Stranke se i dalje komotno odnose prema parama

Poverenik za informacije od javnog značaja Rodoljub Šabić je ukazao na opasnost i fenomen koji je važan za uspešnost tranzicije: da se standardi, prava, zakoni i institucije koji se donose ne ostvaruju na način kako je zakonom propisano. Programski direktor „Transparentnosti Srbija“ Nemanja Nenadić je rekao da bi Republička radiodifuzna agencija (RRA) trebalo da od svih medijskih emitera prikupi podatke o tome koliko je koja stranka imala spotova i termina i da li su ih dobili pod istim uslovima.


Nenadić je predstavio dosadašnje rezultate istraživanja, prema kojima je 20 učesnika na proteklim izborima prijavilo ukupno više od 730 miliona dinara rashoda, od čega su 547 miliona dinara troškovi vezani za učešće u medijima, a 183 miliona dinara ostali rashodi.
Najveći ukupan trošak je imao DS – oko 133 miliona, a slede SRS s oko 119 miliona, DSS s nešto manje od 113 miliona dinara, Koalicija oko LDP-a s više od 74 miliona dinara.


Procenjeni bruto medijski rashodi, ne računajući lokalne medije, SRS-a iznose blizu 156 miliona dinara, DS-a blizu 196 miliona, LDP-a oko 192 miliona, G17 plus oko 145 miliona, SPS-a oko 232 miliona dinara…


Prema podacima iz izveštaja stranaka, ako se njihovi ukupni medijski izdaci, koji premašuju 547 miliona dinara, podele s brojem od 250 poslanika, dobije se 2.189.107 dinara, koliko košta jedan poslanički mandat. Najmanji trošak po mandatu imao je SRS, a najveći Koalicija oko LDP-a.


Predsednik „Transparentnosti Srbija“ Vladimir Goati je ukazao na postojanje „sivih tokova“ novca čiji se izvor ne zna, navodeći da su „stranke i na predsedničkim izborima (2004. godine) trošile pare pre nego što su ih dobijale“ i da je problem u tome što RIK nema dovoljno nadležnosti u ovoj oblasti.


On smatra da je potrebno promeniti Zakon o finansiranju političkih stranaka, kojim je predviđeno da one izveštaje o novcu upotrebljenom u kampanji obelodane tek posle izbora, i da je potrebno uvođenje prakse, kakva postoji u Estoniji, gde su stranke dužne da svake nedelje u kampanji objavljuju podatke o novcu. Goati je ocenio da se stranke veoma komotno odnose prema društvenim parama, iako je ostvaren boljitak u ovoj oblasti u odnosu na 1997. godinu.


Predsednica NUNS-a Nadežda Gaće je ocenila da su rezultati u pogledu izveštavanja medija u kampanji katastrofalni i da su sredstva informisanja samo prenosila stavove, a da su pojedine partije pokušavale da dobiju glasove „sejanjem nada koje su teško ostvarljive“.Ona je rekla da je RRA bila restriktivna i tražila jednaku zastupljenost stranaka kada su u pitanju vesti, ali da se događalo da mediji, zbog malog broja ekipa, ne mogu da „isprate“ događaje i objavljivali izveštaje stranaka.
– Vlada je bila u prednosti i imala mnogo bolju „pokrivenost“, a ministri su na skupovima, koje su mediji prenosili, mogli da govore i o programima svojih stranaka – rekla je Nadežda Gaće.


– RIK ima rok od 90 dana od izbora, odnosno do 19. maja, da proveri podatke iz izveštaja stranaka – podsetio je Nenadić.
Ukoliko bi se pokazalo da su ti podaci netačni ili nepotpuni, moguć je prekršajni postupak, koji bi mogao da pokrene RIK ili onaj ko se smatra oštećenim. Kazne za prekršaje su od 200.000 do milion dinara za stranke, odnosno od 10.000 do 50.000 dinara za odgovorno lice u stranci.


– Ako bi neka stranka bila proglašena odgovornom za prekršaj, Odbor Skupštine Srbije za finansije mogao bi da donese odluku da se toj stranci onemogući finansiranje iz budžeta narednu godinu – rekao je Nenadić.


G. Brkić

Tagovi

Povezani tekstovi