Stop re­klam­nom te­ro­ru

Pro­da­ja ko­ja se go­to­vo pre­ko no­ći pre­po­lo­vi­la, bez ika­kvog zva­nič­nog pro­pi­sa i dr­žav­nog de­kre­ta, uve­la je red na mar­ke­tin­škoj sce­ni.
I kod nas, od­bro­ja­ni su mi­nu­ti re­klam­nom te­ro­ru. Srp­ski „re­kla­mo­žde­ri“ još krat­ko će uži­va­ti u ma­ra­ton­skim EPP po­ru­ka­ma. Na­su­prot nji­ma, 24. de­cem­bar, ka­da i zva­nič­no po­či­nje pri­me­na Za­ko­na o ogla­ša­va­nju ko­ji je 16. sep­tem­bra usvo­ji­la Skup­šti­na, ve­ći­na gra­đa­na do­če­ka­će sa olak­ša­njem.
Vla­di­mir Čeh, kre­a­tiv­ni di­rek­tor agen­ci­je „Pro­fajl“ i član rad­ne gu­pe ko­ja je ra­di­la na Za­ko­nu, za „No­vo­sti“ ka­že da su no­vi pro­pi­si pra­va me­ra slo­bod­nog ogla­ša­va­nja i slo­bo­de od ogla­ša­va­nja. To, po nje­go­vim re­či­ma, zna­či da re­kla­me ne­će bi­ti pro­te­ra­ne iz me­di­ja, ali da je pre­ci­zi­ra­no me­sto, vre­me i na­čin nji­ho­ve pro­mo­ci­je.
– Slo­bo­da ogla­ša­va­nja je zah­tev svet­ske aso­ci­ja­ci­je IAA na ko­ju smo se po­zi­va­li pra­ve­ći za­kon – ka­že Čeh. – Sva­ki pro­iz­vod ima pra­vo da se re­kla­mi­ra. Za­kon će sa­mo uve­sti red. Po­tro­ša­či će ima­ti mo­guć­nost iz­bo­ra ogla­sne po­ru­ke, ko­ja je do sa­da uglav­nom na­me­ta­na.
Od 80 mi­li­o­na evra, ko­li­ko je pre­ma pro­ce­ni agen­ci­je AGB iz­no­si­la re­al­na vred­nost me­dij­skog tr­ži­šta, 52 mi­li­o­na pri­pa­lo je te­le­vi­zi­ja­ma. Štam­pa je za­ra­di­la 15, a na ulič­ne re­kla­me ogla­ši­va­či su utro­ši­li de­vet mi­li­o­na evra. Ra­dio sta­ni­ce od re­kla­ma su za­ra­di­le tri, a mi­li­on evra je oti­šao na dru­ge na­či­ne re­kla­mi­ra­nja.
Da bi u že­sto­koj kon­ku­ren­ci­ji za­do­bi­li po­ve­re­nje po­tro­ša­ča, pi­va­ri su za re­kla­mu iz­dvo­ji­li ne­ve­ro­vat­nih 25 mi­li­o­na evra! U pro­šloj, a su­de­ći pre­ma ne­zva­nič­nim po­ka­za­te­lji­ma agen­ci­ja i u ovoj go­di­ni, pi­va­ri su po­bi­li sve re­kor­de, osta­vlja­ju­ći da­le­ko iza se­be čak i re­klam­no ga­lant­ne ka­fe­dži­je.
– No­vi za­kon, iako re­strik­tiv­ni­ji od ve­ći­ne slič­nih u ze­mlja­ma EU, sa te­le­vi­zi­ja, no­vi­na i uli­ca ne­će pro­te­ra­ti „zov“ pe­nu­ša­vog na­pit­ka – ka­že Čeh. Za­ko­nom je za­bra­nje­no re­kla­mi­ra­nje du­va­na.
Po­sle lo­mlja­ve ko­plja da li će se pi­vo i vi­no tre­ti­ra­ti kao al­ko­hol ili hra­na, po­be­di­la je dru­ga op­ci­ja. To će bi­ti je­di­na dva al­ko­hol­na na­pit­ka ko­ja će mo­ći da se re­kla­mi­ra­ju. U ka­te­go­ri­ju hra­ne vi­no je, ni kri­vo ni du­žno upa­lo zbog po­tre­be da se raz­vi­ja tu­ri­stič­ka pri­vre­da. Do­ma­ći za­ko­no­da­vac se na po­vla­šćen sta­tus vi­na po­zvao iz­u­ča­va­ju­ći za­kon Fran­cu­ske. – Re­kla­me pi­va, po no­vom za­ko­nu, mo­ra­će da bu­du uda­lje­ne naj­ma­nje sto me­ta­ra od ško­la i zdrav­stve­nih usta­no­va. Za­bra­nje­no je i da na auto­bu­si­ma „še­ta­ju“ gra­dom. Do­zvo­lje­no im je da se re­kla­mi­ra­ju od 18 ča­so­va do 6 iz­ju­tra, u ter­mi­ni­ma ka­da su dnev­ni­ci i fud­bal­ske utak­mi­ce.
– Se­ča pro­gra­ma, uglav­nom u naj­za­ni­mlji­vi­jem de­lu fil­ma ili emi­si­je, ne­će bi­ti do­zvo­lje­na – ka­že Čeh. – I po­klo­ni­ci sport­skih okr­ša­ja će odah­nu­ti jer re­kla­me ne­će „se­ći“ slo­bo­dan uda­rac ili pe­nal. Ogla­ša­va­nje to­kom sport­skih nad­me­ta­nja bi­će do­zvo­lje­no sa­mo na po­lu­vre­me­nu ili dok tra­je tajm aut. Re­kla­me vi­še ne­će mo­ći ni da sa­dr­že sud o ce­ni („po­volj­no“), kao ni da nu­de do­ži­vot­nu ga­ran­ci­ju.


B. Talović

Tagovi

Povezani tekstovi