Prodaja koja se gotovo preko noći prepolovila, bez ikakvog zvaničnog propisa i državnog dekreta, uvela je red na marketinškoj sceni.
I kod nas, odbrojani su minuti reklamnom teroru. Srpski „reklamožderi“ još kratko će uživati u maratonskim EPP porukama. Nasuprot njima, 24. decembar, kada i zvanično počinje primena Zakona o oglašavanju koji je 16. septembra usvojila Skupština, većina građana dočekaće sa olakšanjem.
Vladimir Čeh, kreativni direktor agencije „Profajl“ i član radne gupe koja je radila na Zakonu, za „Novosti“ kaže da su novi propisi prava mera slobodnog oglašavanja i slobode od oglašavanja. To, po njegovim rečima, znači da reklame neće biti proterane iz medija, ali da je precizirano mesto, vreme i način njihove promocije.
– Sloboda oglašavanja je zahtev svetske asocijacije IAA na koju smo se pozivali praveći zakon – kaže Čeh. – Svaki proizvod ima pravo da se reklamira. Zakon će samo uvesti red. Potrošači će imati mogućnost izbora oglasne poruke, koja je do sada uglavnom nametana.
Od 80 miliona evra, koliko je prema proceni agencije AGB iznosila realna vrednost medijskog tržišta, 52 miliona pripalo je televizijama. Štampa je zaradila 15, a na ulične reklame oglašivači su utrošili devet miliona evra. Radio stanice od reklama su zaradile tri, a milion evra je otišao na druge načine reklamiranja.
Da bi u žestokoj konkurenciji zadobili poverenje potrošača, pivari su za reklamu izdvojili neverovatnih 25 miliona evra! U prošloj, a sudeći prema nezvaničnim pokazateljima agencija i u ovoj godini, pivari su pobili sve rekorde, ostavljajući daleko iza sebe čak i reklamno galantne kafedžije.
– Novi zakon, iako restriktivniji od većine sličnih u zemljama EU, sa televizija, novina i ulica neće proterati „zov“ penušavog napitka – kaže Čeh. Zakonom je zabranjeno reklamiranje duvana.
Posle lomljave koplja da li će se pivo i vino tretirati kao alkohol ili hrana, pobedila je druga opcija. To će biti jedina dva alkoholna napitka koja će moći da se reklamiraju. U kategoriju hrane vino je, ni krivo ni dužno upalo zbog potrebe da se razvija turistička privreda. Domaći zakonodavac se na povlašćen status vina pozvao izučavajući zakon Francuske. – Reklame piva, po novom zakonu, moraće da budu udaljene najmanje sto metara od škola i zdravstvenih ustanova. Zabranjeno je i da na autobusima „šetaju“ gradom. Dozvoljeno im je da se reklamiraju od 18 časova do 6 izjutra, u terminima kada su dnevnici i fudbalske utakmice.
– Seča programa, uglavnom u najzanimljivijem delu filma ili emisije, neće biti dozvoljena – kaže Čeh. – I poklonici sportskih okršaja će odahnuti jer reklame neće „seći“ slobodan udarac ili penal. Oglašavanje tokom sportskih nadmetanja biće dozvoljeno samo na poluvremenu ili dok traje tajm aut. Reklame više neće moći ni da sadrže sud o ceni („povoljno“), kao ni da nude doživotnu garanciju.
B. Talović