da o ovom pitanju uopšte nije bilo reči u samom dokumentu.
Kako dodaje profesor Veljanovski karakterističan narativ pre i nakon usvajanja Rezolucije bio je da nas „ceo svet mrzi“ ali da imamo nekog ko se „grčevito bori za nas i naš interes“.
Kompletan izveštaj o rezultatima monitoringa biće objavljen na veb-sajtu Novosadske novinarske škole do kraja ovog meseca.