Ministri su ukazali na sve izazove sa kojima se mediji i adiovizuelni sektor suočavaju, istakli njihov značaj za informisanje, kulturnu raznolikost i demokratiju u Evropi i pozvali zemlje članice da sredstva iz evropskog fonda za oporavak iskoriste za ubrzanu digitalnu transformaciju i zelenu tranziciju ta dva sektora.
U usvojenim zaključcima, Savet EU u formatu ministara kulture je istakao da je „pandemija kovida-19 samo istakla značajne promene koje su se već događale u informativnim medijima i audiovizuelnom sektoru kao posledica globalizacije i digitalizacije, i tako pojačala potrebu da se očuva i zaštiti ta strateška kulturna vrednost Evrope“.
Oni su podsetili i da su ranije izrazili neophodnost jamčenja medijskih sloboda i pluralizma i ukazali na buduće izazove za medije i audiovizuelni sektor, „posebno na njihovu održivost koja je od ključnog značaja za otpornost i oporavak evropske ekonomije“.
„Javni medijski servisi imaju vodeću ulogu u očuvanju slobode izražavanja, u tome da se ljudima omogući da primaju pouzdane i činjenične informacije i u promociji fundamentalnih vrednosti demokratije“, ocenjeno je u zaključcima Saveta EU.
Evropska komisija je 3. decembra 2020. godine usvojila Akcioni plan podrške oporavku i transformaciji medijskog i audiovizuelnog sektora, koji su, kako je ocenjeno, posebno pogođeni krizom izazvanom korona virusom, a ključni su za demokratiju, kulturnu raznolikost i digitalnu autonomiju Evrope.
Akcioni plan obuhvata tri oblasti delovanja i deset konkretnih mera čiji je cilj oporavak medijskog sektora od krize olakšavanjem i povećanjem pristupa finansiranju, transformacijom tog sektora osiguravanjem ulaganja u paralelnu digitalnu i zelenu tranziciju uz očuvanje njegove buduće otpornosti i osnaživanje evropskih građana i preduzeća.
Pored olakšanog pristupa finansijskoj podršci EU, akcioni plan Evropske komisije predviđa i podsticanje ulaganja u audiovizuelni sektor putem nove inicijative MEDIA INVEST koja bi trebalo da mobiliše ulaganja u iznosu od 400 miliona evra tokom sedmogodišnjeg perioda, kao i pokretanje inicijative „NEWS“” u kojoj će se objediniti mere i podrška za sektor informativnih medija.
Akcioni plan je usko povezan s Akcionim planom za evropsku demokratiju, čiji je cilj jačanje slobode i pluralizma medija u celoj Evropi, s naglaskom na zaštitu novinara.
„Uloga informativnih medija i audiovizuelnog sektora u pružanju tačnih informacija i zabave je od velikog značaja za evropsku demokratsku debatu i njen kulturni diverzitet. Ali mediji i audiovizuelni sektor se sučavaju sa ogromnim izazovima kao što su promena navika gledalaca i gubitak prihoda od oglašavanja. Kovid-19 je stavio oba sektora pod dodatni pritisak. Zaključci koje smo danas usvojili definišu jasne korake koji će im pomoći da se brzo oporave i da iz krize izađu jači,“ saopštio je Savet EU.
Savet EU je u saopštenju istakao i da su medijski i audiovizuelni sektor veoma značajni ekonomski subjekti sa godišnjim prometom koji, prema proceni Komisije, iznosi 193 milijarde evra.
Ukazuje se, međutim, da su oba sektora okom pandemijske krize trpela, da su prihodi od oglašavanja pali za više od 20%, a da su evropski bioskopi pretrpeli ogromne gubitke.
Savet EU je zato pozvao zemlje članice da iskoriste Fond za oporavak EU, kao post-krizni finansijski instrument Unije, i da investiraju u ubrzanu digitalnu transformaciju i zelenu tranziciju medija i audiovizuelnog sektora.